Slechte houding ruiters?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Slechte houding ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-03 21:25

Ik wil niemand aanvallen met dit topic.

Maar wat me af en toe verbaasd is de houding van vele ruiters.

Opgetrokken knieen, vooroverzitten, handen vastzetten aan het zadel en niet naar voren kijken.

Aangezien bijna iedereen wel les heeft of heeft gehad vraag ik me zwaar af hoe het met het lesgeven gesteld is in nederland.
Wordt er dan alleen maar gekeken hoe het paard loopt?

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 21:30

Ik kan alleen maar voor mezelf spreken. Maar er is nog meer dan genoeg aan mijn houding te doen. En mijn instructrice zegt er ook heus wel eens wat van, maar ik denk dat het wel iets is waar je zelf hard aan moet werken.

En dat schiet er bij mij nog wel eens in. Soms ben ik zo geconcentreerd bezig dan vergeet ik het gewoon Bloos
Verder zit ik op wedstrijden vaak nog wel een stuk netter, dan moet het ook allemaal voor elkaar zijn. Eigenlijk hoort het niet zo dat ik het alleen dan doe.

Verder neemt mijn instructrice woensdag juist haar zadel mee, om mij daar eens op te zetten en te kijken hoe ik dan zit.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 21:32

Ik weet van mezelf dat ik voorover zit, mn benen te ver naar voren heb, en altijd met waslijnen rij Haha! Ik weet de reden ook: ik heb al zo'n tien jaar geen les meer Schijnheilig ik probeer eraan te werken, maar het sluipt er langzaamaan weer in Scheve mond

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 21:42

Ik heb ook al jaren geen les meer. Ik heb altijd als zwakke punt mijn tenen gehad. Die blijven maar naar buiten steken. Nu na de bevalling heb ik het idee dat ik ze veel rechter kan houden. Mischien toch de spieren die een eind zijn opgerekt?

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 21:42

Ik meld me aan Bloos Ik zit ingeknikt naar rechts en ik kan het maar niet afleren, ik haat het. Ook rij ik een beetje met pianohandjes en soms tenen naar buiten. Knieen optrekken in gelukkig nu opgelopen met mijn nieuwe zadel.

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 21:45

Ik zit vaak ook heel krom, heb het zelf niet echt in de gaten. Bij de les gaat het redelijk, maar tja, als ik zelf aan het rijden ben let ik er op hoe het paard loop, en verwaarloos eigenlijk hoe krom ik er zelf op zit Clown

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 21:54

Ik heb in totaal 10 jaar op verschillende maneges gereden. Eigenlijk ben ik bij de slechtste begonnen (in de derde les al in galop ), waar ik een half jaar heb gereden, hier weet ik weinig meer van. Daarna heb ik 5 jaar bij een andere manege gereden, eerst bij de pony's en een paar jaar later bij de paarden. De pony-instructrice was niet byzonder slecht, maar ook niet goed. Ik heb van haar wel heel goed geleerd om op het goede been licht te rijden, daar hamerde ze elke les op! Haha! Maar op mijn voorover zitten werd alleen commentaar gegeven en geen oplossingen. Bij de paarden had ik les van iemand anders, zij was zelf verder in de sport als het ponymens. Het viel haar op hoeveel mensen uit de ponylessen die zij nu in de les kreeg nauwelijks konden doorzitten... Ik sla nu even 2 maneges over, maar bij de laatste manege heb ik ruim 3 jaar gereden en daar werd er pas goed naar mijn houding gekeken en werd er ook echt iets aan gedaan! je kon ook heel goed het verschil zien tussen mensen die daar hadden leren rijden en mensen die ergens anders waren begonnen. De mensen die er al vanaf het begin rijden zitten veel beter!

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 21:56

Cowgirl schreef:
Ik wil niemand aanvallen met dit topic.

Maar wat me af en toe verbaasd is de houding van vele ruiters.

Opgetrokken knieen, vooroverzitten, handen vastzetten aan het zadel en niet naar voren kijken.

Aangezien bijna iedereen wel les heeft of heeft gehad vraag ik me zwaar af hoe het met het lesgeven gesteld is in nederland.
Wordt er dan alleen maar gekeken hoe het paard loopt?


Ik zit krom en voorover. Is hier bekend Haha! . Toen ik begon met rijden is daar eigenlijk nooit opgelet. Na een jaar of 6 ben ik verhuisd en naar een andere manege gegaan. Dus kreeg ik wel 100 x in de les te horen, recht op, op je zitbeenknobbels zitten, schouders recht, tieten naar voren enz enz. Na een tijdje drilles zat ik aardig recht op en netjes recht.
Iets aan leren gaat altijd nog makkelijker dan iets afleren.

