help!!! scheren of niet??? geef je mening!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

help!!! scheren of niet??? geef je mening!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-03 18:56

ik heb een haflinger en ik weet niet of ik hem moet scheren???

hij heeft al een heeeeel dik pak haar op zich, niet normaal...
ik rijd serieus dressuur met hem, van de winter ga ik geen wedstrijden rijden, maar volgende zomer weer wel, dus wil hem wel in vorm houden Schijnheilig
het is dus heel lastig om te rijden, want na 5/10 min gaat hij al zweten zo'n dik pak haar heeft ie al... en ik kan hem dus niet echt heel goed rijden, want dan word hij gewoon te nat...

nu hoop ik dat jullie me kunnen helpen en jullie mening willen geven, of ik hem moet gaan scheren? en wat voor nadelen en voordelen jullie van dekens vinden?

ik heb nog nooit met dekens gewerkt, dus weet niet wat me dadelijk voor een gezeik te wachten staat???


Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 18:59

Als je gewoon serieus door wilt rijden: scheren!
Je pony kun je anders blíjven uitstappen want hij zal moeilijk droog worden.

Scheren is dan net zo makkelijk.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-03 19:01

en wat vind je van dekens? wat ze zeggen tegen me, jah je gaat toch geen wedstrijden rijden, haal je die dekens niet op de nek, als t regent moet je weer een ander op, als t vriest, moet je er meerdere op?? wat vind jij daarvan???

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 19:03

Bovendien wordt hij eerder ziek als hij nat blijft. Zou hem ook maar scheren als je serieus wilt blijven rijden. En als je dat gedoe te lastig vind, zet je hem volgend jaar gewoon op tijd onder de deken. Haha! Want daar is het nu een beetje te laat voor.

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-03 19:04

jah onder de dekens heeft geen zin meer, want hij heeft al een kei dik pak haar... maar ik weet ook niet of ik dat een gedoe vind, want heb nog nooit met dekens gewerkt!! en iedereen zegt me wat een gedoe t allemaal is, maar vinden jullie t ook allemaal zo erg???

verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 19:09

ik zou hem ook scheren als je echt serieus dressuur wilt rijden. Het loopt voor hem niet lekker als hij zo'n pak haar op zich heeft, en hij is waarschijnlijk ook niet zo snel droog.

[o]

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 19:12

Ikke niet hoor. Haha! enige nadeel is dat ik elke winter nieuwe dekens kan gaan kopen omdat Ewalda denkt dat ze van de dekensloop is. Haha! Voordelen vind ik dat ze schoon blijven, meestal dan, en korter haar houden. Maare, weet iemand misschien of je nou nog kan beginnen met het scheren van een paard, ivm de extreem wisselende temperaturen?

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 19:17

Gedoe met dekens? Ik vind het wel meevallen.... staat je pony ook buiten? Want als dat het geval is, is het wel handig om een echte goede dikke waterdichte deken aan te schaffen, en die zijn niet echt goed koop ( lees: echt niet ) Als het meer gaat vriezen is het idd wel handig om meerdere dekens op te doen ( mogen ook oudere zijn, ze worden toch alleen als onder deken gebruikt )

Kim is zaterdag geschoren, en ik moet zeggen ideaal!

(L)

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-03 19:20

Anne schreef:
staat je pony ook buiten?


jah hij staat heel veel buiten, van een uur of 9 buiten, tot een uur of 5...

wat kosten zo'n winterdekens eigenlijk???


RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 19:22

Ik zou scheren, heb ik met mijn Tinker ook gedaan. Wanneer je gewoon een waterdichte winterdeken opdoet (Ik heb de Pagony Tiger Heavy) heb je ook geen gedoe met dekens wisselen Lachen

Die deken is trouwens €89,95

Scylla
Berichten: 1220
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Sliedrecht, t baggerdurp van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 19:25

Als je een echte goede waterdichte winterdeken wil, heb je hele goede van rambo, moet je geloof ik wel rond de 200 euro reken

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 19:27

Lekker scheren, zat er zelf ook al aan te twijfelen met mijn haf maar stel het nog 1 jaar uit.

We zijn nog niet super serieus aan het rijden, ze is pas net onder het zadel, maar ook zij begint al na een kwartier vochtig te worden.

Enige voordeel is wel dat zij al vroeg een deken opkreeg en het verschil met verleden jaar is gigantisch.

Mijn vorige paard werd geschoren en had 2 dekens, een lekkere dikke voor binnen en een lekkere dikke ademende waterdichte voor buiten.
Geen onderdekens en dat soort dingen, en daar deedt ze het geweldig op.

Ik heb nu zelf voor Par een 250 grams winterdeken, waterdicht, van Pagony en die was 89.95
Weet niet of ze ondertussen weer duurder zijn, had hem bij tentenkamp vandaan.

Vaak staan er op eenmaal andermaal verkocht ook winterdekens, waterdicht of niet te koop, verkeerd gekocht of nieuwe gekocht.
Misschien kan je daar een leuk geprijsde tussen vinden of kan je zelf een advertentie plaatsen.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-03 19:31

even voor de duidelijkheid, ik weet niet of dat er wat toe doet, hij heeft nog nooit met een deken opgelopen in de winter, alleen een zweetdeken als ik hem gereden had..

ik moet nu gewoon aan wat goede argumenten komen, voor me moeder hem over te halen, om hem te scheren....

hoeveel dekens hebben jullie eigenlijk???? hebben jullie er allemaal 1 voor buiten en een voor binnen net als *sily*

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 19:44

Als je hem neit scheert heb je dan ook geen deken nodig, maar als je hem scheert en zijn warme vacht dus ontneemt zal je er een andere voor in de plaats moeten geven.
Een deken dus.

