vraag over oudere pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-01 21:12

Nou heb ik dus een vraagje:
- kijken ze bij een dressuurwedstrijd ook naar de leeftijd van je pony? (17 jaar, kan toch?)
Iemand beweerde van wel, misschein kan iemand me het hier vertellen? Iedereen verklaart me voor gek dat ik op het punt sta een 17 jarige te kopen!
Terwijl ik een pony koop voor het plezier er van, er veel van te leren, en niet om die pony helemaal in te rijden! (zo geweldig rij ik niet...)
Dus ik snap niet waar iedereen zich nou zo druk om maakt!
Haha!

[Edit Karin] titel aangepast [/edit]

_________________
Wees jezelf, er zijn andere genoeg!

De stalling is geregeld, nou nog op jacht! En binnekort ben ik de gelukkige eigenaresse van een pony!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-10-16 23:21 ]</font>


ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 21:21

Voor zover ik weet niet, maar er wordt bij de dressuur overal naar gekeken, behalve naar die dingen die echt belangrijk zijn.
Als die pony gezond is en geen rare kuren heeft, gewoon kopen. Kijk naar Nathalie, die pony is ook al 23 en die legt voorlopig nog niet het loodje. Maar je kunt natuurlijk niet de blits maken op een pony van 17, en dat is waar veel wedstrijdruiters wel opuit zijn, vandaar dat ze het je afraden.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 21:31

Ik reed met een 22 jarige pony op wedstrijden.
We hadden met de dressuur altijd de snelste tijd en ik kreeg regelmatig de opmerking dat het wel beter zou gaan als hij wat ouder was Haha!
Nog ouder Verward Verward

Ze dachten dat hij 3 of 4 was..


chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 06:57

leeftijd hoeft geen probleem te zijn op wedstrijden.
Cora is 30 en loopt nog mee met de onderlinge wedstrijden, zowel springen als dressuur. Je moet je niet gek laten maken door andere mensen, ze raden het je misschien wel af omdat je dan concurentie voor hun bent???????
Veel plezier hoor met je pony en gewoon doen wat jij denkt dat goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 07:00

Joh ze weten altijd wel wat te vinden om over te zeuren. Op je startkaart staat volgens mij wel de geboortedatum van je pony, maar dat is verder van geen enkel belang voor de wedstrijden.
Ga jij maar lekker die pony kopen en er heel veel van leren; ik vind het juist een heel verstandige keuze van je! Veel succes!

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 08:09

Heb veel geschreven bij juryleden, en die keren dat er naar de leeftijd van het paard/pony gekeken werd, was om te bepalen of het nu zo slecht ging omdat de pony nog heel jong was, of wellicht dat het gewoon heel slecht was. Elke jury wil gewoon een mooi plaatje zien, een leuke combinatie die op een spontane, leuke manier een nette proef neerzet. en dat kan echt hartstikke goed op een 17 jarige pony....van zo'n pony kan je misschien nog wel zoveel leren, zoveel plezier mee hebben! Wil je hem kopen? doen, en geniet er van!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 08:15

Ik heb mijn pony gekocht toen hij 'al' 15 was en ik kreeg daar toen van zogenaamde 'deskundigen' ook een hoop commentaar op ('wat moet je met zo'n sloom oud beest' terwijl ze 'm nog niet eens gezien hadden!). Maar ik kan je nu vertellen dat ik een prima leerpony aan hem heb gehad, en mijn zusjes na mij ook. We hadden niet de ambitie om Z met hem te worden, ik ben met hem leuk tot in de L gekomen en verder was het een heerlijke recreatiepony. Daarna zijn er nog (jongere) wedstrijdpony's gekomen, maar van die eerste 'oude' pony hebben we nooit spijt gehad! Hij is overigens 30 geworden, dus we hebben bijna 15 jaar plezier van hem gehad. En om op je vraag terug te komen: ik heb wedstrijden met hem gereden tot in het jaar waarin hij 19 werd, en ik heb nooit commentaar gehad op zijn leeftijd. Er liep bij onze club een pony die nog tot z'n 22e sprong en een ander die op z'n 22e nog in de dressuur liep. Een pony van 17 op rust zetten terwijl hij niets mankeert is vaak veel oneerlijker dan lekker doorgaan. Als zo'n beestje er toch nog plezier in heeft, dan is er toch niets mis mee?

_________________
<FONT COLOR="DARKBLUE">Als liefde het antwoord is, kan de vraag dan nog even herhaald worden? </FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-10-17 09:19 ]</font>

Dorine_81

Berichten: 1639
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Beek (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 08:48

_________________
Afbeelding
Muuuuhhhhh.....

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dorine_81 op 2001-11-19 18:19 ]</font>

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 08:51

Als je de artikelen leest in het nrps blad, dan kom je ook vaak wat oudere pony's tegen die al in de 20 zijn als ze doorverkocht worden om weer een ruitertje naar de top te helpen. Tja, dit zijn hele goede pony's en zolang ze gezond zijn... Voor jou geld dat als de pony gezond is en er zin in heeft, je er nog lang plezier van kunt hebben. Ook op wedstrijden. En het zal je niet hinderen in punten zolang hij er niet helemaal doorgezakt, mager en grijs uitziet *LOL*
Veel plezier!

