[AR] koetsiersbewijs/mendiploma ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

[AR] koetsiersbewijs/mendiploma ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-03 21:48

Wat is het verschil tussen het koetsiersbewijs en het mendiploma ? Wie kan me dit vertellen ?

overigens weet ik precies wat het koetsiersbewijs is (en dat het weinig nut heeft Haha! maar nu hoorde ik iemand over het menbewijs

Stel nou dat ik het mennen wil gaan leren, hoe kun je dat dan het beste aanpakken ??? Heb geen flauw idee namelijk..............
Bestaan er net zoals je leert rijden 'stallen' waar je lessen neemt , net zoals manegeles ??? Ben echt blonT op dit gebied, maar ja, zet m'n eerste schreden hier....... Cool


_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 22:12

mijn vader zegt dat er geen verschil in zit, of dat waar is weet ik niet.
tegenover manege zilverster in zoetermeer zit een stalhouderij waar je het kan leren. je krijgt dan als het goed is 6 theorie lessen en 6 praktijk lessen. in die praktijk lessen ga je met een groepje mensen en een lesgever de weg op en dan leer je het.. daarna moet je nog examen doen Lachen
je kan even hier kijken http://www.stalhouderijhanemaaijer.nl/ voor meer info Knipoog

Gamble

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 22:52

Waarom heeft het koetssierbewijs geen nut?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-03 22:59

net zoals het ruiterbewijs geen nut heeft cissie.............
dat is mijn mening overigens hoor, dat het geen nut heeft. Waar zou ik het voor doen ? voor de wa verzekering ? Dat heb ik zelf al in m'n eigen verzekering. Voor het te leren ? Dat doe ik dus wel via een stal die les geeft, voor de kennis van het paard ? Die stelt bij het ruiterbewijs ook geen hol voor. Dus in mijn ogen geen nut...........

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-03 23:07

ik hoorde dus van iemand die altijd aangespannen heeft gereden met friezen dat je je mendiploma moet halen.............nooit van gehoord...

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 00:09

IngridM schreef:
net zoals het ruiterbewijs geen nut heeft cissie.............
dat is mijn mening overigens hoor, dat het geen nut heeft. Waar zou ik het voor doen ? voor de wa verzekering ? Dat heb ik zelf al in m'n eigen verzekering. Voor het te leren ? Dat doe ik dus wel via een stal die les geeft, voor de kennis van het paard ? Die stelt bij het ruiterbewijs ook geen hol voor. Dus in mijn ogen geen nut...........


Dat snap ik allemaal, maar bij het ruiterbewijs, leer je geen paardrijden, je krijgt dan geen les, het is puur een toetsing van je kenis en over de inhoud daarvan ja daar valt over te twisten.
Maar bij het deelnemen aan het koetssiersbewijs krijg je wel les, in mijn geval van nov tm maart, waarvan 1 keer per week theorie (2uur) en 1 keer per week prakrijk (2 uur) en als je dan in mijn geval geen bal verstand van mennen hebt is het misschien wel nuttig.

Ik kan me voorstellen als je al les hebt bij op stal dat het geen/weinig nut heeft, maar voor mij zeker wel, hoop ik tenminste.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 00:18

Ik heb m'n mendiploma gehaald en daar kreeg ik "gratis" het koetsierbewijs bij. Het werkelijk verschil weet ik eerlijk gezegd niet. Maar het was zo dat je bij het koetsiersbewijs geen Achenbach hoeft te rijden en bij het mendiploma wel. Het kan best zijn dat dat nu veranderd is.
Ik heb nu het mendiploma brons, daarna zou je verder kunnen gaan voor zilver, wat meer dressuurgericht is en waarschijnlijk ook nog goud. Helaas kan ik daar helemaal niets over vinden op internet.
Laatst bijgewerkt door Tessebes op 04-11-03 00:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 00:29

Tessebes schreef:
Maar het was zo dat je bij het koetsiersbewijs geen Achenbach hoeft te rijden en bij het koetsiersbewijs wel. Het kan best zijn dat dat nu veranderd is.


Wablief? Welke moet menbewijs zijn?

juval

Berichten: 13166
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 00:31

het koetsiersbewijs heeft naar mijn idee inderdaad weinig nut. Het is soms wel handig als je in natuurgebieden wilt rijden waar het soms wel verplicht is om zo'n bewijs te hebben.
Maya, het koetsiersbewijs vraagt Achenbach, menbewijs ken ik eigenlijk niet.

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 00:39

Maya"]
[quote="Tessebes schreef:
Maar het was zo dat je bij het koetsiersbewijs geen Achenbach hoeft te rijden en bij het koetsiersbewijs wel. Het kan best zijn dat dat nu veranderd is.


Wablief? Welke moet menbewijs zijn?
[/quote]

Sorry...

Ik wilde dus zeggen:
Maar het was zo dat je bij het koetsiersbewijs geen Achenbach hoefde te rijden en bij het mendiploma wel.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-03 09:06

nu moet je bij het koetsiersbewijs wel achenbach rijden hoorde ik
maar tessebes, waar heb jij dat mendiploma gehaald ? Vraag me echt af wat het precies is.

En cissie, ik heb al begrepen dat leren mennen bij het koetsiersbewijs niet echt jofel is, dat je dan nog echt NIET kan mennen dus.....

hetzelfde als het ruiterbewijs weer............als je het ruiterbewijs hebt wil niet zeggen dat je kunt paardrijden......was het maar zo.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 09:42

IngridM schreef:
nu moet je bij het koetsiersbewijs wel achenbach rijden hoorde ik
maar tessebes, waar heb jij dat mendiploma gehaald ? Vraag me echt af wat het precies is.


Ik heb het mendiploma bij Dammes Baan gehaald uit Strijen via de Sasruiters. Ik weet dus niet precies wat het verschil is. Ik heb de mencursus gedaan en toen kreeg ik zowel dat mendiploma brons als het koetsiersbewijs.

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 09:47

Voor Cissie:

Ik las in een ander topic dat je je koetsiersbewijs wil halen bij Avezaath in Maurik. Wij hebben daar ook gelest en er is best op sommige dingen wat aan te merken, maar je leert er wel mennen. Dat heb ik tenminste wel ervaren en ik heb er plezier aan gehad. En ja hoor, wij hebben zeker wel Achenbach leren rijden en allerlei verkeerssituaties geoefend in een groot aantal praktijklessen. Daarnaast kregen we nog een serie theorielessen, dus volgens mij is deze cursus wat uitgebreider dan een examen voor het Ruiterbewijs.

We gaan regelmatig op vakantie bij Onder de Kastanje en ook daar zien we dat er goed gelest wordt voor het koetsiersbewijs.

Maar wat het versschil precies is ...?

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 10:33

Hoi Ingrid,

Kijk maar uit hoor,
eenmaal verslaafd aan het mennen, is bijna nog erger dan verslaafd aan het gewone rijden!

Veel plezier met het leren mennen!
Het is zeker de moeite waard!

Marg

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 11:36

Ik heb het een aantal jaren geleden gehaald.

Het waren eerst een aantal lessen in de bak, zodat je het achenbach systeem onder de knie krijgt, overgangen leert rijden en leert sturen.

(de eerste les was geloof ik aan het mentoestel, maar ik heb les 1 gemist)

Toen het beter weer werd gingen we buitenrijden.

Ik vind het koetsiersbewijs beter als het ruiterbewijs met name als je net begint met mennen vind ik het juist verstandig om het koetsiersbewijs te gaan halen.
Je leert hier de beginselen van het mennen en dat kun je later uitbreiden.

Je kunt ook je koetsiersbewijs voor 2 span halen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 11:55

Cowgirl schreef:
Ik vind het koetsiersbewijs beter als het ruiterbewijs met name als je net begint met mennen vind ik het juist verstandig om het koetsiersbewijs te gaan halen.
Je leert hier de beginselen van het mennen en dat kun je later uitbreiden.


Hier ben ik het helemaal mee eens!

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 13:59

idd


IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-03 14:42

hmm dat zou dus kunnen maar ik vind het ruiterbewijs maar onzin, maar zo te lezen is het koetsiersbewijs beter. .... ?!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 14:54

Het heeft allebei zo zijn kanten, moet toch maar eens die artikelen van de paardenkrant opzoeken waar alles in staat.

Als je niet kan mennen vind ik het koetsiersbewijs een hele goede cursus. Je leer er wel veel van! Je hebt wel 2 verschillende cursussen, eentje voor aleen koetsiersbewijs (hoef je geen Achenbach te kennen) en bij de andere rij je geloof ik ook een dressuurproef waar je het dus wel moet kennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 15:05

Voor het koetsiersbewijs moet je wel Achenbach kennen. Ik heb ook lessen op een praktijkschool gehad,via school geregeld. Nou kon ik al mennen, dus heb ik t zo gehaald... maar de lessen die mijn klasgenoten kregen, en de examens die afgenomen werden, nee slechte zaak eigenlijk Bloos

Als je bij Onder de Kastanje gaat, of ergens anders waar ze ook een cursus organiseren ervoor, dan leer je wel mennen idd. Maar dan ook maar de absolute basis. Het is beter dan het Ruiterbewijs, maar als je dit op zak hebt, wil dat nog niet zeggen dat je het goed kan, je kent enkel de basis.
Over het Menbewijs weet ik niet zoveel vanaf.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-03 15:05

hmmm nou als ik het wil leren ga ik denk ik toch voor wat privelessen ofzo, net zoals je leert paardrijden zelf. Ik hoef zo nodig dat papiertje niet te hebben. Maar jammer dat jullie eigenlijk ook niet weten wat het mendiploma precies is.........

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-03 15:06

Maya schreef:
. Maar dan ook maar de absolute basis. Het is beter dan het Ruiterbewijs, maar als je dit op zak hebt, wil dat nog niet zeggen dat je het goed kan, je kent enkel de basis.
.


en dus wordt hier weer mijn 'mening' bevestigd.....................dat je niet ECHT leert mennen. Dus besteed ik m'n geld liever aan wat privelessen geloof ik (als ik het al ga doen...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 15:10

Maar ook na die privé lessen heb je nog maar de basis... Je kunt pas mennen als je gewoon veel ervaring opdoet. T zelfde als met paardrijden of met autorijden of fietsen Knipoog Dat leer je ook pas goed na veel oefenen. Ga nu maar voor dat koetsiersbewijs, dan leer je toch ook veel, mits je een goede cursus krijgt. Bovendien lijkt een cursus voor het koetsiersbewijs mij in verhouding goedkoper dan privélessen.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 15:40

Waar valt het menbrevet dan ergens hiertussen? Ik België krijg je nl. een menbrevet Verward 7 lessen theorie en 8 lessen praktijk en examen met Jan Cornelissen en met Achenbach.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 16:05

ingrid, als je wil weten wat het allemaal inhoud, en wat je precies krijgt moet je misschien een stalhouderij ofzo opbellen. die weten vast ook wel wat nou het verschil is. de basis zou mijn vader je denk ik ook wel kunnen leren Lachen

Gamble


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers