[jv] hoe beoordeel je een galopwissel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

[jv] hoe beoordeel je een galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-03 20:50

Naar aanleiding van het topic [WD] belachelijk slecht gereden op de basis wedstrijden waarin wat dingen worden beweerd over het rijden van galopwissels in de Z2 ben ik wel benieuwd hoe de juryleden een galopwissel beoordelen. Ik weet niet of er veel Z juryleden op bokt zitten maar toch maar een poging. Ook de niet Z juryleden hebben er vast wel een mening over

Nemen we even de eerste proef van deze maand nr 51. Er wordt gevraagd:

in verzamelde galop van P-S van hand veranderen met een galopwisseling bij X.

Ik neem aan dat er 3 onderdelen belangrijk zijn bij het 'punten'van dit onderdeel, de verzamelde galop, de wissel, en het van hand veranderen. Als nu bijvoorbeeld het paard prima verzameld is, mooie wendingen laat zien bij P en S maar de galopwissel helemaal verknald, wat is dan het maximale cijfer dat erin zit.
Hoe punt je als een ruiter een eenvoudige wissel maakt ipv een vliegende wissel.
Wordt er onderscheid in punten gemaakt in de mate van naspringen, als het paard in 1 sprong naspringt, in de opeenvolgende sprong of er nog 1 pas overkruist tussendoor gooit.


Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 21:27

astridh schreef:
Nemen we even de eerste proef van deze maand nr 51. Er wordt gevraagd:

in verzamelde galop van P-S van hand veranderen met een galopwisseling bij X.

Ik neem aan dat er 3 onderdelen belangrijk zijn bij het 'punten'van dit onderdeel, de verzamelde galop, de wissel, en het van hand veranderen. Als nu bijvoorbeeld het paard prima verzameld is, mooie wendingen laat zien bij P en S maar de galopwissel helemaal verknald, wat is dan het maximale cijfer dat erin zit.
Hoe punt je als een ruiter een eenvoudige wissel maakt ipv een vliegende wissel.
Wordt er onderscheid in punten gemaakt in de mate van naspringen, als het paard in 1 sprong naspringt, in de opeenvolgende sprong of er nog 1 pas overkruist tussendoor gooit.


ik ben geen Z jurylid, was destijds wel B/L jury en heb zelf Z gereden.

Beoordeling
verzamelde galop: 8
van hand veranderen: 8
een pas nagesprongen (verder wel netjes): 4
Gemiddeld = 8 + 8 + 4 = 20/3 = 6 2/3 => afgerond een 6 omdat de wissel wel de essentie is.

Dus in principe drie punten en dan middelen. Je kunt dus in principe nog op een royale voldoende (5 is voldoende) uitkomen maar dan moet de rest al wel heel erg goed zijn!

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 21:37

Dit voorbeeld snap ik niet zo goed Lielle. Het gaat toch juist om de wissel? IMO moet de rest zowiezo goed zijn wil je een hoog cijfer halen.

Ik heb zelf meer het idee dat een verprutste wissel altijd rond de 4 zit, hoe netjes de rest ook gaat. De "randvoorwaarden" (dus de verzamelde galop en het van hand veranderen) kunnen een gelukte wissel alleen wat omhoog of omlaag halen.

maar goed, ik ben geen jury Schijnheilig Maar ik zou raar opkijken als ik voor een nagesprongen wissel nog een 6 krijg, omdat dan het essentiële onderdeel toch mislukt is...

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 21:44

Marike, toch werkt het iig in het B en L zo, althans dat is mij destijds echt voorgehouden in de jurycursus en de juryleden die ik ken passen het ook zo toe. Voorbeeld:
afwenden bij B: 7
halthouden, 4 seconden stil staan: 7
enkele passen achterwaarts: 1 (scheef, traag, verzet)
voorwaarts draf: 5
gemiddeld = 7 + 7 + 1 + 5 = 20/4 = 5