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-01 09:31

Kijk, hier krijg je nou eerlijke antwoorden... Ben ik blij dat je hier gewoon mensen hebt die eerlijk wezen, want kijk op de pony club lopen allemaal van die meiden met e-ers van 156 (moest zo groot wezen) en van een jaar of 4, maar ze kunnen er niet mee overweg! En daar heb ik geen zin in, ik wil plezier maken, en dat lijkt me wel te lukken met dat ponietje!
Het is een arabier van 17, en nog heel veel pit! (veeel arabische bloed!)
Bedankt voor al jullie reacties, maakt de beslissing alleen maar makkelijker!
Haha!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 09:38

Nou dat komt zeker goed hoor!! 17 jaar is helemaal zo oud nog niet!
Ik heb mijn pony als 21 jarige gekocht. Mijn ouders waren het er eerst niet mee eens, omdat kennissen van ons 3 jaar terug een pony hadden gekocht als 13 of 14 jarige, en hem als 16 jarige naar een rusthuis gebracht hadden, hun zeiden dus dat we dat niet moesten doen, zo'n pony hoort allang op rust te staan! Ik bleef maar volhouden, die mensen zijn gek!!!! Boos! Toen heb ik aan de 'echte' paardenmensen gevraagt wat ik moest doen. Ik ben zelf BTW 14, en iedereen zei dat dat alleen maar slim is, zeker als het mijn eerste eigen rij-pony werd. Dus we zijn toch maar gaan kijken en hebben hem gekocht. Het klikte super tussen ons en ik kon nog veel van hem leren. We zijn een echt 'team' en hij zal me nooit iets doen. Lovers

EllenR
Berichten: 79
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 10:02

Zoals bijna iedereen al zegt: DOEN! Een oudere pony of paard is (meestal) een geweldige leermeester (die van mij (27) in ieder geval wel! Lovers ).

Vooral als er een hoop arabisch bloed inzit (heeft die van mij ook), kun je er nog jaren plezier van hebben. Blijkbaar geeft arabisch bloed energie tot op (zeer) hoge leeftijd! Party!!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 13:56

Dit is mijn pony Lotje. Op deze foto is ze een jaar of 15/16:

[img]../upload/63/LotjeGunt.jpg[/img]

En hier is ze rond de 21:

[img]../upload/63/Lotjehoofdkl.jpg[/img]

[img]../upload/63/LotjeEemneskl.jpg[/img]

Ik heb haar van een handelaar en weet dus niet wat er allemaal met haar is gebeurd. Het is een schat van een dier en ik heb een hoop van haar geleerd maar ook een hoop ellende meegemaakt (veen blessures). Ik heb haar nu weggegeven aan ontzettend leuke mensen waar ze haar oude dag krijgt. Ze is inmiddels iets van 25 jaar en begint best heel wat kwalen te krijgen maar ik weet in ieder geval dat ze geen betere oude dag zou kunnen krijgen.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

compagnon
Berichten: 140
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Ter idzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 14:46

Ik heb ook een pony van 17jr en rijd m1 dressuur en ik heb nog nooit een opmerking gehad. Van oudere pony's heb je alleen maar plezier kun je veel van leren! En dat jury's naar de leeftijd kijken moeten ze zelf weten maar als ze maar niet gaan doen oh die pony is al 17 die geven we zowieso geen winstpunt want dat slaat nergens op!

"Men kan niet verwachten dat een paard zo mooi is en zo hoog mogelijk zal springen, als het met doornige braamstruiken geslagen word."

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 15:19

We zitten in t zelfde schuitje.
Ik neem een pony van een goede vriendin over (wel voor niets) inclusief al haar spullen.
De pony was Europees kampioen M-dressuur en liep Z-niveau. Hij heeft nu ongeveer al 2 jaar stilgestaan, en is ondertussen al 22 jaar.
Ik ga de pony weer op conditie etc. brengen en ga er zeker weten nog veel plezier van hebben!
Hij is 200 % gezond en heeft een vrolijk fris karakter.
Ik ga er heus niet intensief mee rijden, maar wel een aantal keer in de week en vooral lekker buitenritten maken.
Op deze manier help ik die vriendin uit de nood. Zij heeft er totaal geen zin en tijd meer voor, de ouders zijn t zat om iedere keer voor de pony te zorgen, dus eigenlijk zou hij naar de slager gaan.
Nu heb ik er veel lol van en kan die vriendin met een gerust hart afstand doen van de pony.
Dat is toch gewoon hartstikke mooi? Lachen

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 15:31

Eindelijk eens een verstandig iemand.
Meestal koopt iedereen een jonge pony omdat die langer meegaan, uiteindelijk wordt dat niks om dat ie veel te speels is.
Ik heb mensen gekend die 6 jaar al te oud vonden en dat terwijl ze voor hun eerste echte eigen paard gingen kijken.
Hoe stom kan je wezen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Tazzzz

Berichten: 57
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 16:27

Ik vind het juist slim van je om met een oudere pony te beginnen!!!
Je ziet zoveel kinderen die net kunnen rijden en dan al een super dure en jonge pony krijgen die ze dan helemaal naar de pest rijden. Je kan later altijd nog een jongere pony/paard kopen. Van zo'n oudere pony kan je nog veel leren!!!
Als hij helemaal gezond is zou ik het gewoon doen als het goed klikt tussen jullie!!!!

SUCCES!!!

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-01 18:28

thnx, allemaal voor jullie kei positieve berichtjes! Maakt de keue makkelijker.... en dieandere laat ik lekker ******!
HIHI
Groetjes Haha!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers