ik zit te denken aan een winterstop.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

ik zit te denken aan een winterstop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 23:07

Ik zie heel erg tegen de winter op, en zit er hard over na te denken om mn paardje een winterstop te geven. ik heb familie op texel wonen die een boerderij hebben en wat paarden om haar daar van de winter onder te brengen, waarom??
Ik baal van de winter, blubber, koude regen,en het stal geld is drie keer zo duur, en omdat ik full time werk ben ik bang dat is net als vorrig jaar weer overwerkt raak ...

Ik vind het oneerlijk tov mn paardje om er elke keer met tegen zin op te stappen, ik ben ook een buitenrijd mens en ben geen bak mens. Boos! en waar rijdt je de avonden? Verplicht? Juist......

Dus vodnt ik het best een goede optie, vondt ik zelf dan, en kan ik in het voorjaar haar weer met frisse moed oppakken. Er staat nog niks vast maar iik ben met van alles bezig om te verzinnen hoe ik dit baal probleem Boos! op mmoet lossen.
Verkopen? Andere bijrijdster? die vaker kan? Ja dan betaal ik evengoed nog een flinke mep stalgeld en rijdt zelf amper....

Vinden jullie dit geen goed idee?

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 23:25

tsja het is helemaal je eigen keuze maar ja je moet wel na blijven denken dat je na de winter je paardje wel weer helemaal op moet pakken waarschijnlijk is ze wat uit de bespiering gekomen dus dat moet je weer meer op bouwen etc etc

je kan ook een andere bijrijder zoeken die mee betaald in het stalgeld zo zit jij niet op tegen de tijden rijden en niet een hoge kosten in het stalgeld en zo heeft iemand anders er ook plezier van die dan jou weer wat helpt ...

of kan je huidige bijrijdster niet wat vaker of die bijvoorbeeld in overleg iets mee laten betalen (weet niet of ze al mee betaald ofzo)
maar ja zit hier ook maar wat te brain stormen hoor kan het ook compleet bij het verkeerde eind hebben...

succes in ieder geval

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 23:35

he dankje wel Bengel voor je antwoord. Ik zelf ben niet met trainen bezig, rijdt het liefst langs de weg, lekker slenteren.
Ja als ik haar moet vragen om mee te laten betalen aan het stalgeld, moet ik wel erg veel vragen, rod de 80 euro en dat vindt ik best veel ook omdat ze voor me uitmest wat ik anders zelf doen moet...snappie? dat kan ik toch niet maken?
Ik zie soms mensen die durven 100 euro te vragen, dat durf ik gewoon weg niet ook omdat ik het ongepast vindt, maar mss moet ik het wel gewoon doen hoor....

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 23:43

Ja sorry hoor, maar ik vind mijn paard geen fiets die ik even weg zet als ik er een half jaartje geen zin in heb...! Ik vind persoonlijk dat als je voor een paard hebt gekozen, je die verantwoording ook op je moet nemen. Wat moet je paard wel niet denken, hij/zij is misschien nu lekker in conditie en fit, en moet dan ineens stil staan op de wei in de kou. Misschien vind jij dat een goed plan, maar je paard ook? Als je voor een bijberijder kiest, kan je toch fifty fifty doen? Dan vallen de kosten toch te overzien? En verder, ik zou mijn paard niet zomaar een paar maanden willen missen hoor, ik heb haar niet alleen om te rijden, ook om te knuffelen, te vertroetelen, lekker mee te wandelen of te longeren, etc etc etc....

Nouja, ieder zijn eigen keus natuurlijk Verward

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 23:51

Ik geef je eigelijk groot gelijk! Waarom niet?
Jij hebt lagere kosten, rijden kan je toch amper in de winter. Je paard heeft lekker vakantie, je zet hem niet weg net als een fiets.
Hij wordt immers goed verzorgt?

