Mijn verslag ruiterbewijs!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
JokeG

Berichten: 357
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Belgie

Mijn verslag ruiterbewijs!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-03 22:57

Hier een verslagje van mijn ruiterbewijs avontuur.

Vrijdag is het kennismaken, en een paard uitzoeken en uitproberen. Mijn keuze valt op Rosa. Een wat pittige haflinger van ongeveer 1.43 meter. Niet te groot. Mooi maatje voor mij. Het uitproberen ging lekker. Dus blijf ik bij mijn keuze.

Zaterdag is een zware dag. De ochtend word de theorie er in 3 uur ingestampt en na de lunch krijg je op je paard naar keuze een les van ongeveer 2,5 uur. Die praktijkles valt even vies tegen. Rosa is nl. nogal een race-Rosa Whahahahaha ik voel me af en toe net speedy conzales. Hiepa Hiepa daar komen Joke en Rosa langsscheuren. De stap, draf en galop gaan lekker op haar. Beetje vlot maar dat mag ik wel. Dan komt het springen. En daar ik een geweldig springwonder ben NOT! Raden jullie het al. Puinhoop! Rosa heeft ongetwijfeld gedacht 'jij vind het leuk om mij race-Rosa te noemen? Nou dan kun je het zo krijgen ook'. Maar op het laatst krijg ik het toch voor elkaar om haar rustig op de hindernis af te laten draven en haar over de hindernis te krijgen. Nog even de verkeersproef oefenen. Er word een denkbeeldige kruizing gemaakt en we oefenen even hoe we netjes linksaf moeten slaan op een kruizing, over moeten steken op een kruizing en rechtsaf moeten slaan op een kruizing. Tijdens het examen moet je dit dus ook in het verkeer laten zien. (Deze route hebben we 's middags al even lopend zonder paard kunnen verkennen.) Dan, na ongeveer 2,5 uur zit de les erop. Pfffff dat viel niet mee. Maar na een goede maaltijd, een lekkere warme douche en een paar pilsjes en we kunnen er weer tegen.

En dan is het zondag. Na het ontbijt ga ik eerst Rosa poetsen. Die moet er natuurlijk netjes uitzien. Cool Dan naar de kantine waar het theorie examen afgelegd gaat worden. De vragen zijn prima te doen dus dat gaat lekker vlot. Dan is het tijd voor het praktijkexamen. Als de eerste groep geweest is (waarbij het niet allemaal vlekkeloos verloopt helaas) is onze groep aan de beurt. Rosa gaat redelijk. Ze is een beetje aan het klieren maar geen schokkende dingen. Het halthouden in een nauwe doorgang met twee wapperende dekens gaat goed. Rijden zonder beugels en het sturen en wegrijden met 1 hand gaat ook best lekker. In galop is ze lekker aan het klieren maar daar komen we ook doorheen. En dan komt het springen. En wat denk je? Super!!! Keurig erover heen. Geen renpartijen. Toppie! Maar dan komt het moeilijkste gedeelte. Het wegrijden bij de groep. Het is de bedoeling dat je met je paard weggaloppeerd uit de groep, een volte rijdt om de examinator en op een vrij korte remweg je paard weer terug krijgt in stap. Het weggalopperen gaat lekker. Dan de volte in en voordat ik weet wat er gebeurd gaat Rosa haar koppie de lucht in en gaat ze aan de klep. Even denk ik 'sh*t! die ben ik kwijt' en gelijk denk ik 'ooooo nee Hier blijven jij' Ik trek flink aan de linkerteugel (dan maar niet mooi) en weet haar weer op de volte te krijgen en haar redelijk om de examinator heen te laten galopperen. Terug nemen naar stap gaat weer goed. Pfoei dat was even zweten. Mensen die deze oefening niet halen mogen niet de straat op om het verkeersgedeelte te doen en zijn dus gezakt. En Yes! ik mag de straat op. Er valt gelijk een last van me af want dat moet ik kunnen halen. Als ik nou zo stom ben om ergens mijn hand niet uit te steken...... En inderdaad de verkeersproef gaat prima en is een eitje. Als we weer op stal zijn en de paarden zijn verzorgt is de uitreiking. En ja hoor! Geslaagd!!!!!! Ik moet eerlijk zeggen dat het me lelijk tegenviel en dat ik echt heel blij ben dat ik het gehaald heb. Rosa bedankt meissie je bent een toppertje!!

