Wat zijn de eerste vragen die stelt wanneer je reageert op e

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-01 08:15

De titel zegt eigenlijk genoeg....

Op het moment worden er weer zoveel paarden aangeboden,
welke informatie vinden jullie het belangrijkst?


Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 08:17

afstamming?
hoe groot?
kleur? aftekeningen?
geslacht?
beleerd of niet en hoever?
gekeurd/mag hij gekeurd worden?
reden van verkoop?
de prijs?
waar hij staat?
karakter?

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Miran

Berichten: 4450
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 08:19

Ik vroeg eigenlijk de standaarddingen die niet altijd in de advertentie staan, zoals de leeftijd, hoogte, vraagprijs, wat kunnen ze enz. Meestal kreeg ik dan een mailtje terug met een heel verhaal erin, naar aanleiding hiervan kun je dan gerichtere vragen stellen of eventueel een afspraak maken (of juist niet). Ook vroeg ik wel waarom ze het paard verkochten en of het mogelijk was een foto te mailen.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 08:31

s
Laatst bijgewerkt door janna op 08-04-22 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 08:46

Citaat:
Het valt mij op dat er neit veel mensen zijn die naar de reden van verkoop vragen.


Mijn ervaring is dat er aan de reden vaak een vaag verhaal hangt... vanneh.. ja ik kan het niet zo goed meer met het paard vinden (?), ik wil een ander type, mijn vriend kan er niet op rijden etc.
Een meisje bij wie ik ooit was wezen kijken was er heel eerlijk in (...) die kon het financieel gewoon niet meer opbrengen, zei ze. Klaar.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 09:13

dat is erg zeg, paard moeten verkopen omdat ze het financieel niet meer op kunnen brengen. Ik heb zelf mijn paarden gekocht van handelaars, dus dan hoef je neit te vragen waarom het paard te koop staat. ZElf heb ik ook paarden verkocht. Ze vroegen niet zo veel waarom ze te koop stonden. Was eigenlijk ook niet zo relevant. Stel dat ik niet met een bepaald paard overweg zou kunnen (niet dat dat de reden van de verkoop was) wil dat nog niet zeggen dat een ander dat ook niet zou kunnen.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 09:21

[naam verwijderd], dat vind ik ook! ik merk dat de vraag 'waarom te koop" veelal wordt ontweken....mensen willen er geen eerlijk antwoord op geven, want misschien zijn ze wel bang dat hun paard daardoor juist onverkoopbaar wordt....
Ik denk dat je als verkoper maar beter gewoon kan zeggen wat er scheelt....dan weet je tenminste zeker dat degene die het paard koopt weet waar die aan begint... komt het paard alleen maar ten goede lijkt mij zo.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 09:23

Ik vind zelf de reden van verkoop wel belangrijk. Als de reden is dat iemand handelt en paarden inrijdt en dan doorverkoopt, vind ik dat veel betrouwbaarder dan wanneer het niet klikt tussen de ruiter en paard ofzo.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 09:28

Ach Jura, of het niet zou klikken tussen JOU en het paard ben je zo achter. Dan ga je er zelf een paar keer op rijden. Het is in principe zo, als ik een paard verkoop, komen er mensen kijken en dan ga ik eerst zelf rijden. DAn kunnen ze zien of het paard naar hun zin oogt onder het zadel. En als het goed bevalt kunnen ze er zelf op rijden en dan zien ze wel verder.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 09:43

Allereerste vraag: de prijs... is het paard boven budget heeft verder informeren toch geen zin.
Verder wil ik weten of de afstamming bekend is en zo ja, welke?
Verder ook leeftijd, scholingsniveau, stalgebreken, maat, naam (eigenlijk wel onbelangrijk, maar toch).

Als het verhaaltje me aanspreekt (foto = belangrijk) dan kom ik kijken. Ik wil dan wel weten waar eht paard woont, ik ga niet vanuit Friesland naar Limburg voor 1 paard...
Maar ik ga in noordelijk nederland wel kijken,want een blik op het paard gericht verteld zo ontzettend veel meer dan alles wat de eigenaar kan zeggen....
Het paard zelf, dat is het allerbelangrijkst....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 10:02

Een recreatieruiter vraagt natuurlijk heel andere dingen dan een wedstijdruiter.
Ik vroeg bijvoorbeeld altijd naar verkeersmakheid, betrouwbaarheid, of hij 's winters buiten kon staan e.d., de afstamming is voor mij echt niet niet belangrijk. Verder natuurlijk de prijs, leeftijd, schofthoogte, karakter en hoe hij/zij bij andere pony's is.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 11:16

Afstamming, stokmaat, karakter, wedstrijdervaring, vraagprijs, leeftijd.

Wedstrijdervaring check ik altijd en dan weet ik gelijk of mensen eerlijk zijn (hoeveel M-paarden er nog nooit in de M gestart zijn bijvoorbeeld is schrikbarend).