Mijn paarden doen in de winter ook niet veel. Ik hoef ze niet weg te brengen, omdat we zelf voldoende land hebben. Ik kan me voorstellen dat je niet de volle mep wilt betalen voor 1 keer rijden in de week. (2 maal in de week is bij het maximale, als het droog is)

Het enige waar ik in jouw geval niet zo goed tegen zou kunnen is dat ze ver weg staan en ik ze niet kon zien voor een maandje of twee.
Maar verder klinkt het best goed.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 23:51

Ik zou mijn paard in het zomerseizoen best een tijdje met vakantie willen sturen, maar in de winter zou ik er niet aan moeten denken.. Je paard heeft waarschijnlijk niet echt wintervacht, is misschien niet gewend aan de kou, kan mok oplopen van de natte bodem enz..
Nee, ik zou het zelf nogal ondankbaar naar mijn paardje vinden om alleen in het 'leuke' seizoen er heen te gaan..

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 23:57

Idd, ondankbaar is het woord wat ik zocht...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 23:58

Banjer krijgt van mij elke winter "vrij".... lekker rustig aan doen, minder rijden, etc. ... ik zit in de winter minder lekker in mijn vel, en dat slaat heel erg op Banjer over....

Dus ik geef je gelijk als je een winterstop wil geven... Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 00:29

SmithsGirl schreef:
Banjer krijgt van mij elke winter "vrij".... lekker rustig aan doen, minder rijden, etc. ... ik zit in de winter minder lekker in mijn vel, en dat slaat heel erg op Banjer over....

Dus ik geef je gelijk als je een winterstop wil geven... Lachen

dankje smith girl, zo ervaar ik het ook, ik zit niet lekker in mn vel en wil het niet op mn paardje afreageren want die voelt het ook....
Zo ben ik vorrig jaar winter eens giga uit mn dak gegaan omdat het rijden niet meer lukte er viel geen land meer mee te bezijlen, ik kon dr wel vermoorden, en toen dacht ik; dit kan niet eer er moet wat gebeuren nu!
Ik had toen geen keus, niet rijden was op de oude stal een afgang want jemoest rijden van hun, ik sta nu op een andere stal en het gaat daar heel anders, veel gemoedelijker en ik zie nu dat ik ook naar een oplossing probeer te zoeken, die moet er toch wel zijn?

En ik zie het niet als een oude fiets, want daar wordt niet naar om gekeken, en op texel zal mn paardje het beste van het beste krijgen, daar sta ik garant voor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 00:35

Ik vind het eigenlijk helemaal geen gek idee. Als je paard op Texel een goede verzorging krijgt, waarom dan niet?

Het enige nadeel is dat als je stopt met trainen, haar conditie en bespiering wel een terugslag krijgen. Misschien is er iemand op Texel die haar een beetje op conditie wil houden voor je? En anders dan kun je zelf van het voorjaar natuurlijk weer opbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 00:41

Hoi Corine wat leukd at je reageert, ja ik zal het dan moeten bespreken, volgens mij is er wel iemand die af en toe met dr rijden wilt, en ach al zou ze een terugval krijgen, dat geeft me niks dan heb ik weer wat om mee te beginnen, mijn paardje is nooit een spierbonk geweest, en zal het nooit worden ook, en echt elke dag beweging heeft ze ook niet nodig.
Een achterhand met spieren is altijd een droom van m geweest maar dat zal ze nooit krijgen ook, mss ook wel omdat ik niet zo fanatoek ben hoor, ik ben meer een luie ruiter Haha! doe liever aan slenteren door de heide of door het bos.....erg ben ik he?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 00:47

Chiqa schreef:
Een achterhand met spieren is altijd een droom van m geweest maar dat zal ze nooit krijgen ook, mss ook wel omdat ik niet zo fanatoek ben hoor, ik ben meer een luie ruiter Haha! doe liever aan slenteren door de heide of door het bos.....erg ben ik he?