En de andere boktmeiden jullie zijn toppers! We hebben het toch maar mooi geflikt!
Laatst bijgewerkt door JokeG op 02-11-03 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Een paard zonder ruiter is altijd een paard. Een ruiter zonder paard slechts een mens!



juval

Berichten: 13089
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 22:59

Gefeliciteerd!

In memoriam, Zoëy : [IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 23:05

gefeliciteerd met je ruiterbewijs.
ik heb zitten gniffelen om je verhaal, kon het zo voor me zien zo'n heerlijke eigenwijse haf.
moet overigens wel zeggen dat het ruiterbewijs zo te lezen een stuk moeilijker is geworden, ik heb em zelf ook, en had toen de mazzel dat ik (omdat ik Z-dressuur gereden had) alleen het theorie gedeelte moest doen Schijnheilig Haha! heb al gehoord dat tegenwoordig zelfs dat al niet meer van toepassing is, ben ik blij dat ik hem heb.
oja voor de info niet vergeten hem elke 2 jaar te verlengen anders moet je hernieuwd examen doen Knipoog

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 08:21

Gefeliciteerd!
Ik ben het weekend van 11/12 oktober geweest en heb ook Rosa gereden!
En natuurlijk ook geslaagd!!!!
Echt een gaaf Haffie he!
Groetjes Lundi

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 08:29

Gefeliciteerd. Als ik je verhaal zo lees, dan heb je geen mazzel gehad, maar gewoon rij-inzicht. Je hebt het dus echt verdiend. OK dan!

JokeG

Berichten: 357
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-03 10:09

lundi schreef:
Gefeliciteerd!
Ik ben het weekend van 11/12 oktober geweest en heb ook Rosa gereden!
En natuurlijk ook geslaagd!!!!
Echt een gaaf Haffie he!
Groetjes Lundi


Ik vind haar super! Ze is echt lekker pittig en dat mag ik wel hoor!

Een paard zonder ruiter is altijd een paard. Een ruiter zonder paard slechts een mens!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 10:36

klien schreef:
Gefeliciteerd. Als ik je verhaal zo lees, dan heb je geen mazzel gehad, maar gewoon rij-inzicht. Je hebt het dus echt verdiend. OK dan!


Mede bokker van het Ruiterbewijsweekend meld zich Haha! Ja het was behoorlijk pittig en viel lelijk tegen Scheve mond maar wij doorgewinterde bokkers hebben het allemaal gehaald en inderdaad verdiend gehaald

Ik zat zelf op Milano die bekend staat als pismerrie Schijnheilig en behoorlijk schrikkerig is Scheve mond Ik moet zeggen dat ik er niet echt veel van heb gemerkt.. ik moest af en toe om haar lachen omdat mijn eigen paard veel moeilijk is en ik de truukjes die zij dacht met mij uit te halen.. al lang kende Haha! verkeerde trukendoos dus *LOL*

Ik vond Milano ook echt een toppertje OK dan! Geen makkelijk paard maar ik hou wel van een paard met karakter! Milano is een superspringen en ze heeft er ook echt plezier in en ik ook dus dat ging helemaal top! De 1e dag moest ik erg aan haar wennen omdat ik een slanke arabieren ruin van 1.57 m gewend ben en Milano is een ronde dame van 1.61 m met echt paardengangen... het doorzitten was dus even wat moeilijker maar uiteindelijk toen ik aan haar gewend was ging het goed.

Race Rosa was ook erg leuk *LOL* en gelukkig ging dat springen met haar ook goed tijdens het examen Knipoog Jullie zijn allemaal toppertjes en de paarden niet te vergeten natuurlijk OK dan!

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 10:50

gaaf joh!
gefeliciteerd!
ik ga in april een weekend! ook met wat bokkers!

Dag lieve mama...

