* Mijn paard heeft iets raars, het lijkt op mok maar...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-01 14:27

...het zit niet in de kootholte en het zit linksachter op het zwarte been (meestal zit mok op witte benen toch?). Aan de voorkant van het been, boven de kroonrand, zitten korsten, net als mok maar dan groter. Ze heeft hier al jaren last van, soms is het een tijd weg, maar nu heeft ze er weer heel erg last van. Razinda heeft het ook aan hetzelfde been, maar iets minder. Hoe zou dit komen en wat kan het zijn??

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 14:58

Dit zou ook mok kunnen zijn hoor, vraag anders of er een veearts naar wilt kijken.

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 15:07

Dit zou Rap kunnen zijn dat zit vaak hoger op het
been maar kun je hetzelfde behandelen als mok.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 15:14

Lijkt inderdaad meer op rap dan mok. Laat je veearts effe checken.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 23:37

Volgens mij sta jij voor hezelfde raadsel als ik. Mijn paard heeft dat dus ook op z'n bruine been. Bij hem zit er op de zijkant echt een bobbel van een gulden en op de kogel allemaal kleinere plekjes. Veearts zei dat het geen mok was, maar één of andere infectie met bacterie. Hij heeft nu socatylzalf, maar dat help niet echt. Ben benieuwd wat jouw DA zegt.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-01 09:36

De dierenarts is vorige week geweest voor Razinda, ik had het toen meteen even moeten vragen. Stom zeg. Wat meestal wel voor een tijdje helpt, is er elke dag zinkzalf op doen (van zwitsal bijvoorbeeld), dat is echt superspul. Dat houdt de huid zacht maar toch droog. Na een paar dagen vallen de korsten er dan af. Maar je moet het been ook droog houden, want als het vochtig is, komt het zo weer terug heb ik gemerkt. Ik heb nu even geen geld voor de dierenarts, maar als hij weer moet komen zal ik toch eens vragen wat het is.

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 10:18

probeer er eens wat acederm op te spuiten. helpt bij meeste huid-aandoeningen eigenlijk wel, ook bij mok-achtige dingen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-01 11:39

Brrr acederm is... Misselijk
Heb ik meteen weggegooid (na een EHBO cursus voor paarden gehad te hebben).

Wat ik eventueel nog kan doen ik met betadine wassen en daarna weer iets van zinkzalf erop maar het irritante is dat het steeds weer terug komt.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 12:31

als je het met zinkzalf eenmaal hebt weggekregen kan je kijken of je het weg kan houden met een vettig zalfje,
ik heb op het moment hele goed resultaten met levertraanzalf, vind ik beter werken als uierzalf.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-01 15:05

Ik zal levertraanzalf eens proberen! Ik gebruik zelf ook geen uierzalf voor dit soort dingen, omdat het daar van alleen maar vet en kleverig wordt. Uierzalf is wel weer fijn bij bijvoorbeeld kloofjes in mondhoeken ofzo.

Maar dat zal ik eens gaan proberen!

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 17:46

ik weet ook niet wat het is expensive heeft allemaal schilfers, maar ook een beetje op zijn benen maar ook ergens anders ik weet niet wat het is

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 18:50

mijn pony heeft ook een hele vreemde vorm van mok
hij heeft het op zijn achterbenen aan de voorkant te zitten.
heel vreemd
dierenarst erbij, hij zei dat het mok was, heb hydrocatoderm ofzo gekregen, maar het ging niet over, vorig jaar wel, en daarna deed ik er imavorol op, hielp ook niet, en nu heeft de dierenarst een kweekje gemaakt van een stukje ervan, en nu maar afwachten...

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-01 10:41

Dat klinkt wel hetzelfde als wat mijn paard heeft. Ik ben benieuwd wat de uitslag is, laat je het nog even weten?

CC - LOVER

Berichten: 551
Geregistreerd: 07-10-01
Woonplaats: dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 16:57

dinsdag weet ik het

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 12:42

dat is Hydrocortiderm, wordt vaak voorgeschreven door dierenartsen, werkt in ieder geval meestal beter dan bv. mokzalf.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 16:19

Misschien is het droge mok. Dat heeft Raci ook eens gehad. Het had wat weg van mok maar zag er erg droog uit. We hebben toen een zalfje voor droge mok gekregen. Dit is een ander middel dan dat voor de "gewone" natte mok. Dat helpt hier nl niet voor. De droge mok was wel erg hardnekkig.

Adrienne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-01 17:04

Zoiets dergelijks heeft Pablo ook gehad. Het zat bij hem boven de kroonrand aan de voorkant van zijn hoef.
Ik heb er toen een middeltje voor gekregen,het heette saphioot oid. Het kwam iig uit het oude recepten boek van de opa van DA Offereins. En het werkte erg goed moet ik zeggen. Het droogde uit en daarna bleef het ook weg terwijl het met zinkzalf wel even wegging maar daarna weer terug kwam.

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 22:11

Indien het echt ontstoken gebieden zijn met korsten
is het verstandig om een keer een biopt te laten nemen van het weefsel. Er komen een aantal aandoeningen in dehuid voor die op deze manier zijn aan te tonen.