Dierenmishandeling. wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YOYO
Berichten: 62
Geregistreerd: 28-01-03

Dierenmishandeling. wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-03 23:15

Ik was vandaag op een manege *naam manege verwijderd* op de open dag.

Best leuk allemaal. Shires die een show gaven, Z pas de deux, western en veel andere dingen.
Alleen toen ik bij een hok stond waar een aantal veulens stonden ben ik toch even geschrokken. Op het eerste gezicht leek het wel leuk, maar ik hoorde zo een raar geluid. Een van de veulens stond met zijn achterkant naar me toe en haalde piepen en raspend adem. Het leek wel of het beestje stikte. Toen ik iemand haalde omdat die pony naar mijn idee dood stond te gaan werd er gezegd dat dit al een tijdje zo was maar dat de eigenaar het niet over zijn hart kon verkrijgen om het beestje af te laten maken en dat het dus maar vanzelf dood moest gaan.
De diertjes zagen er geen van alle echt lekker uit. Ze hadden een doffe vacht en in de stal lag mest met wormen. (Lange witte slierten staken er uit een bal) Het zieke dier had ook nog eens een gezwel ter grootte van een voetbal onder zijn kaak hangen en was behoorlijk mager en had een hele rare rug. Een ander dier had een lelijke onverzorgde snee op zijn hoofd. Er hing een bord waar opstond dat het geen droes was en dat de da dit bevestigd had.

Wat zouden jullie hieraan doen? Ik ben bang dat ik er niet meer mag komen als ik dit bij de dierenbescherming meld. Ik wil toch af en toe mijn oude paardje opzoeken.

[edit: Iris]Naam verwijderd van de manege[/edit]

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 23:16

Bij de dierenbescherming kun je om anonimiteit vragen. Dit lijkt me inderdaad geen lekkere situatie.

coydog

Berichten: 4694
Geregistreerd: 19-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 23:18

Succes met je beslissing

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 23:20

Normaal gesproken ben ik niet zo voor de dierenbescherming bellen, maar als het echt zo erg is als jij vertelt, dan zou ik het zeker doen. Zeker dat zieke veulen is een slechte zaak. Boos!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 23:23

tja ik zou ook even de DB inschakelen, misschien dat ze er wat aan kunnen doen..

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 23:33

ja moeilijke beslissing
ik zou zelf eens proberen als de eigenaar van het beestje opstal is
om een praatje met hem of haar te maken misschien
kom je er achter wat het beestje echt heeft
en dan kan je altijd de db inschakelen

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 09:29

Ik zou eerst proberen om wat meer over de situatie te weten te komen. Daarna kun je alsnog de DB inschakelen, mocht dat nodig zijn.

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 12:00

Eerst eens uitzoeken of er een DA bij is geweest.
Misschien hebben die samen besloten het beestje te laten leven om het aan te kijken ( denk het niet, maar je weet maar nooit)
Dan zou ik daarna wel de DA bellen.

IlovePepper
Berichten: 15
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 17:56

Ik zou eerst eens informeren bij die eigenaar.....maar jah als iemand zijn beessies zo behandeld zal er verder ook wel geen land mee te bezeilen zijn....bel de dierenbescherming en leg ze de hele situatie uit(ook dat je liever anoniem wilt blijven) en hun zullen weten wat jij of hun eraan gaan doen!
Succes:)

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 18:57

Ik ben er zo wie zo al geen voorstander van om meerdere veulens in een box of wat dan ook te stoppen. Hoeveel ruimte ze ook hebben. Er gebeurd toch wel eens iets, wat je had kunnen voorkomen. De dierenbescherming, of desnoods je eigen dierenarts uitleggen wat er aan de hand is en daaraan vragen wat je zou kunnen doen is denk ik de beste optie.

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 19:13

nou als er wormen inzaten een zwelling had enz.. zou ik wel even een dierenarts naar laten kijken. Ik denk dat de eigenaar het wel weet maar nit genoeg geld heeft (of er niet voor wil betalen) om het beestje te helpen
succes

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 19:18

Staat jou oude paardje daar?? Prive of van de manege?? Daar zou ik me niet lekker bij voelen Scheve mond
Ik zou zeker aangifte doen bij de DB en anoniem. Succes ermee.

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 19:21

dierenbescherming belle !! .. zou ik zeker doen .. vooral hoe de veulesn er bij staan *LOL*
veel suc-6