jullie mening graag over een paardje.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-01 17:30

Jullie weten waarschijnlijk wel dat ik graag een paardje wil redden. Ik kreeg van iemand een email, en zal het eventjes hier neerzetten. Ik wil graag jullie mening over dit paardje, en over de ziekte. Ik weet dat er een risico aanzit, lees maar eerst eventjes:

Ik heb een paardje(arabiertje) van anderhalf jaar oud zijn naam is Seven. Seven is een hengstje van 1.40 hoog en blijft nog groeien.Deze week is er bij hem atactie geconstateerd.Dat betekent een signaalstoornis van de zenuwbaan.Volgens de arts is het het beste om Seven weiland rust te geven en genoeg vitamine B en E.
Dit om zijn situatie te kunnen verbeteren en zijn spieren aan te sterken. Aangezien wij in de randstad wonen en Seven bij ons op de manage staat is dit helaas niet mogelijk daar wij hier in de omgeving niet over stukken weideland beschikken.
De arts heeft ons verzekerd dat Seven hier geen pijn van ondervindt en hij er prima mee kan leven. De kans dat Seven een sportpony wordt is gering .
Je moet hem zien als een gezellig,lieve huis,tuin en keuken pony.Die het heerlijk vindt om aandacht te krijgen in de vorm van knuffelen, poetsen en natuurlijk wandelen daar hij geheel verkeersmak is. Ook zeer geschikt voor kleine kinderen om hem te poetsen of mee te wandelen.
Als je de mogelijkheid hebt om hem die kans te bieden a.u.b. want wij hebben de mogelijkheden niet.SEVEN verdiend het!
Wanneer wij voor Seven geen weide of andere mogelijkheid kunnen vinden dan is het volgens de arts het beste om hem in te laten slapen.
Wij willen dit ten alle tijden verkomen.Ik hoop dat deze brief je niet afschrikt, wij zijn nu eenmaal mensen die erg van hun dieren houden en zien dit als een laatste red middel. Wij hopen dat je onze eerlijkheid waardeerd.

Ik heb wat meer specifieke informatie gevraagd, en dit kreeg ik terug:
Bedankt voor je snelle reactie, hieronder wat meer uitleg en hopelijk voldoende antwoorden op je vragen.

Atactie moet je vergelijken met hernia bij mensen, ergens in de zenuwbaan zit een zenuw bekneldt. Helaas kunnen de artsen niet aangegeven waar deze beknelling
zit, het kan in de hals, borst of ergens anders zitten. Ook foto's ervan nemen is erg moeilijk en geven geen zichtbaar resultaat.
In eerste gedachte lijkt het makkelijk oplosbaar echter gelet opbovenstaande blijkt dit niet het geval.
De dierenarts zegt dat Seven geen pijn ondervindt en dat het niet erger zal worden. Bepaalde spieren functioneren niet meer naar behoren met weiland rust en vitamine
zullen de spieren die wel goed werken zich zodanig ontwikkelen dat zij de functies van de niet goed functionerende spieren ondervangen. Ook kunnen de niet goed functionerende spieren zodoende wat herstellen. Helemaal beter worden zal hij nooit. Ik kan de vraag of je er ooit op kan rijden niet beantwoorden dat ligt aan de ontwikkeling van de spieren is mij verteld door de dierenarts. Wel kan ik je vertellen dat het geen sportpony kan worden. Als er opgereden kan worden zal dit puur recreatief zijn. Ik ben nig vergeten te vertellen dat de spieren ook te prikkelen zijn door balkjes te lopen daarmee verstevig je de spieren ook.
Seven toont de kenmerken van atactie niet altijd en ook niet de sterkste mate, om een voorbeeld te geven: hij kan wel recht achteruitlopen, redelijk kleine wendingen maken en makkelijk longeren alleen loopt hij een beetje stijfjes.
Seven staat nu ook met andere paarden (merries) in 1 box. De dierenarts zegt dat hij gemakkelijk bij andere paarden in de wei kan staan.Seven is nogal onderdanig en heeft nog geen idee van het hengst zijn. Hij heeft nog geen ballen. Seven heeft juist beweging nodig daarom moet hij ook op een weiland op zijn spieren zoveel mogelijk
te gebruiken.
Seven is een hele mooie felle kleur vos met grijsblonde manen hij is nu + /- 1.40 maar zal nog groeien. Zijn moeder heet Mirebel dat is een afstammeling van Baccarat
en de vader is Saporos Ox. Seven heeft papieren waarop dit staat aangegeven. ( NRPS stamboek ). Als ik weet dat hij een goed thuis krijgt waar men met de problemen
rondom de ziekte van Seven rekening houdt en hem in een wei plaatsen en de nodige aandacht geven dan wil ik Seven geven zonder kosten.


Wat denken jullie? Ik zou het beestje graag een kans willen geven!


Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 17:38

Ik denk dat je het kan doen. Ik heb nooit van deze ziekte gehoord, maar het klink ook niet levensbedreigend. Dus als je het graag wilt: DOEN! Party!!

Er staat een man op de bus te wachten, valt hij eraf..

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 17:38

Ik weet niet zo heel veel over atactie,
staat me iets bij van hanentred en het bekneld zijn van een zenuw(baan) in de rug waardoor het contact met de achterhand/achterbeen niet goed functioneerd. Volgens mij is het met een intensieve training waarbij het paard bewust gemaakt wordt van de achterhand dmv stimulatie en prikkels, mogelijk om ermee te rijden al naar gelang de mate dat het paard het heeft.
Ik zou wel een DA mee nemen om te kijken, die kan denk ik een objectieve inschatting maken of dit is wat jij zoekt.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 17:39

het zou echt fijn zijn als je Seven nog een kans kan geven! Hoe oud is hij?
Als het niet je bedoeling is te willen rijden, dan moet je Seven redden van de dood. dat zou echt geweldig zijn

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 17:40

als jij denkt dat je twintig jaar tevreden kunt zijn met een paardje waar je misschien wel nooit op kunt rijden en die misschien verhoogde (dierenarts) kosten met zich meebrengt (dat is nl een reele kans) dan zie ik niet in waarom niet. Zijn vorige eigenaars lijken me erg geschikte en eerlijke mensen. Succes met je keuze.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-01 17:41

hij is anderhalf. Als het doorgaat, ga ik wel proberen te rijden, maar als dat niet gaat, dan is ie gewoon leuk als gezelschap! Maar haar DA zegt dat het niet zo'n erge vorm is, dus misschien valt het allemaal mee. Maar misschien ook niet. Ik hoorde namelijk dat imand hier op bokt (geloof Desiree) een paardje weg heeft moeten brengen naar de slacht, vanwege deze ziekte. Lastig hoor Verward

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 17:45

Ga wel uit van het ergste dus dat je waarschijnlijk nooit op hem kan rijden. Daar moet je vrede mee hebben. Als je toch liever een paardje hebt waar je wel op kunt rijden zou ik hem niet nemen.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-01 17:49

daar ga ik ook vanuit eigenlijk., en ik weet dat het een (groot) risico is wat ik neem. Maar dat wist ik al toen ik besloot om een paardje te redden. Tja, wat kan ik er verder over zeggen. Mijn vriend staat gelukkig helemaal achter me, en hij wil het ook graag proberen. Ik denk dat dat ook wel belangrijk is. Ik probeer nu telkens de DA te bellen, maar hij neemt niet op. Vragen wat hij ervan vind Haha!

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 17:54

Hij is wel een beetje dezelfde leeftijd als je andere paard toch? Dat is leuk voor ze.

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 18:00

ik ken wel een paardje met ataxtie en als het een milde vorm is kan je er zelfs nog recreatief op rijden.En je red er natuurlijk het leven mee van een hele leuke pony ( baccarat is echt een top hengst ken 2 afstammelingen van hem en die zien er heel goed uit)
Veel suc6 met je keuze Party!!

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-01 18:11

heb dus net mijn DA gesproken, Hij zei: ataxie is alijd moeilijk. la het in de rug zit is het geen probleem, zit het in de nek, kun je hem beter afmaken. Maar ik woon helemaal aan de andere kant van het land (seven staat in rijswijk), dus ik zie dat ie niet mee hoefde te kijken. Maar wat zie hij: ik zit morgen toch in Den Haag, dus als ik tijd heb ga ik er eventjes voor je langs Lovers Lovers Wat is ie toch lief zeg!! Hij gaat dan voor mij kijken of het wat is, mocht het wat zijn, ga ik ook snel kijken!!

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 18:22

hee gaaf Manon!! Party!!Ik zou het ook doen als ik jou was. Wie weet valt het mee. Wel heel goed van je dat je dat beestje een kans wilt geven en hopenlijk pakt het positief voor je uit! Heel veel succes en mogelijk plezier alvast!

