Stang

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Stang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-03 20:47

Ik weet dat hier waarschijnlijk al veel topics over geweest zijn dus als dit niet mag , sorry Bloos! Bloos !!

Maar , wie rijd er met stang en waarom ? En als je rijd met stang maar de kinketting helemaal los is is dit dan fout ?


Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 20:50

Ik heb in het begin met Tos een maand met een dressuurstang gereden met een sperriempje, inplaats van ketting.
Hij was erg hard in de mond en liep door het bit heen. Na een maand overgestapt op een watertrens, en later een gebroken, en zo heel sopele in de mond gekregen.
Maar om zomaar met de stang te gaan rijden vind ik niet echt slim. Maar tijdenlijk voor training kan soms best slim zijn (hoewel ik toen half bokt over me heb gehad Knipoog )

Voor de kar reden we altijd met liverpoolstang en los zittende kinketting.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 20:54

Ik rijd af en toe een kruising Fries x Fjord. Leuke merrie, M-dressuur, maar niet te houden met een gewoon bitje. We hebben er uiteindelijk, na 4 jaar modderen, een stang ingehangen met kettinkje. Nu gaat het gelukkig goed. Dit is overigens alleen, omdat we geen ongelukken willen op de weg, niet mijn favoriete keuze.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 20:54

ik rijd op een ongebroken pelham met kinketting en dubbele teugels.
Ook ik heb half Bokt op mijn nek gehad, maar zowel mijn instructeur als de paardentandarts vinden dit bit het enige acceptabele bit voor dit paard.

Als ik met mijn paard loop of fiets heb ik altijd een hengstenketting erom, onderlangs (net als de kinketting) om bijna-sloot-ervaringen te voorkomen.


INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 21:35

Ik heb een rubber stangetje een keer er in gehangen ( heel zacht omdat het ook niet schaart) om gewoon te proberen hoe die daar op loopt..... naja hij is veel sterker en moeilijk rond te houden. k rij er niet zo vaak mee...

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

Pinacolada

Berichten: 4082
Geregistreerd: 04-05-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 22:26

Ik rijd nu met een stang (of ongebroken trens, maar weet het verschil niet) en het gata opeens lekkerder. Heb een stug en mijn paard wil graag even hangen. Dat wilde niet op dit bit en toen werd madame best even boos. Nu ben ik weer voorzichtig bezig om mijn enkelgebroken trensje er weer in te hangen. Is een stuk vooruitgang, maar een rustige hand is geboden!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 22:27

Ik rij met een spaans vaquera stang.

De kin ketting moet zo los zitten dat de stang 45 graden kan bewegen. Zit de kin ketting te strak dan kan de stang niet genoeg bewegen. Zit hij te los. Dan heb je niks aan de kin ketting.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Barb

Berichten: 12078
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 22:33

Ik rijd met een correctiestangetje

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 22:35

Ik rijd soms met stang&trens.
Ik ben nu Z1 dressuur en 'mag' er dus mee rijden, het is voor het verfijnen (kleiner geven) van de hulpen.

Maar ik ben er nog niet weg van, geef mij maar lekker mijn trensje Haha! Helaas hoor (en lees hier op bokt) ik dat veel mensen het gevoel hebben dat er misschien toch jury's zijn die in de ring dan anders tegen je aankijken. Er zou sneller kans zijn op aanleuningsfouten.

Verder heb ik mijn kinketting zo dat de stang 45 graden kan 'draaien'.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 07:40

Pinacolada schreef:
Ik rijd nu met een stang (of ongebroken trens, maar weet het verschil niet) en het gata opeens lekkerder. Heb een stug en mijn paard wil graag even hangen. Dat wilde niet op dit bit en toen werd madame best even boos. Nu ben ik weer voorzichtig bezig om mijn enkelgebroken trensje er weer in te hangen. Is een stuk vooruitgang, maar een rustige hand is geboden!


Ongebroken trens is gewoon een ongebroken trens en een stang heeft scharen.

Correctiebit is ook gewoon een ongebroken trens met tongboog.

Toos paardloos


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers