erg veel drinken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

erg veel drinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-03 19:17

Ik heb een koudbloed ruin van bijna 5 en nu hij op stal staat 's avonds en 's nachts hebben we ontdekt dat hij erg vaak drinkt (6 x per uur) en erg veel plast (dat is te zien aan zijn box).

Ik had het zelf al gezien en de boer maakte me er vanmiddag attent op, ze hadden vandaag binnen gestaan en de plas liep de gang in. Nu loopt zijn box ook verkeerd af, dus dat heb je al gauw daar.

Mijn paard is ook een enorme kribbenbijter, luchtzuigen doet hij nog niet. Ik heb alle plaatsen waar hij kan bijten ingesmeerd met Cribbox en nu laat hij het wel.

Ik heb een boredombreaker (speeltje) besteld, dat zal morgen wel binnenkomen en verstop zijn wortels altijd onder het stro, zodat hij ff zoet is.

Ik denk dat hij , nu hij nergens op kan bijten, iets anders zoekt en maar gaat drinken. De boer was minder optimistisch en denkt dat ie het aan zijn nieren heeft.

Heeft iemand een soorgelijke ervaring????? En wat is eraan gedaan???

Ik ga morgenochtend de DA bellen.
Ik heb hem eerder op stal gehad (elders) maar alleen opgemerkt dat het een enorme smeerkees is, niet dat ie zoveel drinkt/plast.

Nu staat ie op mot met een beetje stro (stond ie vroeger ook, bij zijn vorige baas) om de box (en hemzelf) te laten drogen en van de doordringende stank af te komen.

Ik ga de DA al bellen, dus dat advies hoeven jullie me niet te geven!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 20:05

Heeft ie toevallig een zoutblok? Sommige scharrelige typjes werken zo'n ding in een dag of 2 weg en dat zet wel heel erg aan tot drinken.


Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-03 20:33

hij heeft een mineralenblok, dat leg ik een uurtje in de bak (kan nergens hangen) en dan haal ik het er weer uit, die gein met zoutblokken ken ik van mijn vorige paard!

hann

Berichten: 226
Geregistreerd: 17-10-03
Woonplaats: Moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 21:32

Mensen die suikerziekte hebben drinken ook veel. Is hij verder goed gezond, hoe ziet zijn vacht eruit, komt hij goed door de rui. Eet hij goed en is hij mager of niet. Misschien zou je de urine kunnen laten onderzoeken (wel vrij duur). Mensen plassen ook wel veel bij een blaasonsteking. Heeft zijn urine een andere of rare geur?

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-03 21:37

hij is walgelijk gezond, glanst, heeft een prachtig wintervachtje, had vorige week een flinke bijtwond die nu alweer genezen is, hij eet normaal (als een dijkwerker) en is bepaald niet mager, zijn urine ruikt gewoon naar amoniak (de lucht zit nog in m'n neus) en is normaal van kleur, soms het begin van de plas wat donker (als ie plast onder het rijden, kan ik het zien als ik ff voorover buig), niets bijzonders aan......

Suikerziekte bij paarden heb ik nog nooit van gehoord, es ff een veearts in spé vragen hier op Bokt...

hann

Berichten: 226
Geregistreerd: 17-10-03
Woonplaats: Moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 21:54

Ik ben benieuwd wat de oorzaak zal zijn. Laat je ons wat weten? Hopelijk is het niets ernstigs. Groetjes Hann.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-03 21:57

suikerziekte bij paarden is Cushing disease weet ik inmiddels, maar daar heeft hij geen symptomen van.

Ik houd je op de hoogte hann!

eefke

Berichten: 864
Geregistreerd: 03-09-03
Woonplaats: Kessel-Eik (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 23:38

ik heb een ruin gehad, die dronk mega veel water, echt een hele ton per dag, en jah hij was ook altijd aan de diaree, toen zijn we hem een tijd gewoon uit de emmer gaan laten drinken, en toen was t over, toen we hem daarna gewoon uit de ton lieten drinken, dronk hij niet meer zoveel, misschien ook een beetje gewenning van zoveel drinken...Verward

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-03 06:46

dat vroegen ze ook al, maar diadree heeft ie niet, hij mest (ondanks dat ie luzerne eet) prachtige mestballen! Verward

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 09:10

Mijn kleine pony drinkt ook erg veel en plast veel. De urine is eerder licht als donker (van het vele water).
Volgens mij vindt hij drinken gewoon leuk, want hij speelt ook altijd met water en als ik iets ga doen wat hij niet zo leuk vindt gaat hij bij de waterton staan (zo van ik drink en heb nu geen tijd)
Ik heb ook aan Cushing gedacht, maar hij is verder heel gezond (vacht, gedrag,etc.)
Hij staat nu op vlas (een beetje onder het stro, op de plaats waar hij plast), dat zuigt enorm veel op.
Laat even weten wat de DA zegt?

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-03 10:34

ik heb de DA gebeld, die kent het paard met zijn kribbenbijt-geschiedenis en denkt in eerste instantie ook dat het "speelgedrag" is, omdat hij ook alles weer uitplast, hij spoelt in ieder geval goed door!

Als ik van de week de speeltjes binnen heb en opgehangen heb en hij blijft zoveel drinken, dan moet ik een flesje urine langsbrengen (leuk opvangen Clown )

Wordt vervolgd

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 11:36

smurf schreef:
suikerziekte bij paarden is Cushing disease weet ik inmiddels, maar daar heeft hij geen symptomen van.

Dat zijn twee verschillende dingen, hoor....

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-03 11:49

volgens mij veearts is Cushing de paardse variant voor wat bij mensen suikerziekte is, maar die zal het wel niet weten denk ik.....

rigoletto
Berichten: 104
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: randstad zh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 00:15

Ik heb ook een paard gekend dat extreem veel dronk en dus altijd een zeiknatte stal had. Je kunt proberen de waterbak wat langzamer af te stellen, zodat er minder water doorheen stroomt en het meer moeite kost om grote hoeveelheden water te drinken. Bij dat paard hebben we het met emmers drinken geven geprobeerd, maar dan moet je er zeker van zijn dat hij genoeg krijgt per dag; zeker 3/4 emmers a 10 liter (ook afhankelijk van werk en temperatuur). Je voelt je wel een dierenbeul als je met die emmer aan komt, want ze drinken alsof ze al dagen niets hebben gehad. De drinkpak aanpassen is ook praktischer. Overigens mankeerde dat paard niets, het was waarschijnlijk uit verveling ontstaan.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 00:30

Ik ken dit wel. Mijn Dikke drinkt ook erg veel en plast daardoor natuurlijk ook grote hoeveelheden Scheve mond ! (Ik haal iedere dag wel een kruiwagen vol nat zaagsel eruit en nog eens een bijna volle kruiwagen met drollen). Ik maakte me ook zorgen en heb de DA toen zij hier de laatste keer was om te enten, er meteen naar gevraagd. Ze heeft Dikke grondig onderzocht en bloed afgenomen, om een groot bloedbeeld te laten maken.
De uitkomst daarvan, was helemaal in orde Lachen . Ik moet me er dus maar bij neerleggen dat ik zoveel uit te mesten heb Knipoog . (Mijn Dikke ziet er trouwens ook prachtig uit en maakt absoluut geen zieke indruk !)

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 21:57

Ben benieuwd wat er uit het eventuele urineonderzoek komt....in ieder geval succes met opvangen;)
Cushing is zeker niet hetzelfde als suikerziekte...bij Cushing produceert de bijnier van je paard een teveel aan hormonen. Bij suikerziekte produceert de alvleesklier van je paard niet genoeg hormonen of zijn zijn cellen niet gevoelig voor deze hormonen. Der verschijnselen lijken overigens wel op elkaar, misschien dat je DA het daarom zo vertelde?
Sterkte in ieder geval met je paard. hoor graag hoe het is afgelopen!

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38576
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 01:28

Mij merrie is ineens ook veel gaan drinken, dit komt omdat we van gewoon droog hooi zijn overgestapt naar kuil (het winterseizoen is ingegaan Knipoog ), niet echt kuil maar dat iets natte hooi wat in van die ronde grote balen zit. Nou moet ik zeggen dat deze baal 'natter' is dan de balen die we vorig jaar hadden.

Misschien is de boer ook wel overgegaan op de ronde balen en heeft Moritz daar nu ook 'last' van?

Ben je een Bokker of een Jokker....


Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-03 14:02

Update:

hij staat nu 2 weken op mot en heeft speeltjes in zijn stal tegen de verveling [VMR] Verveling op stal?

Hij drink niet meer extreem veel en is erg druk met zijn speelgoed, vooral de flesjes met brokjes doen het goed bij hem!

Volgende week is de mot op en gaat ie op vlasstro.

Citaat:
Misschien is de boer ook wel overgegaan op de ronde balen en heeft Moritz daar nu ook 'last' van?


dat is voordroog. Dat voeren ze bij ons ook, maar daar heeft Morrie geen last van, al krijgt ie kuilgras, hij is daar niet gevoelig voor, gelukkig....

Mijn stalgenoten experimenteren veel met voer en voedingssupplementen die hun (verwende) wedstrijdbeesten niet willen eten, Morrie vaart er wel bij: de vuilnisbak van de stal lust alles OK dan!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Laarvv, SentiBot en 15 bezoekers