Hangen bij de hoefsmid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Hangen bij de hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-03 18:54

Zaterdag komt ie weer: de hoefsmid. Zoals altijd kijken we er allemaal tegenop (incl.hoefsmid) want mijn paard gaat ontzettend hangen onder het bekappen.

Bij haar voorbenen gaat ze steigeren en op hem afzetten, en bij haar achterbenen gaat ze zitten. Ik heb echt geen idee hoe ik dit oplos.
Een praam is geen oplossing, dan gaat haar hoofd ook nog een erbij hangen. Ik heb weleens aan Sedalin gedacht, maar volgens mij valt ze dan juist om. Daarbij geeft ze nu nog melk dus lijkt me geen goed plan.

De hoefsmid geeft haar weleens een trap, en een harde ook. Maar ze blijft het doen. Iemand de ultieme oplossing tegen hangen bij de hoefsmid?

(ze doet het trouwens niet bij hoeven uitkrabben ofzo, dus is echt hoefsmidje pesten)


fiesta
Berichten: 151
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: aarle rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 19:11

het hangen heeft mijn hoefsmid afgeleerd door de hoef gewoon een paar keer te laten vallen...als ze dan op het hard butst, heeft het paard er zichzelf mee!
Het steigeren enzo heeft mijn haf ook gedaan, wij hebben het met een hengstenketting opgelost, en er ook echt aan getrokken als ze stout was...was het enige waar ze respect voor had!

Succes zaterdag

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 19:51

Koop zelf is een schaaf. Of iets wat er op lijkt. En ga dan elke keer dat je de hoeven uit krabt even met dat dingen over haar hoef.

Mischien heeft ze vroeger een slechte ervaring gehad met hoef bekappen. Daarbij ruikt een hoefsmid ook vaak naar brand. Van de ijzers smeden.

Dus zelf gewoon lekker rustig zonder dwand lekker oefenen. En vraag de hoefsmid is of hij een schoone trui mee neemt en dan aan trekt.

Een paard dat bang is. Kun je niet met geweld laten ophouden. Rust en vertrouwen en vooral de tijd er voor nemen.

Mischien ook wel een andere hoefsmid.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-03 19:55

Mijn hoefsmid bekapt alleen maar, dus raak ruiken doet ie niet. Nuala is zelf ook nog nooit beslagen. Ik denk zelf echt dat het etteren is, niet bangheid. Ik zie het gewoon aan haar kop. Ze is namelijk heel relaxed. Ze gaat heel relaxed steeds meer hangen, en zet heel relaxed af op de hoefsmid met haar voorbenen.

Ik heb al zo'n vijl, maar dat vind ze niet erg. Volgens mij is het echt alleen bij die hoefsmid (bij alle hoefsmeden trouwens)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 19:57

De hoef idd een keer flink op de grond laten stuiteren wil vaak wel helpen.
En voor het steigeren een hengsten ketting ook.
Maar ik zou hem wel zeker een paar keer flink aan pakken.

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 21:49

Het kan best eng zijn voor een paard om zijn hoef op te moeten tillen voor een vreemde. Laat hem er langzaam aan wennen, door af en toe een ander zijn hoeven uit te laten krabben. Verder kan je proberen hem niet vast te zetten, maar hem zelf vast te houden en bezig te houden met kriebelen over zijn neus of manenkam, misschien omkopen met wat lekkers? Als ze eenmaal in de gaten hebben dat het meevalt, wordt het misschien beter?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 21:53

Een tinker reageerd niet zo heftig op angst. Ze zijn langzame door drukkers zou ik maar zeggen.

De hoefsmid kan ook ruiken naar het vorige paard dat hij de ijzers vernieuwd heeft.

Ik denk toch rust en geduld. En het niet zo ver proberen te laten komen dat hij gaat hangen enz. Doet hij dit toch. Dan mag je hem best even goed tercht wijzen. Maar probeer met zo min mogelijk geweld.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-03 22:41

Mijn hoefsmid beslaat helemaal niet, bij geen enkel paard. Hij is namelijk nog in opleiding daarvoor. Verder bekapt hij perfect, maar dit terzijde.

