ben je dan echt een talent of....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

ben je dan echt een talent of....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-03 12:37

heb je gewoon een topknol onder je kont?

dit vroeg ik me nu toen ik las, dat Hartog Lucerne(Abbekerk) de nieuwe sponsor was van de springcompetitie van de KNHS
ja mag aan deze competitie(Hartog Lucerne Trophy) meedoen als je niet ouders bent dan 16 en met een D-pony ZZ springt....
de 1e rond is gewoon ZZ(1.20) de 2e ronde mag je kiezen tussen 1.20 of 1.25
daar de 6 beste van(ranking over 2 parcoursen) mogen meedoen aan de Roelofsen Raalte Trophy

ben je dus maximaal 16 en spring je al ZZ
16 kan ik nog meeleven maar jonger?!
ik bedoel(wil niet zeggen dat ik goed ben hoor) ik heb mijn pony zelf aangereden, ik kreeg haar(pony was al 14 en kon alleen rondjes crossen)toen ik 8,5/9(1994) was, nou ik kon toen nog niet zo heel veel, had alleen maar lol, in 1995 begon ik met wedstrijden, in 1996 mocht ik pas springen(eindelijk die wp) en toen ging het wel snel(reed HEEL weinig wedstrijd) ik had ook nog steeds lol, en tegenwoordig zijn ze zo bloedserieus) ik ha dook gewoon een vuilnisbak onder me kont Haha! uiteindelijk M springen geworden(nog 3e van Nederland in het M) en ja toen moest ik over op een grotere
ik vraag me dan af of die kinders werkelijk zo goed zijn of dat ze gewoon een topknol onder de kont hebben en heel wat privelessen.....zitten ens pringen maar(oke zeg het wat makkelijk)
laatst was hier ene duits meisje van 12(leren rijlaarzen,pikeurhelmpje) zij had thuis een D-pony waar ze ZZ mee sprong......en ze sprong met mijnes(ik spring daar Z mee) ook zo over een Z hindernis heen, zit je net 15 min op een vreemd beest, en ik zag heus wel dat ze bes kon rijden(springend dan, dressuur was niet veel soepsen haar moeder zat maar te zeuren, vraag ik me echt af of zo'n kind dan nog wel lol heeft! ik speelde altijd indiaantje ofzo(oe nu komt mijn echte aard boven Bloos! Haha! ), beetje gek doen met die beesten Tong uitsteken
wat vinden jullie daar nu van?!

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 12:48

Ik had het daar laatst nog over met ouders. Kinderen krijgen geen tijd meer om lekker kind te kunnen zijn met hun pony's. Soms willen ze zelf serieus in de sport zijn, maar meestal stimuleren de ouders dit ook wel.
Kinderen van tegenwoordig kunnen geen spelletje meer verzinnen voor op de pony's. Het is serieuzer geworden. Ook de snelheid waarmee het gaat...
Ik zelf ben er niet zo voor. Naar mijn mening als ze veel achterste voren op de pony zitten, spelletjes doen ze ook veel leren, misschien nog wel meer.
Maar ze krijgen dan een goede pony en die schrikt daarvan en daar kun je niet zonder zadel op gaan zitten. En ik kan er ook geen parade mee rijden dan bezeert ie zich misschien wel... Kinderen zijn soms gewoon mini-volwassene.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 13:17

zeker krijgen sommige kinderen een toppony onder hun kont, maar andere zijn ook echte talenten. Ik ken er 1 uit de laatste categorie, had geen super pony's maar kon ze wel super rijden! En ja, zij deed mee aan die Roelofs Raalte etc. (volgens mij won ze die ook). En dat waren dan geen dure, lekker doorgereden pony's. Een van die pony's was zelfs groen en heeft ze dus zelf tot dit niveau gebracht.
Ik zeg niet dat dit bij allemaal het geval is, zeker niet, de meesten moeten het toch van de talenten van het paard hebben waar ze veel van kunnen leren.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 13:34

Ik denk dat het vaak een combinatie van beide is. Als je echt gaan talent hebt redt je het met een hele goede pony ook niet maar aan de andere kant redt zelfs de beste ruiter het niet met een pony die echt niet over het hout kan.
Ik heb het geluk gehad een goede (en dure) pony onder mijn kont te krijgen toen ik 9 was. Daardoor kwam ik wel snel in allerlei selecties en kreeg ik betere begeleiding dan dat ik anders gekregen had.
Reed ook op mijn elfde al in het ZZ met hem.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-03 13:38

tuurlijk er zullen zeker talenten bij zitten, maar wat verstaan we dan onder talenten?!

