Fabienne koliek

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Fabienne koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-03 12:55

Fabienne heeft vanmorgen flink verstoppingskoliek gehad. Ze nam twee happen van haar brokken en kreeg toen flink buikpijn. Ze wou alleen nog maar rollen, dus gauw mee naar buiten genomen en rond gaan wandelen in de bak, maar ze wou steeds stil gaan staan om te rollen, dus toch maar gauw de DA gebeld. (leve de mobieltjes!)
Die schat was er in 5 minuten Haha! (hij weet wel dat het echt nodig is als ik bel) In de linkerkant van de buik bleken nauwelijks darmgeluiden te zijn, dus de boel lag stil. Ze had vannacht ook nauwelijks of niet gemest. Aangezien haar pols redelijk rustig was, heeft hij volstaan met alleen een pijnstiller te spuiten. Verder afwachten of ze zou gaan mesten. De pijnstiller moest met een uurtje gaan werken, werd de koliek met 1 a 2 uur erger, moest ik hem weer bellen.
Toen de DA wegwas, hebben we de trailer gepakt. Eerdere ervaringen leren dat Fab dan gegarandeerd mest! Dus Fab in de trailer gezet, en ja hoor, staart omhoog, mesten, tot 3 a 4 keer toe, dus er kwam een flinke lading uit. Net ben ik weer ff op stal geweest en ik hoorde alweer wat gepruttel in haar darmen, dus ik denk dat we het ergste gehad hebben.

Ik snap er dus echt helemaal niks van waar deze koliek nou ineens vandaan komt Verward Kan er totaal geen verklaring voor bedenken. Verward Verward Verward

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 12:57

he bah vervelend!
maar fijn dat het nu alweer beter gaat!
En tja er is niet altijd een verklaring te vinden voor waarom een paard ineens wat heeft!

Kaakaa

Berichten: 21
Geregistreerd: 06-11-02
Woonplaats: Overasselt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 13:04

Dag Fab,

We hebben je berichtje gelezen. Tjeetje wat is dit nu weer. We is trouwens Maaike en ikke. Gelukkig dat het nu eruit gekomen is, dan zal ze zich weer een stuk beter voelen.

Maar waarom???

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 13:05

Super fijn is het wanneer je een paard hebt waarbij je zulk soort truukjes kan uithalen!
Triumph raakt altijd behoorlijk opgewonden van de shetten van de buurman, die heeft sinds ik hem heb ook een keer of 2/3 last gehad van koliek, maar dan liep ik naar die shetten en tadaa, daar kwam de hele bups Haha! Ik heb slechts 1 keer alsnog de da erbij moeten halen.

Gelukkig lijkt het bij Fab ook allemaal mee te vallen!

Ann

Berichten: 13253
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 13:15

Wat een toestand, fabienne, gelukkig heeft ze gemest in de trailer.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 13:16

Das altijd schrikken he Fab, gelukkig geen maagsondes, maar trailer.
Hihi een nieuwe methode, vraag er ff patent op Haha! Haha!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 13:25

Wij hebben gelukkig nog nooit last van koliek gehad bij onze paarden. (even afkloppen) maar ik kan me voorstellen dat je op dat moment erg schrikt. Gelukkig heb je een manier gevonden dat ze ging mesten.
Op andere stallen heb ik regelmatig een koliek aanval meegemaakt maar in tegenstelling tot het advies van veel dierenartsen om te gaan stappen moest ik deze paarden gewoon laten liggen. Er werd dan wat tja (glij/laxeermiddel) via een slang naar binnen gebracht et voila de mest kwam er ook af. Gelukkig is dat bij fab niet nodig geweest! Nu maar hopen dat ze er volledig vanaf is. En waar het precies vandaan komt is toch moeilijk te verklaren. Koliek kan meerdere oorzaken hebben. Igg veel succes met fab!

Wienna

Berichten: 3870
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Aan de kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 13:31

das eng....maar gelukkig is het weer over!!!!
Koliek kan soms zomaar ineens opduiken,en waar het vandaan komt mag joost weten...

Kom haar straks wel even troosten voor haar buikpijn!!!! *LOL*

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 13:38

Jeetje, Ans, dat is even schrikken.

Gelukkig dat de trailertruc goed werkt. Ik heb patent op de transportbeschermers truc Knipoog, als ik die om doe is het gegarandeerd raak.
Scheelt weer een trailer te voorschijn halen.

Knuffel voor Fab en ik hoop dat het ergste leed idd nu geleden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 20:12

kan je het dan niet voorkomen zo'n verstoppings kolie, door hetgeven van zemelen of lijnzaad olie? ook is het erg ongezond om een paard ineens van het land op hooi te zetten.
Wees maar blij dat het goed afgelopen is!