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 11:09

Zo ik geloof dat er heel wat veranderd is met het ruiterbwijs.
Ik heb hem 6 jaar geleden gehaald.
En toen moest ik even in de bak rijden, sprongetje van 60 cm.
Van de manege naar de wei rijden(800M)
In de wei zonder beugels rengalopje en wat voltes. en klaar was kees.
Theorie mocht ik 8 fout hebben.

Het is nu flink veranderd geloof ik he.

men neme een kwakkie en een eicel, even roeren en binnen 9 maanden heb je je eigen homemade baby Haha!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 11:27

Bij Theorie ben je gezakt als je 8 fout hebt. Iedereen was geslaagd voor theorie (16 pers.) maar 7 zijn er gezakt in de wei voor de praktijk. Met 9 man gingen we de weg op naar het dorp om daar de verkeersproef af te leggen en we zijn daar alle 9 voor geslaagd Schijnheilig Ik ken een aantal mensen die hun ruiterbewijs hebben waarvan ik zeker weet dat ze dit weekend absoluut gezakt waren op hun praktijk Scheve mond Het is een stuk moeilijker geworden en de examinatrice was behoorlijk streng en ook behoorlijk zuur Schijnheilig en ook jurylid van het KNHS...

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 11:31

Bij ons in het weekend van 11/12 oktober waren er twee gezakt,terwijl je meestal toch hoort dat iedereen wel slaagt!
Maar gelukkig wij het maar binnen!
Groetjes Lundi

Pauline
Berichten: 12186
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 11:34

Ook lid van Boktbabesteam Lachen
Ik vond het ook echt wel zwaar, het was zeker een hele prestatie van ons! En die Rosa was echt een geinig ding, toch ond ik het wel prima dat ik op een braaf paard zat. Was op zich wel sneu dat hij overal littekens had van de zweep, kl*te dat er zo gereden wordt op flegmatiekere paarden. In tegenstelling tot de andere dames moest ik hard aan het werk om het geheel wat voorwaarts te krijgen Haha! BEn ik niet zo gewend, maar was wel heel leerzaam...

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 11:43

Hoe gaat het met je spiertjes Pauline Verward Haha!

Ik heb een heerlijke warme douche genomen toen ik thuiskwam en alle vuile was meteen in de wasmachine gemikt... en lekker op tijd naar mijn bedje Slapen

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Pauline
Berichten: 12186
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 11:48

Ik was pas om half 9 thuis, 2 overstappen, 2 x een half uur vertraging Boos! Uiteindelijk maar in eindhoven laten ophalen, dat was wel leif van Marcel.
Daarna lekker in bad en naar bed, wat een ruimte, wat een behaaglijk temperatuurtje. Wassen heb ik net gedaan, was wel hard nodig ja ....

JokeG

Berichten: 357
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-03 12:56

AnneOmie schreef:
Bij Theorie ben je gezakt als je 8 fout hebt. Iedereen was geslaagd voor theorie (16 pers.) maar 7 zijn er gezakt in de wei voor de praktijk. Met 9 man gingen we de weg op naar het dorp om daar de verkeersproef af te leggen en we zijn daar alle 9 voor geslaagd Schijnheilig Ik ken een aantal mensen die hun ruiterbewijs hebben waarvan ik zeker weet dat ze dit weekend absoluut gezakt waren op hun praktijk Scheve mond Het is een stuk moeilijker geworden en de examinatrice was behoorlijk streng en ook behoorlijk zuur Schijnheilig en ook jurylid van het KNHS...


Het moeilijke bij deze keurmeester was dat ze wilde dat je eerst nog een volte om haar reed voordat je weer terug mocht naar de groep. Die paarden hadden dan zoiets van 'Yes! Ik mag weer terug' En dan moesten ze nog een volte. Volgens mij zetten de paarden die op de klep gingen op het punt dat je weer af moest wenden van de groep de sokken erin.

Een paard zonder ruiter is altijd een paard. Een ruiter zonder paard slechts een mens!

Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 14:13

Gefeliciteerd!!!!
Ik moet nog...

