boek: "verlichte rijkunst" van Heather Moffett

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

boek: "verlichte rijkunst" van Heather Moffett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-03 22:28

Heey,

Ik heb echt een super goed boek gevonden voor alle mensen die over het "aan de teugel" rijden vragen, problemen of andere dingen hebben. Er wordt echt goed uitgelegt hoe en wat je moet doen.
Passages uit het boek:

LEREN 'VOELEN'
...Als alle ruiters vanaf dag een geleerd zou worden hoe ze 'het gevoel' kunnen herkennen, zou het dat mystieke tintje niet hebben. Iedereen heeft tnslotte geveol in zijn achterwerk, iedereen kan waarnemen wat er onder hem gebeurt-maar dan moet wel verteld worden HOE...
Eerste fase: de ruiter leert de volgorde van de bewegingen van de paardenbenen onder hem in alle gangen herkennen...De instructeur vroeg me welk onderbeen naar voren werd gebracht en als die de grond raakte....Hij legde uit dat als de linkerheup van het paard zakt, het zijn linkerachterbeen naar voren brengt en dat daarom mijn linkerzitbeenknobbel dan zakt...Het was alsof mij de sleutel werd toegereikt van een deur die jarenlang voor mij gesloten was...Een leerling die het ontdekte riep: 'het is net of de benen van het paard mijn eigen benen zijn geworden!'...De beste manier om te leren 'voelen' is aan de longe...benen ontspannen laten hangen en dan kan je je volledig concentreren op datgene dat onder je gebeurt
het gebruik van de vingers: als je de teugels stevig tussen duim en wijsvinger houdt, kun je met de andere vingers weerstand bieden door ze te sluiten, de teugels licht bewegen om te vragen of de vingers openen om als beloning na te geven.

Enkele stukjes uit het boek.. ik weet niet wat jullie ervan vinden, maar ik vind het een zeer leerrijk boek..(gaat trouwens niet alleen over 'leren voelen' maar ook over: houding en balans, de hulpen, het begrijpen van scholingstermen, wendingen en voltes, overgangen en de halve ophouding, ritme, tempo en exptressie, laterale oefeningen,...

Is er iemand die dat boek kent???
Greeetzzzzz

we are not retreating, we are advancing in another direction Knipoog

profiel


Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 01:27

Ja! Ik ben het ook aan het lezen en vind het een heel goed boek. Ik ben nog maar bij het begin maar ik vond het vooral leuk om te lezen hoe je voelt wanneer een paard een achterbeen op tilt. Dat had ik nl. Nooit geweten. En verder vind ik die Equisimulator van haar best een goed plan omdat je daarmee zowel ruiters als (vooral!) paarden een zeer onaangename tijd kunt besparen wanneer de ruiter moet leren doorzitten.

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 11:30

i kwil dat zadel wel hebben dat zij ontworpen heeft! daarbij zit de haak voor je beugelriemen meer naar achter waardoor je benen automatisch wat meer naar achter liggen. Ik heb een tijdje op een ijslands zadel gereden waar je de beugelriemen ook verder naar achteren kon zetten, geweldig!

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-03 14:04

ja die simulator vind ik ook wel goed!

we are not retreating, we are advancing in another direction Knipoog

profiel


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 14:05

Ja, ik heb het boek ook! Ik vind het een erg goed boek en er staan veel dingen in die ik nooit goed uitgelegd heb gekregen of geleerd heb.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 14:10

Is dat niet dat boek waarin het rijden met een pelham zo gepromoot wordt? Ben ik niet zo kapot van...

Nulla tenaci invia est via

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-03 14:16

hmm ik zou het niet weten.. ben dat stuk dan eerlijk gezegd nog niet tegen gekomen

we are not retreating, we are advancing in another direction Knipoog

profiel

VeraM

Berichten: 561
Geregistreerd: 07-05-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 16:06

Ja idd dat is dit boek. Maar dat doe er voor mij niet toe, ik vind het een heel goed boek. Okee van de pelham ben ik het niet zo mee eens, maar er staat nog meer in. Ik heb er heel veel bruikbaars uitgehaald. En nog steeds trouwens, regelmatig haal ik er wat uit.

Richt je paard recht en rijd het voorwaarts

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 18:28

Over die vrouw stond een artikel in de laatste Bit meen ik. Ben benieuwd naar het boek, vond het artikel niet zo duidelijk.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 18:39

ik heb het net vanmiddag besteld

ORUN instructrice
KNHS jury B/L
FNRS jury F1 t/m F20, vaardigheid - zitcompetitie en A (aangepaste) proeven

AmableJarig

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 11:49

Ik heb het boek ook en er idd veel informatie uitgehaald. Ben me bewuster geworden van wat ik voel.

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 12:06

Ik heb thuis het boek centered riding. Het boek van heather lijkt mij ook zeer interessant nav het artikel in bit. Kan iemand mij vertellen of er veel verschillen zijn tussen deze 2 boeken? Het centered riding boek vind ik wel goed maar soms wat omslachtig allemaal.

Lilly97

Berichten: 250
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 12:16

Ik ken het boek niet maar ben er wel erg benieuwd naar.
Kan iemand mij de precieze titel en het ISBN nummer doorgeven?

Een mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest.
Op bokt bokken bokkers over hun bokkende bok Lachen

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 16:09

Het heet 'Verlichte Rijkunst' van Heather Moffet. Ik heb er superveel uit geleerd. Ze promoot inderdaad de pelham, maar dan wel bij moeilijke paarden die lastig naar beneden te rijden zijn. Ze geeft veel rijtips over zowat alles, van de gangen tot zijwaarts werk... OK dan!

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 144 bezoekers