**Hoeveel Electrolytes voor sterk zweten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-01 12:54

Mijn paard, een Belgisch Trekpaard, zweet altijd overmatig. Nu toch zeker met dit warme weer, als ik na een half uurtje rijden klaar ben, moet ik hem met een zweetmes afdoen. Nou klinkt dat misschien nog vrij normaal, maar als ik dan met het zweetmes over hem heen ga, dan liggen er echt plassen zweet onder hem. Gebruik ik het zweetmes niet, dan lopen er straaltjes zweet via zijn benen en buik naar beneden. Het rijden bestaat tegenwoordig uit niet meer dan 10 minuutjes draf, twee of drie rondjes galop, en de rest stap. (Ik rij expres korter als normaal en minder intensief.) Op recreatief niveau. Niet aan de teugel, alleen wel lichte stelling. Ik ben bang dat hij door dat gezweet mineralen en zo tekort gaat komen, dus heb ik nu electrolyten gekocht voor hem (van Pavo.) Er staat op de bus geschreven dat hij een maatschep (van 100 gram) voor en een maatschep na de "training" moet hebben , maar er zit een maatschepje ín de bus van maar 10 gram. Wie weet hoeveel hij nu moet hebben en of dat spul ook echt werkt? Hij heeft de laatste tijd steeds minder fut en heeft ook natte mest. Hij drinkt ca. 120 liter water per etmaal, en heeft continu een mineralenliksteen tot zijn beschikking. (Daar doet hij ongeveer een maand mee.) Wie kan mij hierover meer info geven?


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 12:58

Ik denk dat het zonde van je geld is om dit produkt bij te voeren.
Dit is een goedje wat je paarden geeft wanneer ze een TOP prestatie moeten leveren, bijv. een endurance wedstrijd van 130km....

Een paard wat overmatig zweet heeft genoeg aan een handje keukenzout...

DubbelFun

Berichten: 88621
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 13:22

Met dit warme weer en paarden die al voor een deel hun wintervacht hebben is zweten heel normaal.

Bij een paard wat zoveel drinkt zou je haast iets anders gaan vermoeden, bijv. suiker Verward
Zou de DA er maar eens bij halen.

Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-01 13:45

Hoi Sugarmiss, dus jij vind het heel normaal dat een paard met een half uurtje recreatief rijden zo ongeveer een liter zweet verliest? Niet meegeteld wat je er met een zweetmes niet vanaf krijgt? Nou ik niet. Hij heeft van zichzelf een prima conditie, heeft tot een maand of twee geleden altijd voor de Palmwagen op wedstrijden gelopen, en nooit een centje pijn. Wat daarentegen wel vrij normaal is voor zo'n paard, is dat ze 120 liter per etmaal drinken. Vergeet niet dat hij ca.1000 kilo weegt. En hij is niets te dik....

DubbelFun

Berichten: 88621
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 14:40

Ik geef ook aan dat er misschien iets als bijv. suiker aan de hand zou kunnen zijn. Alhoewel ik 120 liter niet echt normaal kan vinden. Die van mij wegen 450 en die drinken 's zomers ong 40 en 's winters ong 20 l per dag.
Als het lukt kun je wat urine opvangen en dit laten onderzoeken, suiker test heel makkelijk.

Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-01 15:10

Dat komt dus neer op 80 liter per etmaal. Toch vrij normaal zie je wel...

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 20:05

Tja mijn eerste gedachten zijn ook bij evt,suiker ?
Laat even de veearts komen,misschien even nierfuncties prikken?

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 00:05

tja sinds mijn pony in juni in het tuig loopt is ze naarmate de training vordert meer gaan zweten.toen ze eerst alleen aan de longe ging zweette ze nooit hoe lang ik ook doorging.nu hoef ik maar 10 minuten te longeren en ze is al bezweet.
in het tuig zweette ze de eerste weken ook nauwelijks en nu steeds meer.ik denk dat het ook een vorm van conditie is hoor dat paarden sneller gaan zweten naarmate ze regelmatige arbeid verrichten.zolang een paard na het werk goed drinkt en eet is er geen zorgen en zijn elektrolyten volgens mij niet nodig.als je merkt dat de eetlust vermindert of het drinken dan moet je op de nierfunkties gaan letten.maar een half uurtje werken en dan erg bezweet zijn?is volgens mij absoluut niet abnormaal.zorg wel dat je paard een goede liksteen heeft

_________________
Where is the road
I must look at the road
I must pray a little longer
Or laugh a little more

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sanderijn op 2001-10-16 11:23 ]</font>


Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 05:17

Ik heb een hele grote emmer elotrolyten met kersensmaak Vingers aflikken Daar zit een klein maatschepje bij en ik geef 1 zo`n schepje per dag. Ik voer het alleen in de zomer trouwens. Op wedstrijd of als ze echt idioot veel zweten geef ik twee schepjes.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Princesj en 126 bezoekers