Paard laten inrijden of verkopen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Paard laten inrijden of verkopen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-03 20:24

Ik heb zoals misschien bekend is al een poos mijn arabische merrie te koop staan. Ik wil haar graag verkopen omdat haar vurige, soms onvoorspelbare karakter niet bij me lijkt te passen.
Ik viel op deze uitstraling en natuurlijk haar fantastische uiterlijk toen ik haar kocht op een stoeterij.
Het wil niet echt lukken met de verkoop, ik vraag 2100 euro voor haar en ben eigenlijk niet van plan om veel lager te gaan zitten, ik heb haar een jaar geleden ook voor deze prijs gekocht.
Bovenstaande is ter verduidelijking bedoelt voor mijn eigenlijke vraag.
Ik ben van plan om haar te laten inrijden door een professioneel iemand, dit kost dan zo´n 600 euro. Dit is een heel bedrag, maar ik heb de hoop dat deze mensen haar wat kunnen ´temmen´. Misschien zou ik dan zelf nog op haar kunnen rijden.
Wat zouden jullie doen.....


Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 20:28

Als ik in jouw schoenen stond, dan zou ik haar toch in laten rijden.
600 euro is best veel geld, maar als je je paard als ingereden paard kunt verkopen dan kun je er ook weer wat meer voor vragen.
Plus dat het misschien zo goed klikt dat je er zelf nog wat mee kunt.

Misschien moet je het zelfs wel omgekeerd stellen:
Is je paard niet zo "onstuimig" omdat het de hoogste tijd is dat er wat mee gedaan wordt ?

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 20:33

Ik zou haar ook laten inrijden, precies om dezelfde redenen die Oscar gegeven heeft. Stel je voor dat het niet klikt, kan je je paard alsnog verkopen, voor een hogere bedrag. En misschien hou jij juist een geweldig maatje eraan!

Galactica Wadim X Gemini

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-03 20:33

Ja, Oscar het laatste wat je schrijft raakt me toch wel. Ik denk dat daar ook veel problemen uit voortkomen. Ze staat op dit moment overdag in het land samen met andere paarden en ´s nachts op stal. ´s Avonds poets ik haar wel, maar overdag doe ik gewoon toch te weing met haar, dit heeft er ook mee te maken dat ik best bang ben voor haar explosieve reacties, die na de tijd toch weer meevallen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 20:39

Een beetje de spijker op z'n kop dus ? Knipoog

Je verhaal is trouwens heel herkenbaar hoor, ik heb eens hetzelfde gehad met een merrie.
Ik wilde het paard in laten rijden als ze 3,5 tot 4 jaar oud was (afhankelijk van hoe ze zich ontwikkelde), maar op een gegeven moment was ze niet meer te handhaven.
Onstuimig en puberaal gedrag, er was geen land mee te bezeilen.
'k Heb zelfs overwogen om haar te verkopen, zo erg was het op een gegeven moment.

Ik kreeg toen de tip om haar flink aan het werk te (laten Knipoog) zetten.
Ze was toen net 3 jaar oud, ik had liever nog even gewacht, maar het leek op dat moment de enige oplossing.
Uiteindelijk heb ik er geen spijt van gehad, het paard is naar een prof gegaan om in te laten rijden, en daarna kon ik er zelf mee aan de slag.
Vanaf dat moment was het een heel ander paard, veel volwassener en veel minder "lastig".

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-03 21:02

Ja Oscar, precies de spijker op z´n kop.
Toen ze verleden jaar kwam was ze druk en onrustig, maar dit herstelde zich, ik heb toen veel met haar gewandeld, veel dingen gedaan.
Dit doe ik nog wel maar dit lijkt haar allemaal te vervelen, ze wordt nu echt een puber, en gaat de strijd met me aan.
Ik denk inderdaad dat ik haar toch moet laten inrijden, maar zit nu nog met een paard wat erg moeilijk doet in de trailer. Ze loopt er wel in maar is de vorige keer over de voorboom gesprongen en na die tijd heb ik het lef niet gehad om haar weer te laden.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 21:07

Coby, je hebt toch toevallig niet mijn ex-paard gekocht ? *LOL*
Die is nl. ook zowel over de voorboom als over het tussenschot gesprongen.
En daar hing ze dan....... Bloos

Bij de meeste stallen hebben ze wel een vrachtauto beschikbaar.
Je betaalt er misschien wat extra voor, maar met een beetje geluk komen ze haar wel thuis ophalen.
Die mensen hebben vast al vaker klierende pubers gehad, dus dat komt wel goed Knipoog

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 21:10

Hup, in laten rijden die hap! En daarna onder goede begeleiding het zelf eens proberen. (ze is toch al drie, of niet?)

En ik denk dat JIJ van het laden op de trailer een probleem maakt, als je daar nu al over nadenkt. Gewoon laden, niet te lang vastzetten en rijden met die hap. En als ie er niet in wil? Niet met je laten sollen.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-03 21:17

Ik had inderdaad aan een vrachtwagen omdat dat toch minder kan geeft op rare sprongen.
En Carola een heel heftige reactie! Maar je hebt gelijk, ik heb het trailerladen niet meer geoefend, mijn angst..
Zou je trouwens een paard ook kunnen verdoven ivm trailerladen of geeft dit problemen met het vervoer. (misschien wel off-topic, sorry)

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 22:47

Bedenk wel dat het helamaal niet gezegd is dat het je lukt je paardje gelijk maar te verkopen na het inrijden. En als het toch niet blijkt te klikken (wat er best inzit als ik je zo hoor) heb je een paardje staan dat ingereden is maar wel gewoon doorgetraind zal moeten worden. Anders ben je weer terug bij af en kan je haar over 4 maanden nog steeds niet als goed bereden verkopen.
En wel 600 euro lichter....
Ik zou er nu 500 euro afdoen en proberen te verkopen.
En koop een ander paard terug waarvan je niet op het uiterlijk maar innerlijk bent gevallen. Knipoog

