Vandaag ca 30km gereden!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-01 22:30

Vanmorgen om 11:30 zat ik op paard, en vanmiddag om ca 17:00 stapte ik eraf.... Natuurlijk onder weg wel 2x gepauzeerd! En ook Marc heeft even gereden, dus ik heb niet constant gezeten. 't was toch wel errug lang! Vooral het laatste stuk, hoewel da's niet waar. Het voorlaatste stuk, dat was een lange weg die we afmoesten, dat duurde wel erg lang, toen nog door Veenhuizen, da's een errug lang dorp. Toen we eenmaal weer in het bos richting huis waren, schoot het veel lekkerder op....
't was ook wel magnefiek weer om zo'n end te rijden. Foto's volgen nog wel (mischien morgen), en ik heb ook video gedraaid van Marc op paard, dus daar volgen ook nog foto's van!!!!

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 22:48

Allemensen 30 km !!!!!! ik zie het mezelf nog niet doen hihi.
maar wat was het een mooie dag ervoor.
In de toekomst wil ik ook weer zondagse buitenritjes gaan maken ,maar geen 30 km Haha!

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 00:39

Lekker zeg! Je kunt hier zo heerlijk rijden. Ik ben benieuwd naar je foto's!
Zelf hoop ik ooit ook zulke lange ritten te kunnen maken met Sarah, maar dan moeten we eerst nog flink aan haar conditie werken! Haha!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 11:04

Zo, 30 km, dat is zo'n beetje de gemiddelde afstand van een klasse I endurancerit. Je voelt vandaag vast wel dat je zo'n eind hebt gereden! Maar wel lekker hoor!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 11:10

Zo dat is een behoorlijk eind Riette!
Ben je bang dat je het de 24e niet volhoudt ofzo dat je zwaar aan het trainen bent geslagen *LOL*
Ik reed met IJsco ook vaak langere ritten maar dat hield bij 2,5 uur, 3 uur echt wel op!
En dan waren we ook echt gaar allebei.
Mijn zus ging haast nooit mee als ik zo lang ging dus dan ging ik in mijn eentje. Is ook wel lekker maar af en toe is het ook wel leuk om iemand mee te hebben, vooral als je zo lang gaat.

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 11:14

Lekker is dat he, zo'n hele dat op pad! Reken maar dat de paarden dat ook hartstikke leuk vinden!
Tegenwoordig doe ik het niet meer zo vaak, moet ik toch maar weer eens gaan doen!
Vroeger deed ik dat heeeeeeeel vaak met mijn vriendin. Dan gingen we 's ochtends om een uur of 9 weg en kwamen we om 4 uur weer terug!
Heerlijk was dat!
Hieronder kun je zien hoe gezellig dat was, je had zo'n vrij cowboygevoel. Zo'n gevoel dat je een bent met de natuur en je paard en nergens anders aan hoeft te denken!

Deze foto's zijn van 1993 en de bruine pony is van mijn vriendin en dat witte monster op de achtergrond is Manjo. Hier was hij al 23!!! En nog hield hij het vol!

De paarden bonden we vast aan een boom, met een berg hooi die we op een of andere manier mee hadden gekregen....
[img]../upload/285/dagritmanjo&amber1.jpg[/img]

....en voor onszelf hadden we een lunchpakket mee om dat onderweg lekker op te eten!
[img]../upload/285/dagritmanjo&amber2.jpg[/img]

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-01 13:32

Ik had gewoon een halstertouw aan het bit vastgemaakt (door de ene naar de andere, zeg maar hoe je een longeerlijn vastmaakt), en zo maar laten eten. ook het zadel bleef gewoon op. Heeft ze verder geen hinder van. Ik vind het nadeel als je het zadel eraf haalt dat ze eronder toch altijd wel wat nat is, en dan ben je haast wel weer verplicht een deken mee te sjouwen of iets dergelijks....

Hoe lang mag je met endurance over 30km doen?

Een "normale" rit duurt bij mij meestal al bijna 2 uur! Zolang ben ik ook onderweg om het bos in te komen en aan de andere kant er weer uit. Moet ik korter rijden, dan kom ik niet verder als de slootkanten van de landerijen.... is lang zo leuk niet!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 16:40

Riette, bij de klasse I heb je een maximum snelheid, namelijk 15 km/uur. Sneller mag je niet eens. Dus over een rit van 30 km MOET je minimaal 2 uur doen. Zie ook mijn reactie op http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 6&forum=13 . Overigens weet ik niet wat de maximum tijd is, wie kan me dat vertellen?

favo

Berichten: 416
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: gem.ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 17:18

Waar laten jullie je paarden dan drinken? Bij een boerderij of zo?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 17:25

Favo, bij een endurancerit neem je grooms mee die met de auto van groomplaats naar groomplaats rijden en daar ruiter en paard voorzien van water. Op de (rustige) buitenritten die ik vroeger maakte belden we idd wel eens aan bij een boerderij, en ik kan me herinneren dat we ook wel eens bij campings en bij de jeugdherberg langs zijn geweest (we reden vaak over de Holterberg).

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-01 17:58

Des drinkt in principe niet uit emmers, is ze heel moeilijk mee. Maar als we onderweg een "schone" waterplas tegen komen, dan staat ze daaruit te lurken. Bovendien laat ik haar tijdens de pauzes vers gras eten, lekker sappig, haalt ze ook heel wat vocht uit.....

favo

Berichten: 416
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: gem.ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 21:13

Dat van zo'n endurancerit wist ik wel, ik bedoelde dus als je zelf een lange rit gaat maken. Een jaartje geleden is er in Lunteren, waar ik woon ook zo'n rit geweest. Er was een heel parcours uitgezet met verschillende kleurenplakband. Kun je eens vertellen wat al die kleuren betekenen?

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 12:26

Heerlijk hè, zo´n lange rit ?!!! Wij doen dat wel vaker. Eigenlijk willen we as weekend weer zo´n rit maken -bij een vriendin van ons op bezoek, die vorige maand naar een andere stal verhuisd is- , is de weersvoorspelling weer slecht Boos! , ik heb dus echt geen zin om 5 á 6 uur door de regen te banjeren !
Wij nemen op een lange rit altijd een halster en strik mee. Als we een langere pauze maken (vooral om de paarden rust te gunnen) doen we het hoofdstel af en kunnen ze eten. Als we maar 5-10 min stoppen (om bijv. op de kaart te kijken, een plasje te doen Knipoog of een peuk te roken Clown ) ) doen we het halster over het hoofdstel om. Een halster kan je heel makkelijk over je schouder meenemen en de strik binden we om ons middel.
Uit veiligheids-overwegingen kan je je paard beter níet aan z´n bit-ringen vast zetten. Je weet nooit van wát ze schrikken, dat kan zelfs het braafste, rustigste paard een keer gebeuren !