Alleen komt dit voorbeeld (en dat van de wissel) in de praktijk zelden voor. De kans dat je nl 8-en voor het van hand veranderen en de galop krijgt, maar je wissel na springt, is niet zo groot. Dus waarschijnlijk wordt het:
Beoordeling
verzamelde galop: 6
van hand veranderen: 6
een pas nagesprongen (verder wel netjes): 4
Gemiddeld = 6 + 6 + 4 = 16/3 = 5 1/3 => afgerond een 5

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 21:48

Het lijkt me dat de gemiddelde Z ruiter nou toch wel eens netjes van hand moet kunnen veranderen, en een goede verzamelde galop moet daar toch ook wel gekend zijn vind ik. Ik vind de juistheid van de wissel zwaarder wegen als de juistheid van het figuur of de galop. Dus een 4 of 5.

Maar ja, ik ben geen jurylid, en voor mij is het wel vaker een raadsel hoe een jury nou aan een cijfer komt.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 21:55

carola schreef:
Het lijkt me dat de gemiddelde Z ruiter nou toch wel eens netjes van hand moet kunnen veranderen, en een goede verzamelde galop moet daar toch ook wel gekend zijn vind ik. Ik vind de juistheid van de wissel zwaarder wegen als de juistheid van het figuur of de galop. Dus een 4 of 5.



eens maar daarom haal je daarvoor ook niet meer zo simpel een 8 Haha! Het feit blijft dat er drie dingen gevraagd worden. Als het bv zo zou zijn:

18: A-C slangevolte met 4 bogen
19: op X changement van contragalop naar contragalop (zal niet zo zijn in het Z)

dan wordt de wissel zelfstandig beoordeeld en blijft die 3 (bv) dus staan.

Maar ik ben benieuwd hoe echte juryleden Knipoog hierover denken.

Fitzroy

Berichten: 25095
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 22:23

Ik ben dan wel geen Z-jurylid maar heb er wel een mening over. In mijn ogen kan een totaal verprutste wissel nooit op een 6 uitkomen. De wissel is immers waar het hier omdraait. Het hele galopgedeelte rijd je al in verzamelde galop dus dat telt hier niet echt mee imo, net zo min als dat het van hand veranderen je op een voldoende uit kan laten komen.
In de lagere proeven geef je ook geen apart cijfer voor het van hand veranderen an sich en bv. de arbeidsdraf.
Dus je kunt hooguit zeggen dat je een 8 zou kunnen scoren voor het van hand veranderen in verzamelde galop, tel daarbij een 1 voor een compleet mislukte wissel en dan kom je nog aan de 4 (of 5 als de jury goedgehumeurd is Knipoog )

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 22:31

daar kan ik me wel in vinden, maar het principe dat je de verschillende opgaven apart punt, daar sta ik nog steeds achter.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 01:23

Uit mijn eigen jureer ervaringen (ben geen Z jury): een punt dat uit meerdere onderdelen bestaat heeft altijd een 'zwaartepunt' oefening (is geen nederlands maar het is ook al laat Knipoog ) In dit voorbeeld is het hoofdonderdeel dus duidelijk de wissel en die bepaald dan ook verreweg het grootste deel van het cijfer.
Bij een echt mislukte wissel kom je niet boven een 4 uit, hoe goed de rest ook gaat. De rest van de oefening kan er wel voor zorgen dat niet nog verder omlaag schiet met je punt.

Uit mijn rij ervaring: een in 1 sprong nagesprongen wissel kan je nog een 5 opleveren, als het niet binnen 1 sprong is ga je naar de vier of lager.

Navragen is beter dan afvragen.

Horsedances

Berichten: 857
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 02:04

Hoewel ik 7 dagen in de week 20 uur per dag naar dressuur zit te kijken, ben ik geen jurylid, maar omdat ik wel samen met een aantal juryleden wat boeken heb geschreven en opleidings-films heb gemaakt vraag ik het ze gewoon. Het gaat hier simpel om het cijfer van de wissel, de rest is zgn grijs gebied en telt niet mee voor de wissel, wel echter voor (wat juryleden de rechter-kant van het protocol noemen) ergo; de algemene indruk met al zijn diverse facetten. Natuurlijk zijn er juryleden die na een perfecte proef eerder genegen zijn een foute wissel wat milder te beoordelen dan een foute wissel in een oliebol-proef.

