Rechtergalop..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zilverster

Berichten: 2150
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Helmond

Rechtergalop..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-03 12:08

Mijn verzorgpony gaat heel ,moeilijk in de rechtergalop...
We hebben al heel veel geprobeert (baasje en ik)
Maar dan lukt het wel en dan als je de volgende keer weer hetzelfde doet niet..
Ik heb ook zo het idee dat hj helemaal vast zit rechts. Want de stelling en buiging rechts vind hij ook moeilijk.

Hij is wel helemaal slecht ingereden. Naar links trekken was naar link en schoppen vooruit enz.

Kan iemand me hierbij helpen.... Scheve mond

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 12:11

Zit je zelf voldoende op links? Want als je zelf naar binnen gaat hangen om met je gewicht de stelling en buiging te krijgen, dan kan je pony nooit met het rechtervoorbeen verder naar voren grijpen. Dat been moet juist vrij zijn van jouw gewicht.
Probeer jezelf bij het aangalopperen eens overdreven naar links te laten zitten. Pak het voorkant van je zadel beet en duw jezelf naar links. Er zijn namelijk ook paarden die je naar rechts laten vallen. Maar als je dat doet dan kan die galop er nooit uitkomen.

Succes.

zilverster

Berichten: 2150
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-03 12:13

ik heb er eigelijk nooit aangedacht dat ik naar binnen ging 'vallen' ...
ik zal er op letten!
bedankt!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 13:34

Ik heb dat probleem dus ook gehad, ik viel wat naar binnen en ik hou recht vast. Nu gaat hij vrijwel altijd in de goede galop door naar de buitenschouder te kijken (dan gaat mn gewicht wat meer naar buiten) de buitenteugel goed aannemen en binnenteugel vrijwel zonder druk te laten.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 14:39

Mijn hulp van aan galoppeeren is door mijn heup te draaien. Dus binnen zitbeen knobbel naar voren en daar ligt meer druk op.
Dus ik heb meer druk op de binnenkant. De reden is dat het paard die kant op gaat waar de druk zit. Vergelijk het maar met een kruiwagen. Als je de enekant zwaarder heb dan de andere kant. Dan kiepert hij om. Maar het maken van bochten is zo veel makkelijker. Maar als je juist met deze kruiwagen de andere kant op moet dan moet je aardig beuren.

Daarbij zit ik op de binnenkant omdat het paard zo onder me kan stappen om zo in evenwicht te blijven. En om het gewicht van voren weer op te vangen gebruikt hij zijn binnenbeen. Dus de leidende been in de gallop. Dit is namelijk het been die zorgt voor de evenwicht in de galop.

Dus ik zeg, ligt op de binnenkant zitten je boven lichaam van je middel naar binnendraaien en zelf als het ware mee aangalopperen.

Mijn paard kan ik altijd in de galop zetten die ik wil. Door enkel mijn heupen te draaien en ligt zelf aan te galopperen. Voor anderen is er niks te zien. Maar voor mijn paard is dit precies wat ze nodig heeft, om in evenwicht te blijven.

Issa

Berichten: 26
Geregistreerd: 03-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 15:00

Rechtergalop was het? Buitenbeen goed ver naar achteren, linksachter in je zadel gaan zitten en je buitenschouder iets naar voren buigen. Probeer het eens door een volte te rijden en dat aan te galopperen als je weer terug op de hoefslag komt. En inderdaad rech op het paard blijven zitten en niet naar 1 kant gaan hangen. Lachen Heb het ook gehad!

Issa

Berichten: 26
Geregistreerd: 03-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 15:01

oeps,....sorry rechtsachter in je zadel gaan zitten

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 16:03

mijn paard had dit in het begin ook heel erg, dus ik moest op het binnenbeen licht rijden, en heel hard vooruit draven, en dan schoot ie zo in de goede gallop. Nu dat goed gaat wil het op de normale rijstijl manier ook!

Succes!!!

Groetjes BounceBabe

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 16:18

BounceBabe schreef:
mijn paard had dit in het begin ook heel erg, dus ik moest op het binnenbeen licht rijden, en heel hard vooruit draven, en dan schoot ie zo in de goede gallop. Nu dat goed gaat wil het op de normale rijstijl manier ook!

Succes!!!

Groetjes BounceBabe

Dit is vooral goed voor jonge paarden, maar op den duur werkt het niet meer, dan krijg je toch ook dat je naar binnen gaat zitten, dat de pony in galop valt in plaats van in galop aanspringt. Ik denk dat het probleem echt bij de ruiter zit en niet bij het paard.

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 16:37

ja inderdaad de houding speelt mee, en je moet eerst ervoor zorgen dat je je paard bij je houd, een goede stelling hebt, en kan begrenzen met je buitenteugel en buiten been. En van het binnen been uit rond rijden. Wel je buitenbeen goed naar achteren! Veel oefenen! als het soms niet wil, dan doe ik die oefening zoals ik al neer had gezet. en het klopt mijn paard is jong Haha! maar het gaat nu toch wel beter! Op de normale manier!

Groetjes BounceBabe

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 18:56

ik moet toevoegen aangezien Forrest van mijn zus is en ik er dus ook op rijd...hij echt op rechts vast zit want bochten maken en stelling geven op de rechterhand is verschrikkelijk moeilijk en zelfs met gigantisch veel been om te helpen valt hij nog naar binnen en niet omdat hij niet wil maar hij kan het gewoon simpelweg niet....Het grootste probleem is eigenlijk dat hij op links dus wel verschrikkelijk lenig is en het dus ook vol houd om op de rechterhand in de linkergalop aan te springen en er ook in te blijven. Anna`s idee was om heel erg veel op de rechterhand te rijden zodat hij daar los word en dan zal hij het waarschijnlijk wel kunnen omdat hij gewoon vast zit, als hij wel in de rechtergalop zit gaat hij bijna plat door de bochten.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 19:00

Spoekie, je paard zit niet rechts vast maar links.
Hij wil zijn linkerspier niet langer maken en buigt daardoor niet in naar rechts. Want op dat moment vraag je meer van de buitenspieren, die moeten langer worden.

Rij dus veel op linkerkant en zorg dat je paard dan recht loopt en niet met stelling naar binnen. Hou druk op links, maar pak niet vast, laat je rechterteugel gewoon losjes in je hand.

En voor een goede galop hoef je niet overdreven veel stelling te nemen. Als je buiten aangaloppeerd dan neem je toch ook niet eerst een stelling aan zodat het paard in een galop gaat.

Succes ermee.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 19:43

Kleintje schreef:
Spoekie, je paard zit niet rechts vast maar links.
Hij wil zijn linkerspier niet langer maken en buigt daardoor niet in naar rechts. Want op dat moment vraag je meer van de buitenspieren, die moeten langer worden.

Rij dus veel op linkerkant en zorg dat je paard dan recht loopt en niet met stelling naar binnen. Hou druk op links, maar pak niet vast, laat je rechterteugel gewoon losjes in je hand.

En voor een goede galop hoef je niet overdreven veel stelling te nemen. Als je buiten aangaloppeerd dan neem je toch ook niet eerst een stelling aan zodat het paard in een galop gaat.

Succes ermee.


Dat weet ik maar heb ik even niet goed gezegd Clown
Maar het is zo dat als je recht aan galoppeerd hij altijd de linkergalop neemt.
Maar als je op de linkerhand rijd dan hoeft de linkerspier alleen maar kort te zijn tijdens stelling en met rechtuit lopen gewoon gelijk dat kan hij.
Maar hij kan de linkerspier niet langer maken en de rechterspier is verschrikkelijk lenig. Hij springt aan in de linkergalop omdat die dus makkelijker is. Maar dan zelfs al heeft het vast zitten er toch niks mee te maken dat hij alleen maar in de linkergalop gaat en met moeite in de rechter dan moet het vastzitten toch verholpen worden......maar dat is offtopic.

zilverster

Berichten: 2150
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-03 20:02

bedankt iedereen voor je tips, en Kleintje ik denk dat we er wel wat aan hebben...
Petra, bedankt voor het ondersteunen van het verhaal!
Haha!