Na een lancering van een paard met springen, heb ik een spier in mijn rug gescheurd. Recht op zitten gaat niet meer. Ik probeer het wel, maar dan wordt ik gestraft met veel pijn een paar uur later. Dus daarom zie je mij op foto's voor over zitten. Lachen

Het valt mij ook op. Veel hebben de voeten verkeerd in de beugels hebben en rijden met kapstokken (Charley Chaplin voeten). De handen hebben ze niet rechtop, maar horizontaal (piano spelers). Ze doen te veel met de handen en vergeten de benen. Een overgang wordt met de handen gemaakt i.pl.v. met de zit.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 21:59

Nog een die vaak verkeerd zit. Ik ga vooral erg scheef zitten.

dat doe ik dus als ik erg geconcentreerd bezig ben, dan ga ik voorover en scheef zitten. Intructrice roept het als ik het doe, maar het is ook vooral iets wat je zelf moet gaan verbeteren. En het nadeel is gewoon dat als ik ergens geconcentreerd mee bezig ben, die gewoont er weer inkruipt. Na 5 minuten kom ik daar achter en zet ik mijzelf weer rechtop. Maar ja, een echt goede zit zal nog wel even op zich laten wachten vrees ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 22:05

Ik zit voorover op een jong paard, maar ook als ik op een vreemd paard zit.
Ik ben dan heel snel met mijn handen en zit om gekke sprongen mee te komen, maar niet te hinderen in de rug en mond.

Bij mij is dat een overblijfsel van altijd op springstallen de jonge paarden rijden.
Lekker met korte beugels Lachen
Helaas werd er ook weinig van mijn zit gezegt.

Wel is me geleerd met benen te rijden en er een aktieve achterhand onder te laten komen en wat rechtrichten is.
En snelle meegaande handen en evt hele armen krijg je vanzelf bij dat jonge grut leren springen Haha!

Dus zowel goede al slechte dingen geleerd.
Maar rechtzitten kan ik alleen als ik me daar echt extra op oefen
Slecht, weet het, maar aan de andere kant weet ik dat de paarden die ik heb gereden, voor de meeste ruiters lekker over te pakken zijn geweest en dat vond ik het belangrijkste als je op een stal rijd waar alles voor de verkoop is.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 22:05

mijn instructrice let heel goed op mn zit. hoe mn pony loopt is ook belangrijk, maar een goede zit is het halve werk!

[o]

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 22:12

ik denk ook inderdaad dat het wel aan veel instructrices ligt, op onze ponyclub bijvoorbeeld besteden ze er helemaal geen aandacht aan (behalve als we af en toe van de invaller leskrijgen).
Door bregje word er wel op de zit gelet, vind ik wel fijn.
Maar om eerlijk te zeggen, mij houding is echt niet super, mijn benen zitten te los, knieen niet aangesloten, hakken meer uitdrukken enz.
Maar daar wordt aan gewerkt gelukkig Haha!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 22:17

- Rechtop zitten in de galop
- Niet te ver achterover zitten bij het doorzitten
- Hakken laag houden bij het aansporen (maar dat komt omdat ik op een pony rijdt waarvoor ik eigenlijk te groot ben)

Scheve mond

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 22:17

Ik heb sinds ik les heb van mijn huidige instructrice heel vaak commentaar gehad op mijn houding. Die is nu ook veel verbeterd. Maar wanneer ik erg geconcentreerd aan het rijden ben ga ik makkelijk omlaag zitten kijken met mijn hoofd. Ik moet echt er bewust op letten dat ik mijn hoofd omhoog houd.
Maar ik vind wel dat je houding ook heel erg samen kan vallen met een zadel. Op het ene zadel kan ik nu eenmaal beter de goede houding aannemen dan op een andere.
Gelukkig heb ik nu steeds meer "tijd" om op mijn houding te gaan letten omdat mijn paard makkelijk gaat bewegen. Maar het is wel iets waar je makkelijk kleine foutjes in laat sluipen.

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 22:19

Mijn instructrice let echt enorm op je houding, zodra je maar iets naar voren zit of je handen te dicht op het zadel hebt krijg je het gelijk te horen! Vind dat echt prettig

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 22:29

mijn zit is geloof ik wel redelijk goed. alleen m'n handen
en dat hoor ig gemiddeld zo'n 100 tot 150 x per les Bloos
en als ze me ziet rijden als ik geen les heb ook nog regelmatig. en ze zegt het niet vriendelijk, maar schreeuwd Huilen *LOL*
en het helpt nog steeds nie probeer het wel, maar het is moeilijk!

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 22:34

Mijn zit is ook echt waardeloos geworden......
Heb jaren les gehad en weet mijn zwakke punten(naar voor zitten,pianohandjes,en zoals mijn vroeger instructeur zei"nogal groffe motoriek).
Ik ben nu een echte recreatie ruiter en geen les meer ....en hoe snel je weer terug bij af bent Bloos

Twee dingen zijn oneindig: het heelal en de menselijke domheid.
Van het heelal weet ik het alleen nog niet zeker..........

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 22:35

Tsja aan de bovenkant is er weinig mis met mijn houding, maar de onderkant mag weleens onder het mes Haha!

En ik weet het en ik krijg les, ik rij weer sinds 4 maanden, dus dan mag je naar mijn idee wel een paar schoonheidsfoutjes hebben.

En bij iedereen is wel wat op te merken denk ik zo.

Er zal best nog wel goed les gegeven worden *met enkele uitzonderingen daargelaten* alleen hebben de meeste mensen 1 keer per week les, doordeweeks sluipt dan toch de lama hangen Haha! houding erin.

Al heb ik op stal gevraagt of ze het ook zouden willen melden als er weer eens iets verkeert bungelt Bloos!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 11:42

Cowgirl schreef:

Maar wat me af en toe verbaasd is de houding van vele ruiters.

Wordt er dan alleen maar gekeken hoe het paard loopt?


Met wedstrijden zeker! Ik vind het ook vrij shocking als ik naar M wedstrijden kijk en dan alle beginners fouten voorbij zie komen. Het paard loopt geweldig, en dan scoren ze nog vette punten ook. Er zijn tegenwoordig veel houding & zit cursussen en die probeer ik zoveel mogelijk te volgen. Ook neem ik priveles waar voornamelijk gelet wordt op mijn houding. De juiste zit is de basis. Pas als die goed is zou je verder moeten gaan.

Het zou goed zijn als men eens een les/wedstrijd opneemt op de video. En het dan kritisch terugkijken. Dat is schikken hoor. Om die reden heb ik ook een videocamera gekocht. Zeer leerzaam.

Ik zou me tenminste doodschamen als ik vanaf de M een slechte houding zou hebben. En probeer er dan ook alles aan te doen om dat te voorkomen.

En als je het niet voor jezelf doet, doe het dan voor je paard. Een paard voelt ook een vlieg op zijn huid, laat staan een kromme houding/verkeerde zit.


Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 11:52

mijn instructrice hammert juist verschrikkelijk op mijn houding.. Want zonder een goeie houding kan je paard niet goed kan lopen.. Daarom verbaas ik me wat ik zo af en toe op wedstrijd tegen kom.. Mensen die totaal niet kunnen zitten en dan het paard nog een paar schoppen geven omdat ze niet mee werken...

Relly

Berichten: 733
Geregistreerd: 13-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 12:40

Ik heb al jaren geen les meer gehad dus mijn houding is echt zwaar verrot. Ik kijk volgens mij teveel naar beneden en heb regelmatig pianohanden. Haha!
Maar strakjes ga ik weer les krijgen van een goede instructrice. Ik zal ook wel tegen haar zeggen, behandel me maar als een beginner want ik heb mezelf echt rare dingen aangeleerd door zolang geen les.
Iedereen heeft les nodig hoe lang je ook rijdt.

lovebonney

Berichten: 1862
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 13:19

mijn houding is ook echt heel slecht!ik wil ook wat vaker les maar me insructice heeft niet zo veel tijd!daar baal ik wel van.

Nathalie1981

Berichten: 4219
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 13:22

Ik krijg altijd het commentaar dat ik mijn handen rechtop moet houden en niet te ver naar voren moet zitten.
In het begin kreeg ik heel vaak opmerkingen over mijn voeten (had ik altijd naar buiten staan), maar dat gaat nu al een stuk beter.

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 13:55

Mijn houding is ook heel slecht, maar heel langzaam begint er nu wat verandering in te komen, simpelweg omdat een slecht eigenschap niet zo snel afleert.

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 14:31

Mijn houding was vroeger echt super. Echt goed rechtop etc.
Maar de 1 à 2 jaar is mijn houding echt, echt heel slecht. Helaas besteed mijn instructeur hier ook te weinig aandacht aan, terwijl een betere houding eigenlijk ook zorgt voor beter rijden. Ik let er de laatste tijd wel meer op, en het is (gelukkig) wel iets beter geworden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 bezoekers