wat fabienne1 zegt over dat je waarschijnlijk nog meer leert van het kind zijn met pony ben ik het mee eens, ik deed vroeger niet anders, en heb dan ook vaak genoeg de aarde gevoeld....ben blij dat ik zo'n jeugd hebt gehad, ik merk dat ik totaal niet bang ben voor paarden en geen angst heb om te vallen, geef mij maar een idioot paard waarmee ik het zelf probeer de top te bereiken dan eentje die het al kan, dan noem ik het 1e een talent, eentje die tenminste presteert

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 15:00

Aan een goed paard/ goede pony heb je niet genoeg. De ruiter of amazone moet zelf ook aanleg hebben, het blijft een combinatie.

pamba

Berichten: 257
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Oudeschild- Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 15:13

ik weet genoeg voorbeelden van mensen die vroeger heel graag wilden rijden maar er toen het geld niet voor hadden en nu kinderen hebben en die moeten ponyrijden en dan zeer goede pony's onder hun kont hebben en wedstrijden moeten rijden, maar of je alleen aan een goede pony genoeg hebt? ik denk dat je er wel veel van leert maar de ruiter moet toch ook wel het gevoel hebben

Marsie

Berichten: 956
Geregistreerd: 30-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 19:48

Fabiënne1 schreef:
Kinderen krijgen geen tijd meer om lekker kind te kunnen zijn met hun pony's. Soms willen ze zelf serieus in de sport zijn, maar meestal stimuleren de ouders dit ook wel.
Kinderen van tegenwoordig kunnen geen spelletje meer verzinnen voor op de pony's. Het is serieuzer geworden. Ook de snelheid waarmee het gaat...
Ik zelf ben er niet zo voor. Naar mijn mening als ze veel achterste voren op de pony zitten, spelletjes doen ze ook veel leren, misschien nog wel meer.
Maar ze krijgen dan een goede pony en die schrikt daarvan en daar kun je niet zonder zadel op gaan zitten. En ik kan er ook geen parade mee rijden dan bezeert ie zich misschien wel... Kinderen zijn soms gewoon mini-volwassene.

helemaal mee eens. Het lijkt wel alsof ze alleen nog maar voor de prestaties gaan. Terwijl paardrijden toch gewoon een leuke hobby is(tenminste wel voor mij)? En in je hobby moet je wel lol blijven houden. Toen ik een jaar of 10, 8 was deed ik ook hele gekke dingen, maar dat heeft wel z'n voordelen.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-03 19:59

tuurlijk een paard alleen is nog nix, en hoor Beerbaum: ik kreeg een goed paard onder me kont die 2 weken geleden nog kampioen werd, maar ik kon er niet meteen mee overweg!
maar ik merk gewon dat kinderen van 11,12,13, 14 jarige leeftijd al weet ik veel voor privelessen krijgen, tis alleen nog maar gericht op de wedstrijden
ik ken zo iemand en dat is echt een perfectionist, traint alleen maar en zal nooit eens langs de weg gaan ofzo,kom op zeg, beetje lol met paard is toch het leukste wat er is, en als het fout gaat op concours zal ze ook nooit der zelf de schuld geven het ligt altijd maar aan andere factoren en natuurlijk vooral de pony!

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 20:06

sommige kinderen vinden dat leuk en zullen daar zelf voor kiezen, hoe onwaarschijnlijk dat in onze ogen kan lijken!
ikzelf had vroeger ook een "speel pony", super vond k dat, daar leerde ik pas echt op rijden, en nee, niet op wedstrijdniveau oid (met moeite m1 geworden, maar dat zat er echt niet in)..

maar er zijn van die kinderen die het super vinden om te rijden en te trainen en steeds beter te worden.. Spelen voor hun is bijvoorbeeld kijken hoeveel of weinig galopsprongen je kan krijgen tussen 2 hindernissen.. spelenderwijs weer verder leren dus..

En dat over als het fout gaat op concours het aan de pony ligt, is echt niet alleen prestatiegerichte kinderen eigen.. Ook 'gewone' kinderen kunnen zo zijn, zelfs volwassenen.. (zoals de uitspraak ligt aan de jury).