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 08:01

Ik vind zowiezo 600 euro wel veel om en beestje in te laten rijden.
Als je je beestje laat inrijden zal ze waarschijnlijk wel makkelijker te verkopen zijn.
Ik en mijn kennis hebben ook een merrie voor iemand beleerd. Toen was ze 4 jaar, en de verkoop wilde niet echt opschieten. Maar nadat ze ingereden en beleerd voor de kar was, is ze snel verkocht.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 08:08

Coby schreef:

Zou je trouwens een paard ook kunnen verdoven ivm trailerladen of geeft dit problemen met het vervoer. (misschien wel off-topic, sorry)


Verdoven voor het vervoer (Sedalin) wordt door DA's sterk
afgeraden.
Enkele dagen tevoren homeopathische druppels (avena sativa)
of Rescue druppels geven heeft die bezwaren niet.
(De eigenaar kan ook Rescue gebruiken om angst weg te nemen.)

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 08:17

Als jij zelf nog de hoop en de wens hebt om haar zelf te kunnen houden na professioneel beleren, dan zou ik die mogelijkheid zeker proberen. Mits het geld geen probleem is natuurlijk.

* To Belg, or not to Belg *

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 08:20

Ik zou er idd net als gaitkeeper wel goed overnadenken dat als ze ingereden is en ze nog iets te druk voor jou zal zijn , je haar inderdaad wel door zou moeten rijden tot ze verkocht wordt anders ben je inderdaad weer terug bij af , en vergeet ook niet dat als je steeds meer met haar gaat doen ook al werkt het niet helemaal je er wel meer aan gaat hechten en het nog moeilijker wordt om haar te verkopen .
succes met je keuze

(ik spreek uit ervaring , ben ook 500 euro ligter voor het inrijden en kan er nog niet op , maar kan hem ook niet verkopen , omdat ik me teveel aan hem ben gaan hechten inmiddels, verhaal van mij ligt wel wat anders, en mijn paard is zeker wel een stuk makker geworden na het inrijden , maar hij heeft een ander probleem )

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 08:56

Het is iig een heel erg gaaf paardje Ik zou het idd eerst zelf nog proberen met inrijden en haar daarna evt. alsnog verkopen. Ik zou haar zo van je willen kopen voor jouw vraagprijs hoor, jammer dat ik hier met 2 lastige ouders zit Scheve mond

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 09:25

Oooh, ik vroeg me al af van wie je dat had.
Echt niet van jezelf dus. Haha!

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 11:12

Ik zou ook laten inrijden, dan heb jij er even afstand van en als ze dan terug komt kun je wel een beetje een nieuwe start maken!

Dag lieve mama...

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 11:33

Ik zou der laten inrijden.Dan kan je er lekker zelf nog wat mee doen,enm hoef je der niet te verkopen.

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!

Hollander
Berichten: 263
Geregistreerd: 04-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 11:49

Als ik jou was zou ik haar gewoon laten inrijden het is idd veel geld maar mensen vinden het wel fijn als een paardje al ingereden is suc6 met je beslising

You are in my hart voor ever, I alway's think about you!


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 11:58

Als je een goede instructeur kon vinden zou je kunnen leren omgaan met dat druk zijn. Mijn merrie is ook verschrikkelijk druk bij het rijden op het moment dat ik haar aandacht vraag. toch heb ik er al een heel eind mee om leren gaan. Ik ben er nog niet hoor, maar de vooruitgang zit er nog steeds in.

De hond is de betere mens

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 15:52

Ik heb het ook gehad, laten inrijden, en het is een fiasco gebleven. Heb tenslotte toch verkocht met een zeer groot verlies erachter

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-03 21:03

Ik denk toch dat ik de gok ga nemen, het is wel erg veel geld maar toch. Hier op Bokt wordt ook veel geschreven over het ´klik´moment wat je met een paard kunt hebben, toen ik haar vorige jaar kocht had ik dat moment echt bij haar. Zo´n mooi paard met een geweldige uitstraling....

En Botervlieg, ik heb inderdaad ook het gevoel dat een verdoofd paard (met Sedalin) niet goed gaat in de trailer. Rescue heb ik inderdaad de vorige keer bij een escalatiemoment ook gebruikt en ze werd daardoor inderdaad rustiger. Maar ik wist niet dat dit ook voor de tijd gebruikt kon worden. Ik snap trouwens niets van je laatste opmerking, was die voor mij bedoeld?

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 21:21

Nee hoor, was off topic malligheidje voor Kais. Haha!

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15427
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-03 21:45

Ok, dan is het goed.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 22:49

Botervlieg schreef:
Oooh, ik vroeg me al af van wie je dat had.
Echt niet van jezelf dus. Haha!


Ik ben niet lastig Scheve mond Ik ben lief, knuffelbaar en sociaal. Iedereen hier houdt van me Lachen

Iedereen die daar tegenin gaat graaft z'n eigen graf, zal gescalpeerd en in de fik gestoken worden, waarna ik de organen die je toch niet zo hard nodig hebt, omdat je er 2 van hebt, eruit snijd. Je zult 'bewerkt' worden en er zal achteraf niet meer vastgesteld kunnen worden wat voor wezen dit ooit was.

Ik vind je lief Botervlieg Kusje

It never eats, it never sleeps, it never stops...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Isa_Sofie, Justico, N_B_N, SemrushBot en 40 bezoekers