Voor de hulp uit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
VeraM

Berichten: 561
Geregistreerd: 07-05-02
Woonplaats: Apeldoorn

Voor de hulp uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-03 23:43

Hier had ik een discussie over op stal. Vanmiddag toen ik aan het rijden was zei ik tegen een stalgenootje, ik ga zo ff stappen hoor. En was toch echt nog volop bezig om de draf wat beter te krijgen, maar hup madam gaat stappen. Dit vind ik dus niet goed.

Maar wat vinden jullie? Als je bijvoorbeeld een schouderbinnenwaarts wilt gaan rijden en je paard begint al voor je hulp uit. Wat doe je dan? Vind je dit goed meedenken van je paard. Of denk je (zoals ik) nee dan doen we dit juist niet, reageren op mijn hulp en niet omdat je denkt dat ik dit wil.
Snap je? Verward

Richt je paard recht en rijd het voorwaarts


Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 23:53

Maar wat ik niet snap, is hoe je paard weet dat je bv schouderbinnenwaarts wilt gaan doen... dan moet je toch al met je hulp begonnen zijn... Als een paard op eigen houtje iets gaat doen en ik wil dat toevallig ook, dan vind ik dat niet goed nee, ik zal het niet gaan afstraffen, maar juist iets anders gaan doen.

(L)

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 23:55

Hij mag best aanvoelen wat er gaat gebeuren maar moet dan wel wachten tot je de hulpen ook echt geeft. Volgens anderen moet je zo afwisselend rijden dat ze niet eens tijd hebben om te denken wat er daarna gaat gebeuren.

Mij lijkt het fijn als het paard zich al voorberied op de volgende oefening, maar hij moet wel wachten tot ik ook echt de hulpen geef.

Bob Marshall boomloos westernzadel te koop. PB voor meer info.

VeraM

Berichten: 561
Geregistreerd: 07-05-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-03 23:58

Ik bedoel dat vanmiddag toen ik een les aan het kijken was waren ze aan het oefenen met schouderbinnenwaarts du een aantal keren achterelkaar. Volgende keer deed het paard het al uitzichzelf, hier werd niets over gezegd.

Richt je paard recht en rijd het voorwaarts


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 00:00

Onbewust geef jij dan toch al een gewichtshulp.
Dus verkeerd is het niet van je paard. Hij let goed op.

Jij als ruiter moet dus op dat moment beter nadenken over wat je doet (niet negatief bedoeld)
Op dat moment was jij meer bij je virendin, dan bij jezelf in wat je aan het doen was.

Ik weet zeker dat als jij geconcentreerd rijd, erop let dat je stil blijft zitten, je paard niet voor de hulp gaat.

Maar ben blij dat je paard zo oplet, let jij dus steeds net zo goed opjezelf, gaat het super !

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 10:53

Net als in de manege dat als de instructeur in het midden zegt en dan gaan we zo bij M in galop springen dat alle paarden er al automatisch inspringen bedoel je?

Als je onbewust hulpen geeft wat je dus als snel doet, in ieder geval ik wel, ben ik het met Kawa eens, dat doe je zelf en wees blij dat je paard het zo snel oppakt en zo goed op je let.
Ben er zelf een keer bijna afgeschoven omdat ik mijn been alvast aanlag om af te wenden Haha! Ze reageerde meteen en wendde af....hahaha, was geloof ik een heel raar gezicht.

Maar overgangen en afwenden doen we wel op zoveel mogelijk verschrillende plaatsen.
Par is pas net onder het zadel maar ben er dus niet tevreden over dat als we 1 keer in een hoek aangegalopeert hebben ze bij de volgende rondjes wat heter wordt in die hoek, je voelt haar als het ware al klaar staan in galop te gaan als je ook maar een aanwijzing geeft.

Dat laatste *gewoon aannemen dat we weer op dezelfde plek iets gaan doen en daar dan alvast mee beginnen* wil ik dus echt niet.
Dat eerste *reageren op je allerkleinste onbewuste hulp* vindt ik wel goed.

Blijf je tenminste een beetje wakker en bewust van wat je doet.
En dat laatste lossen we dus gewoon op door zoveel mogelijk te varieren in de overgangen en oefeningen.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 12:19

waarschijnlijk geef je onbewust je hulp en reageert je paard daar al op en over die schouwderbinnenwaarts ik rijdt nooit 10 keer een schouderbinnenwaarts want na 2 keer weet mijn paard al wat er komen gaat dus doet hij het uitzich zelf al dus door veel afwisseling kun je dat voorkomen

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 12:51

Ben het eens met pamba, misschien geef je wel inderdaad een onbewuste hulp. Misschien doe bijvoorbeeld als je denk dat je gaat stappen dat je je gelijk zwaar maakt voor een overgang naar de stap...

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 12:55

Leuk dat jullie het goed vinden dat het paard al bij de gedachten doet wat je denkt.
Ik rij bijna helemaal zo. Alleen dan niet de moeilijke oefeningen.

Maar het is niet altijd handig hoor. Je moet heel bewust zijn van jouw denken. Als ik in het bos lekker hard aan het galopperen ben. En ik denk van nu is het wel genoeg. Dan stopt mijn paard direct. Dus kan je nagaan. Dan heb ik gelukkig een stevig zadel. Maar anders zit je echt op de hals.

