Paard trekt aan teugels tijdens rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Issa

Berichten: 26
Geregistreerd: 03-11-03

Paard trekt aan teugels tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-03 13:27

Hoi allen,

Ik heb een probleem met de 3,5-jarige, vos ( Knipoog ) merrie die ik rij, ze heeft namelijk de neiging om tijdens het rijden soms in een keer haar hoofd in een harde ruk van rechts naar links te trekken zo uit het niets. Ze zit rechts helemaal vast en heeft ook de neiging om op de rechtervolte uit te breken. Het is echt heel irritant en ik weet niet meer wat dit probleem veroorzaakt. Hoe kan ik deze problemen oplossen? En hoe kan ik weten of dit gewoon een fase is waarin ze van alles uitprobeerd of dat er wat meer aan de hand is, bijvoorbeeld dat ze rijden niet meer leuk vindt? Dat ik instructie nodig heb, weet ik en gebruik ik ook, maar niet iedere instructie is even goed. De een let meer op bepaalde dingen dan een andere. Ik wil graag meerdere meningen en adviezen horen zodat ikzelf ook tot een betere oplossing passend voor mij en mijn paard kan komen.

Alle hulp/tips/adviezen zijn meer dan welkom!
Laatst bijgewerkt door Issa op 03-11-03 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 13:36

Heee, it takes two to tango....
Maw jij trekt ook anders heeft je merrie niets om aan te trekken!

Oplossen van dit probleem; longeren met bijzet, zelf beter zitten vanuit je middelpunt (centered riding), heel, heel heel stille hand. neem goede les erbij, en eigenlijk, zou je misschien niet beter je paard even door een ervarenere ruiter laten beleren?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 13:39

Loslaten en les halen Lachen

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 13:43

meegeven en flink aansporen/ door laten stappen

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 13:43

Dat zijn precies mijn woorden runningkawa.

Het paard reageerd zo omdat je hem tegen houd. Hij probeerd zo de teugels losser te krijgen om in evenwicht te blijven.

Ga maar is sturen zonder de teugels. Het is moeilijk maar de moeite waard. En je zult merken dat het paard dat veel fijner vind.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Issa

Berichten: 26
Geregistreerd: 03-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-03 13:52

Ok, ik voel me nu heel erg aangevallen, klopt dat probleem vaak aan de ruiter ligt maar ik kan deze keer wel zeggen dat ik niet aan de teugels trek!!! Dat weet ik omdat ik zelf zowiezo al probeer zo min mogelijk druk uit te oefenen, het is een jong paard en ben daar dus ook bewust mee bezig. Bovendien doet ze het ook als ik de teugels langer heb. Het is iets van de afgelopen 2 weken, daarvoor niks geen last gehad. Ik heb ook het idee een beetje dat ze het doet zodra ze aan het werk moet, daar er ook een ander meisje op rijdt die alleen maar kilometers rijdt, alsmaar rechtdoor, en af en toe eens op de volte. Misschien dat ik haar dan teveel aan het werk wil hebben, maar denk het ook niet omdat ik gewoon met basiswerk bezig ben, afwenden, (slange)voltes, attend maken voor beenhulpen enzo. De ruiter die haar zadelmak heeft gereden, heeft helaas wel meestal met aardig wat druk gereden en ook een beetje verkeerd aangereden daar ze tot voor de zomervakantie meteen achter de teugel kroop. Dat is nu inmiddels redelijk opgelost.

Issa

Berichten: 26
Geregistreerd: 03-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-03 13:52

Toevoeging eerder bericht: bij het meisje dat dus alleen maar kilometers rijdt, doet ze het niet.

Issa

Berichten: 26
Geregistreerd: 03-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-03 14:25

Maar ik zal toch bewuster opletten op de manier waarop ik rij en ook welke druk ik op de teugels heb. Paardrijden is immers 60% nadenken, 30% gevoel en 10% kracht.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 14:42

Dees schreef:
Heee, it takes two to tango....
Maw jij trekt ook anders heeft je merrie niets om aan te trekken!

Oplossen van dit probleem; longeren met bijzet, zelf beter zitten vanuit je middelpunt (centered riding), heel, heel heel stille hand. neem goede les erbij, en eigenlijk, zou je misschien niet beter je paard even door een ervarenere ruiter laten beleren?


was ook mijn eerste gedachte.
Als je je paard niets geeft om aan te trekken kan zij ook niet trekken.
Probeer jij maar eens aan een touw te trekken wat niet op spanning staat.

Ben het volledig eens met de aangedragen oplossingen.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 16:14

Hmm, als ze het ook aan een lange teugel doet. Dan is ze waarscheinlijk aan het kijken wat ze kan.

Veel paarden waar ik voor het eerst op stap. Rukken direct de teugels uit mijn handen. Dus ik rij met een los teugeltje. Maar met een onverwachte beweging proberen ze dan de teugels dus de vrijheid terug te krijgen.

Hou de teugels gewoon is los. Elke keer dat ze trekt geeft je extra druk terug. Dus hij zwaait zijn hoofd naar links. Jij houd de teugel recht extra vast en breng je hand in een ruk beweging naar rechts. Dus zo van nee, niet trekken maar gewoon stil houden.

De meeste paard snappen dit na 2 keer dat hun dit niet helpt. Maar let op. Even een rug komt het paard terug weer los. Net alsof er niks gebeurd is.

Ook belangrijk is de reactie. Ga niet wachten of hij het gaat doen. ga gewoon lekker aan een los teugeltje rijden. Doet hij het, reageer direct in een reflec en bij het terug komen van je paard heb je de teugels gewoon weer los. De kunst is, om dit te doen. Zonder er bij na te denken. Het moet vanzelf gaan. Als dat het geval is. Dan is dat voor het paard een teken dat je sneller ben dan hij. En dat het helemaal geen moeite van je kost. Dus heeft verder vecht geen zin.

Maar doe dit alleen als je zeker weet dat het geen midisch probleem is. Als je niet weet waarom hij dat doet. Kijk dan goed uit.

Door verkeer gebruik houd het paard waarscheinlijk wel op. Maar andere problemen die moeilijker op te lossen komen voor de dag.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 16:34

toevallig ken ik de situatie aangezien het mijn merrie is. ook moet ik tot mijn schande zeggen dat ik de ruiter ben die deze merrie aangereden heeft. op zich is dat goed gegaan ware het niet dat ik door omstandigheden meer op het vertrouwen en het ontspannen lopen gelet heb dan op het juist gebruik van de teugels oa. de spanning erop. het is een paard wat erg snel leert maar meer tijd nodig heeft om het tussen de oren te verwerken. Door alles wat er de laatste paar maanden gebeurd is dat teveel geworden. ik doel dan niet op veel werken maar verandering van mensen die veel voor haar zorgden. Ik heb zelf helaas door allerlei omstandigheden de laatste paar maanden weinig met haar kunnen doen en aangezien ik haar veiligheid was die ineens voor een groot deel wegviel kon ze er niet mee overweg. Ook speelt een grote rol dat ik de verhouding tijd met mij en tijd met issa niet langzaam heb kunnen opbouwen. Toen issa net met met haar bezig was ben ik ziek geworden en heb geruime tijd weinig tot geen tijd met het paard door kunnen brengen. dit speelt ook een rol ookal is het feitelijk een rijtechnisch probleem. er wordt aan gewerkt ook met behulp van goede instructie. Het enige waar ik over twijfel is of het wijs is het meisje dat zoals issa het noemt: alleen km maakt te laten stoppen omdat dit verwarrend voor het paard is. Verder is is het een lief paard met normaal gesproken veel werklust, ook is het een perfectionist die alles gelijk goed wil doen. Ik weet niet of jullie iets hebben aan dit verhaal maar ik vond het niet meer als eerlijk om wat toelichting te geven.

springen is passie, dressuur is een kunst

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 19:13

Ik vind het heel goed dat je deze uitleg geeft Samirah.

En wat je zegt, dat je niet wil stoppen met het meisje die alleen km maakt. Ben ik helemaal mee eens. Voor het paard is het inderdaat moeilijk om ineens door anderen gereden te worden en verzorgt.

We zou ik even kijken hoe het meisje dit paard rijd. Maar uit het verhaal rijd ze hem niet verkeerd. Maar het kan zijn dat ze juist door verkeerd te rijden. Het paard vast zet en het paard als hij echt moet werken (dressuur) dat hij dan in de problemen komt.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Xandraatjuh
Berichten: 9
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 13:26

Kheb een beetje hetzelfde probleem. Ik rij al 7 a 8 jaar en kan me handen dus gewoon goed stilhouden Lachen. Ik rij op de manege elke keer weer het paard dat er nog niet lang staat. Toen ze kwam, kon ze nog bijna niks. Ze gaat nu aanzienlijk vooruit, wat ze alleen blijft doen is, idd, met dat hoofd "gooien". Eerst naar beneden, dan in 1 keer omhoog (de spetters vliegen om je oren). Ik heb van mijn instructeur het advies te geven zo min mogelijk met mijn teugels te rijden, zoveel mogelijk met mijn benen. Dat is best irritant als je een paard hebt die dat nog niet zo heel goed begrijpt..

My teacher said: Just THINK about it! Well, I think I'm going to ride my horse

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 14:32

Hoelang je paard rijd heeft er helemaal niets mee te maken.
En ook niet of je een paard hebt wat het niet begrijpt.
Handen stil houden hoort altijd, jong of oud paard, groen of ver beleerd.
Dus toch maar ff je instructeur zijn advies volgen Lachen


samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 23:18

kawa ik ben het helemaal met je eens. het is ook iets waar met hulp van de instructie hard aan gewerkt wordt.

Josien met jou ben ik het ook eens.

het is ontstaan door dat er weinig gevraagd werd, en dat dat nu dus langzaam veranderd o.a. in de zin van een andere ruiter. Ik bedoel hiermee te zeggen dat het puur protest is aangezien het voor dat ik ziek werdt eigenlijk niet voorkwam. ze is ook goed op lengte te rijden en dat was voor de zomer wel anders, en aan de lange teugel zijn er ook geen problemen.
Mijn eigen probleem was/is dat als ik te gespannen was teveel druk op de teugels zetten waardoor ze erachter kroop. Dit was bijna opgelost toen ik ziek werd

springen is passie, dressuur is een kunst

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 13:32

Probeer je hand stil te houden dus op zijn plaats. Biedt dus weerstand tegen de druk van de paardenmond en ontspan op tijd, dus niet trekken. Uiteraard moet je het paard belonen als hij ontspant en niet meer trekt.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 4 bezoekers