hoelang inrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

hoelang inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-03 21:36

hoelang is de gemiddelde inrijtijd overal,
bij ons mag je maar een kwartier inrijden omdat we niet zo'n grote buitenbak hebben en er maximaal 8 personen tegelijk in mogen.

nu klagen er een hoop dat dit te kort is
wat denken jullie hiervan

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 21:53

ligt denk ik vooral aan je paard/pony, bij mijn vorige pony had ik voor een wedstrijd wel 1,5 uur nodig om hem een beetje normaal te krijgen en die ik nu heb een half uurtje... zelf vind ik een kwartier nogal kort voor een wedstrijd of bedoel je voor een les losrijden??

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 22:01

Ik zit er vaak toch wel minimaal een half uurtje van te voren op. En het liefst 3 kwartier. Ik draaf al vrij snel aan omdat ze met wedstrijd wat kijkerig en frisser is dan normaal. Maar vanaf daar rijd ik haar gewoon rustig los.

Milka

Berichten: 2109
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 22:31

ik ben het er mee eens dat het eigenlijk helemaal ligt aan je paard/pony. Mijn paard moet ik ook idd echt 1,5 uur (ruim!!) losrijden wil hij een beetje normaal een proefje kunnen lopen. Een kwartier vind ik over het algemeen wel heel erg kort, want je moet toch wel een beetje ruim de tijd krijgen om goed los te rijden en je voor te bereiden op de wedstrijd.

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 22:57

half uur!!

Veronique
Berichten: 191
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 11:55

drie kwartier heb ik nodig, een kwartier is echt te weinig dan heb je nog niks kunnen doen en is je paard nog lang niet los.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 12:03

Soms is 10 minuten al genoeg, als het dier los is en aan de hulpen staat, waarom zou je dan nog langer losrijden, voor een Bproef....?Het overkwam me laatst; [naam verwijderd] hartstikke fit en werkwillend, jury die maar pauseerde en uitliep; ik moest zowaar een 3/4 uur later de baan in als gepland. Logisch dat die proef helemaal niets werd, zowel ik als het paard waren helemaal flauw van het rondstappen....

Maar klagen omdat je 8 starts tevoren pas mag losrijden in de bak op een wedstrijd? Tjongejonge zeg, 8 combinaties; da's minstens 50 minuten!
Als je je paard dan nog niet los heb, dan gaat er toch echt iets niet goed hoor.
Hoezo kan je dan maar 15 minuten losrijden?; zijn er soms 2 losrijders en de rest uitstappers in die bak dan? Dat zou belachelijk zijn; die 8 combinaties mogen wat mij betreft wel bestaan uit 6 losrijders, en 2 uitstappers...maar verder uitstappen kan ook buiten.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 12:27

Ik vind een kwartier inrijden wel erg kort en kan me goed voorstellen dat mensen hierover klagen. Ik zit er zelf minstens 35 minuten van tevoren op. Toch wisselt het per keer of je daar genoeg aan hebt of niet. Soms ben je sneller klaar voor de proef en soms heb je er tekort aan. Dat is het leuke van met paarden werken: ze zijn geen dag hetzelfde Haha!

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 23:18

Zeker niet langer dan een half uur! Mn pony is van zichzelf al niet zo vlug en als ik er dan te lang vantevoren op zit wordt ie zoo sloom.. Maar een kwartier lijkt me wel erg kort hoor!! Het ligt eraan wat voor paard/pony je hebt, maar als je er een hebt die nogal kijkerig is lijkt het me echt te weinig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 10:11

Meestal iets meer dan een half uur.
Ik heb één keer door een vergissing, meer dan een uur op mijn paard gezeten en toen was ie echt leeg.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 10:30

Tussen de 20/30 min. hoe langer ik er opzit hoe gekker die wordt Tong uitsteken
Leeg rijden lukt je niet zo snel iig.Omdat je in de L1 nog niet veel afwisseling hebt moet ik er niet te lang opzitten, dan gaat ie zich vervelen, omdat ik normaal thuis na een kwartier ook blijf doorzitten en hem meer verzameld ga rijden.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 10:39