Horsedances

Meer dan 3000 dressuur videos on-line

http://www.topdressage.tv

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-03 03:42

Horsedances schreef:
Hoewel ik 7 dagen in de week 20 uur per dag naar dressuur zit te kijken,


Wow! hoef jij niet te slapen dan, ik neem tenminste aan dat je ook nog wel eens wat eet, naar de wc moet en misschien wat leuks met je man/vrouw wilt doen Haha!

On topic: het lijkt mij ook dat in bovengenoemd voorbeeld het zwaartepunt ligt bij de galopwissel en een slechte galopwissel nooit een 6 zou moeten kunnen opleveren. Maar ik ben wel erg benieuwd welk cijfer er maximaal dan wel uit kan komen. En Jasmijn, een 5 voor een nagesprongen wissel vind ik nog erg meevallen.

Horsedances

Berichten: 857
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 04:26

OK
Laatst bijgewerkt door Horsedances op 04-11-03 04:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Meer dan 3000 dressuur videos on-line

http://www.topdressage.tv

Horsedances

Berichten: 857
Geregistreerd: 21-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 04:31

Aan het tijdstip van jouw mail te zien komt er van slaap bij jou ook niet veel terecht. Maar zoals mijn Oma altijd zei "slapen is voor domme mensen".

Verder hoor ik mijn vrouw niet klagen, want die vindt het heerlijk om mij de hele dag bezig te zien met mijn hobby (muziek maken voor paarden). En als we even ontspanning nodig hebben dan nodigen we onze buren (Arjen Teeuwissen en Frank Garritsen) uit om even lekker te komen eten en ouwe deuren.

Horsedances

Meer dan 3000 dressuur videos on-line

http://www.topdressage.tv

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 08:44

Ik ben dan wel geen jury lid maar ik heb wel heel veel geschreven bij het ZZL tm InterI. Bij het inter I levert een verprutste wissel in een serie je steenvast een 3 tot 5 op. Een losse wissel wordt heel kritisch beoordeel op de het exacte punt van uitvoering en het naspringen. En om eerlijk te zijn zag ik er vaak niets aan maar dan was de wissel door de jury toch nagesprongen en kreeg de combinatie een 3.
In het ZZLwerden er voor heel handig nagesprongen wissels nog wel 5-en gegeven. ook werd daar niet op de mm gelet voor de plek van uitvoering.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 08:48

dan lijkt me dat in het Z al helemaal terecht!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 09:46

Dit is een simpel verhaal.

Standaard nagesprongen wissel = 4 (geen rare bokpartijen erbij)

In het voorbeeld van proef 51 blijft het totaal een 4 !
Het van hand veranderen zal hier niks aan veranderen. (wissel bepaalt 95% van het cijfer hier). Van hand veranderen in galop kan elke L-ruiter namelijk.

Bij een andere proef, waar de middengalop + overgangen erbij horen zou het nog een 5 kunnen oplevereen, maar zelfs dan heb je al mazzel.

Bedenk gewoon, dat indien jij voor een 8 van hand verandert (zeer mooi gesprongen galop, keurig recht op 2 sporen met prima nageeflijkheid en impuls, de wissel dan NOOIT wordt nagesprongen.
Die wissel wordt alleen nagesprongen als de voorbereidende galop onder de maat is...........

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

Fitzroy

Berichten: 25095
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 09:54

CGJ12 schreef:
Bedenk gewoon, dat indien jij voor een 8 van hand verandert (zeer mooi gesprongen galop, keurig recht op 2 sporen met prima nageeflijkheid en impuls, de wissel dan
NOOIT
wordt nagesprongen.
Die wissel wordt alleen nagesprongen als de voorbereidende galop onder de maat is...........


