Het gebruik van Sporen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxkimxx4you
Berichten: 47
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Spijkenisse

Het gebruik van Sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-03 15:01

Hellow Peezzz,
Ik wil graag weten hoe je sporen nou prcies gebruiken moet.

Ik hoop op reacties want dan kan ik ze mischien gaan gebruiken

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 15:15

dit is zeker een grapje,
sporen kan je niet zomaar gebruiken;
sporen moet je verdienen,
door heel erg veel lessen te nemen en als je instructeur het tijd voor sporen vindt,
zal hij/zij je precies uitleggen hoe je ze moet gebruiken!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 15:24

probeer de zoekfunctie eens. Daar staat ook genoeg over sporen

Idooltje

Berichten: 2313
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 15:27

smurf schreef:
dit is zeker een grapje,
sporen kan je niet zomaar gebruiken;
sporen moet je verdienen,
door heel erg veel lessen te nemen en als je instructeur het tijd voor sporen vindt,
zal hij/zij je precies uitleggen hoe je ze moet gebruiken!


helemaal mee eens!!

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 15:27

zoals smurf al zei, dat is zeker een grapje?
gebruik nooit sporen als je er alleen maar over leest! ik rij nu in gevordert, en soms zou ik ook wel sporen willen aanknuppen als ik op een traag paardje rij,maar men houding is alles behalve goed,dus dan ga ik zeker geen sporen gebruiken, beter eens raad vragen aan je lesgeefmens!


Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 19:51

Je gebruikt sporen als je er zelf aan toe bent! en als je instrctrice het nodig vind! Nooit ineens zelf sporen gaan gebruiken als je ze nog nooit hebt gebruikt. Anders ga je ze verkeerd gebruiken, iets wat niet goed is voor je paard.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 19:59


Krieltje

Berichten: 2992
Geregistreerd: 26-01-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 22:32

Ik begon met sporen toen mijn pony ineens nergens meer op reageerde. Nu begrijpt hij mijn hulpen veel beter en gaat het ook beter. Ik vind niet dat je zomaar met sporen moet gaan rijden. Ik drijf hem niet de hele tijd aan, alleen als ik voel dat het nodig is. Ik drijf ook niet hard aan, alleen als het een beetje nodig is, of geef ik hem een klein tikje bij. Als je pony nog gewoon alles doet en begrijpt wat je wil zonder sporen moet je ze niet gebruiken. Vanaf Mdressuur schijnen ze wel handiger te zijn.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 01:15

Ik rijd eigenlijk altijd met sporen, maar ga er nu wel een stuk bewuster mee om dan enkele jaren geleden. Toen gebruikte ik ze vooral om mijn paard naar voren te krijgen. In principe kan ik Maywood heel goed zonder sporen rijden, maar soms is het nodig om haar even wakker te schudden en door te vragen. Dat doe ik dan door even mijn spoor te gebruiken. Daarbij komt dat Maywood heel erg overdreven reageert op de zweep. Ik hoef haar maar aan te raken (lees: te aaien, dus niet een tik ofzo), en ze springt bokkend de bak door. Dat vind ik niet echt bevoordelijk voor mijn training, en ik kan niet zeggen dat het gebruik van een zweep ervoor zorgt dat zij mijn hulpen beter accepteert, of begrijpt. Vandaar dus het gebruik van sporen, omdat zij daarop een stuk beter en ontspannender reageert.
Iedereen doet vaak zo overspannen over sporen, maar ik zie liever een ruiter die een paard even aandrijft met een spoor, dan eentje die zijn paard de halve bak doormept.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 13:11

erleyne schreef:
Iedereen doet vaak zo overspannen over sporen, maar ik zie liever een ruiter die een paard even aandrijft met een spoor, dan eentje die zijn paard de halve bak doormept.


Nee, ik zie graag een ruiter die zijn paard goed aan de hulpen heeft en die dus op kuitdruk reargeren. Op het moment dat je moet drijven met je sporen gebruik je ze verkeerd.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 17:04

Natuurlijk moet een paard eigenlijk alleen op kuitdruk naar voren gaan, maar feit is dat veel paarden, vooral degene die in het verleden verkeerd gereden zijn, hierop niet (meer) reageren. Ik bouw het gebruik van mijn sporen dan ook af. In het begin reageerde Maywood helemaal niet op kuitdruk, maar nu gaat het al veel beter.
En wat ik dus al zei, als ik een paard zie dat zo vaak geslagen is, dat het amper meer reageert op de zweep vind ik dat verschrikkelijk.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 18:55

Vindt ik net zo erg als een paard dat constant geprikt word met sporen.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 18:26

Inderdaad, want je moet je sporen en je zweep niet zien als een vervanging voor je kuithulp.

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 21:39

Daar ben ik het ook mee eens, Ik rij nooit met sporen ik heb wel een sweep maar die gebruik ik bijna niet.
ik heb nu bijrijder van een fjord en daar is de laatste tijd wijnig mee gedaan reageerd niet super op mijn benen maar ik ga nu geen sporen gebruiken ik geef alleen afen toe een tikje achter mijn been als hij niet reageert , het gaat nu al veel beter

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 15:02

Je moet zeker geen sporen gebruiken als je nie weet hoe je er mee moet rijden, dus dat is eerst leren en dan gaan gebruiken wanneer het ECHT nodig is... Anders zou ik het nooit doen.
Mijn pony reageerde ook niet op mijn kuit en ben ik ook begonnen met sporen te rijden, nu bouw ik het weer af en rijd ik helemaal zonder sporen en ze luistert onwijs goed naar mijn kuit.... Lachen

xxkimxx4you
Berichten: 47
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-03 18:40

Jullie moeten niet boos worden hoor Knipoog
Ik ga egt niet zomaar met sporen gaan rijden ik wou het gwoon weten.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 19:38

ik rijd regelmatig op een paard dat zoiso amer op been reageerd (omdat hij heel vaak met sporen gereden word) en ik ben erg klein (en hij erg groot) dus hij voelt het amper als ik been geef,en om nu voor elk kleinigheidje een tik te moeten geven...ik ben dan toch maar sporen gaan kopen

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 20:58

guanacotje schreef:
ik rijd regelmatig op een paard dat zoiso amer op been reageerd (omdat hij heel vaak met sporen gereden word) en ik ben erg klein (en hij erg groot) dus hij voelt het amper als ik been geef,en om nu voor elk kleinigheidje een tik te moeten geven...ik ben dan toch maar sporen gaan kopen


In mijn ogen heeft het vrij weinig te maken of jij klein bent en je paard groot. Het paard voelt toch ook als een vlieg op z'n vacht zit.
Het gaat er meer om dat je consequent bent en blijft in straffen en belonen etc. dan dat je met sporen in de weer gaat.
Bovendien geef je zelf al aan dat hij slecht voor het been is, omdat hij heel vaak met sporen gereden word. Ik begrijp die redenatie niet helemaal. Waarom is het paard slecht voor het been in betrekking tot sporen? En waarom ga je er dan ook zelf met sporen opzitten, als hij toch niet reageert?
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 06-11-03 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 21:00

idd Vonnie

Je zegt zelf al omdat hij vaak met sporen gereden word reageerd hij niet meer.
Dit komt niet door het vaak met sporen rijden, maar door het verkeerd met sporen rijden.
Dus gooi ze maar af en ga je paard leren wat kuitdruk is.
Want over een jaar zit je met sporen van 8 cm te kijken.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 22:47

maar als ik dat in m'n eentje moet doen...het is en blijft een manegepaard,wat ik in 1 les bereik ben ik een week later al weer kwijt

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 00:26

De eerste keren wel, maar na een tijdje kun je verder gaan waar je de vorige les bent gestopt. Kwestie van consequent zijn, dan herkennen ze vanzelf wie er op de rug zit .

Heb zelf ook jaren op een manege pony gereden die iedereen vooruit moest meppen. Uieindelijk liep die gewoon netjes op kuitdruk bij mij.