Hij snapt wijken niet....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
zns

Berichten: 2492
Geregistreerd: 09-08-03

Hij snapt wijken niet....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-03 13:08

Ben nu sinds een tijdje bezig met schouderbinnenwaards en schouderbuitenwaards en volte verkleinen en verruimen en krijg ook les hierbij. En ben ook het wijken aan het oefenen. Alleen hij snapt het niet.

Hij stond vroeger alleen maar voor de kar en met inrijden zijn denk ik alleen de standaard dingen aangeleerd.
Hij is ook redelijk sterk in z'n mond. Als ik aan het "wijken" ben, en leg m'n ene been er zeg maar aan (ja moeilijk uit te leggen) dan gaat hij alleen maar sneller en rechtuit of maakt een schuine lijn. Zelfs m'n instructrice lukte het niet.

Weten jullie misschien een aantal oefeningen waardoor hij het misschien wel gaat snappen. Of een andere "opslossing"?

groetjes zefana


horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 13:30

Probeer eens het wijken in stap te oefenen waarbij je een vierkantje gaat stappen, op de binnenhoefslag blijven. Op één of twee hoeken van het vierkant probeer je een keertwending om de voorhand te maken, d.w.z. je laat met ophoudingen de voorbenen zo klein mogelijk stappen, en probeert dan met je binnenbeen naar achteren de achterhand naar buiten te tikken, die moet dus a.h.w. uitzwaaien om de voorhand heen. Als hij niet reageert op een naar achteren gelegd been probeer dan heel snel en hard te tikken met je been, zodat hij daarvoor opzij gaat. Hou hem voor zo begrensd dat hij zeker niet harder kan weglopen, zodat hij leert dat er maar één uitweg is en dat is opzij! Elke keer weer klein proberen te beginnen om te zien of hij het snapt, als hij niet reageert harder inkomen met je been.

MY BFF IS MY FFF: Friesian Friend Forever!

mijn site

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 14:16

Probeer het eens een paar keer als je naast hem loopt.
Kijk of hij opzij wil wijken als je hem opzij prikt met je hand, doet hij dit braaf goed belonen.
Ga het een paar keer zo oefenen en probeer het dan eens als je erop zit.laat hem desnoods gewoon een scheve lijn lopen en zodra hij een pas wijkt belonen.
Even wat anders doen en nog een keer proberen.
Ga zeker niet te veel hameren op 1 ding maar hou er ook afwisseling in. anders gaat het ook nogeens vervelen en lukt het helemaal niet meer
Succes

men neme een kwakkie en een eicel, even roeren en binnen 9 maanden heb je je eigen homemade baby Haha!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 19:18

Ik zou het inderdaat eerst wijken tijdens het grondwerk doen.

Ga naast de schouder van je paard staan. Hou een zweep richting de achterhand gericht. De zweep moet zo lang zijn dat je de kont kan aan raken zonder over dreven je arm te moeten strekken. Met je andere hand hou je het halstertouw of teugel dicht bij het hoofd vast. Zonder te trekken. Richt je schouders en heup op de kont. Met je buitenarm met de zweep tik je hem om. Loopt hij weg blijven vast houden en niet van je plek af komen. Draaien mag natuurlijk wel. Doordat je hem vast heb. Gaat hij als het goed is. Om zijn voorhand heen draaien belonen. En overnieuw. Het is de bedoeling dat ze wijkt op jouw zweep commando. En dat hoeven in het begin maar 1 of 2 stapjes te zijn.

gaat dit goed bijde kanten. Dan kun je hem mee nemen opzij tijdens het om tikken. Door dus zelf opzij mee te lopen. Dus met zweep neem je zijn kont mee. EN met jouw lichaam duw je als het ware zijn voorhand mee.

Dit op het zelfde manier oefenen onder het zadel. Mischien eerst met iemand er bij.

Verder geduld en neem er lekker de tijd voor. B.v elke dag twee keer doen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 20:13

Hoi, heb ook zo'n probleempje. Mijn paardje snapte totaal niet wat wijken en zijwaarste druk was. Dus maar begonnen met grondwerk met druk geven met hand en zweep, dat gaat prima. Maar ze lijkt dat nog altijd niet te linken met het rijden zelf en de druk achter de singel met mijn been. (=vooruit!) Ik hoop dat ze't leert en de jouwe ook!. Misschien een tip; bij mij lukt het beter als ik op de binnenhoefslag naar de gewone stap! En, niet te veel vragen en forceren int begin. Niet aan de teugels beginnen trekken, eerst de benen! veel succes! *LOL*

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 20:18

Hoe kan dat nou, je kan wel een volte verruimen, maar je kan niet wijken? Hoe maak je dan die volte groter? Met je binnenbeen of met je teugels? Scheve mond
Als je een volte groter kan maken met je binnenbeen is het basisprincipe al gelegd, namelijk het opzij in plaats van harder gaan als reactie op je binnenbeen

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 22:15

Ik denk ook dat het handig is om het vanaf de grond te leren. Het liefst met een stemcommando erbij.
Als dit goed gaat kun je het tijdens het rijden oefenen op je stem. Je geeft dan gelijk de hulpen voor het wijken. Als het goed is kun je je stem steeds minder gaan gebruiken.