Ik kijk ook naar t papier al is dat niet heilig natuurlijk, dat in combi met ervaring,leeftijd en aanleg is voor mij bepalend voro de prijs. Bij fantasieprijzen ga ik niet eens kijken.

Ik vraag ook altijd naar gangen en bouw, maar ja, die zijn altijd goed en mooi en ruim (door de telefoon dan...)

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 11:20

Ik vraag (vroeg) ook altijd bij potentiele aankoop of het paard in kwestie wel eens ziek/kreupel was geweest... staan ze je ook raar aan te kijken... alsof je ze niet vertrouwt. (vergelijk het even met een onderhouds boekje van een auto. Daar kun je ook heel wat uit aflezen)

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 11:31

Wat ik ook altijd wil weten is of de pony beslagen is en zo ja, waarom.

Wat niet is kan nog komen...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 11:40

Waarom een pony beslagen is?! Waarom niet? Ik vind dat eigenlijk een domme vraag.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-01 11:41

Die vraag snap ik ook niet zo....

ik ben trouwens ook op zoek naar paarden en vooral de ingereden dieren zijn eigenlijk altij beslagen, iig voor.


Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 11:50

Ja inderdaad. Bovendien oogt het veel mooier voor een sportpaard. Razinda heeft sinds kort ook ijzers voor en het maakt haar toch meer paard ofzo! Lachen

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 11:54

Met of zonder ijzers vindt ik niet belangrijk maar dat ligt ook vaak aan de leeftijd. Vaak kan je aan de hoeven zien hoe de verzorging is.

Een paard op blote voeten moet wel hele mooie voeten hebben wil IK het mooi vinden Lachen. Bij ons zie je veel paarden zonder ijzers die brokkelhoeven hebben. Maar omdat ze het onnatuurlijk en duur vinden zetten ze het beest niet op ijzers. Ik kan daar slecht tegen Boos!.

Karakter en gangen vind ik errug belangrijk bij een paard. Als er ooit weer een ander paard komt weet ik wel dat ik veeeeel kirtischer ga zijn dan dat ik geweest ben. Leys was alles wat ik NIET in een paard zocht. Gelukkig pakte het na verloop van tijd anders uit Lovers.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Fitzroy

Berichten: 25093
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 12:32

Citaat:
Op 2001-10-16 11:20, schreef Sibold:

Ik vraag (vroeg) ook altijd bij potentiele aankoop of het paard in kwestie wel eens ziek/kreupel was geweest... staan ze je ook raar aan te kijken... alsof je ze niet vertrouwt. (vergelijk het even met een onderhouds boekje van een auto. Daar kun je ook heel wat uit aflezen)



Ik vraag me af of er paarden zijn die nog nooit ziek geweest zijn of kreupel ...... en trouwens als je een paard verkoopt, dan ga je heus niet uitgebreid zijn ziektehistorie vertellen.
Mensen keuren de paarden toch, dus als er wat aan de hand is, komt dat met de keuring wel te voorschijn.

Wat mij wel opviel, is dat de reden van verkoop idd altijd vaag blijft.
Ik koop ook liever bij handelsstallen, particulieren draaien er toch altijd omheen.

De vragen die ik stel zijn zo'n beetje de vragen van Mytens.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 12:37

Ik wil (bij een merrie) altijd weten of ze makkelijk drachtig te krijgen is, of ze makkelijk veulend en bij een jonge merrie wil ik deze info over haar moeder.

Naar een fokmerrie die 2 jaar gust is gebleven ga ik niet eens meer kijken.

Miran

Berichten: 4450
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 13:19

Ik heb zelf net een paard gekocht en ook op meerdere advertenties gereageerd. Er werd eigenlijk elke keer wel gemeld waarom het paard verkocht werd (overgang paard (ik heb een Haflinger), te sterk, er werd te weinig mee gedaan (paard verveelde zich), te veel paarden. Niet echt vaag dus.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 14:40

Toen ik een paard te koop had staan met daarin, alleen vermelding van predikaatrijke stamb.p. en uitleg over zijn kunnen hoogte en kleur en prijs, kreeg ik misschien 2 berichten in een maand....
Dat werkte dus niet....
Toen heb ik alleen het papier neergezet, hoogte en kleur en 'alleen geschikt voor ervaren ruiter' en prijs, kreeg ik direct 7 reacties in een paar dagen!!!

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 14:43

wat typisch orry! moet ik eens onthouden als ik ooit nog een paard mocht willen verkopen.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 14:52

s
Laatst bijgewerkt door janna op 08-04-22 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

-

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 15:00

Ja is ook zo'n leuk zinnetje net als;

nu kopen is volgende week starten....

kijken = kopen

Lachen

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 bezoekers