pismerrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

pismerrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 12:22

Ik heb al even met de zoekfunctie gekeken; maar het is me nog niet duidelijk Bloos!

Is een pismerrie een merrie die altijd hengstig is?

Een merrie die onhandelbaar is als ze hengstig is?

of

Een merrie die onbetrouwbaar/stakerig is: slaan, zwiepen met staart, een blijf van m'n lijf type?

Relly

Berichten: 733
Geregistreerd: 13-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 12:25

ehm ik wist niet eens dat dat een echte benaming was haha. Haha! Is het echt iets? Ik zei dat idd ook altijd tegen mijn merrie als ze hengstig was omdat ze heel de tijd stond te gillen haha. Haha! Maar wat het echt betekend weet ik niet.Succes!

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 12:38

Relly schreef:
ehm ik wist niet eens dat dat een echte benaming was haha. Haha! Is het echt iets? Ik zei dat idd ook altijd tegen mijn merrie als ze hengstig was omdat ze heel de tijd stond te gillen haha. Haha! Maar wat het echt betekend weet ik niet.Succes!


Zelfde antwoord.. Schijnheilig

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 12:40

Ben benieuwd of iemand wel het antwoord weet?? Met de zoekfunctie kwam ik verschillende opvattingen tegen! Wie weet het antwoord???

Help ons...

zns

Berichten: 2492
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 12:41

Ik had vroeger ook een "pismerrie"
Zij kon niet zwanger worden omdat ze bepaalde hormonen niet had en die moesten dan als ik wel wou dat ze zwanger zou worden ingespoten worden ofzo. En ze was altijd voortdurend hengstig.
En ze gedraagt zich af en toe beetje raar b.v. in ene zomaar als ze op stal staat gillen (tegen een vlieg ofzo) en dan tegen de wand trappen.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 12:43

Een merrie die altijd overdreven naar hengsten reageerd en echt onwijs zeikerig is noem ik meestal een pismerrie.
Dennis heeft een tijdje op het land gestaan met een (van hem) drachtige merrie. Maar ik plukte hem meestal met een drijfnatte, ondergepiste deken het land weer uit. Die merrie bleef met d'r kont naar Dennis draaien en hem onder piesen.

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-03 13:34

Het is dus een merrie die altijd hengstig is?

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 15:39

daar komt het iegenlijk wel op neer ja.
Lijkt me wel vervelen hoor als je merrie altijd hengstig is!!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 15:59

Wij noemen het ook wel zeikmerrie's, maar niet alleen als ze altijd hengstig zijn maar ook als ze gewoon echt zeikerig zijn en overal problemen om maken. Zich aanstellen etc. Krengetjes!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 16:03

Je hebt écht pismerries, dat is ook een term.
De échte pismerries, die zijn (of doen alsof) altijd hengstig.
Zodra er maar (idd een vlieg ofzo) aan hun kont zit gaat die staart omhoog en lopen ze te pissen.
En dan vallen hier niet de 'gewone' aanstellers onder.
Er is pas een topic over geweest.
Ik zal eens zoeken.

lenny

Berichten: 372
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 16:14

Nee, een pismerrie is die altijd de oren in haar nek doet of trapt of niet goed met andere ruin/merries kunt omgaan!!Ik heb erook een gehad erruge lieverd hoor maar met andere paarden................

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 16:16

Ik kan het betreffende topic niet meer vinden.
Ik ken de term pismerrie alleen voor een merrie die te pas en te onpas vocht laat lopen.
Bv. als je je been aanlegt, als er een ander paard langskomt, als er een vlieg op haar kont zit. e.d.

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 16:22

hoe noem je die merries dan waarbij de urine wordt opgevangen voor medicijnen en cosmetica enzo? ik dacht altijd dat die pismerries heette...of bestaan die merries niet meer? Verward

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 16:46

Ja ik weet wel welke merrie's jij bedoelt. De urine wordt gebruikt in medicijnen tegen de verschijnselen van de overgang. Die merrie's bestaan helaas nog wel in grote getallen Boos!. Maar dat zijn geen pismerrie's, ze hebben er ook niet echt een naam voor, het is wel zielig igg!

Verder is de term pismerrie voor iedereen anders, maar denk dat de omschrijving: "een merrie die overdreven hengstigheid toont in de buurt van een hengst of ruin en daarbij overdreven veel en op elk moment plast gedurende de hengstig" het beste overeen komt. Haha!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 19:24

Pismerrie is een merrie de altijd last heeft van hengstigheid.

lin1234
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 22:43

Dacht al......lekkere benaming voor je paard. Had er namelijk nog nooit van gehoord.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 22:49

fsoudan schreef:
Pismerrie is een merrie de altijd last heeft van hengstigheid.


Dat is onmogelijk, ze kan wel dat gedrag altijd tonen. Het is echter onmogelijk voor een merrie om altijd hengstig te zijn.

lin1234
Berichten: 6
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 22:51

Dacht al......lekkere benaming voor je paard. Had er namelijk nog nooit van gehoord.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 22:51

De medicijnenmerrie's zijn Premarinmerrie's Knipoog

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 23:06

lin1234"]
Dacht al......lekkere benaming voor je paard. Had er namelijk nog nooit van gehoord.
[/quote]

Dat wisten we al..... Scheve mond

[quote="sonjabelgium schreef:
De medicijnenmerrie's zijn Premarinmerrie's Knipoog

Is dat misschien niet voor een bepaalde 'stal', ik heb er verschillende verhalen over gelezen, maar deze naam ben ik nog niet tegen gekomen.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 23:43

Sjimmy schreef:
Je hebt écht pismerries, dat is ook een term.
De échte pismerries, die zijn (of doen alsof) altijd hengstig.
Zodra er maar (idd een vlieg ofzo) aan hun kont zit gaat die staart omhoog en lopen ze te pissen.
En dan vallen hier niet de 'gewone' aanstellers onder.
Er is pas een topic over geweest.
Ik zal eens zoeken.


precies. dat versta ik ook onder pismerrie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 00:46

He ik lees dit voor het eerst...je zou er maar een hebben, verschrikkelijk!!!!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 01:22

Voor zover ik weet is een pismerrie een merrie met een hormonale afwijking. De uitwerking die deze afwijking precies heeft kan van paard tot paard verschillen.
Ik weet wel dat er nogal veel bakerpraatjes de ronde doen omtrent deze materie. Er zijn op dit forum wel een aantal mensen die dat wat beter en wetenschappelijker zouden kunnen uitleggen.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 02:15

Premarin is het medicijn die uit de urine van zwangere merrie's gewonnen kan worden.

En een pismerrie heeft inderdaad een hormonale afwijking of "inbalance". Ik heb hier zoeentje staan, en nee, het is geen pretje. Hoefsmid heeft ze ooit 's over het hoofd geplast Clown