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-01 18:27

ow, ik heb niet die eigenaren gebeld, want ik wist niet of zij het een probleem vonden als de veearts langskwam. Maar ze vonden het helemaal toppie, en ze wilden alleen maar het beste Party!! Misschien is er een kansje Clown Ben best een beetje zenuwachtig Haha!

homer
Berichten: 181
Geregistreerd: 13-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 18:54

Ik vind het erg lief van je dat je je zo om deze pony bekommert hoor !
En als het inderdaad een afwijking is waarmee hij een toch een leuk leventje kan leiden, waarom niet ?
Je hebt er zelf al goed over de gevolgen nagedacht (waarschijnlijk nooit rijden, misschien veel kosten voor de dierenarts......), dus het is een bewuste keuze.
En wat is er nu mooier dan een band opbouwen met zo'n pony ?
Volgens mij word je echt vrienden voor het leven Lovers
Misschien is het een idee om een berichtje op Bokt onder Medisch te plaatsen, misschien hebben er meer Bokkers ervaring mee en kunnen ze je nog waardevolle tips geven (of misschien kan Dr. Offereins nog iets meer vertellen ?)
In elk geval heel veel succes !

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 19:22

Ha manon als ik dit zo lees denk ik dat hij Wobbler heeft een vorm van atactie die veel voorkomt bij jonge paarden in de groei.
Vraag je veearts er even na wat hij denkt als hij mee gaat kijken. Die van mij had dit namelijk ook en is ook opgegeven.
Zoals je weet loopt hij inmiddels M1 dres met 3 wp.
Helaas is die van mij een hele grote uitzondering mij is verteld dat bij 90% van de dieren het erger wordt tot er blijvende verlammings verschijnselen zijn en dan is afmaken de enige keuze.
Echt Wobbler heb je in minder erge vormen zodat je soms ook paarden overhoud waar je een beetje rustig mee kan rijden.
Desiree kun je ook even PB-en zij heeft helaas haar jonge paard verloren door wobbler
mocht je het door willen zetten vind ik het heel moedig van je en wens ik je veel succes

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 19:31

Ik ken een paard dat ataxie heeft, maar nog gewoon gereden kan worden, ze starten er L-dresuur mee en ze rijden er mee buiten.
Het enige dat je ziet tijdens het rijden is dat het paard wat slingert, maar daar heeft ze verder geen last van.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-01 20:59

dank jullie. Ik hoop dus dat de DA morgen even tijd heeft om erlangs te gaan. Ik heb misschien wel al een weitje geregeld, daar moet ik morgen over terugbellen. Als de DA morgen niet er naar toe kan, is de kans groot dat ik dit door ga zetten. Het lijkt mij zo'n Cool en Lovers paardje, en ik vind dat hij die kans verdient heeft. Nimber, als het doorgaat, zin om te komen kijken?? Haha!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 21:34

Ik wens je heel veel succes en hoop voor je dat het doorgaat!!
Ik heb op stal al een paar paarden met atactie gezien en die werden ook gewoon gereden, alleen bij 1 werd het op een gegeven moment te erg, die was zijn evenwicht kwijt en kon niet meer rechtuit lopen, maar dit paardje had het in ernstige mate, de andere hebben het allemaal in lichte mate en worden gewoon gereden! Dus grote kans dat het doorgaat voor je!
Ik duim voor je!

Groetjes, Tanja.

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 06:53

Ataxie (neem aan dat je dat bedoelt) kent veel verschillende vormen. Als ik jou was zou ik echt eerst tot op de bodem de prognoses voor dit paardje laten uitzoeken. Er is nl. een kans dat het progressief is, en dat hij zelfs stomweg om gaat vallen. Je snapt dat je zo'n dier dus never onder het zadel moet nemen, is levensgevaarlijk.

Persoonlijk zou ik te egoistisch zijn om zo'n paardje te kopen. Je kunt er mogelijk nooit mee rijden, en de kans op (hoge!) veeartskosten is aanzienlijk.

Maar als jij dat heel graag wilt, wens ik je heel veel succes. Heel nobel van je!


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 07:02

Ik heb niet de reacties gelezen,
Kan je wel vertellen dat mijn nichtje ook een paard met ataxie heeft gehad en die is op advies van Bosch & Duin afgemaakt.
Het paard werd echt gevaarlijk, het struikelen verergerden met de maand en de DA vond het zelfs onverantwoord om het dier nog te rijden ivm met de kans op spontaan omvallen....

Een andere kennis van mij heeft op die manier ook zijn paard verloren, hij ging er toch mee rijden, paard valt ineens spontaan om en rolt zo van de weg af de sloot in, na een gevecht van uren is het paard er nog wel uitgekomen maar was in zo'n shock dat ze hem na 2 dagen alsnog hebben moeten laten inslapen.

verder vind ik ook niet dat jij de ellende van een ander op je hals moet halen!
die mensen hebben zelf voor een pony gekozen en nu moet hij opeens weg omdat er geen toekomst in zit!
In het hele land zijn weilanden te vinden waar je je paard neer kan zetten maar scheinbaar zijn ze te beroerd om daar geld voor uit te trekken.

bij de melding dat het paardje nu op een manege staat gaan mijn nekharen ook overeind staan, een jong paard hoort in de wei en niet op een manege!!!!
Die mensen wisten dus van te voren al niet waar ze aan begonnen!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 08:38

Ik vind het super dat je de verzorging van zo'n diertje op je wil nemen. Zelf ben ik er heel hard in en zou ik niet mijn energie daar in kunnen stoppen.
Houd er rekening mee dat het dier permanent verlamd kan raken en dat je veeartskosten de pan uit kunnen gaan rijzen! Ik heb het 1 keer meegemaakt op de stal waar ik heb gewerkt en we hebben het 1 jaar geprobeerd, gewoon in het land met de andere. Helaas is het niet gelukt, hij viel steeds om en de andere veulens accepteerden hem niet. Dieren zijn daar heel hard in, survival of the fittest!!! Hij is afgemaakt toen ie 3 jaar was.
Denk er goed over na zou ik zeggen, maar proberen kan je altijd.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 08:51

Ha die Nonnie. Ik wil wel even zeggen dat een ataxie totaal niet met een hernia te vergelijken is, gelukkig. In geval van hernia is er een pijnzenuw bekneld, omdat bijvoorbeeld een wervel tegen de zenuw aan komt. Dat doet heel erge zeer. Maar voor de rest functioneert alles, er is geen sprake van verlamming. Dat is wel het geval bij een ataxie. Ataxie is een verstoring in het zenuwstelsel, waardoor bepaalde zenuwprikkels vanuit de hersenen een spiergroep niet kan bereiken. Er komt dan dus geen reactie, een soort verlamming dus. Ik begrijp heel goed dat je dit jonge dier een kans wilt geven. Misschien groeit hij er over heen. Bij een enkeling wil dat namelijk nog wel eens gebeuren. Maar als ik jou was zou ik hem niet op de manege laten. Ik zou hem ergens op de wei zetten. Er zijn overal in nederland weilanden met een schuilstal waar paarden het hele jaar door buiten gehouden kunnen worden. En daar moet jij dat jonge dier laten opgroeien. Dat was ook het beste geweest als hij gezond was. Er is hier vast wel iemand op bokt die een adres voor je kan vinden. Maar laat hem niet op de manege. DAt is niet prettig voor hem, en het is veel en veels te duur voor jou!

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 09:06

Hoi. Ik heb ook een Wobbler van drie en ik heb er een leuk recreatie paard aan en ik merk dat ze ook steeds sterker wordt. Ik ben het wel met Desiree eens dat dit paardje wel naar buiten moet en niet op stal je kunt hem misschien ergens inscharen. Je moet doen wat je gevoel je ingeeft maar ook proberen je verstand erbij te houden. Succes ermee ik ben benieuwd wat je doet.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23368
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 09:29

Ze dachten eerst ook dat Polly Ataxie had maar dat was niet zo (gelukkig).
Ik denk, dat als je het kan betalen je het gewoon moet doen en dat je dat beestje een tweede kans moet geven.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 10:39

ik vind dat je ervoor moet gaan, zo'n beestje verdiend veel beter dan worden in te slapen. Het zou een leuk maatje voor Indy zijn!
Als ik dit verhaal zo lees lijkt het me een leuke pony, maar ja een nadeel is z'n 'ziekte' Jij vind het leuk om dit voor dat paardje te doen, je hebt de ruimte (??) en het is leuk voor Indy.
Ik dnek niet dat je je zult vervelen aan dit paardje, je kunt er zo te lezen nog redelijk veel mee als 1,5 jarige paardje. Om met hem balkjes enzo te lopen is ooke rrug leuk (lijkt mij), dus wat nu echt mijn antwoord is: GA ERVOOR!!!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dartel, Googlebot, Leliesan, Saartjuh_b en 29 bezoekers