Ben ik niet met je eens en daar is mijn paard een voorbeeld van. Hij kan een perfecte galop lopen maar hij is zo handig in het naspringen dat zelfs juryleden door hem geflest worden. Tong uitsteken

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 10:02

Jasmijn schreef:

Uit mijn rij ervaring: een in 1 sprong nagesprongen wissel kan je nog een 5 opleveren, als het niet binnen 1 sprong is ga je naar de vier of lager.


Even een standaardlijstje:

Niet gewisseld via galop = maximaal 1 (nullen die ik geloof ik niet aan mee)
Verklooide wissel (vaak met ernstig verzet) = 2/3
Onzuivere wissel (nagesprongen in achterbeen) = 4
Onzuivere wissel (nagesprongen in voorbeen) = 4
Een wissel met beide achterbenen gelijk = 5
Een zuivere, simpele , ietwat scheve wissel = 6
Een zuivere recht gesprongen wissel = 7
Een zuivere (kaars)rechte wissel met behoud van impuls en nageelfijkheid = 8/9/10

tussenvormen:

Versprongen wissel (wissel vóórdat er een hulp gegeven is) = 5 indien zuiver, anders 4
Met opzet te vroege wissel (middengalop op diagonaal met wissel 4 meter vóór de hoek, nog in middengalop = 5 indien zuiver, anders 4
Zuivere wissel, met de hand gereden (omgezet) = 6
Zuivere wissel met slag naar het binnenbeen (croupe blijft laag) = 5
Zuivere wissel met slag op buitenbeen (en dus croupe omhoog) 4/5

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 10:09

Fitzroy schreef:
Ben ik niet met je eens en daar is mijn paard een voorbeeld van. Hij kan een perfecte galop lopen maar hij is zo handig in het naspringen dat zelfs juryleden door hem geflest worden. Tong uitsteken


Dan zijn dat die zogenaamde "fossiele" juryleden, en heb je bar veel mazzel.

Sorry, maar mij overkomt dat echt niet!
die jury's die dat niet in 99% van de gevallen beoordelen mogen wat mij betreft hun licentie inleveren.

Op het protocol laat ik ALTIJD schrijven hoe de wissel was. Dat is met name voor beginnende Z-ruiters een steun.

Bijv: "erg veel met hand gezet, WEL zuiver = 5.
Dan weet zo'n ruiter dat het al een hele dikke 5 is en de wissel meer op zit gereden moeten worden voor een 6/7 en dat ie niet nasprong.

Er zijn nog steeds ruiters die het zelf niet 100% voelen, en ouders die het niet kunnen zien.
Ik heb ook wel eens een jongedame op het inrijterrein haar paard (ten onrechte) op zijn flikker zien geven, omdat ie volgens haar moeder steeds nasprong.
toen heb ik maar even geholpen............. Schijnheilig

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-03 10:22

CG de essentie van het antwoord van Fitz was dat een nagesprongen wissel niet altijd het gevolg is van een galop die niet voldoende is zoals jij beweert. Ik ben het met Fitz eens en heb het daar onlangs over gehad met zowel Herman Wientjes (mijn trainer) als Leunis van Lieren (tijdens een clinic). Volgens mij mensen die toch weten waar ze het over hebben. Een goede galop (verzameld, voldoende impuls) is niet bij alle paarden een garantie voor een goed gesprongen wissel.

Wel een goed rijtje van je overigens, dat wilde ik graag zien maar ik vraag me af is dit jouw interpretatie of is dit een jury-standaard? Zo'n soort rijtje zou eigenlijk voor ieder onderdeel moeten gelden. Dan heb ik bij jou toch nog redelijke kans op een 4 of 5 voor de wissels, dat is meer dan ik verwacht had voor een nagesprongen wissel (of met 2 achterbenen).

Als een ruiter nu ipv een wissel een eenvoudige wissel maakt, geef je dan niet -2 als programma fout. Er wordt toch niet gereden wat er gevraagd wordt.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 10:32

Dit is mijn rijtje, maar die is volgens mij redelijk standaard hoor. Da's ongeveer het simpelste uit een Z-proefje en zou mijn moeder zelfs kunnen beoordelen.

Het is erg jammer dat veel jury's het gewoon niet kunnen ZIEN!
Op bijscholingen zie ik veel te vaak jury's die verklaren dat een wissel nagsprongen was (4) , terwijl de video aantoont dat het duidelijk zuiver (7) was.
Als mij dit als ruiter overkomt daalt de betreffende jury heel ver in mijn achting!!!!! Ouwe doos denk ik dan.........


Wat betreft zo'n standaard lijstje is het VEEL moeilijker bij keertwendingen en eenvoudige wissels.
Daar zijn er veel meer varianten en ben je veel meer inzicht een feeling nodig om de oefening om waarde te kunnen schatten.

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 10:45

astridh"]
CG de essentie van het antwoord van Fitz was dat een nagesprongen wissel niet altijd het gevolg is van een galop die niet voldoende is zoals jij beweert. Ik ben het met Fitz eens en heb het daar onlangs over gehad met zowel Herman Wientjes (mijn trainer) als Leunis van Lieren (tijdens een clinic). Volgens mij mensen die toch weten waar ze het over hebben. Een goede galop (verzameld, voldoende impuls) is niet bij alle paarden een garantie voor een goed gesprongen wissel.
[/quote]


Mijn trainer denkt daar dan dus anders over......... en bij haar heb ik nog NOOIT een paard chronisch zien naspringen. Voor mezelf spreek ik hier maar even niet.
Aan een welles nietes spelletje hebben we niks. Daarom strooi ik ook niet met namen om mijn argumenten kracht bij te zetten.

[quote="astridh schreef:
Als een ruiter nu ipv een wissel een eenvoudige wissel maakt, geef je dan niet -2 als programma fout. Er wordt toch niet gereden wat er gevraagd wordt.


Welnee. Het is een bewust gereden fout.

Als iemand -2 geeft, is het een fout in het programma, en moet je het overdoen (in dit geval althans).
Echter elke jury zal begrijpen dat je er voor kiest om zo te doen en bij voorbaat een laag cijfer accepteert.
Als ik WEL -2 zou geven, krijgt de tweede wissel -4, de derde -8 en bij de 4e is het EXIT.

Had je dat dan liever?
Met een 1 ben je streng genoeg gestraft. Meer vind ik echt niet nodig.

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

Fitzroy

Berichten: 25095
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 10:57

CGJ12 schreef:

Mijn trainer denkt daar dan dus anders over......... en bij haar heb ik nog NOOIT een paard chronisch zien naspringen. Voor mezelf spreek ik hier maar even niet.
Aan een welles nietes spelletje hebben we niks. Daarom strooi ik ook niet met namen om mijn argumenten kracht bij te zetten.

.


Mag ik eventueel een naam van jouw trainer per PB dan breng ik haar graag doortrapte Fitzy Knipoog

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-03 11:30

CGJ12"]
[quote="astridh schreef:
Als een ruiter nu ipv een wissel een eenvoudige wissel maakt, geef je dan niet -2 als programma fout. Er wordt toch niet gereden wat er gevraagd wordt.


Welnee. Het is een bewust gereden fout.

Met een 1 ben je streng genoeg gestraft. Meer vind ik echt niet nodig.
[/quote]

juist omdat het een bewust gereden fout is, zo krijg je volgens mij ook -2 als je bewust een extra volte rijdt omdat je paard nog niet klaar is voor de volgende oefening omdat hij bijvoorbeeld ergenst van schrok. In dat geval vind ik die -2 banketstaaf omdat je vaak op het onderdeel waar het schrikken in zit ook al een heel laag cijfer hebt en die volte wel moet omdat je anders het volgende onderdeel gewoon niet kunt uitvoeren. Als je uit voorzorg een eenvoudige wissel rijdt omdat je paard de wissels nog helemaal niet beheerst en een ruiter ook geen poging doet om te wisselen dan mag zo'n ruiter van mij wel degelijk -2 (en -4 hebben)

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 11:31

Maar in dat geval haalt ie dus het eind van de proef niet!
Bij de 4e eenvoudige wissel mag ie naar huis met 2 verliespunten. Dat is pas sneu!

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers