Diarree!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Whizper08

Berichten: 485
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: zoetermeer

Diarree!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-03 13:44

Mijn Haf staat sinds 2 dagen weer `s nachts binnen en krijgt nu 3 x per dag ruwvoer. Hooi en beetje kuil. Maar nu is hij ontzettend aan de schijterij! Zou dat komen door de kuil? Want hij kreeg af en toe al hooi en daar was niets mee aan de hand. Hiervoor stond hij 24 uur per dag in de wei en kreeg een beetje hooi bijgevoerd. Ik hoop dat jullie weten wat hen is. Misschien ook de overgang van stal?


taverno

Berichten: 4216
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 14:08

Het kan inderdaad door de kuil komen, sommige paarden reageren hie eg heftig op.
Het kan ook een kwestie van wennen zijn, dan moet de diarree binnen een paar dagen over zijn.

Omegamedo

Berichten: 1235
Geregistreerd: 14-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 14:25

Bij ons zijn een paar jaarlingen ook aan de diarree ! Maar die hadden het op het land al. Ze krijgen medicijnen maar zijn echt behoorlijk afgevallen, volgens de DA is het een bacterie.

Omegamedo

Berichten: 1235
Geregistreerd: 14-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 14:27

Het is overigens gevaarlijker voor veulens en jaarlingen dan voor oudere paarden , die hebben nl meer weerstand opgebouwd, aldus de DA.

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 14:27

Is hij verder wel in orde, geen koorts enzo? Dan kan het nl. ook een virusje zijn. DA is geen overbodige luxe in dat geval! Anders zal het waarschijnlijk gewoon door de overgang komen en trekt het wel weg.

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 20:22

wat voor kuil is het eigenlijk ? speciale voor paarden of de koeien variant ? (is het vrij vochtig en kort of lang een hooi-achtig)

Leo

Berichten: 50105
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 21:50

Mijn haf was als jaarling, toen we er net hadden ook vreselijk aan de schijterij, kwam ook door een bacterie bleek na bloedprikken. En door de verandering van omgeving; opeens ander gras (daar aten ze lang, taai en wat 'ouder' gras, wij hadden sappig groen nazomergras...)

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 00:07

Lijkt mij dat het kuilvoer hier de boosdoener is. Je kunt paarden beter helemaal geen kuilvoer geven.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 13:28

symb.
waarom kun je paarden beter geen kuil geven? Ik weet wel dat mijn paard er ook van aan de diarree gaat omdat hij de energie die erin zit niet kwijt kan omdat hij 31 is (ik loop maar een half uur met hem op een dag). zijn er verder nog nadelen aan kuil misschien

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 13:41

Kuilvoer= koeienvoer.
Ook het zgn. voordroog wat men dan weer 'paardenkuil' noemt is in feite koeienvoer.
Vaak is de calcium fosfor verhouding ongunstig voor paarden. En je ziet regelmatig paarden die van kuil diarree krijgen of andere 'kwaaltjes'.
Ik ben heel erg van 'los eerst problemen bij je paard op via voeding'.
Mijn paarden krijgen natuurhooi, hier kun je net zo veel van voeren als je wilt en daar zullen ze niets nadeligs aan over houden. In kuil zit vaak ook nog eens te veel eiwit.
Maar er wordt heel verschillend over gedacht! Een van mijn paarden is gevoelig voor stof, ik heb het opgelost door aubiose ipv stro in zijn stal te doen. Verder lopen ze gemiddeld 10 uur per dag buiten en krijgen ze dus wel gewoon hooi en ze gaan daar niet van hoesten.
En als er wat mankeert, bel ik de voedingsdeskundige, die heeft eventuele problemen zo getackled.


Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 13:45

Oh en ... Gouda, als jij een paard hebt van 31 jaar dat nog gezond is, dan doe je het toch goed!!
Ik maar denken dat Amigo oud is met zijn 21.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 14:45

sym. op t moment is ie echter niet zo goed. hij is 6 okt. spierbevangen geraakt en sindsdien aan de diarree. 5 x de dierarts geweest, 2 verschillende medicijnen kuren waarvan de laatste op 2 dagen geleden en hup weer aan de diarree. dus zit ook met hem ff in een dipje met het wat zal ik nu doen. als ie vandaag nog aan de dunne is dan zal ik de da maar weer bellen. verder is hij gewoon wel weer vrolijk qua humeur en energie dus dat is moeilijk

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 19:33

Ik denk dat het door het kuil komt en omdat ze misschien ook weer moet mennen om binnen te staan is het vaak ook stres maar ja ik denk eerder dat het door het kuil komt en dat ze dan moet wennen.

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

Whizper08

Berichten: 485
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-03 22:33

hij staat iniddels weer op hooi en ik denk dat het alles bij elkaar is: op stal, kuil. Morgen krijgt hij een vitaminestoot en ik hoop dat ie zich daar ook beter van gaat voelen. Morgen neem ik zijn temperatuur op. Wat is een goede temperatuur voor paarden eigelijk?

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 11:59

Goede temp. voor paarden is iets boven de 37 graden. Bij 38 graden hoef je je nog geen zorgen te maken. Daarboven wel.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 09:24

mijn paard zit altijd onder de 37 graden meer tegen de 36 aan


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 bezoekers