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 00:07

Ok dan hier nog een opmerking van het baasje Haha! Tong uitsteken. Ik denk dat Forrest eerst goed moet worden rechtgericht. Hij zit inderdaad vast op links en kan dus op de rechterhand niet voldoende stelling en buiging geven. Ik denk dat het in dit geval ook niet helemaal aan de ruiter ligt. Hij doet het namelijk bij iedereen die erop gaat zitten...of het moet natuurlijk zo zijn dat we allemaal teveel naar binnen zitten Haha!.
Ik heb geprobeerd om hier met mijn instructrice aan te werken. We hebben al van alles geprobeerd: vanuit een volte halve baan aanspringen, vanuit een linksomkeert, stelling naar buiten, op het verkeerde been lichtrijden en zo zijn er nog meer dingen. De ene keer doet hij het hartstikke goed, de andere keer lukt het voor geen meter. Het probleem zit hem dus vooral in het goed rechtrichten denk ik. Verder staan er hier in het topic ook goede tips (toppie). Ik heb verder nog een vraagje: is het mogelijk dat het verkeerd is aangeleerd??. Verder wilde ik nog even toevoegen dat als Forrest los in de bak loopt hij wel altijd in de goede galop aanspringt en als hij het een keer niet doet springt hij zelf over (niet overkruist)

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 00:12

Kleintje schreef:
Probeer jezelf bij het aangalopperen eens overdreven naar links te laten zitten. Pak het voorkant van je zadel beet en duw jezelf naar links.
Succes.


Jep dat heb ik dus ook al een aantal keer geprobeerd....zonder succes geloof ik...

Ik kreeg trouwens laatst een tip om in het midden van de bak een laag kruisje neer te zetten en dan achten gaan galopperen over dat kruisje..ik heb het nog niet geprobeerd, maar zou dat een oplossing kunnen zijn? Ik heb namelijk wel gemerkt dat Forrest na de sprong bijna altijd in de rechtergalop uitkomt (dit probeer ik ook zoveel mogelijk te stimuleren..is dat goed?)

*edit: tip toegevoegd

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 09:22

AnnaBabs schreef:
Ok dan hier nog een opmerking van het baasje Haha! Tong uitsteken. Ik denk dat Forrest eerst goed moet worden rechtgericht. Hij zit inderdaad vast op links en kan dus op de rechterhand niet voldoende stelling en buiging geven. Ik denk dat het in dit geval ook niet helemaal aan de ruiter ligt. Hij doet het namelijk bij iedereen die erop gaat zitten...of het moet natuurlijk zo zijn dat we allemaal teveel naar binnen zitten Haha!.

Ik weet niet hoeveel mensen op de pony rijden, maar het kan zijn dat de pony ze in verleiding brengt om ze allemaal dezelfde fout te laten maken. Mijn paard laat vrijwel iedereen teveel naar voren zitten.

Als je echt weet dat het paard scheef is, dan zou ik eerst beginnen met recht richten. Dan zou ik de galop een paar dagen laten zitten. Binnenhoefslag nemen, paard tussen 2 teugels recht richten, zelf goed zitten en tussen je benen houden. Pas als het paard rechter is dan kan je de druk op 2 teugels krijgen en kan het paard voldoende in galop aanspringen.

Hoe gaat de rechtergalop aan de longeerlijn?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 12:09

Het is vreemd dat ze los wel in de rechter galop aan springt. Heb je gedacht dat het zadel drukt op de linker kant van de rug. Hierdoor maakt het paard zijn rug spier korter door zich rond te maken naar links. Tja en dan is aanspringen in de goede galop heel moeilijk.
Open jij je knie been aan de rechter kant bij het aanspringen. Als je je knie aan gesloten houd. Dan geef je je paard niet de vrijheid om goed aan te springen. Je houd hem dan als het ware tegen. Waardoor hij verkeerd aan springt.

zilverster

Berichten: 2150
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-03 14:42

Aan de longe springt hij ook verkeerd aan...
Los iid wel gewoon goed zoals Annababs al zei.
Iig bedankt voor de tips Haha!

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 14:53

zilverster schreef:
Aan de longe springt hij ook verkeerd aan...
Los iid wel gewoon goed zoals Annababs al zei.
Iig bedankt voor de tips Haha!


Nou als ik hem gewoon alleen aan een halster longeer springt hij wel in de goede galop aan. Ik heb hem echter een keer "opgeknoopt" en toen sprong hij dus niet goed aan Verward (dat was die keer dat jij erbij was zilverster). Waar zou dat aan kunnen liggen?
Verder ben ik inderdaad met het rechtrichten bezig. Ik heb echter alleen in het weekend tijd, vandaar dat Meike (Zilverster) er doordeweeks op rijd, zij heeft alleen nu haar pols gebroken, dus zij kan een tijdje niet rijden. Verder rijd mijn zusje (spoekie) er af en toe een lesje mee.
Misschien is het inderdaad zo dat forrest ons allemaal in de verleiding brengt om dezelfde fout te maken, maar zoals ik al zei heb ik al een aantal keren geprobeerd om expres teveel op links te gaan hangen, maar zelfs dan springt hij nog verkeerd aan.
Verder wilde ik nog even zeggen dat hij het niet altijd doet, het gaat de laatste tijd wel veel beter, maar ik ben er nog steeds niet achter wat ik (of meike of petra) anders doen zodat hij wel in de goede galop aanspringt.
Ik ga me in ieder geval eerst bezig houden met het rechtrichten (wat volgens mij wel al redelijk lukt) en dan kijk ik daarna wel of er verbetering inzit. En anders ga ik het probleem toch echt eens voorleggen aan mijn instructrice, want we hebben er wel eens wat aan geoefend, maar er werd toch niet echt de nadruk op gelegd (als jullie me nog snappen).

Even nog een edit: Aan het zadel kan het ook niet liggen (denk ik), want ik heb er twee (kunsstof en leren) en die heb ik allebei laten nakijken, maar die liggen goed en hij doet het bij allebei. Verder heb ik er mijn andere leren zadel wel eens opgelegd en dan doet hij het ook.

theunissen
Berichten: 55
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 14:00

Ik heb ook een probleem gehad.
en soms nog steeds.
Mijn pony springt de hele tijd over.
Ik heb wel een tip voor je.
Je begint met het longeren.
Eerst een paar rondjes stappen.
Daarna draven.
Als dat al weer beter gaat een groot rondje rechter galop.
Maakt niet uit als de pony verkeerd zit.
Dan maak je het rondje iets kleiner.
Je zult dan wel merken dat de pony dan links en dan rechts zit.
Hij gaat dan kijken wat het makkelijkste is.
Op een gegeven moment krijgd de pony door dat het makkelijker is als hij rechts gaat het rechterbeen eerst moet zetten.
Dat kan natuurlijk niet in een keer.
Als de pony al wat losser is na een tijdje longeren ga je over naar lnks en doe je ongeveer hetzelfde.
Als de pony het goed bij het longeren doet.
Dan kun je het al wat meer onder het zadel proberen.
Als het onder het zadel toch nog niet goed gaat kun je proberen om in een klein rondje aan te springen en dan het rondje groter te maken en daarna de hoefslag te volgen.
Als dat ook al beter gaat dan kun je is proberen om als je van hand verandert in galop in het midden een paar passen stap en dan in de goeie galop aan springen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt bij mij werkte hed veel succes *LOL* *LOL* *LOL*

zilverster

Berichten: 2150
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-03 14:05

De rechtergalop is nou juist een probleem
Dus ik denk niet dat dat zal gaan....
Maar toch bedankt!

theunissen
Berichten: 55
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 17:35

Daarom moet je nou juist de rechtse kant oefenen bij mij heeft het heel goed gewerkt en kan nou zelfs de zwevende galopswissel,altans soms.

zilverster

Berichten: 2150
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-03 17:59

theunissen schreef:
Daarom moet je nou juist de rechtse kant oefenen bij mij heeft het heel goed gewerkt en kan nou zelfs de zwevende galopswissel,altans soms.


Daar oefenen we ook veel op maar we krijgen hem juist niet in die galop...

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 19:47

Laat de galop maar even aan die kant zitten. En maak hem eerst goed los en lenig op de rechter kant.
Als dat goed gaat, kun je de galop er weer bij pakken.