Helemaal niet! Jij bent echt niet erg. Als jij liever lekker buiten rijd, dan moet je dat gewoon doen. Ik denk dat je paard het daar wel mee eens is, want de meeste paarden gaan graag naar buiten Haha!.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 00:49

Je moet het anders onder voorbehoud doen,kijk het een paar weken aan.
Zie je dat je paard het echt niets vind,terughalen.
Maar ik denk dat het wel mee zal vallen,zeker als daar nog wat paarden staan waar ze tussen past.
Wat is nou eigenlijk verantwoordelijk gedrag,je paard met een chagerijnig hoofd rijden of even het paard paard laten zijn.
Het zal ook niet zo zijn dat je je paard van de ene op de andere dag buiten gooit vanuit een lekkere warme stal,daar ga ik tenminste van uit.Je geeft hem/haar toch de kans om aan het buiten staan te wennen.(dekentje ofzo),of staan ze al vaker buiten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 00:54

coydog"]
Wat is nou eigenlijk verantwoordelijk gedrag,je paard met een chagerijnig hoofd rijden of even het paard paard laten zijn.
[/quote]

daar heb ik weinig aan toe te voegen, en weet je het ligt ook een beetje aan het paard, en net wat je ermee doet, als je veel wedstrijden rijdt is het een heel ander verhaal maar ik houdt meer van relxen op het paard in de bossen ed...

[quote="coydog schreef:
Het zal ook niet zo zijn dat je je paard van de ene op de andere dag buiten gooit vanuit een lekkere warme stal,daar ga ik tenminste van uit.Je geeft hem/haar toch de kans om aan het buiten staan te wennen.(dekentje ofzo),of staan ze al vaker buiten?


Nee hoor dat zitt wel goed, ze staat nu overdags buiten, zonder deken Haha! en snachts binnen, op Texel wordt dat op dezelfde manier gedaan, en anders krijgt ze een dekentje op, dus staat ze lekker buiten en warm, mijn paard is helemaal geen binnenpaard die breekt de boel af nee die maak je heel gelukkig met buiten staan......

Hartikke bedankt voor jullie steun, ik voel me er best goed odner ik doe het dus niet zo verkeerd.... Haha!

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 01:01

Als je dat allemaal weet van je paardje,lekker doen wat jij goed vind.
Zijn jullie allebei gelukkig.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 01:05

Maar ik snap niet dat je moeite hebt om die 80 Euro van de bijrijdster te vragen. Als het dat kost, dan kost het dat toch gewoon? En zo niet, jammer dan...

Als je je paard op Texel zet, heb je dan geen heimwee naar hem/haar? Ik moet mijn paard iedere dag zien, anders voel ik me niet heppie.

De winterperiode is ook mijn mindere periode. Maar ik zou de les van vanavond niet hebben willen missen, want ik heb heerlijk gereden....
Ben je niet bang dat je, als je in de winter helemaal niet rijdt, de affiniteit met het rijden kwijtraakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 01:26

Cassidy"]
Maar ik snap niet dat je moeite hebt om die 80 Euro van de bijrijdster te vragen. Als het dat kost, dan kost het dat toch gewoon? En zo niet, jammer dan...
[/quote]

daarin moet ik je volkomen gelijk geven, Cassidy maar ik ben daarin te truttig te goed denk ik....
Ik heb zo een bijrijder gehad(Die er dus nu mee gaat stoppen) en die heeft een half jaar gereden op haar, nooit wat hoeven betalen( een keer de hoefsmid) gewoon omdat ik dankbaar was dat ze wilde rijden, ik ben te goed denk ik.... Tong uitsteken

[quote="Cassidy schreef:
Ben je niet bang dat je, als je in de winter helemaal niet rijdt, de affiniteit met het rijden kwijtraakt?


integendeel, als ik een week niet gereden heb heb ik hartikke zin om te rijden, maar als ik elke dag rijdt, heb ik veel minder zin, ik zou het na een winterstop juist weer te gek vinden om weer te gaan rijden.
Ik sta nu zo in dubio, dat ik zelfs ervoor sta om haar te verkopen..puur om mn gezondheid die me in de steek laat....ik kan niet meer ben na zo'n winter helemaal opgevrand, en dat wil ik niet meer, kan het mn paard ook niet aandoen, vindt het oneerlijk tov mn paard.....

