Paarden slaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
tiamopatatje
Berichten: 79
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: turnhout

Paarden slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-03 16:57

hoi,

slaan jullie jullie paarden wel eens? af en toe geef ik wel eens een tikje of verhef ik m'n stem,of geef ik een tikje met de zweep(onder het rijden)
maar waar ik overlaatst eens ben gaan rijden samen met een vriendin,was er een man en die sloeg zijn paard gewoon af met de zweep(lange dressuurzweep),.... Boos!
dit vond ik wel vreselijk,want hij zette z'n paard bezweet terug in de stal en liep stampvoetend naar zijn auto. toen hij eenmaal was weggereden ben ik in de stal gaan kijken van het paard,en er stonden allemaal rode strepen op zijn/haar rug,..... Huilen Boos! dit vond ik zo triest Huilen Boos!
Slaan jullie je paarden wel eens?
echt SLAAN of gewoone en klein tikje?
ben eens benieuwd Lachen !

{color=red}Tiamo = Verkocht{/color}
{color=pink}Kalupso komt {/color}


Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 17:01

Ja hoor. Hij krijgt wel eens oplawaai en een harde en raak ook!

Nulla tenaci invia est via

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 17:04

op de manege paarden geef ik wel es een tik (tijdens het rijden) met de zweep,maar als ze echt koppig doen,stilstaan,bokken enz. neem ik wel es men zweep goed vast en geef ik een knal dat ze in de cvafetaria kunnen horen, maar meestal ben ik vrij lief Haha!
tijdens het poetsen moeten ze niet bijten of slaan, want dan krijgen ze een mep op hun neus of een knietje tegen de buik! voor de rest ben ik vrij soepel Haha!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 17:05

Ik hem mijn paard nog NOOIT echt geslagen... weleens een bestraffend tikje, maar slaan, NEE.
(behalve tijdens het rijden dan, dan geef ik hem gerust een harde lel)

Ik heb wel een hoefsmid gehad die het normaal vind een paard met zijn hamer in zijn buik te slaan (helaas laten nogsteeds mensen op stal hun paard door hem beslaan), maar toen ik dan eenmaal zelf met eigen ogen heb gezien was dat direct de laatste keer dat hij een vinger naar mijn paard uitstak!

En nu... mijn paard is super braaf bij de hoefsmid, heeft nieteens een boze stem nodig, hij is gewoon super braaf!!
Volgens de hoefsmid die ik nu heb is hij een voorbeeld voor menig ander paard, zo braaf staat hij stil en tilt zijn voetjes op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 17:07

Ik geef de mijne wel eens een beste klap, of een schop onder d'r buik of voor d'r kont. Die heeft ze dan ook zelf verdiend.
Ons andere paard niet, daar zeg ik hooguit met een boze stem LEOOO tegen, dan is ' ie al vreselijk onder de indruk. Maar de fjord niet, als ze handjes had zou ze d'r middelvinger naar je opsteken als ze zo'n bui heeft....

Afslaan met of zonder zweep is altijd een teken van onmacht en nooit goed te praten.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 17:07

Cinzano, ik ken een hoefsmid die dat ook doet EN TERECHT vaak!!!
Paarden veranderen bij hem van etters in dieren die braaf stilstaan, geen gezeik gewoon luisteren. Wie bij die 1e waarschuwing niet horen wil, moet maar voelen.
Jonge dieren die voor het eerst gaan of paarden die echt bang zijn is natuurlijk een ander verhaal, maar ik vertrouw er volkomen op dat hij het onderscheid kan maken en ik heb er totaal geen moeite mee dat een paard dat gewoon staat te klooien een dreun krijgt.