Maar voor de rest vind ik dit juist goed. Zo worden de hulpen dus onzichtbaar. En dat is natuurlijk altijd mooier, maar ook fijner voor het paard.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 13:01

Een paard kan wel degelijk zelf intiatief nemen,
denk aan de mensen die eindeloos het wijken oefenen omdat ze zondag een proefje moeten rijden, in het proefje zelf kunnen ze geen fatsoenlijke ac lijn meer rijden omdat het paard gelijk over de buitenschouder weg dwarrelt.
Zelfde met wissels (eenvoudige of vliegende), als je die een paar keer geoefend hebt op dezelfde plek weten ze dat dondersgoed, een aantal zal dan ook zelf initiatief nemen wat zich uit in stuiteren of juist achter het been komen omdat ze zelf al de overgang naar stap inzetten.

Het paard mag je hiervoor niet straffen, maar laat het wachtoefeningen doen.
Zodra ze die schouderbinnenwaarts inzet zonder dat jij er om vroeg dan stel je haar weer recht, of evt. even een klein stukje contra.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 13:03

Ik vind het wel goed als een paard je hulp vooruit is. Want eigenlijk denk jij iets, en dan ga je het eigenlijk al een beetje doen, en dan geef je al hele geringe signalen door. Als het paard daarop al reageert vind ik dat een heel goed teken.

Maar het wordt anders als het paard echt zelf initiatief gaat nemen. Dan moet je dat oplossen met wachtoefeningen.

De hond is de betere mens

Issa

Berichten: 26
Geregistreerd: 03-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 13:59

Het voor de hulpen uit lopen is iets waarin echte manegepaarden goed in zijn, denk ik. Ik rij op een manege waarbij de paarden verder niet worden bijgereden door echte ervaren ruiters. Er rijdt echt van alles op. Als je een oefening zoals wijken idd, een paar keer achter elkaar gaat doen, dan hebben zij dat al door en doen het uit zichzelf. Maar het klopt idd ook dat men onbewust zich al gaat spannen op de een of andere manier of dat men toch al de hulpen geeft, hoe klein ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 14:23

Dat noem ik niet voor de hulpen uit lopen, maar gewenning.
Dus als je altijd halthoud op dezelfde plek en je paard dit automatisch gaat doen.

Voor de hulp uitlopen, doen ze zoals ik het bedoel, op telkens een andere plek, maar doordat jezelf ombewust wel al een (gewichts)hulp geeft.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 14:41

Zoals het hier beschreven wordt, heb ik eigenlijk nog nooit zo bij nagedacht. Wel andersom, dat je net te laat bent met je reactie. Ik vind het wel erg grappig en ik heb wel eens vaker een instructeur prutsmutsen roepen äls je er aan denkt gaat hij al" Ik ga in een heleboel dingen mee maar ik denk dat dit niets te maken heeft met vooruit denken of voelen van een paard. Dat ze veel aanvoelen ok, maar in dit geval denk ik dat doodat je er aan denkt met je gewichthulp automatisch iets doet wat voor het paard een signaal is. Dat het zo goed doorkomt heeft misschien te maken dat je er niet bewust mee bezig was, dus ontspannen bent. Ik denk dus dat je het paard er zeer zeker niet voor moet straffen en dat het eigenlijk goed is wat hij doet. Maar er zijn natuurlijk ook hier weer uitzonderingen en grenzen, dat moet de ruiter denk ik naar waarde proberen in te schatten.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 15:47

Sily schreef:
Dat laatste *gewoon aannemen dat we weer op dezelfde plek iets gaan doen en daar dan alvast mee beginnen* wil ik dus echt niet.
Dat eerste *reageren op je allerkleinste onbewuste hulp* vindt ik wel goed.


volkomen mee eens. vooral op manege is dat zo: de middellijn is stopplaats. zowel als iedereen omstebeurt gaat galoperen als wanneer de les gedaan is. ik probeer steeds als de instructrice het niet ziet ergens anders op en af te stijgen. galoperen doen we allemaal samen (goede oefening zo met z'n 7'en samen galoperen), dus dat probleem heb ik niet echt.
zo waren er zaterdag gehandicapten op de manege, en wij laten ze de baan oversteken, zodat ze zichzelf kunnen zien in de spiegel. tuurlijk, op de middenlijn staan alle paarden gelijk op de rem, de helft van die gehandicapten kan niet aandrijven. sta je daar dan Bloos


ik heb wel iets geks, bij een paard waar ik erg goed mee overeenkom, gebeurt het vaak dat ik aan iets denk en ze mij daarin volgt. dat is reageren op gewichtshulpen. maar bij andere ruiters doet ze dit absoluut niet! dus ik denk dat het wel degelijk iets met contact te maken moet hebben.

Enya - Daya :-)

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 16:47

Ik vind dat juist goed! je paard reageert dus eigenlijk al op je gedachten, mooi toch als hij dat doet? hoef je niet zoveel hulpen te geven, dat ziet er ook mooier uit in de proef vind ik. En hij doet het dan ook niet uit zich zelf. Als je bv denkt aan galop, geef je onbewust een galopshulp, en daar reageert hij op, mooi toch?

[o]

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 19:53

Ik herken dit. Kas 'denkt met me mee'. Een voorbeeld. ik had een middendraf op de diagonaal geoefend. Vervolgens ga ik van hand veranderen op de diagonaal en mevrouw verruimt naar een middendraf.
En dit is echt geen kwestie van gewenning. Ze onthoudt het gewoon. Ik verander vak gewoon op de diagonaal van hand, maar als ik 1x een middendraf heb gedaan, doet ze het de volgende keer ook. Mijn reactie is dan terug naar verzamelde draf, of gaan stappen.
Maar ik laat haar absoluut niet haar zin doen, want als je dit 1x doet, denkt ze de volgende keer ook dat ze het mag.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 bezoekers