Pauline
Berichten: 12186
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 14:35

Ik kan je aanraden je theorie goed te leren en thuis te oefenen op doorzitten zonder beugels met 1 hand. Liefst op een hard zadel Knipoog

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 16:54

JokeG"]
[quote="AnneOmie schreef:
Bij Theorie ben je gezakt als je 8 fout hebt. Iedereen was geslaagd voor theorie (16 pers.) maar 7 zijn er gezakt in de wei voor de praktijk. Met 9 man gingen we de weg op naar het dorp om daar de verkeersproef af te leggen en we zijn daar alle 9 voor geslaagd Schijnheilig Ik ken een aantal mensen die hun ruiterbewijs hebben waarvan ik zeker weet dat ze dit weekend absoluut gezakt waren op hun praktijk Scheve mond Het is een stuk moeilijker geworden en de examinatrice was behoorlijk streng en ook behoorlijk zuur Schijnheilig en ook jurylid van het KNHS...


Het moeilijke bij deze keurmeester was dat ze wilde dat je eerst nog een volte om haar reed voordat je weer terug mocht naar de groep. Die paarden hadden dan zoiets van 'Yes! Ik mag weer terug' En dan moesten ze nog een volte. Volgens mij zetten de paarden die op de klep gingen op het punt dat je weer af moest wenden van de groep de sokken erin.
[/quote]

Ik heb trouwens van stalgenootjes begrepen, die zo'n 3 maanden terug hun ruiterbewijs hebben gehaald, dat zij niet ook nog in een volte om de examinator heen moesten Wij hadden het dus extra moeilijk.. aan de andere kant kunnen we ook extra trots zijn dat we het hebben gehaald Schijnheilig Haha!

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

JokeG

Berichten: 357
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-03 17:08

AnneOmie schreef:
Ik heb trouwens van stalgenootjes begrepen, die zo'n 3 maanden terug hun ruiterbewijs hebben gehaald, dat zij niet ook nog in een volte om de examinator heen moesten Wij hadden het dus extra moeilijk.. aan de andere kant kunnen we ook extra trots zijn dat we het hebben gehaald Schijnheilig Haha!


Zo is het maar net! OK dan!

En inderdaad wij hadden het 'geluk' de enigste examinator te treffen die wil dat je een volte om haar heen rijdt.

Een paard zonder ruiter is altijd een paard. Een ruiter zonder paard slechts een mens!

shir007

Berichten: 47
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 17:49

ey gefeliciteerd !!! ik heb hem ook pas Lachen

JokeG

Berichten: 357
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-03 21:37

shir007 schreef:
ey gefeliciteerd !!! ik heb hem ook pas Lachen


Dank je wel! Jij ook nog gefeliciteerd! Knipoog

Een paard zonder ruiter is altijd een paard. Een ruiter zonder paard slechts een mens!

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 22:25

Ik weet dat het behoorlijk veel strenger is geworden. Vroeger reed je een rondje om de manege en was je geslaagd, tegenwoordig is dat niet meer..

Ik heb (aan de ene kant jammer aan de andere kant maar goed ook ) mijn ruiterbewijs op dezelfde wijze gehaald als jullie, met een strenge toeziender die ook best lastige vragen stelde voor het opstijgen.. Knipoog

Toch vind ik het knap, gefeli meiden!! Haha!

JokeG

Berichten: 357
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-03 13:47

Dank je wel! En ik vind ook dat je er best wel wat voor mag doen hoor om zo'n ruiterbewijs te halen. Aan de ene kant viel het me best tegen aan de andere kant vind ik dat ik, en de 3 andere boktmeiden, het ook echt verdient hebben. We hebben er behoorlijk voor moeten zwoegen af en toe!

Een paard zonder ruiter is altijd een paard. Een ruiter zonder paard slechts een mens!

Pauline
Berichten: 12186
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 17:20

ZO is het, hoezo af en toe moeten zwoegen? Hele weekend Knipoog
Ik vind wel goed dat je echt wat meot laten zien, het geeft me nu ook echt het idee een prestatie te hebben geleverd, en met mij de anderen. De zenuwen waren echt te lezen van ieders gezicht zondagochtend, en de blijdschap ook Jammer dat er gezakt waren, vooral 1 (Ineke) gunde ik het echt zo.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Miez, Rachral en 47 bezoekers