Ik zet haar nooit vast bij de hoefsmid, heb haar altijd gewoon vast. Probeer dan te praten en af te leiden, maar toch filkt ze het iedere keer weer. Iedere gek kan haar hoeven uitkrabben.. daar doet ze niet vervelend mee.. Ik ga haar toch zaterdag maar eens aanpakken denk ik..

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 23:20

Tja, dan zit het hem toch ergens anders in. Hij doet het niet voor niks.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 08:59

Mijn pony's deden dit nooit bij mijn eerste smid. Maar beiden wel toen er een andere hoefsmid kwam. Ze vonden die op een of andere manier niet aardig.
Ik denk dat aanpakken het enigste is wat je kunt doen als ze niet bang is. Dus hoef laten vallen als ze erop leunt. Evt. van achter raken met iets als ze achterover gaat hangen. Bijvoorbeeld een bezem.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 09:10

Zet hem eens niet vast. Gewoon zelf touwtje vasthouden, en niet trekken als hij gaat hangen, werkt geheid!

Toos paardloos

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 10:21

Hmmz, is denk ik idd etteren... Dit is bij de Bonte Parels een keer ter sprake gekomen en hun zeiden dat Nuala daar superbraaf was bij de hoefsmid!!!

Balen dat het bij jullie zo lastig is om een andere hoefsmid te vinden... Kennelijk ligt deze Nuala totaal niet Verward

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 11:10

Laat een ander haar eens vasthouden bij de smid of zet haar eens vast zonder er zelf bij te staan (wel iemand anders in de buurt).
Ik ken een aantal paarden die ook zo lastig waren bij de smid, maar alleen als de eigenaar erbij was. Zonder de eigenaar erbij kon de smid de paarden vast zetten en was er totaal geen probleem bij het bekappen en beslaan.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 11:21

Klinkt misschien simpel, maar geef hem niks om te hangen. Als je hem gewoon aan een touwtje vast houdt en meegeeft als hij wil hangen kan hij dus niet gaan hangen met zijn hoofd.
En met zijn achterbenen hetzelfde, zelf doet mijn pony dit ook af en toe. Als ik nu zijn hoeven uitkrab en hij gaat hangen, laat ik los, en voor hij zijn hoefop de grond heeft raak ik zijn been aan, waardor hij zijn been weer snel optrekt. Zo een paar keer achter elkaar, en je hoeft zijn been niet eens vast te houden om hem omhoog te krijgen. (Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel!)

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 11:28

MarijeR schreef:
Laat een ander haar eens vasthouden bij de smid of zet haar eens vast zonder er zelf bij te staan (wel iemand anders in de buurt).
Ik ken een aantal paarden die ook zo lastig waren bij de smid, maar alleen als de eigenaar erbij was. Zonder de eigenaar erbij kon de smid de paarden vast zetten en was er totaal geen probleem bij het bekappen en beslaan.


Wat MarijeR al zegt, er zijn paarden die braver zonder eigenaar zijn. Daar kan ik wel een beetje over meepraten Schijnheilig Het lijkt meestal wel dat Magic dan meer op mij let dan op de hoefsmid. En zonder mij gaat het altijd super!!

En zeker als Leon al zegt dat ze bij de Bonte Parels nergens last van hadden. Kan je het zeker proberen.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 11:35

Spix'je ging de tweede keer dat hij moest bekapt worden bijna liggen Bloos! ... toen is de smid koppig blijven vasthouden en kwam ie behoorlijk in de knoei met z'n benen Clown ... en blijven houden dat ie deed, de smid!!!! Hij is sindsdien héél braaf geworden bij de smid! Denk dat je niet mag toegeven, want als je gaat tegenduwen bij hangers duwen ze alleen maar harder terug!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 12:00

die van mij liep ook altijd te kl**ten bij de hoefsmid. Bij het minste of geringste zat hij op zijn gat. De hoef laten vallen hielp niet, want daar zat meneer juist op te wachten. Hij werd daarom altijd verdoofd met sedalin en aan alle kanten vast gezet. Echt een hopeloos geval.

Totdat ik noodgedwongen van smid moest veranderen. Nu staat hij zonder sedalin bij de hoefsmid en ik kan hem gewoon zelf aan een touwtje vasthouden. En meneer doet geen stap verkeerd.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 12:42

die van mijn moeder, 18 jaar en voor op ijzers, ging altijd hangen als ze vast stond en de smid de ijzers ging passen, ls reactie op de rook

maargoed, 18 jaar, dus ze was er zo onderhand wel aan gewend dachten we...

dus ja, ik haar gaan vasthouden ipv vastzetten, toen ik heel de tuin rond was gesleept en ze daarna naar voren sprog bovenop me, ben ik zo ontzettend kwaad geworden en heb haar echt blindelings van woede gruwelijk hard getrapt

de keren erna ging het perfect!

toen was ik er een keer niet en hield mn moeder haar vast, paard trekt een keer, en mn moeder liet los

de keer erna dat de smid kwam was het precies t zelfde, paard trekt 1x en mn moeder laat los....

sindsdien begon t hele verhaasl weer opnieuw, ik kon doen wat ik wilde, praam, enz enz niets hielp

toen heeft de smid haar met een soort strop door haar mond vastgezet, als ze ging hangen trok ze zichzelf steeds strakker vast in haar mond

heel zielig zullen sommigen zeggen, maar eigen veiligheid gaat voor alles

sindsdien gaat het goed

nu hoeft ze geen ijzers meer, en begon ze laatst te steigeren bij het bekappen van de achtervoeten

toen is ze weer even 'bijgewerkt' en weer braaf

als je zeker weet dat het geen angst is, dan zit er maar 1 ding op: heel hard aanpakken

succes!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-03 14:15

imker schreef:
Zet hem eens niet vast. Gewoon zelf touwtje vasthouden, en niet trekken als hij gaat hangen, werkt geheid!

Zie boven: ik zet haar juist nooit vast!


Goed, het zou natuurlijk kunnen dat ik het probleem ben. Ik geef als eerste toe dat ik zenuwachtig word bij de smid. Ik probeer te relaxen en doe gewoon normaal maar ik voel wel dat er spanning in me zit. Ik pak Nuala wel aan als ze het doet, harde ruk enzo. Ik zou nooit loslaten als ze probeert weg te lopen ofzo.

Bij de Bonte Parels was ze idd braaf, er is zelfs een videoband van Nuala bij de vorige eigenaar bij de smid en daar was ze ook braaf.
Dus zou ik het eens met een ander moeten proberen.

Groot probleem is; wie?

Paula (Kiara) komt me zaterdag helpen, maar begrijp me niet verkeerd Paula, ik denk niet dat die veel rustiger als ik is Haha!

Dus ik heb een beetje gebrek aan hulp.. sowieso zaterdag, want er moeten 5 paarden naar de smid en een geschoren en ik ben dus in mn eentje.. (volgens mij komt Paula wel helpen? Hoop ik...)


Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 16:43

Maar je kan haar toch wel normaal gesproken (poetsen e.d.) vastzetten?
Zo ja, dan kan de hoefsmid het toch lekker zelf uitzoeken. Dat doen wij ook, hij haalt haar zelf uit stal, doet de voeten en zet haar weer terug. En onze vorige hoefsmid deed het ook zo. Geen enkel probleem.

Natuurlijk kan je in eerste instantie om de hoek gluren of het echt wel goed gaat, want als hij niets kan doen werkt het natuurlijk ook niet.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-03 17:12

Ik heb Nuala nog nooit vast gezet bij de hoefsmid, geen enkel paard trouwens. Volgens mij trekt ze dan het hele hek uit de voegen.
Het speelt ook mee hoe mijn hoefsmid doet denk ik.. die vind Nuala namelijk een "raar" paard. Ik hoef hem echt niet voor te stellen haar vast te zetten en zelf weg te gaan. Dan bekapt hij haar gewoon niet.

Speelt ook mee dat ik nu een veulen eromheen heb lopen, zodra ik Nuala vastzet raakt ze in halve paniek om haar veulen...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 bezoekers