Mijn paard kun je in principe als het nodig is zo opstappen en de proef ingaan bij wijze (zelfs als hij de dag ervoor een dagje vrij heeft gehad) Haha! dan zie je (omdat ik hem ken) dat ie halverwege de proef 'lekker' is, hij zal hooguit wat heter zijn in de eerste helft dan als je losgereden hebt (overigens neem ik wel altijd aan dat er minstens 5 minuten mee rond gestapt is). 5 minuten is ook voldoende, meer is natuurlijk fijner zodra je meer wilt oppakken tijdens het losrijden (maar hij is M2 dus valt nog wel mee op zich Knipoog ). Maar liever korter dan langer bij hem Haha! ook omdat hij zich kan gaan vervelen en dan in de proef terug valt. Ik denk dat meer dan 15-20 minuten hij echt niet moet hebben, maar dat kan altijd nog veranderen.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 15:36

Toch echt wel 2/3 kwartier, anders is hij echt nog niet lekker los, ik moet hem nooit te snel oppakken want dan werkt het alleen maar in mijn nadeel. Een kwartier is in mijn ogen echt veels te kort.

Kimmy-is-mijn-schatje
Berichten: 412
Geregistreerd: 30-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 00:30

mijn 1e pony moet ik minstens een uur losrijden, want als ie niet goed los is gaat ie kantelen enzo, en is nogal een frisse pony, maar me andere pony 10 minuten, ff een paar overgangen en klaar, maar ik vind dat iedereen gewoon zolang los mag rijden als ie zelf wil!

Safri_girl

Berichten: 17
Geregistreerd: 01-11-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 00:38

Ik rij minstens 20 minuten los met mn paardje.
Dat heeft ie ook echt nodig, anders kan k weinig met m beginnen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 01:22

Ik heb zo'n 45 min. nodig en dan stap ik heel veel tussendoor. 15 min is echt belachelijk kort. Ik stap al 10 min los en dan zou ik hem in 5 min eventjes recht moeten zetten voor de proef.

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-03 14:52

ik zie dat het veel verschillende reacties oplevert
gisteren hebben ze het bij ons teruggedraaid tot 8 starts in de bak
heb je tenminste normaal de tijd

pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 15:17

Het ligt aan je paard/pony hoelang je in moet rijden, maar bij ons is het zo met indoor wedstrijden dat er 4 paarden tegelijk binnen mogen losrijden en eentje uitstappen dus dat is 4 x ongeveer 6 minuten = 24 minuten heb je daar niet genoeg aan dan kun je eventueel nog in de buiten bak los rijden

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 18:32

Ik heb ongeveer 20 minuten nodig, maar soms ook langer, persoonlijk vind ik 15 erg kort. Vooral als je wat verder heb je meer tijd nodig om je paard goed aan het lopen te krijgen en alle oefeningen nog eens door te nemen.
Trouwens als je goed instapt ben je daar al bijna 10 minuten mee bezig, dan blijven er maar 5 minuten over om je paard klaar voor de proef te krijgen. Dit is wel erg kort.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 19:15

Ik heb nog nooit een wedstrijd meegemaakt waar je maar een bepaalde tijd mag gebruiken voor het inrijden.

Zelf zit ik er meestal zo'n 20-25 minutjes van te voren op...
Ligt wel aan het paard hoor, bij mijn vos heb ik aan een kwartier meer dan voldoende.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 21:44

In de winter moet ik er ech 3 kwartier van te voren opzitten. Ze is zeker met dit weer ontzettend stijf. Bij officiele wedstijden mag je gewoon zo lang inrijden als je wil. Als ik er maar een kwartier op mocht zou ik niet eens meedoen. Heeft dan geen enkele zin.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 00:19

Wij mogen ook maar 15 mijn van te voren inrijden, vorige keer werd er zelfs streng gecontroleerd.. echt raar. Maarja, bij mijn volgende wedstrijd rij ik langer in, zeker met Arco. Dan maar wat modderspetters van de buitenbak...

NFkim
Berichten: 209
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 11:26

Bij ons op de vereneging mag je 20 minuten inrijden, ik heb daar meer dan genoeg aan, maar als ik ergens anders rijd mag je het zelf weten als je maar wel optijd klaarstaat voor je proef/parcour.

goofy

Berichten: 160
Geregistreerd: 19-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 14:20

ik rijd meestal maar een half uurtje in maar dat ligt er ook aan hoe snel je paard warm is denk ik!

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 14:24

Ja ik denk zo'n 20 minuutjes á een half uurtje dat dat t fijnste is...