Dus ik sta voor de keus, of een mega goede bijrijder erbij, of verkopen of een winterstop.
Ik vindt het erg moelijk ik wil het beste voor allebij, gelukkig zijn er ook bokkers die dat doorhebben Schijnheilig

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 09:35

Ik vind het juist helemaal niet ondankbaar tegenover je paard. Maar juist dankbaar. Dat paard maakt het echt niet uit of ie in de zomer naar Texel gaat of in de winter *LOL*
Als ie daar een beetje mooi droog staat, wat ik wel verwacht, want hier staan de paarden ook vaak half op duingrond, prachtig droog!
Dus als ie droog staat, voer krijgt en vriendjes heeft dan is hij vast heel gelukkig.
Als je hem verkoopt, dan mis jehem voor altijd, nu mis je hem maar voor een maandje of twee/ drie.

Dan is dat toch een optie?

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 09:57

Wat menselijk gedacht van sommigen; ondankbaar, zielig etc. Ik geloof dat je je paard geen groter plezier kan doen dan hem een dergelijke vakantie geven. Dat iedere dag trainen hebben wij verzonnen hoor, zij niet!

Ik heb die van mij deze zomer een paar maanden vakantie gegeven op de wei. Aan het eind van de zomer pak ik hem dan weer rustig op en binnen een paar weken loopt hij weer lekker op z'n oude niveau (en meer!). Mijn ervaring is namelijk dat wanneer je een paard vakantie geeft, hij ook nadenkt over de nieuwe drassuuroefeningen; changementen en appuyemnten in galop gingen een stuk beter na de vakantie, ideaal dus!

PatriciaB

Berichten: 467
Geregistreerd: 14-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 10:27

Wat ik uit je andere topics heb begrepen is ze net een week of 2 terug uit de wei.
Naast een fulltime baan en een huishouden snap ik best dat je je paard niet alleen kan doen,zou ik ook niet kunnen!
De eigenaresse van mijn bijrijdpaarden en ik hebben ook allebei een baan,twee kinderen en een huishouden,
Per paard 2 betalende bijrijdsters,er is dan altijd wel iemand die het op kan vangen als je niet kan.
Via marktplaats een paar weken terug nog een bijrijdster gevonden,moet jou toch ook lukken??
Anders is die vakantie niet eens zo,n gek idee,als je nu al zeker weet dat je het niet gaat redden.

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 11:03

Mme, ik zie veel mensen hier reageren vanuit hun gevoel, ipv uit ervaring. Ik heb al jaren zo'n winterstop regeling. Mijn paarden gaan 1 november weg (zo'n uur rijden met de auto) en komen op 1 mei weer bij mij terug.
Ze staan bij mij 24/7 in de wei, en bij de winterstalling mogen ze eerst de wei nog even kaal eten en gaan dan s'nachts op stal en overdag in de bak.

Ik vind het een ideale regeling. Als het zo vroeg donker is kan ik ze niet meer bij licht controleren op wondjes e.d. en rijden heb ik dan al helemaal geen zin meer in.

Ik ga in die wintermaanden 1x per week rijden en rijd dan ongeveer 3 kwartier niet al te fanatiek. Het is dus echt een rustperiode. Eind maart trek ik er dan wat meer tijd voor uit om 2x per week te gaan rijden en dan kan ik vanaf mei weer vol (naja, 3/4x per week met lange buitenritten) aan de slag. Ik merk weinig van conditieverlies, sterker nog, een paard houd zijn conditie veel beter vast dan een mens. Die van mij verbeteren elke zomer nog in conditie tov de zomer ervoor.

Een bijrijder is voor mij geen optie (ben wat dat betreft wat pietluttig) en zou ook voor de stalling daar een behoorlijke belasting betekenen.

Oftwel: gewoon doen die regeling. Je kan je paard per 1 maart weer terughalen, dan is het langer licht en begint het weer mooi weer te worden en dan kan je in april weer vol aan de bak. En echt hoor, je paard heeft jou niet nodig om gelukkig te zijn Haha!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 11:08

ik moet zeggen dat ik er nooit over na heb gedacht. Als ik m'n paard dan al vakantie zou geven, zou ik dan zelf in de zomer hebben gedaan, dan kunnen ze lekker in de wei. Hier in het westen hebben we amper mogelijkheden om je paard in de winter lekker buiten te zetten, dus moet je wel gaan rijden. En tja, met een beetje geluk kun je in de binnenbak rijden.
Maar ja, als je helemaal niet houdt van rijden in een bak.......

vind het nog een beetje een apart idee, ik heb een paard, maar alleen in de zomer................

aanvulling: ook ik voel me in de herfst en winter nooit fijn, maar ik heb wel de ervaring dat het dan prettig is juist om lekker naar je paardje te gaan ...........?!!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 11:40

Citaat:
Ja sorry hoor, maar ik vind mijn paard geen fiets die ik even weg zet als ik er een half jaartje geen zin in heb...! Ik vind persoonlijk dat als je voor een paard hebt gekozen, je die verantwoording ook op je moet nemen. Wat moet je paard wel niet denken, hij/zij is misschien nu lekker in conditie en fit, en moet dan ineens stil staan op de wei in de kou.



Zij neemt toch verantwoording, zij kiest er lekker voor om het paard lekker een paar maanden paard te wezen. Geen gestress omdat er toch perse gereden moet worden.

Paarden denken niet, het enige wat paarden het liefst doen is buiten lopen, vreten en luieren.

En van de kou in nederland gaan ze echt niet dood. En een wintervachtje zit er zo op als het moet.

Ik vind het een perfecte oplossing OK dan!


Ik wou dat er meer mensen waren die zo denken ipv het paard de hele winter maar opsluiten en een uurtje laten werken, nee dat is niet zielig.

Het is dat mijn paarden al 8 maanden stilstaan wegens mijn hernia maar anders had ik deze winter ook een winterstop gehouden.
In de wereld van de ijslanders is het doodnormaal om je paarden s'winters een aantal maanden stil te zetten. Zijn ze van het voorjaar weer helemaal opgeknapt voor het nieuwe wedstrijd seizoen.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 11:53

Als je je paard goedverzorgd op Texel achter kan laten, zie ik het probleem ook niet. Het zou veel egoistischer zijn om je paard bij je in de buurt te houden, en dat hij er vervolgens maar een paar keer per week uitkomt omdat je het te druk hebt of de energie er niet voor op kan brengen.
Je schrijft dat je toch geen fanatieke ruiter bent. Als je paard nu vollop in training zou staan en je in het voorjaar weer fanatiek wedstrijden wilt rijden, dan lijkt me dat geen goed idee. Maar als je puur recreatief rijdt en er geen moeite mee hebt om in het voorjaar weer rustig de conditie op te bouwen, waarom niet?

Ik denk dat in jouw geval een bijrijder zoeken echt niet zo makkelijk is als de meeste mensen denken. Jij zou dan in de winter zowel financieel als qua tijd veel te afhankelijk zijn van een bijrijder. Als je die uberhaupt kan vinden. Tuurlijk mensen zat die het leuk vinden om wat extra te rijden. Maar mensen waar je 100% van op aan kunt dat ze ook echt alle dagen, weer of geen weer, dat je erop rekent voor je paard klaar staan. Daarnaast niet te beroerd zijn om de vieze klussen te doen, daar behoorlijk aan mee willen betalen en dat het vervolgens ook nog eens klikt met jouw en je paard? Die liggen echt niet voor het oprapen.

Ik vind het alleen maar goed dat je aan het welzijn van je paard denkt en aan je eigen beperkingen. Ik zie dat helemaal niet als wel de lusten maar niet de lasten. Je bent gewoon eerlijk tegenover jezelf en je paard.
Iemand die fanatiek wedstrijden rijdt en er financieel wat ruimer bijzit zou in zo'n geval misschien z'n paard bij een ander in training zetten. Als jij je paard goed verzorgd op Texel kan achterlaten is dat toch een prima optie. Doe je zelf regelmatig een weekendje Texel van de winter, ben jer er zelf ook weer even uit. Knipoog

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 12:02

Prima plan. De meeste paarden knappen (vooral mentaal) helemaal op van een aantal maanden paard zijn. Voor een stalpaard kan het misschien een wel hele grote overgang zijn maar voor die van jou niet zo te lezen. Paard wordt goed verzorgd en komt niets tekort. En een weekendje Texel voor jou is ook nooit weg.