Opvoeding veulens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Wat is het beste bij de opvoeding van een veulen?

Veulens veel in de hand nemen
46 (82%)
Nee gewoon het land in en vrij laten opgroeien
10 (17%)

Totaal aantal stemmen: 56



sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Opvoeding veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-03 10:31

Omdat ik in een ander topic helemaal off topic ging, begin ik deze discussie toch opnieuw.
Mijn stelling was dat een pasgeboren veulen vooral de eerste weken zoveel mogelijk in handen moet komen. Ik doe iedere dag halsters op en af en wil dat ze aan het touw te geleiden zijn, overals aanraakbaar etc..
In dat opvoedingsproces past een keuring ook prima omdat ze van dat vlechten, reizen, op een vreemde plaats komen, andere paarden en veulens zien, erg veel leren.

Anderen zeiden dat de merries met de veulens direct de wei ingingen en 3 jaar later prima rijpaarden opleverden.
edit toevoeging:
Sorry dat het onduidelijk is. Ik zou een veulen of opgroeiend paard nooit binnen zetten. Maar ik zet ze de eerste weken wel 's nachts binnen voor het contact. Mijn opgroeiende paarden lopen dag en nacht buiten, maar ik heb er dagelijks contact mee.
De 2 jarigen gaan 's ochtends om 6.30 naar buiten en komen 's avonds op stal en veel in handen (wordt nog niet mee gewerkt) om op hun samenwerking met de ruiter/fokker voorbereid te zijn

Wat is jullie ervaring?
Laatst bijgewerkt door sarabande op 04-11-03 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 10:37

Het land op, maar dan wel met leeftijdsgenootjes.

Tot het afspenen wel veel vast houden, vast zetten, overal voelen, voetjes geven enz. Flink er mee bezig zijn dus.
Daarna voor 2,5 / 3 jaar het land op met leeftijdsgenootjes.

Een paar jaar op het land met leeftijdsgenootjes is volgens mij echt noodzakelijk wil je een fijn, sociaal paard krijgen.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 10:40

Ik kan niet kiezen in de poll.
De reden is dat ik vind dat je elke dag bezig kan zijn om aan elkaar te wennen en dat het veulen zo op een hele vrolijke speelse manier al de eerste dingetjes aan geleerd kan krijgen (met beleid)
Als ze een half jaar oud zijn en dus wellicht een nieuw baasje krijgen kunnen ze dus netjes meelopen, overal aangeraakt worden en ook voetjes geven. jong geleerd is oud gedaan zegt men wel eens, en ik ben het daar mee eens, als het rustig en begrijpbaar word gedaan dan.
Daarnaast vind ik het ook zeker belangrijk dat een veulen lekker kan spelen in de wei. Ik zie niet in dat een veulen binnen moet staan tot 3.
Nee bij mij gaan deze twee dingen samen.
De hele dag spelen en zo af en toe eens opletten kan helemaal geen kwaad.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 10:44

Ik ga met Sarabande mee. Bij ons komen ze ook iedere dag in handen en worden netjes aan het halster voor de merrie uit naar het land gebracht. Beentjes optillen, poetsen, de eerste dagen met mams de trailer op zijn allemaal dingen die we ze in de veulenperiode bij brengen. Moet er trouwens wel bij zeggen dat als wij een jaar weer fokken dat er dan meerdere merries gedekt worden en zodoende een groep leeftijdgenoten bij elkaar hebben die gezamenlijk de eerste jaren met elkaar optrekken.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 10:46

Ik heb het zelf een paar weken ondervonden als je dat niet doet.
En dat was geen pretje. Het paard was als veulen vrij laat geboren, dus ik schat in dat hij gewoon 24/7 op het land is gegaan en niet meer naar omgekeken. Als ik hem aanraakt op een vreemde plek, werd is haast de stal uitgetrapt. Hij kon geen voetjes geven en ik heb al eens een hele middag in de stal gestaan omdat ik hem niet te pakken kreeg (terwijl hij notabene een halster ophad)

Paard wat ik nu heb komt bij de fokker vandaan en is medio mei geboren.
Deze fokker laat expres veulens vrij vroeg geboren worden. De eerste paar weken gaan moeder en kind 's nachts naar binnen en wordt er heel veel met het veulen gedaan. Aanraken, poetsen, halster op en voetjes geven en ook mee naar keuringen.
Ik heb nog nooit zo'n paard gehad met zoveel vertrouwen in de mens en hij is ontzettend knuffelig (kan ook karaktertrek zijn) en ontzettend op mensen gericht. En dat kunnen meerdere mensen beamen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-03 10:50

Ik heb even het oorspronkelijke bericht aangepast, sorry dat het onduidelijk was Bloos!
Laatst bijgewerkt door sarabande op 04-11-03 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 10:52

Als veulen inderdaad heel veel in handen nemen, maar als enter/twenter vind ik dit niet noodzakelijk, naast de noodzakelijke dingen als wormkuurtjes en hoefsmid.
Ik heb daarom niets aangegeven in de poll.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 10:54

Ik heb ook niets aangegeven in de poll. In de imprintfase moet je een veulen inderdaad veel aan de hand nemen en alles leren. Leren vast staan, hoefjes geven en dat soort dingen. dan zijn ze nog gemakkelijk. Daarna met rust laten en de opvoeding overlaten aan soortgenoten. dus het land op.

De hond is de betere mens

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 10:58

Zolang ze bij de moeder lopen, komen de veulens bij ons veel in handen. Na het afspenen gaan ze met een aantal leeftijdgenootjes in de wei en worden ze alleen dagelijks gevoerd en komen ze alleen de wei nog uit voor de hoefsmid en wormenkuren.
Ik heb nu een jaarling lopen die als veulen niet in handen is geweest en dat heeft me heel wat tijd gekost om die vertrouwen in de mens te geven.
Nog ben ik eigenlijk de enige naar wie hij toekomt.
Dat is er dus eentje waar we van de winter wel mee aan de slag gaan, die moet gewoon meer vertrouwd raken met mensen.

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 11:00

ik ga ook met het meerendeel mee
de poll geeft die keus niet weer Lachen

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 11:07

Desiree schreef:
Ik heb ook niets aangegeven in de poll. In de imprintfase moet je een veulen inderdaad veel aan de hand nemen en alles leren. Leren vast staan, hoefjes geven en dat soort dingen. dan zijn ze nog gemakkelijk. Daarna met rust laten en de opvoeding overlaten aan soortgenoten. dus het land op.


Het gaat toch om de eerste levensweken?
Wat je daarna doet maakt volgens mij niet zoveel uit voor de opvoeding. Paard word niet minder in de opvoeding als je hem daarna in de groep laat opgroeien. Wat ze in de eerste weken hebben geleerd vergeten ze nooit meer.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 11:07

Merries met jonge veulens komen de eerste weken 's nachts op stal, vaak worden de veulens ook al rond maart/april geboren.
Ze lopen los mee naar binnen en buiten en krijgen alleen een halster om als het echt nodig is (ontwormen o.i.d.).
Zodra het goed weer is, blijven ze buiten.
Met een maand of 3 gaan ze meestal de 1e keer mee naar een keuring. Dan leren ze in 2 dagen ontzettend veel.
De avond van te voren op stal en toiletteren. De keuringsdag, het reizen, aan een touwtje meelopen (vaak voor het eerst maar gaat eigenlijk altijd goed).
Daarna gaan ze weer dag en nacht op het land.

De 1e winter komen ze met erg slecht weer 's nachts op stal, daarna blijven ze tot hun 3e jaar buiten.
Hengsten per jaargang, merries in gemengde leeftijdsgroepen, indien mogelijk met 1 oudere merrie/ruin erbij.
Tijdens de opfok worden ze iedere dag minstens 1x gecontroleerd.
1x per 3 maanden een halster om en de hoefsmid/wormenkuur.

Met 3 jaar zijn het gezonde, sociale pony's die netjes meelopen aan het touw, zonder twijfelen de vrachtwagen op lopen en tot nu toe hebben paarden/pony's die we op deze manier hebben opgefokt nog nooit problemen gegeven met zadelmak maken.

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 11:18

Je wilt niet weten wat een problemen een paard kan geven als hij tot aan zijn 3 jaar niet vaak in de hand is geweest. Voeten optillen kennen ze niet, aan een halster lopen niet of nauwelijks en bij het minste dat er is krijg je een trap of bijten ze. Mijn veulens staan s'nachts op stal, komen elke dag in de hand maar komen ook elke dag als het geen barslecht weer is buiten de wei in. Trouwens al mijn paarden komen als het enigzins mogelijk is elke buiten voor paar uur.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 11:42

Het was toch wel duidelijk hoor sarabande.

Ik heb een veulen gekocht en een 2 jarige.
Het verschil was dat het veulen verzorgt werd door 2 meisjes, dat was echt fijn want hij kende alles toen hij bij mij aan kwam.
De 2 jarige kende helemaal niks en het heeft dan ook even geduurd dat hij meeliep aan een touw om maar niet te spreken over het voetjes geven.
Het maakt mij absoluut niet uit, wat een paard wel of niet kan, maar het zoveel makkelijker voor zowel paard als mens als ze als veulen al met mensen om kunnen gaan.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 11:46

Mijn veulen is de eerste weken iedere dag aangeraakt halster om en af voetjes tillen vlechten trailer etc. Nu staat ze in de opfok waar ze iedere dag een halster omkrijgt omdat alle veulens apart van mekaar brok krijgen. Ook komt de hoefsmid haar iedere 2 maanden checken. Ze komt nog steeds veel in handen ondanks ze iedere dag lekker van buiten naar binnen kan lopen.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 12:11

Ik zou er voor kiezen om een veulen zolang hij bij de moeder staat veel in handen te hebben. En daarna lekker het land op.
Ik ben nu net begonnen met een jaarling in handen te hebben. Daar is dus als veulen neits mee gedaan en vond dus alles eng. Bij die pony kies ik er wel voor om hem nu regelmatig in handen te hebben(meestal 2x per week ff poetsen, niet om schoon te worden, maar om even in handen te zijn). Maar nu hij dat netjes accepteerd word het ook weer minder, ong 1x per week.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 12:15

Ik volg dit met heel veel interesse. Wij hebben net een half jaar oud veulen gekocht en hebben geen leeftijdsgenoten beschikbaar. We willen hem ook niet ergens in de opfok doen, omdat we het juist zo leuk vinden om hem zelf bij huis te hebben. Na een paar dagen wennen, hij is net van de moeder af, loopt hij vandaag voor het eerst buiten, samen met de Shetlanders. Hij is duidelijk erg bang van de grote paarden, maar die zijn ook erg wild met hem.

Is het nou echt zo slecht om hem gewoon lekker met de Shetten te laten meegaan en 's nachts lekker warm en veilig op stal te halen? Ik wil hem zoveel mogelijk ook aan ons laten wennen en gewoon lekker borstelen, voetjes laten geven en alles wat er bij hoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 12:31

Ik heb diverse ervaringen. Overigens bedoelde ik op het andere topic dat de eerste weken een halster om, en voetjes optillen wel prettig vind hoor!

Heb voor meerdere fokkers gereden, en dus ook diverse manieren kunnen zien.

De stal waar ik als laatst gereden heb, daar komen ze uberhaupt nooit in handen, die gaan de wei in zodra het kan, en kunnen op 3 jarige leeftijd niet aan een halster lopen. Dit vind ik dus GEEN goede manier, vooral niet omdat je dan een extreem gevecht aan moet gaan met paarden die net effe wat sterker zijn dan normaal is.

De manier van de eerste paar weken even aan een halstertje laten lopen, voetjes optillen.........enz. Vervolgens met 5 a 6 maand de opfok in. ( eerst nog even een bezoekje aan de smid en veearts voor de nodige entingen ed) vind ik ideaal. Heb voor een fokker gereden vroeger die het altijd zo deed, en die paarden zijn werkelijk schaapmak. In de opfok kwamen die niet tot nooit in handen. In een groot opfok bedrijf waar ze gewoon in de kudde liepen, maar dus wel op 6 mnd oud een trailer zien, en dan weer opgehaald worden als ze 3 zijn.

Teveel getrut met de dieren ben ik dus zeker NIET voor!

Op deze manier fok ik dan ook mijn eigen veulen op. Heb destijds hier op het forum gevraagd hoe dat het verstandigste volgens iedereen kon.

De een zei: veulen met achterstand dag en nacht buiten, al is het koud. Daar groeit hij beter op. En de andere zei weer wat anders. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om hem zo veel mogelijk buiten te hebben, en alleen bij heel slecht weer komt hij snachts binnen. Wel krijgt hij goed bijgevoerd. En na 4 weken is het resultaat al dat meneer flink gegroeid is!!! Wel worden ze 3 keer per dag gecontroleerd, en staan ze naast de boerderij. Dus er is vollop controle en de opfokker 3 x per dag even de wei in voor controle en voeren.

Wat mij opviel is dat mijn ONze fons hengst daar ook staat, toen ik de wei inliep was hij tegenover mij wat voorzichtig, wel heel vriendelijk maar even de kat uit de boom kijken. Toen hij afgelopen donderdag even mee moest naar stal om los te laten springen, zei ik nog: moeten we niet helpen met vangen, nee hoor was het antwoord: en een kwartier later, stond de Onze Fons al weer op het erf, in de trailer. De paarden zijn werkelijk gek van de boer die ze opfokt. En heel superbraaf!

anke84
Berichten: 187
Geregistreerd: 28-11-02
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 13:06

Ik ben er voor om veulens in het begin veel in de hand te hebben. Ikheb meegeholpen met een nakomelingen keuring en daar was ook een veulen aanwezig die waarschijnlijk nog nooit een mensvan dicht bijgezien had. En zo een veulen moet dan wel mooi geschoren, gewassen en gevlochten op de keuring verschijnen. Dit was dus vooor eht veulen en de mensen die hem moesten opknappen niet echt leuk. Maar op de keuring was hijwel zover dat hijzelfs netjes naast zijnmoeder aan het halster en touw mee kon lopen.

Vrijdag eerste springconcour met de Mermus
SPANNEND.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 13:33

Op onderstaande topic werd de vraag gesteld, of je al [NH] kon doen met een 6 mnd. oud veulen:
[UZ] [NH] met een veulen van 6 maanden. ja/nee?
Het schuingedrukte hier onder, heb ik daar in het topic gezet:

Mijn veulen is nu net 3,5 mnd. en vanaf de 4de of 5de dag hebben we d´r een halstertje om gedaan. De eerste week steeds maar 5-10 minuutjes, daarna iedere keer wat langer. Na 2 weken was het de normaalste zaak van de wereld voor d´r. Als ik met d´r bezig was met het halstertje omdoen, haalde ik ook meteen een borstel over d´r. Nu was dit allemaal geen probleem, want hoe meer er aan d´r gefriemeld en gefrut wordt, hoe fijner ze het vindt Clown !
Met 8 weken ben ik met haar naar de keuring gegaan en daarvoor moest ze natuurlijk wel enigermate netjes aan het touw mee lopen Knipoog . We zijn vanaf een week of 6, iedere dag met moeder en kind naar de binnenbak gegaan. Ik liep met de merrie, de staleigenaresse met het veulen. Zij hield het touw in de linker hand en haar rechterhand had ze op de rechterbil van Jaike, om haar te begrenzen. De eerste paar dagen liep ze met Jaike precies naast ons, daarna begon ze steeds een beetje van onze route af te wijken. Jaike vond dat in het begin maar raar Verward ! Vooral als ze een bochtje naar rechts moest maken (dus moest wijken) snapte ze er niet echt veel van Haha! ! Maar ook dit had ze snel onder de knie Lachen !
Tijdens het poetsen, nam/neem ik ook altijd haar hoefjes in de hand. Na een paar weken, had ze er een keer geen zin in en had meteen in de gaten, dat als je je been naar voren strekt, het vrouwtje loslaat Tong uitsteken ! (Ik was er na al die keren dat ze zo braaf meewerkte, helemaal niet op bedacht !)
Ik heb toen een paar dagen met d´r "gevochten", maar nu vindt ze het doodnormaal. Met d´r achterhoeven was het wat moeilijker: ze kon/kan d´r evenwicht nog niet zo goed bewaren en kiept steeds om Clown . Dit heb ik opgelost door haar tegen een muurtje aan te zetten, dan lukt het wel Lachen !
Afgelopen donderdag is ze voor de eerste keer bij de smid geweest en ze deed het echt super goed OK dan! ! Binnenkort ga ik een wandeling met haar en haar moeder maken. Ik weet nog niet hoe ik dat ga doen: óf ik neem haar zelf aan het halstertouw, óf ik doe bij d´r moeder de longeergordel om en zet haar daar aan vast. Haar moeder is super braaf en als ze dan een sprong maakt omdat ze iets eng vindt, hoef ik niet bang te zijn dat ik haar laat schieten. Hmm.. daar moet ik nog maar eens over denken !


Moeder en kind delen op het ogenblik nog een zgn. "open box"; ze kunnen naar binnen/buiten gaan wanneer ze maar willen.
We hebben op stal nog 3 veulens staan, maar die zijn nu al afgespeend. Als mijn veulen zo ver is, komt ze bij de andere veulens te staan. Jammer genoeg konden ze van de zomer (toen ze nog zo klein was) niet echt met elkaar op de wei; de andere moeders staan al jaren met elkaar en mijn merrie kwam er 2 mnd. voor de geboorte pas bij en werd niet geaccepteerd door de andere merries Verdrietig . Met de onderdanigste merrie van het stel en haar veulen ging het wel redelijk goed.
De mensen van de andere veulens, halen ze iedere dag wel een (half)uurtje per dag uit de wei (om te poetsen, knuffelen, kontroleren op wondjes/dikke benen e.d.), dus ik denk dat ik dat ook zo ga doen Lachen .
De komende jaren kunnen ze elkaar lekker 23 á 23,5 uur per dag opvoeden Knipoog !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

kippie17
Berichten: 1043
Geregistreerd: 16-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 14:27

Sjuimpje schreef:
Als veulen inderdaad heel veel in handen nemen, maar als enter/twenter vind ik dit niet noodzakelijk, naast de noodzakelijke dingen als wormkuurtjes en hoefsmid.
Ik heb daarom niets aangegeven in de poll.


Mee eens, onze nu 3-jarige is als veulen elke dag binnen en buiten gezet met moeders. Leerde dus aan een touwtje lopen. Ook voetjes geven heeft ze toen geleerd. Toen is ze de opfok ingegaan en alleen de noodzakelijke dingen zoals wormkuur en smid. Superbraaf. Nu is ze weer op stal en gewoon een sociaal paard!

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 14:29

Tot het spenen veel in de hand en daarna lekker met leeftijdgenootjes het land in. Mijn veulen kan vast staan tijdens het borstelen. Hij kan hoefjes geven zodat ze iets uitgekrapt kunnen worden. Verder kan hij netjes aan een touw meelopen. Dit onthoud hij volgens mij wel. Hij loopt nu in de opfok. Daar krijgt hij een enting en gaat naar de hoefsmid. Verder wordt er niets mee gedaan.

pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 14:48

ik kan ook niet kiezen in de poll, ik vind namelijk dat ze veel in handen moeten komen en lekker de wei moeten kunnen spelen.
Het veulen wat ik heb is al heel wat gewend, ze is mee naar hengstenshows geweest en heeft daar door al een aantal keer in de trailer gestaan en ze hebben haar daarvoor ook ingevlochten en hoefjes mooi gemaakt enz.
Ik ben nu lekker met haar aan het wandelen langs de weg zodat ze lekker aan het verkeer kan wennen en dat gaat super. Ze staat jammer genoeg met 2 oudere paarden in de wei, maar ze hebben wel plezier want ze rennen en springen wat rond met elkaar.
Het liefste zou ik haar de eerst jaren lekker dag en nacht in de wei laten lopen met leeftijdsgenootjes (maar die hebben wij niet) en ze is ziek geweest en moet nu van de dierenarts met slecht weer naar binnen.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 15:59

Eigen ervaring ... het hangt van het individu af!
Sommigen worden geboren met een portie pit die begrensd moet worden en moeten echt behoorlijk wat in de hand komen eer er een land mee te bezeilen valt. Anderen worden braaf geboren en blijven op een enkele poging tot een geintje na braaf. Ik heb beiden gehad en ze zijn niet te vergelijken! De ene z'n aanpak is dan ook héél anders dan de andere.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 16:33

Eigelijk zeggen we allemaal hetzelfde. Onze veulens hebben we de eerste 5/6 maanden veel in de handen gehad.
Vervolgens na het spenen het land op met flink wat vriendjes.

Als je ze dan weer thuis krijgt na twee/ twee en een half jaar zijn ze dat niet vergeten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 152 bezoekers