Nulla tenaci invia est via

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 17:08

Ik geef een paard wel eens een flinke dreun of een paar klappen met de zweep, maar alleen als hij/zij echt te ver is gegaan. Het is niet zo dat ik uit woede een paard ga slaan.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 17:11

Het ligt aan de situatie en vooral aan het paard. De ene geef ik een schop voor zn kont en de ander krijgt een bestraffende he voor hetzelfde vergrijp.......... ligt dus voornamelijk aan het paard...... standaard krijgt elk paard wat mij opzettelijk pijn doet of andersinds besluit zich niks van me aan te trekken een (of meerdere) rake klappen al dan niet met een voorwerp......... das uit den boze. Maar in de regel hoef ik eigenlijk nooit boos te worden..... paarden schijnen toch een feilloos goed gevoel te hebben voor de grenzen van de Kim

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 17:11

Margreet schreef:
Cinzano, ik ken een hoefsmid die dat ook doet EN TERECHT vaak!!!
Paarden veranderen bij hem van etters in dieren die braaf stilstaan, geen gezeik gewoon luisteren. Wie bij die 1e waarschuwing niet horen wil, moet maar voelen.
Jonge dieren die voor het eerst gaan of paarden die echt bang zijn is natuurlijk een ander verhaal, maar ik vertrouw er volkomen op dat hij het onderscheid kan maken en ik heb er totaal geen moeite mee dat een paard dat gewoon staat te klooien een dreun krijgt.



Zodra een paard het nodig heeft en niet stilstaat is het idd terecht, maar mijn paard had zijn achterbeen omhoog en trok een beetje.... reactie van de hoefsmid, DIRECT EEN HAMER KEIHARD IN DE BUIK!!
Nou dat vind ik dus niet terrecht, zeker als je weet dat zodra je je stem verheft tegen mijn paard, hij direct weer luisterd, hier is hij namelijk heel gevoelig voor, dus dan ben ik van mening dat je bij zo'n paard dat NIET moet doen!! Bij sommige paarden zal het zeker ten goede komen, maar ook zeker niet bij elk paard.
Dus in dit geval NIET terecht!

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 17:12

Grappige is dat ze het vaak ook dondersgoed weten dat het niet mag wat ze doen, maar het toch doen he... Boos!

Nescio heeft er een handje van om in m'n jas te bijten. Mag niet. Van de week had hij 'm weer eens te pakken en je zag met die jas tussen z'n kaken echt denken van "Oh sh|t, nu doe ik iets stoms geloof ik..." hij liet 'm los en sprong naar achteren terwijl ik nog niet eens iets gedaan had Haha! Dan kan ik ook niet meer boos worden hoor, alleen maar lachen *LOL*

Nulla tenaci invia est via

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 17:13

Ja hoor, soms is het gewoon nodig. Toen ze nog naar me trapte/steigerde kon ze ze ook hard krijgen (trapte haar ook gerust terug). Met als gevolg dat ze nu een super lieve pony is.
Ze krijgt niet om het minste meteen een tik, het hangt gewoon heel erg af van wat ze doet.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 17:15

Goh wat is mijn paard dan eigenlijk braaf... die haalt op stal nooit rottigheid uit waardoor het nodig is om hem te slaan (vroeger wel, maar nu nietmeer)..... zal wel door zijn opvoeding komen Haha!

missraldo
Berichten: 219
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 17:16

Alleen met rijden geef ik hem weleens een harde tik. Maar dat moet ook kunnen want hij moet wel lopen. Maar in de stal hoef ik hem eigelijk nooit te slaan. Ik was wel een keer heel boos omdat hij was weggelopen ik wou hem toen ook slaan maar het was men eigen schuld dat hij wegliep dus strafte ik hem daar ook nie voor. Ik vind het soms wel zielgi hoe mensen met hun paard omgaan bij ons op stal staat een meisje dat haar pony erg vaak slaat. Die pony snapt er helemaal niks meer van want de ene keer mag ze wel uit de stal en de andere keer word ze met een zweet de stal ingeslage.Het is zielgi maar je doet er nie veel aan want dat meisje luistert toch niet.

ik vind emeraldo het liefste en schattigste paard
en het is zomer

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 17:18

ja hoor ik geef die van mij ook wel is flink op zun kop!!! maar dan heeftie het er ook echt naar gemaakt!! Wie niet luisteren wil moet maar voelen.... en zo gaan paarden in werkelijkheid toch ook met elkaar om?

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 17:35

Ja hoor, Sher krijgt wel eens een tik. Ze weet best hoe ze zich moet gedragen maar dat doet ze niet altijd...
Het ligt ook een beetje aan haar bui. De ene keer is SHER! schreeuwen voldoende, de andere keer heeft ze na een schop nog zoiets van "ja, doei!".

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 17:40

Hangt van de situatie af. Ik zal een paard nooit slaan omdat hij iets niet kent, omdat mijn gedult op is of om mijn eigen frustraties af te reageren wat ik soms wel zie op wedstrijd. Mensen die een slecht parcours hebben gesprongen en dan nadat ze alang het parcours hebben verlaten ergens op een rustig plekje het paard uit woede beginnen slaan. Zoiets vind ik dus verkeerd.

Maar af en toe MOET er gewoon ingegrepen worden. Paarden hebben al heel snel door bij wie ze alles mogen en bij wie ze moeten luisteren. Als ze iets doen wat echt niet kan, bijvoorbeeld bijten of stampen, krijgen ze onmiddelijk een flinke tik of als ze mij echt aanvallen val ik terug aan met een zweep,al is het maar uit zelfverdediging.

Als ze onder het rijden vervelend zijn straf ik een paard ook wel eens. Evita heb ik wel nog nooit moeten slaan(enkel af en toe een klein attentietikje) maar ik rij ook nog regelmatig op manegepaarden, en mijn lievelingspaard daar is een klever. En dan heb ik geen keus dan haar eens af en toe een flinke mep te geven, hoewel ik het zelf niet zo graag doe, maar dan luistert die wel in tegenstelling tot degene die haar niet durven slaan en waar ze gewoon haar goesting doet.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 17:43

Cinzano schreef:
Goh wat is mijn paard dan eigenlijk braaf... die haalt op stal nooit rottigheid uit waardoor het nodig is om hem te slaan (vroeger wel, maar nu nietmeer)..... zal wel door zijn opvoeding komen Haha!


*LOL* Zo hebben wij er ook eentje, onze Leo is gewoon in alle opzichten heel braaf. Maar Mileen houdt nou eenmaal van een geintje en "living on the edge".... Haha! Die blijft haar grenzen aftasten....

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 17:43

Joyce schreef:
Ja hoor, soms is het gewoon nodig. Toen ze nog naar me trapte/steigerde kon ze ze ook hard krijgen (trapte haar ook gerust terug). Met als gevolg dat ze nu een super lieve pony is.
Ze krijgt niet om het minste meteen een tik, het hangt gewoon heel erg af van wat ze doet.


Idd hier ook. Je wilt niet weten hoe vaak Camil een klap of iets gehad heeft, of een schop. Maar nu is ze oz mak als een lammetje.
Toen ik haar net had had ze totaal geen respect voor me en op een gegeven moment schopte ze me heel hard, uit kwaadheid heb ik alles wat ik te pakken kon krijgen naar haar toe gesmeten, en hard, maar daarna had ze wel respect voor me en nooit meer getrapt of wat dan ook.
Ook met wandelen op t begin moest ik echt mn zweep mee nemen, want naar voren schieten en dan een bokkesprong maken richting mij dat accepteerde ik ook niet. Knipoog
Maar ik voel me er absoluut niet schuldig over ofzo, anders had ik nu nog steeds met een pony gezeten die me niet respecteerde en niet luisterde.

Nu nooit meer een tik nodig hoor. Ze reageert nu gewoon goed op mn stem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 17:45

Nee, ik sla nooit. Ik heb heel veel verschillende paarden in handen gehad en sommige hebben echt wat grof geweld nodig. Dat mag natuurlijk nooit zo blijven maar soms is het wel eens nodig om wat respect af te dwingen.
Bij mijn eigen paard is het voldoende dat ik mijn stem verhef. Hij verstaat gewoon nederlands en luisterd heel goed naar commando's als Nee, Terug en UHM. Een tik met de zweep heeft hij ook nog nooit gevoeld en dat wou ik zo houden. Maar het is dus heel erg van het type paard afhankelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 17:50

Ligt idd aan het paard.
Kawa is ook zo'n gevoelig typje die al in elkaar kruipt bij een stem verheffing.
En je ziet hem dan ook duidelijk spijt hebben en haalt het vervolgens ook niet meer uit.

Maar ik ken er ook die als het kon idd hun middelvinger op zouden steken en vrolijk verder gaan.