Ook bekend als Kim20!

zns

Berichten: 2492
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-03 22:16

horseyfries schreef:
Probeer eens het wijken in stap te oefenen waarbij je een vierkantje gaat stappen, op de binnenhoefslag blijven. Op één of twee hoeken van het vierkant probeer je een keertwending om de voorhand te maken, d.w.z. je laat met ophoudingen de voorbenen zo klein mogelijk stappen, en probeert dan met je binnenbeen naar achteren de achterhand naar buiten te tikken, die moet dus a.h.w. uitzwaaien om de voorhand heen. Als hij niet reageert op een naar achteren gelegd been probeer dan heel snel en hard te tikken met je been, zodat hij daarvoor opzij gaat. Hou hem voor zo begrensd dat hij zeker niet harder kan weglopen, zodat hij leert dat er maar één uitweg is en dat is opzij! Elke keer weer klein proberen te beginnen om te zien of hij het snapt, als hij niet reageert harder inkomen met je been.


Als eerst; Bedankt voor je handige tip! En dat vierkantje is dit een soort van volte halve baan (alleen dan vierkant natuurlijk)?
IK heb het geprobeerd vanmiddag en hij ging idd in het begin veel sneller lopen. Na een tijdje ging dat wel beter. Ik heb alleen wel dat ik dan heel veel stelling ga vragen is dit goed of niet?

zns

Berichten: 2492
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-03 22:21

newie"]
Probeer het eens een paar keer als je naast hem loopt.
Kijk of hij opzij wil wijken als je hem opzij prikt met je hand, doet hij dit braaf goed belonen.
Ga het een paar keer zo oefenen en probeer het dan eens als je erop zit.laat hem desnoods gewoon een scheve lijn lopen en zodra hij een pas wijkt belonen.
Even wat anders doen en nog een keer proberen.
Ga zeker niet te veel hameren op 1 ding maar hou er ook afwisseling in. anders gaat het ook nogeens vervelen en lukt het helemaal niet meer
Succes.
[/quote]


[quote="josien schreef:
Ik zou het inderdaat eerst wijken tijdens het grondwerk doen.

Ga naast de schouder van je paard staan. Hou een zweep richting de achterhand gericht. De zweep moet zo lang zijn dat je de kont kan aan raken zonder over dreven je arm te moeten strekken. Met je andere hand hou je het halstertouw of teugel dicht bij het hoofd vast. Zonder te trekken. Richt je schouders en heup op de kont. Met je buitenarm met de zweep tik je hem om. Loopt hij weg blijven vast houden en niet van je plek af komen. Draaien mag natuurlijk wel. Doordat je hem vast heb. Gaat hij als het goed is. Om zijn voorhand heen draaien belonen. En overnieuw. Het is de bedoeling dat ze wijkt op jouw zweep commando. En dat hoeven in het begin maar 1 of 2 stapjes te zijn.

gaat dit goed bijde kanten. Dan kun je hem mee nemen opzij tijdens het om tikken. Door dus zelf opzij mee te lopen. Dus met zweep neem je zijn kont mee. EN met jouw lichaam duw je als het ware zijn voorhand mee.

Dit op het zelfde manier oefenen onder het zadel. Mischien eerst met iemand er bij.

Verder geduld en neem er lekker de tijd voor. B.v elke dag twee keer doen.


Ik ga dit zeker proberen alleen weet ik niet of als het uiteindelijk lukt als ik er naast sta het ook gaat lukken als ik er op zit.
Dit heb ik namelijk ook met de spaanse pas oefenen.
Dan lijkt hij er niets meer van te snappen.

zns

Berichten: 2492
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-03 22:30

Lenn schreef:
Hoe kan dat nou, je kan wel een volte verruimen, maar je kan niet wijken? Hoe maak je dan die volte groter? Met je binnenbeen of met je teugels? Scheve mond
Als je een volte groter kan maken met je binnenbeen is het basisprincipe al gelegd, namelijk het opzij in plaats van harder gaan als reactie op je binnenbeen


Ik ben juist bezig met allerlei oefeningen zodat het wijken misschien daardoor beter wordt en ook dat hij meer stelling krijgt.
De volte verruimen en verkleinen gaat dan ook nog helemaal niet goed.
Als ik bv met verruimen mijn binnenbeen eraan leg wil hij alleen maar sneller en dan is hij ook heel moeilijk te houden (ik probeer hem zoveel mogelijk te "sturen" met mijn benen).
Heb het al een keer met een spoor geprobeerd maar hier gaat hij alleen maar nog sneller van. Dus werkt juist weer tegen.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 23:15

Als je op de grond begint. Dan kun je de hulp met je been geven die je anders met de zweep geeft.
Het is vaak veel makkelijker, om het paard van de grond af iets te leren. Want dan kent hij die oefening al. En snapt hij dat hij ook opzij kan.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.


Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 23:52

ZeFaNa"]
[quote="Lenn schreef:
Hoe kan dat nou, je kan wel een volte verruimen, maar je kan niet wijken? Hoe maak je dan die volte groter? Met je binnenbeen of met je teugels? Scheve mond
Als je een volte groter kan maken met je binnenbeen is het basisprincipe al gelegd, namelijk het opzij in plaats van harder gaan als reactie op je binnenbeen


Ik ben juist bezig met allerlei oefeningen zodat het wijken misschien daardoor beter wordt en ook dat hij meer stelling krijgt.
De volte verruimen en verkleinen gaat dan ook nog helemaal niet goed.
Als ik bv met verruimen mijn binnenbeen eraan leg wil hij alleen maar sneller en dan is hij ook heel moeilijk te houden (ik probeer hem zoveel mogelijk te "sturen" met mijn benen).
Heb het al een keer met een spoor geprobeerd maar hier gaat hij alleen maar nog sneller van. Dus werkt juist weer tegen.
[/quote]

Ohh nee dan snap ik het, ik dacht al hoe kan dat dan wel lukken

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-03 10:43

ZeFaNa schreef:

Als eerst; Bedankt voor je handige tip! En dat vierkantje is dit een soort van volte halve baan (alleen dan vierkant natuurlijk)?
IK heb het geprobeerd vanmiddag en hij ging idd in het begin veel sneller lopen. Na een tijdje ging dat wel beter. Ik heb alleen wel dat ik dan heel veel stelling ga vragen is dit goed of niet?


Sorry voor de late reactie, ik was een poosje niet geweest.
Het vierkant moet groter zijn dan de halve baan, je steekt gewoon over maar maakt de hoek een paar meter voor de hoefslag (anders kan zijn achterhand immers niet meer "uitzwaaien). Hij vlucht waarschijnlijk in het sneller lopen omdat hij het niet snapt, probeer dus echt pasje voor pasje te blijven stappen dat hij niet steeds sneller kan gaan. Nét niet stoppen dus! Je mag niet teveel stelling vragen want dan gaat hij het weer ontwijken door over de buitenschouder weg te lopen, hou dus je buitenteugel er goed bij aan, bijna recht blijven en zelfs evt. iets tegenstelling als hij al over de schouder wegloopt.
Gaat het al wat beter ondertussen?

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 01:32

mijn paard een paar maanden geleden nog geen pas wijken voor het been, en als ik het probeerde ging ze in de staak... maar nu kan ze het!en netjes! ik ben eerst op de volte af en toe een pasje opzij gaan zetten en dan weer voorwaarts en dit 1000000 keer herhalen, dan vervolgens 1/2 pasjes voor de hoefslag afwenden en naar de hoefslag toewijken(een paard is toch al geneigd naar de hoefslag dus dit maakt het wat makkelijker) en dan steeds eerder afwenden maar het belangrijkste!HERHALING!en als die het doet daarna meteen voorwaarts recht uit rijden!dit is voor het paard ook een beloning want dat is wat die liever wil

bleuberta
Berichten: 471
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 13:59

Beste Mensen,
LEER RIJDEN!!!!!
Ik weet dat dat niet mee valt als een paard de benen als teken van harder lopen zien dan is het paard er nog helemaal niet aan toe om tewijken en zit de basis er NIET goed in!!!!
Dan kan je nog zo goed zijn of nog z'n goede instructeur hebben hij gaat dat dan echt niet doen!!!!
Want hij weet er immers geen raad mee.
Het been moet het teken zijn voor het paard dat er iets gaat gebeuren en niet dat hij harder moet gaan lopen.