Annetjuh

Berichten: 1065
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 20:09

Bij ons op de manege is dat juist precies andersom! De kinderen zitten eigenlijk te veel te klieren dan serieus te rijden. Ze springen zo vanaf de grond op een pony en rijden vaak zonder zadel. Of ze bedenken zelf dat ze caroussel willen rijden ofzo. We hebben juist een hele melige sfeer op de manege!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 20:14

Van mn 8ste tot mn 10e ofzo zat ik ook altijd plezier te hebben en kunstjes te doen enw eek veel wat voor gekke dingen.Maar langzaam aan wou ik echt wel wat anders, echt leren rijden.Jammer dat ik dat pas dit jaar ( nu 15) een beetje aan het leren ben, had t al veel eerder gewilt!
Met alleen een goede pony ben je er echt nog lang niet, het moet klikken, je moet zelf ook talent hebben.Iemand die ZZ springt doet dat echt niet alleen door een pony.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 20:23

Mijn nichtje is 12 en met twee pony's Z2 dressuur. De ene was voorheen al Z de andere heeft ze zelf er naar toe gereden vanaf de B.
Ze heeft geluk dat haar ouders allebij in de paarden zitten. Haar vader heeft zelf wedstrijden gereden, geeft les bij de rijvereniging, ze hebben een goede accomodatie thuis en kunnen vlakbij binnen trainen, wat de ouders dan ook met haar doen. Zonder voldoende geld, en investeringen en goede begeleiding kom je nergens, maar je moet er natuurlijk ook gevoel voor hebben... Anders kom je er nooit!

Ze wordt niet echt gepushed voor mijn gevoel, maar haar ouders gaan wel serieus met de sport om, en verwachten dat ook van haar.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 20:33

Annetjuh schreef:
Bij ons op de manege is dat juist precies andersom! De kinderen zitten eigenlijk te veel te klieren dan serieus te rijden. Ze springen zo vanaf de grond op een pony en rijden vaak zonder zadel. Of ze bedenken zelf dat ze caroussel willen rijden ofzo. We hebben juist een hele melige sfeer op de manege!


Dat is ook zo met het gros van de kinderen... maar deze bezitten niet allemaal het talent om op jeugdige leeftijd op hoog niveau te presteren.

Op de vorige stal (manege) waar ik stond waren de meeste kinderen (soms tot ergenis toe) zoals jij ze beschrijft.. Deze reden ook niet of nauwelijks wedstrijden.. ja voor de lol.. (en nee dit bedoel ik niet negatief, prima zelfs)
maar er was er 1 (zoals ik in mijn eerste berichtje beschreef) die dus anders was, zij speelde wel met die kinderen, maar nooit met pony's etc. Ze ging liever serieus rijden. En daar zit denk ik ook het onderscheid.

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 21:23

belangrijkste ingredienten om uit te groeien tot talent:
Top ponies onder je kont
Rijke ouders
vanaf je nulste al op een pony zitten!

Als je nl. alleen gevoel hebt voor het paardrijden kom je er niet! Haha!

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 21:30

Een combinatie van beide. Iemand die er echt geen gevoel voor heeft komt er ook met een meervoudig EK-pony niet overheen, maar een hele handige ruiter kan het met een pony die met moeite L/M loopt ook niet

Als je een goede pony hebt val je trouwens al snel op(en tot het M kan zo'n beestje een hoop redden) en heb je dus meer kans om in selecties ed te komen en dan heb je ook veel meer begeleiding dan de handige ruiter op de hoek met de matige pony...Je ontwikkeling gaat dus ook gewoon sneller en efficienter

Maar het een helemaal zonder het ander gaat niet
(dit topic doet me trouwens denken aan het hippiadeverslag van dit jaar in de P&S. Er was geen ponyruiter bij de kampioenen die niet minstens twee hele goede sportpony's had staan Bloos )

Nimmy

Berichten: 3944
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 21:45

maar ook met een pony die nog nix kan kun je ver komen, en als je dan m haalt op eigen kracht en die ander z door de pony, dan weet ik wel wie ik een talent vind

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 22:01

Ik heb het niet over nog niets kunnen, maar over het niveau niet aan kunnen...
Een groen paard kan ook heel goed zijn en dan kom je nog steeds een heel eind op de kwaliteiten van je pony, ook al heeft hij/zij wat minder ervaring.
Het scheelt echt wel of een dier inzicht en techniek + vermogen heeft of niet...