Bij mij krijgen ze allemaal eerst een stem waarschuwing, daarna een kleine tik, daarna een grotere tik en dan dus een mep als ze blijven etteren.
Dus kunnen ze zelf kiezen, maar de meetse vinden de stemwaarschuwing wel genoeg Lachen

Maar zoals jij denk ik aan geeft tot bloedends toe, nee dat nooit en daar zie ik het nut ook niet van in.
Niet met zweep sporen of wat ook.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 17:51

Tijdens het rijden heeft Nuala het nauwelijks nodig omdat ze heel erg reageert op alleen al het van hand verwisselen van mijn zweep, maar ik heb er eerlijk gezegd geen problemen mee. Kijk je paard afrossen lijkt me niet de bedoeling, maar een goede lel is duidelijker en meer waard dan dat eeuwige lief doen. Volgens mij zijn er meer paarden verpest door te softe eigenaar dan door te harde.

Nuala krijgt zelf wel eens een tik op haar neus of een schop van me. Dit is altijd als reactie op haarzelf. Niet om te straffen, dit gaat echt om rangorde. Als ze dreigt te bijten krijgt ze een tik op d'r neus. Mij schoppen? Ik schop eerder dan haar. Ik moet haar wel voorblijven in dat soort dingen, anders heb ik binnen de kortste keren een draak van een paard.

Charaz

Berichten: 24262
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 17:52

Sonja schreef:
als ze handjes had zou ze d'r middelvinger naar je opsteken als ze zo'n bui heeft....
.


haha *ligt onder het bureau* volgens mij zou die van mij dat ook weleens doen dan

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 17:54

Het uiteindelijk doel van een corrigerende tik is bij mij ook altijd "meer met minder". En ik waarschuw altijd eerst met met m'n stem, je moet het ook een kans geven, niet gelijk *pets*.

Nulla tenaci invia est via

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 17:59

Cinzano schreef:
En nu... mijn paard is super braaf bij de hoefsmid, heeft nieteens een boze stem nodig, hij is gewoon super braaf!!
Volgens de hoefsmid die ik nu heb is hij een voorbeeld voor menig ander paard, zo braaf staat hij stil en tilt zijn voetjes op!


Cinzano: nu ken ik je paard niet, maar heb je er weleens aan gedacht dat dit zoete gedrag bij de huidige smid het gevolg kan zijn van de opvoeding van zijn voorganger? Haha!

Mijn smid geeft paarden ook weleens van jetje... en dan is het nodig ook. Het is gewoon bloedlink als een paard met de nagels half in de hoef zijn voet wegtrekt, een smid kan daar heel erg door bezeerd worden. Veiligheid gaat gewoon voor alles.
Paarden die gaan hangen, of kleine rukjes geven aan de voet die de smid net vast heeft zorgen voor rugproblemen bij de smid. En ook daar mag de smid wat van zeggen. En naar handelen.
Ik heb liever dat mijn huidige smid bij mijn paard ingrijpt als ze dwars is, dan dat hij weigert om mijn paard te doen. Hij is namelijk heel erg goed, de beste in de omgeving....en dat kon weleens de redding zijn van mijn paard!

En natuurlijk vertrouw ik mijn smid inzoverre dat hij het onderscheid kan maken tussen een paard dat loopt te klooien (ongeacht de leeftijd trouwens) en een paard dat bang is...

Je suis Charlie.

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 18:32

Ik geef alleen als ik erop zit een tik, looptie niet door en luistert het paard niet naar mn hulpen, tja dan moettie maar voelen, eerst een waarschuwend tikje en geen reactie dan even een flinke mep, vaak hoef ik maar 1x hard te slaan. En verder sla ik nooit. heb ooit een keer op de manege gezien dat er een paard in stal superflipte, gelijk kont omdraaien en bokken als je de box in kwam, daar gingen ze met een zweep naar binnen en die kreeg dus elke keer weer flinke tikken, vond dat zo erg! Zo los je het probleem helemaal niet op, dat paard was waarschijnlijk zo mishandeld dattie angst had als iemand in stal kwam

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Paardengek81 en 39 bezoekers