En dan maar gelijk, ik heb een ongevoerde regendeken, die heeft ze eerst opgehad, een winterdeken, een waterdichte winterdeken, een zweetdeken, en een zweetdeken met hals.

Goed argument is toch al dat je lekker serieus kan doorgaan met oefenen voor je wedstrijden?
En zodra de lente begint kan je meteen weer beginnen waar je gestopt bent.
Anders kan je pas weer in de lente serieus beginnen met oefenen, en voordat je dan weer helemaal fit bent voor de wedstrijden tsja....

Goed argument? Haha!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-03 19:49

superrr... haha

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-03 19:49

nog meer argumenten die ik kan gebruiken??? Bloos

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 20:01

ik zou hem scheren.

ik heb loulou nou met een waterdichte winterdeken en daaronder een staldekentje op de wei staan.

als je hem scheert hoef je minder lang uit te stappen, want hij is sneller droog. dus meer tijd voor andere dingen.. huiswerk bijvoorbeeld (meer tijd voor huiswerk werkt altijd goed bij ouders Haha! )

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 20:04

Eh... Dat ze wel eens ziek kon worden als ze zo nat wordt, en de dierenarts is heeeeel duur. Haha!
Ik heb trouwens 8 dekens Bloos ...
2 300 grams
2 150 grams
1 badstofzweetdeken
1 fleecezweetdeken
en nog 2 van wol...

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-03 20:07

loulou schreef:
als je hem scheert hoef je minder lang uit te stappen, want hij is sneller droog. dus meer tijd voor andere dingen.. huiswerk bijvoorbeeld (meer tijd voor huiswerk werkt altijd goed bij ouders Haha! )


haha, ja daar heb je heel zeker gelijk in!!!

hoeveel dekens heb je echt nodig??? wat voor dekens zijn dat??? en welke doe je wanneer op???
hij staat van 9uur tot 5uur op de wei, speelt natuurlijk ook mee, want in de stal is t iets warmer...

jah t klinkt echt stom me vraagjes, maar ik heb geen idee hoeveel grams dekens je bij weet ik veel graden op moet...
ik heb nog nooit met dekens gewerkt!!! Bloos

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 20:08

het lange uitstappen om een ziek paard te voorkomen!?

oh ik was wat te traag zie ik Lachen

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30604
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 21:25

Ik zou hem scheren als je door wilt rijden. Ik ga je niet vertellen hoeveel dekens ik heb.
Maar je moet een waterdichte hebben als de buitenstaat. En zou er nog eentje kopen voor eronder, een staldekentje. Mocht het echt koud worden kun je evt je zweetdeken er tijdelijk nog onder doen.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-03 21:29

dus als ik hem ga scheren, heb ik niet ineens kei veel dekens nodig...

want t enige wat ik heb is een zweetdeken, een gewone deken, volgens mij is dat een alles deken, is niet waterdicht, en ook niet keeeeeei dik.. weet niet wat voor een,
dus wat ik dan nog nodig zou hebben is een regendichte winterdeken...?????

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30604
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 21:51

Koop idd maar een waterdichte dan erbij. Daarna controleren of je pony het koud heeft. Dan kun je later alsnog een deken kopen, maar er is best kans dat het niet nodig is. En anders koop je een onderdeken erbij. Die zijn niet echt superduur.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 21:53

En ik kom even met tegenargumenten Haha!

Ik zou niet scheren.
Althans ik doe zelf nooit scheren.
Ik heb ook een haflinger, rijd gewoon , paard staat ook buiten.
Ik rijd ook (s winters soms) een wedstrijdje.

Ik weet niet of je een binnenbak hebt? Als je die dus niet hebt en je gaat rijden, en je krijgt een bui op je hersenens heb je grote kns dat je geschoren paard ziek wordt en die kans is naar mijn idee groter dat een bezweet paard ziek wordt
de paardenvacht is zo opgebouwd dat de zweetdruppels, na even stappen op de vacht gaan liggenm(net als een wollen deken) en de huid dus droog is.

Ik rijd al 3 jaar zo, na de les stap ik kwartier half uur uit, is ze redelijk droog ( iniedergeval de ondervacht) en zet der zo op stal, en ze is nog nooit ziek geweest( afkloppen Knipoog)

BTW: realiseer je goed, dat een paard van scheren een stuk kwetsbaarder word, en je dus de rest van de winter ongeveer met dekens en sjouwen ben, en dan hebje die wisselende tempraturen, met de twijfels welk dek hij op moet en blah blah blah

nee hoor geef mij maar puur natuur Haha!

Cum Laude afgestudeerd klassiek homeopaat voor dieren
http://www.leonienoordhoek.nl
http://www.facebook.com/dierenhomeopathie

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-03 22:04

dankjewel, je hebt inderdaad ook helemaal gelijk daarin, ik rijd in de wei, en inderdaad als er een bui over je heen komt....
van die kant had ik ut niet bekeken...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 bezoekers