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 22:07

Denk dat het een combi is van een superknol en toch wel inzicht hebben in het rijden. Maar tegenwoordig zijn de ouders ook heel erg wedstrijd gericht. Ze willen alleen maar presteren, en mogen geen lol meer hebben. Ik denk dat er af en toe ook wel plaats meot zijn voor lol en lekker spelletjes doen met je pony/paard! Je krijgt daardoor een betere band met je paard. En dat word vaak vergeten. ZO zie je jonge kinderen die ieder weekend 2x een wedstrijd rijden, de beste pony 's onder de kont hebben... Vorige keer zag ik een meisje met een enorm leuke e-pony, bleek dus een vuilnisbakkie te zijn geen papieren enzo, ze werd wel mooi eerste. Dus ben het ook wel met gomir eens. ALs een paard papieren heeft hoeft het nog niks te zeggen

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 22:29

Reed op mijn 11e ook Z dressuur met mijn C pony die ik zelf aangereden had....het is best mogelijk...
en het is niet zo dat ik mijn puntjes bij elkaar heb geschrapt, ben begonnen met rijden op die pony op mijn 7e (pony was 3 toen) hebhem zelf aangereden en ben op mijn 9e wedstrijden gaan rijden en werd gelijk kampioen in de B...
daarna is het vrij snel gegaan en afgelopen jaar was ik Nederlands kampioen C-Z2..
die pony had geen papieren en geen bekende moeder...
wel een goeie papa: oosterbroek yago .

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 22:51

Het is niet alleen de toppony, maar ook de ouders die er wat in zien en die bereid zijn weekends mee te gaan naar concoursen en er geld aan te besteden... Op zo'n jonge leeftijd is het nooit helemaal eigen verdienste. Je moet maar net geluk hebben om 'paardenouders' te hebben die je stimuleren en (financieel) steunen.

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 22:56

het is in mijn ogen echt de combinatie van, netzoals vele dat hier dus vinden, maar een echte goede ruiter kan met een iets minder paard tcoh ook ver komen, dat kan een 'normale' ruiter dan zeg maar niet.

ik heb tot m'n 12e alleen manegelessen gereden, daarna kreeg ik een eigen pony, en dat was gewoon echt een knuffel, speelpony, maar het bloed begon te kriebelen en ik wilde wedstrijden gaan rijden, daarna hebben we een andere pony gekocht, omdat de ene daar gewoon niet geschikt voor was en k wilde wel verder komen, nu ben ik wel serieus aan het traine, krijg 3 x per les, elke week wedstrijd, maar we gaan netzogoed elke week nog de bos op en hebben lol samen.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 22:57

Als die ouders dat niet doen dan kom je al niet aan zo'n pony Arwenlune
Het is mij van mijn spaargeld iig nooit gelukt Knipoog Al betwijfel ik of ik wat met het paard gekund zou hebben als ik het geld toen wel had gehad Verward

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 23:05

Tsja.. Een samenloop van allen denk ik. Tuurlijk, iedereen kan met genoeg les, genoeg geld en een toppaard bovenaan rijden. Maar, kom je zonder talent op het WK?

Wat ík echt talent vind, is als je met je karreknol ( Knipoog ) een pittig Dressuurstukje kan laten zien. Ik heb bijvoorbeeld meer bewondering voor de eigenaresse van Guusje (even de naam kwijt, maar jullie weten vast wie ik bedoel) dan voor bijvoorbeeld Coby van Baalen (*krijgt boze ogen toegeworpen waarschijnlijk Knipoog *). Niet alleen de karraknollen, ik vind het ook een superprestatie als je dit met je afgekeurde vuilnisbak weet te bereiken.

En; ik vind het helemaal geweldig als je met je IJslander of Fjord klasse III Endurance weet te bereiken! En, om mezelf even te prijzen Knipoog , om met je afgekeurde goedekope peerd ditzelfde te doen. Dat bewijst in mijn ogen van talent! Talent is niet alleen goed kunnen rijden, het is ook een groot inzicht hebben, gevoel hebben (en dus niet alleen voor rijden) en vooral; een groot verstand hebben..

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 23:10

NaVy! schreef:
Wat ík echt talent vind, is als je met je karreknol ( Knipoog ) een pittig Dressuurstukje kan laten zien. Ik heb bijvoorbeeld meer bewondering voor de eigenaresse van Guusje (even de naam kwijt, maar jullie weten vast wie ik bedoel) dan voor bijvoorbeeld Coby van Baalen (*krijgt boze ogen toegeworpen waarschijnlijk Knipoog *). Niet alleen de karraknollen, ik vind het ook een superprestatie als je dit met je afgekeurde vuilnisbak weet te bereiken.


Nou, ik heb Jolanda Knipoog en Guusje gezien in Wanroy, en geloof me, waar was dressuurmatig helemaal niets van in orde. Daarvoor heb ik dus geen bewondering, Guusje was zuur en zij zat hem a) in zijn bek te plukken en b) in zijn ribben te prikken. Ik vond het echt een grove schande.

Sorry als ik nu een hoop mensen tegen hun schenen trap, maar ik heb me groen en geel geërgerd.

Coby werkt er al jaren heel erg hard, en die kan echt wel rijden, al ben ik niet zo'n fan van haar.