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 14:22

heyy

ik zie veel mensen op deze manier hun paardje verknallen.

ik denk dat je paardje het ffeis gewoon niet snapt.

Rij gewoon de ac lijn op en laat hem gewoon de kant op lopen die jij wilt dat hij oploopt, gewoon er naar toe leiden en helemaal niet beginnen met je benen enz. die dit met doorzitten en lichtrijden. Probeer na 1 week gewoon je gewicht naar die kant te verleggen, maar blijf je paardje leiden. Dan kun je na 3 weken beginnen met je been eraan te leggen, hoe oud is je paardje?

Gulpje

Berichten: 8063
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 16:17

bleuberta schreef:
Beste Mensen,
LEER RIJDEN!!!!!


En Bleuberta, namens de feestcommissie willen wij u hierbij bedanken voor uw uiterst nuttige bijdrage in dit topic!
*LOL*

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 16:51

Inderdaad, veel nuttige bijdrages,

Voor Zefana,
Ik zou proberen dat schouderbinnenwaarts (wat is schouderbuitenwaarts trouwens Haha! ) eerst niet te oefenen.
Als hij namelijk de zijwaartse beenhulp niet snapt, zal hij met sb ook naar binnen vallen wat dan moeilijk te corrigeren is.
Het helpt ook nog wel eens allebei je handen naar buiten te brengen, of 5 meter van de hoefslag te beginnen en dan naar de wand te wijken.
Het gevaar is hierbij wel dat hij over de buitenschouder wegloopt.
Als hij iets van de zijwaartse hulp begrijpt zou ik juist weer 5 meter voordat je op de hoefslag bent, weer recht uit rijden.

SPDB
Berichten: 135
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 19:59

Misschien is het een idee om je paard het te leren met behulp van de bakrand. Gebruik hiervoor de zelfde hulpen dat dat je gaat wijken van af een A-C lijn. Wanneer je met je paard rechts om stapt. Rij je de hoek aan met de stelling naar buiten en druk je je paard met je buiten been naar binnen en vraag je iets meer druk op je binnen teugel. Niet denken dat hij het gelijk foutloos zal doen, maar het is een goede oefening om een paard iets aan te leren. Zo heeft het steun van de bakrand... Succes!!

www.stalpetersburg.nl kijk voor meer informatie in ons profiel OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 21:24

Ik leer de paarden wijken in stap, beginnend met maar 2 stappen opzij.
Ik ga op de binnenhoefslag stappen en geef de hulp voor wijken.
De meeste paarden willen graag naar de bakrand dus willen ook opzij.
In het begin willen ze meestal gewoon schuin, maar dat begrens je met je buitenteugel.
Bij paarden die het niet zo snappen gaat de 1e paar passen wijken gewoon perongeluk, maar dan beloon jij ze de hemel in.
Dan gaan ze het meestal wel begrijpen.
Als dat redelijk gaat, ga je 2 pasjes meer proberen en dat kun je dan wat opvoeren.
Gaat dat goed, probeer dan pas de draf.

Let er wel op dat ze ook binnenhoefslag moeten blijven lopen, zonder uitzichzelf naar de bakrand te willen.
Want als ze daar neiging tot hebben rij je ze express voorruit ipv opzij.

kellogs

Berichten: 83
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 19:45

vaak willen paarden plakken op de hoefslag of hebben ze de neigimng vanzelf naar de hoefslag te willen .iets later afwenden bij a of c en.eerst dichtbij de hoefslag en met beendruk nar de hoerfslag toe drukken vaak snappen ze het niet omdat in het begin de afstand groot is.(van de middenlijn naar de hoefslag)als je die afstand steeds groter maakt tot je op de middenlijn bent.

Nog elke dag aan het genieten van mijn liefde van mijn leven Theersa-bonita. Al 22 jaar bij elkaar en hoop nog heel veel langer!

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-03 19:25

Ik heb dat probleem ook gehad, mijn pony stond vroeger ook alleen maar voor de kar, kende toen ik hem ging rijden allen harder en zachter.
heeft ook totaal geen stelling.
als ik met hem wilde wijken ging hij ook alleen maar sneller.
wat bij mij geholpen heeft is:
alleen de binnenhoefslagrijden en dan telkens een ministukje wijken.
als hij sneller ging gelijk stopzetten, of hem verassen en hem sneller laten gaan, maar wel naar de kant toe duwen met been en hand.
en ook heel belangrijk, maar ik vergeette het vaak:
de kant opkijken die je opwil!!
mij is het nu gelukt, maar je moet el geduld hebben.
veel succes!
vamp


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 18 bezoekers