Arme Afghanen

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-01 12:31

Naarmate de oorlog vordert krijg ik steeds meer moeite met de maneir waarop Amerika terugslaat. Nu zie je ineens de arme afghanen die verdreven zijn door de Taliban. Maar die situatie is al jaren zo! En is zo geworden met hulp van de Amerikanen! Ze hadden er al veel eerder iets aan moeten doen, zonder het nu als rechtvaardiging te gebruiken. Daarbij zouden de taliban effectiever uit de weg geruimd worden door met Pakistan een deal te sluiten om ze geen hulp meer te geven, en door vanaf de grond gericht terug te slaan, ipv burgerslachtoffers te maken door het grove geweld vanuit de lucht. En dat hoofd van Bush staat me ook steeds meer tegen...


Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 12:46

ik heb al best veel berichtjes gelezen op dit forum van Amerika en ik vind dat Gail een van de weinige is die een beetje genuanceerde uitspraken doet. Zij bekijkt het tenminste van 2 kanten en dat vind ik heel goed van haar! *LOL*
Om gelijk heel Afghanistan en alle moslims te veroordelen is, naar mijn mening, nogal dom. In de oorlog waren toch ook niet alle Duitsers fout of denken jullie van wel?
Sorry, dit is eigenlijk geen reactie op bovenstaand 'verhaal' ...

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 12:47

Aaan de ene kant vind ik dat je gelijk hebt.Maar aan de andere kant word ik een beetje schijtziek van dat die Taliban zegt dat zoveel America burgerslachtoffers maakt.Nou sorry hoor maar de Taliban heeft 6000 burgerslachtoffers gemaakt.

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 12:53

Owh ja..ik ben het er overgens wel helemaal met je eens over die bush..blerg Misselijk -vent

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 13:24

Nou Kinta, ik denk niet dat je veel gelezen hebt op dit forum. Want er zijn er veel meer die onderscheid maken tussen moslims en extremisten.


Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 13:33

nou, dat heb ik dus wel, maar laat maar zitten

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 13:39

dan heb je dus veel gelezen, maar niet goed gelezen! maar laat maar. grinnik.

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 13:42

mmm ,ja je hebt misschien wel gelijk, ik onthou dan alleen de 'groffe' 'ongenuanceerde' opmerkingen snappie?
Verward

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-01 14:12

Kinta thanks Haha! , ik snap het wel want de meerderheid is ongenuancerd, maar Desiree heeft ook gelijk: ik ben gelukkig neit de enige hoor!!! Uit mijn hoofd zeg ik even dat naast haar ook bijv. Zep en Joost en Bart de andere kant benaderen. Gelukkig maar, al zijn het er naar mijn mening ook nog veels te weinig.
iedereen heeft een anderemening en daar is nix mis mee, maar ongenuanceerde en kwetsende uitspraken naar bep. bevolkingsgroepen en generalisatie vind ik wel erg.

Zo genoeg gepreekt, voordat ik weer voor heilige softie wordt uitgemaakt... Clown

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 15:27

Ik ben niet altijd genuanceerd hoor. Ik kan ook grof zijn. Alleen heb ik gezien wat mensen er te lijden hebben onder de Taliban. Dan ga je wel effe anders denken over afghanistanen. die lui zijn gewoon gruwelijk de l.l. DAt is gewoon zo erg. In de jaren 90 waren de mensen nog vrij. En plotseling wordt hen de vrijheid ontnomen (ook mannen mogen bepaalde sporten niet meer, muziek mag ook neit meer!!!) en vrouwen worden zwaar depressief en sommingen plegen van ellende zelfmoord (wat ik in hun situatie waarschijnlijk ook zou doen). Geleidelijk aan nam de Taliban daar de overhand. Mensen werden op straat geexecuteerd, vrouwen geslagen, mogen niet meer naar school, dat gun je een mens toch niet!!!!!!!! Ik ben er gewoon tegen dat mensenrechten zo zwaar en grof geschonden worden. En ik ben kwaad op amerika want het is hun schuld! Hadden ze die russen daar maar geholpen destijds in afghanistan i.p.v. die taliban. dat was nooit zo erg geweest voor die mensen. Nu zijn ze door amerika van de regen in de drup terecht gekomen.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 09:25

Krijgt Amerika nu de schuld??????? Sorry hoor, ik moet hier op reageren!!! Ik geef toe dat het heel erg is voor de Afghanen en niemand verdient het om zo te leven, maar ik denk niet dat Amerika de schuldige is maar de terroristen!!! Ik vind het logisch dat Amerika terugslaat, al is het vreselijk maar waar had het anders geindigd??? Kunnen die terroristen zomaar hun gang gaan??? Ze moeten toch wel gestraft worden!!! Ik ben bang, bang wat de toekomst ons gaat brengen, vooral nu ook met dat miltvuur, en ik vind het ook heel erg hoe de dieren worden behandeld in Afganistan, die kunnen nergens wat aan doen!!! Ik hoop dat het allemaal goed afloopt en dat sommige Afghanen niet zulke vreselijke uitspraken meer doen!!! En natuurlijk kunnen de meeste Afghanen er niks aan doen, maar hun hebben wel gezorgd dat nu een oorlog is begonnen. Ik weet dat er nu heel veel commentaar zal komen, maar dit is hoe ik erover denk en ik ben absoluut niet iemand die discrimineert en dat is ook niet nu mijn bedoeling, alleeen hoop ik afentoe, dat er niet zoveel geloven waren, was het denk ik een stuk makkelijker!!!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-01 11:32

Sorry maar hier klopt geen hout van. Amerika is in die zin schuldig dat ze destijds zelf de Taliban aan de macht hebben geholpen door hun wapens te geven etc. in de strijd tegen de Russen.
En de taliban is schuldig, de Afghaanse bevolking niet, 'hun' hebben helemaal niet voor de oorlog gezorgd en ja Amerika mag terugslaan mar laat ze dan met grondtroepen doelgericht de Taliban bestrijden. Dat afweergeschut is hopenlijk nu wel vernield en nog meer onschuldige slachtoffers lijkt me niet wenselijk.

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 11:38

monique, waar haal jij dan vandaan dat Amerika de schuld krijgt? Dat is nergens gezegd, dacht ik zo.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 15:30

Pfoeh, gelukkig kunnen sommige mensen toch lezen. Het gaat toch erg ver om te beweren dat ik begrip zou opbrengen voor terroristen die amerika aanvallen.

Vanessa

Berichten: 1073
Geregistreerd: 08-03-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 22:14

En dan raken ze "per ongeluk" het rode kruis in afghanistan en "per ongeluk" een ziekenhuis. Sneu

MaF

Berichten: 19
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: REO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 22:42

Tja ... ten eerste vind ik het een beetje sneu om iemand op zijn uiterlijk te beoordelen, dus al had Bush een boggel en 1 been ... het gaat er om wat hij verwoord of uitvoert of laat uitvoeren.

En ik wil niemand veroordelen, maar als ik het zo op tv zie en om me heen hoor, lijkt het er soms wel op dat in elke moslim iets losgemaakt wordt als een andere moslim iets aangedaan wordt. EN DAT VIND IK DUS GEVAARLIJK. En als je dan de "geestelijke" uit de moslim wereld dingen hoort verkondigen die opruiend zijn, houd ik me hart vast voor de vele mensen die hem geloven. Geloof is TE VAAK de oorzaak geweest (althans een excuus) om andere mensen te onderdrukken.
Ik wil niet zeggen dat elke moslim slecht is of achter de geestelijke aanlopen, maar ik ben bang dat de groep die dat wel doen groter is dan een ieder denkt op dit moment.

En dat de Taliban door Amerika is "geholpen" stampt uit de tijd dat Amerika bang was voor de gevolgen en invloeden van Rusland (communisme) en was deels eigen belang en Afghanistan is wat dat betreft denk ik het best te vergelijken met Vietnam. Ook daar zijn fouten gemaakt, maar ook voordat Amerika en/of Rusland invloeden hadden in dat soort landen, was het er ook een zooitje. Powell heeft nu in mijn ogen goede ideeën met een VN macht en de "verdeling" van de macht als de taliban omver geworpen is.

En ik vind het erg dat er weer burgers sneuvelen in een strijd, maar ik denk dat dit een van de weinige goede "oorlogen" zijn, want figuren als Bin Laden MOETEN uitgeschakeld worden.

MaF

ach MaF is niet altijd maf, maar wel maf van een Fjord

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 08:47

Het is inderdaad wel zo dat veel moslims elkaar nu op gaan ruien en dit een "heilige" oorlog noemen. Zelfs veel van de moslims die hier in het western opgegroeid zijn en ook van de westerse economie en ontwikkelingen geprofiteerd hebben keuren de actie in NY niet af.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 09:52

Desiree, schreef dat in haar berichtje en daar moest ik even op reageren. Tuurlijk vind ik dat Desiree met sommige dingen gelijk heeft en nooit is maar 1 iemand de schuldige!!! Ik vind het heel erg wat er gebeurd ook zeker voor de Afghanen want de meeste kunnen er niksd aan doen maar t ligt denk ik aan de terroristen en natuurlijk maakt Amerika ook fouten, maar ze moeten toch iets doen??? Alleen gaan ze waarschijnlijk wel te ver.
En...waarom klopt mijn verhaal niet, oke wat jullie vertellen komt eraan vooraf, en dat is heel erg maar de rest klopt toch wel??? Of ben ik verkeerd ingelicht???

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 09:58

Ik vind het heel erg dat er zoveel onschuldige mensen gedood worden, en ik hoop ook dat het snel ophoud, maar hoe dan??? En Gail daar heb je ook wel gelijk in!!! En verder heeft iedereen natuurlijk een eigen mening en het is zeker vreselijk voor de Afganen en voor de Amerikanen die onschuldig gedood zijn, eigenlijk moeten ze alleen maar de terroristen straffen, maar hoe???

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 10:32

wat ik wilde zeggen Monique, is dat de amerikanen de schuld zijn van de ellende die de afghanen aangedaan wordt. Die ellende wordt namelijk veroorzaakt door de Taliban, en de amerikanen hebben ZELF de taliban in het zadel geholpen destijds.

MaF

Berichten: 19
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: REO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 12:13

Met alle respect Desiree en al de andere die deze (in mijn ogen) onzin verkondigen. Amerika de schuld dat de Taliban zo is gaan "regeren".
Ten eerste was de taliban minder extreem toen de CIA hen ondersteunde.
Ten tweede kan je ook de russen de schuld geven, want als die niet in Afghanistan bezig waren, was de CIA zich in die uithoek nooit gaan mengen in de conflicten.
Ten derde .... is het eigenlijk niet de schuld van Adam en Eva die ooit (volgens de bijbel en andere fantasieboeken) voor nakomelingen hebben gezorgd, m.a.w. elke periode heeft bepaalde mensen die beslissingen nemen en om die beslissingen te begrijpen en te "keuren" moet je naar die periode kijken en niet zoals hier nu gebeurd, met de huidige wetenschap kijken naar beslissingen die toen goed waren gelet op de toenmalige toestand en dreigingen.

In mijn ogen ligt de schuld bij een volk dat een bepaalde "regering" aan de macht laat en zich laat onderdrukken. En laten we eerlijk zijn Afghanistan is een wespennest met genoeg brandhaarden er om heen, zoals Pakistan ook minder "fris" is als ze zich nu voordoen.

Mijn mening zal wel hard zijn, maar maak de misdadigers af (dus een Bin Laden e.d.) en zet er een hek omheen en laat ze het maar lekker bekijken en zorg dat het Westen geen problemen ondervind, want WIJ (het westen dus) doen het toch nooit goed. En laat de zogenaamde goudzoekers hun eigen land maar eens gaan opbouwen ipv voor het gemak gaan.

MaF

ach MaF is niet altijd maf, maar wel maf van een Fjord

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-01 12:36

Mee eens. En als ik zeg dat ik ff zat ben of niet goed word van het gezicht van Bush dan heeft dat niks met uiterlijk te maken.

En dat Molslimgegeneraliseer ben ik ook wel een beetje zat. 95% keurt de aanslagen af. Wat niet wil zeggen dat ze geen begrip hebben voor de anti-Amerika gevoelens van moslims. Heb ik ook begrip voor. En wij zijn net zo met elkaar verbonden als Nederlanders. Na de ramp in New York hoor je toch ook steeds of er wel of geen Nl'ers bij betrokken zijn en hoeveel er omgekomen zijn. Die ken ik ook niet persoonlijk maar het is een Nederlander dus voelen we ons verbonden.

MaF

Berichten: 19
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: REO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 13:17

Citaat:
Op 2001-10-18 13:36, schreef Gail:

En dat Molslimgegeneraliseer ben ik ook wel een beetje zat. 95% keurt de aanslagen af.


Leuk zo'n getal, alleen jammer dat ze verzon is!

Citaat:
Op 2001-10-18 13:36, schreef Gail:
En wij zijn net zo met elkaar verbonden als Nederlanders. Na de ramp in New York hoor je toch ook steeds of er wel of geen Nl'ers bij betrokken zijn en hoeveel er omgekomen zijn. Die ken ik ook niet persoonlijk maar het is een Nederlander dus voelen we ons verbonden.


Je haalt nu 2 dingen door elkaar en ze kloppen ook niet. Nederlander is de "verzamelnaam" van een volk, Moslim is een "verzamelnaam" van een geloof.
Als je dus wil gaan vergelijken moet je dus verbonden voelen met Christenen/Joden/Hindoes/enz.

En je schreef WIJ bedoelde je daarme ZIJ of ben je zelf een moslim? Ik kan je 1 ding zeggen ... nederlanders zijn dus absoluut niet verbonden met elkaar (okee tijdens een voetbal wedstijd misschien) zoals andere volkeren, maar zoals ik hier boven schreef, je vergelijkt een volk met een geloof en dan kan ik duidelijk zeggen ..... Moslims staan voor Moslims en wel (in mijn ogen) op een enge en extreme manier en zover gaan hooguit de Joden, maar absoluut geen christenen enzo.

Het grote gevaar in dit soort discussie's is dat als je je oprechte mening geeft, andere je uitmaken voor rascist, terwijl je dat niet ben.

MaF

ach MaF is niet altijd maf, maar wel maf van een Fjord

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 13:49

Feit is maF dat de amerikanen zich overal mee bemoeien, als het hun economie betreft. MAar als er mensenrechten geschonden worden grijpen ze niet in. En inderdaad, nederlanders zijn niet met elkaar verbonden. Ze zijn onderling erg "tegen" elkaar.

MaF

Berichten: 19
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: REO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-01 14:37

Citaat:
Op 2001-10-18 14:49, schreef Desiree:
Feit is maF dat de amerikanen zich overal mee bemoeien, als het hun economie betreft. MAar als er mensenrechten geschonden worden grijpen ze niet in.


Klopt Desiree, maar we moeten 3 dingen niet vergeten.
<ol>
<li>wij als westerse landen, geven Amerika ook de gelegenheid om hen dat te laten doen. Sterker nog ik ben er blij om, want ongeacht hun motivering, ze hebben "ons" mede-bevrijd in WOII. En dat de Amerikanen, gesteund door het vrije westen en geholpen door de Engelese, zich inzetten geeft ook ons de voordelen van een betere economie, want wij zijn te veel afhankelijk van hen (en dat is onze keus geweest) en zij van ons in het geheel. Zij treden vaak op, maar ook wij plukken de vruchten hiervan.</li>
<li>Hoe stond de "beschaafde wereld/de vrije westerse wereld" niet op z'n kop dat Busch president werd, want zijn buitenlands beleid werd voor een groot deel afgebouwd en de binnelandse problemen verdienen onder zijn leiding de voorkeur. Daaruit concludeer ik dat "wij" dus wilde dat Amerika de rol van "vechter voor de economie" zou blijven en dat de aanslag eigenlijk op het moment kwam dat Amerika zich al voor een deel terug trok uit zijn rol van "wereldverbeteraar".</li>
<li>Bin Laden stond al veel langer op de lijst van Amerika en de aanvallen op Afghanistan hebben op dit moment niets met economische motieven te maken, maar met het willen vervolgen van moordenaars en de beschermers/ondersteuners van die moordenaars. Ik zie het ook meer als een grote politie inval om de daders en opdrachtgevers te kunnen aanpakken.</li>

MaF

ach MaF is niet altijd maf, maar wel maf van een Fjord


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, GoogleAdsense, Lipstick, Myrkvi, Redford, scoebje, SentiBot en 41 bezoekers