paard gooit zn nek omhoog en zet hem helemaal vast

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

paard gooit zn nek omhoog en zet hem helemaal vast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 21:45

mijn bijrijpaardje doet dus iets erg leuk, ze gooit dr hoofd omhoog als ze het moeilijk krijg en zet dr nek helemaal vast, ik kan niks meer, hoe moet je dit oplossen? Wie heeft hier ervaring meer?
(ik rij sins een week dus heb nog geen les gehad dus dat is ook nog geen oplossing dat komt namelijk nog wel)

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 22:06

Je kan een martin gaal proberen. Dit is een soort hulpteugel, en hierdoor kunnen ze dr hoofd niet ver omhoog gooien.
Maar waarom doet je paard dit???? Dit kan door verveling komen, probeer eens veel figuren door de bak te rijden en goed voorwaarts misschien word het dan al minder.

Succes OK dan!

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-03 12:16

ja weet wat een martegaal is en ga daar ook mee rijden maar dat lost het probleem niet super op want ze zet dr nek vast en dan kan ik al nog niks. Ik rij haar rond en diep, en veel op de volte 8tjes, maar dan ga ik van hand veranderen of rij ik een keer recht door dan gooit ze zo die kop omhoog, op de volte gaat het wel.
ik rij dit paard omdat de eigenaresse te weinig tijd heeft en ikk te veel (haha)

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 14:08

misschien rij je teveel op de teugel, je moet eigenlijk teugels gelijk op maat, rij op zit en been, en door middel van een kneepje en been je paard omstellen. Verder lucht geven in de bochten op je binnenteugel.
Een tweede mogelijkheid is, dat het bit zeer doet.
derde mogelijkheid, dat ze gewoon protesteerd, als de andere 2 mogelijkheden zijn uitgesloten. Stilzetten en ong 10 cm achter de oren in de nek/hals knijpen, dan is die hals zo weer los =) Als ze dat doorheeft kan je bijv, door alleen je zweeptopje aan te leggen op de hals, een waarschuwing geven en dan blijft ze als het goed is beneden.
"ik heb wel gemene trucjes =P"

Suusje1986

Berichten: 1153
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 22:28

Heb je al naar het zadel gekeken of het goed past?

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 12:43

Misschien zet je te veel druk op je teugels. Probeer eens wat meer op je zit te rijden. Laat je teugels maar eens iets langer en laat je paard zo eens lopen.

Wanneer ze dan van zelf iets lager gaat lopen kun je de teugels weer iets aan gaan nemen. Probeer haar zo laag mogelijk te rijden.

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-03 13:04

zadel ligt goed is net ze heeft net een nieuw hulseboszadel,
maar ik zal proberen meer op mn zit te gaan rijden

Utopiaatje

Berichten: 406
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 21:11

Mijn paard is gauw gespannen zet zich dan vast in de rug en nek.
Ik probeer haar dan weer te laten ontspannen door eens een voltetje links te maken en dan weer eens eentje naar rechts, of eens een slangenvolte te rijden zodat ze stelling moet geven en haar nek en rug dus moet gebruiken (links en rechts veel afwisselen).
Wat ook wel wil helpen is wat overgangen rijden, omdat ze in stap meestal vrij makkelijk weer ontspannen (mijn paard wel tenminste) en dan weer opnieuw rustig in draf overgaan.
En probeer soepel in je hand te blijven, want anders gaat je paard zich daar weer tegen verzetten, en dan zet ze zich alsnog vast in de nek.

Ik denk dat een martingaal niet de oplossing is, ze kan dan haar hoofd misschien niet meer zo hoog houden, maar daardoor is het probleem nog niet opgelost, want zodra je de martingaal weer afdoet, heb je de kans dat ze haar hoofd weer gewoon omhoog gooit. Je kunt beter proberen haar te laten ontspannen (want spanning is toch vaak de reden dat een paard zijn nek en/of rug vastzet), dan laat ze haar hoofd vanzelf wel zakken.
Het kan soms even duren, maar met wat geduld en oefenen krijg je het wel voorelkaar. (t is mij ook gelukt)

Het kan natuurlijk ook komen doordat je haar nog maar een week rijdt, dat ze nog aan je moet wennen of je gewoon wat aan het uitproberen is. In dat geval moet het binnenkort wel beter worden..

Succes ermee!

Groetjes, Lysanne

Utopiaatje

Berichten: 406
Geregistreerd: 15-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 21:29

Citaat:
ja weet wat een martegaal is en ga daar ook mee rijden maar dat lost het probleem niet super op want ze zet dr nek vast en dan kan ik al nog niks. Ik rij haar rond en diep, en veel op de volte 8tjes, maar dan ga ik van hand veranderen of rij ik een keer recht door dan gooit ze zo die kop omhoog, op de volte gaat het wel.
ik rij dit paard omdat de eigenaresse te weinig tijd heeft en ikk te veel (haha)


Die lees ik nu net pas...had ik in m'n haast over het hoofd gezien... Bloos

Maar je zegt dat je haar op de volte wel naar onderen krijgt. Daar kun je dus ook gebruik van maken.
Als je haar dan rechtuit laat lopen, en ze gooit haar hoofd omhoog, zet je haar op de volte, zodat ze weer naar onderen gaat. Loopt ze weer naar onderen, ga je weer een stukje rechtuit. Gooit ze haar hoofd weer omhoog, zet je haar weer op de volte.
In het begin moet je waarschijnlijk veel voltes rijden, maar op een gegeven moment kun je langer rechtuit bijven rijden omdat ze dan langer naar onderen blijft, want dan heeft ze wel in de gaten dat het toch geen nut heeft om haar hoofd omhoog te gooien, omdat ze dan op de volte moet, en dat kost meer moeite dan rechtuit lopen...

Snipsnap

Berichten: 3798
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 22:11

in het begin kreeg ik lady ook niet aan de teugel en ze zette het bit helemaal vast. toen zei mijn istructrice dat ik een tiedeman moest proberen en dat helpt heeeel goed hij loopt nu konstand aan de teugen en een tiedeman is ook nog diervriendelijk. met een martingaal krijg je hem niet aan de teugel. je voorkomt dan alleen dat ie niet zo hoog met zijn hoofd omhoog gaat. ik gebruik alleen met springen een martingaal. maar met dressuur een tiedeman. maar probeer hier eens mee te rijden en met een tiedeman leer je hem zelf ook aan de teugel te rijden eigenlijk erg gemakkelijk. maar er zijn ook mensen tegen de tiedeman waarom weet ik eigenlijk niet. maar je moet het zelf weten, je kunt het in iedergeval effe proberen.

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 15:09

Uhm ik zelf heb dit opgelost door een slof te gebruiken tijdelijk (hier moet je wel ervaring mee hebben hoor anders ga je het verkeerd gebruiken) en heb haar af en toe gelongeerd met bijzetteugels. Op deze manier is het bij mij super vooruit gegaan! Ik heb helemaal niks meer nodig. MAar zoals ik zeg wel ervaring mee hebben anders verziek je het!
Een martingaal kan ook een oplossing zijn. Gebruiken zo ook vaak op maneges waar ik weleens kwam...

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 13:24

mijn paard zet er een giga onderhals op
die krijg ik aleen weer ontspannen, door heel veel been
en vaak zet ik haar ook op de volte.
op de volte is ze namenlijk minder sterk dan op een recht stuk
maar soms krijg ik haar niet eens op de volte, dan gewoon netzolang doorgaan tot het lukt
en voor veel been en niet gaan trekken aan je teugels

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 13:58

Marrie schreef:
Uhm ik zelf heb dit opgelost door een slof te gebruiken tijdelijk (hier moet je wel ervaring mee hebben hoor anders ga je het verkeerd gebruiken) en heb haar af en toe gelongeerd met bijzetteugels. Op deze manier is het bij mij super vooruit gegaan! Ik heb helemaal niks meer nodig. MAar zoals ik zeg wel ervaring mee hebben anders verziek je het!
Een martingaal kan ook een oplossing zijn. Gebruiken zo ook vaak op maneges waar ik weleens kwam...


een slof is hier absoluut NIET de aangewezen oplossing, ook niet als je hem ervaren gebruikt. hier moet je heel laag gaan en stilaan naar het midden (ll zeg maar), ipv direct naar het midden.
een slof doet hier meer kwaad dan goed. beste is waarschijnlijk de teugels lossen of er af halen (hoewel Haha! ). gewoon op je zit en je er niks van aantrekken dat het hoofdje omhoog gaat.
hoewel het wel vreemd is dat ze het dan op de volte wel doet.
martingaal kan helpen, maar krijgen ze snel onderhals van. desondanks valt het hier wel te proberen omdat ze snel zal reageren. (ze kent het immers al)

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 15:21

ik ken dit verhaal, die van mij doet dit namelijk ook, ben dan volledig machteloos, ik probeer hem altijd zo snel mogelijk op een volte 10 meter te krijgen en flink binnenbeen te geven, binnenhand HEEL VER van de hals.mijn paard doet dit nu al zo'n 2,5 jaar en ik moet zeggen dat het wel verminderd maar niet echt overgaat, rustig stilzetten en weer vragen is ook een oplossing maar niet zo'n goede want je moet het eigenlijk voorwaarts oplossen, maar dit ging bij mij ook niet altijd dus dan maar stilzetten
wat ik nu doe is, zodra ik voel dat hij dat hoofd omhoog wil doen, direkt een volte 10 meter inzetten en een flinke por met mijn binnenbeen geven, geeft hij na, meteen weer rechtuit.
een slof doet meer kwaad dan goed als je niet goed weet hoe te gebruiken, een tiedeman heeft bij mij ook niet geholpen.

ik hoop dat je hier iets aan hebt

veel succes marianne

langua

Berichten: 437
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Paradise city.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 21:26

ik heb precies hetzelfde... mijn paard is net 4 maand inereden en in het begin ging het heel goed, maar nu begint hij met precies hetzelfde, alleen voltes helpen, maar nu pakt hij het bit vast als ik hem op de volte zet en ben idd machteloos het enige wat ik kan doen is een kleine volte anders is hij weg... ik weet dat dat niet goed voor een jong paard is maar ik ga liever ook niet over de bakrand..... ik was al bang dat ik het binnen een half jaar helemaal verpest had maar ik geloof dat dat nog wel een beetje meevalt....

yvonco
Berichten: 199
Geregistreerd: 26-10-03
Woonplaats: heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 21:26

Wat je ook kan doen is haar met een elastieken hals verlenger rijden.
Die maak je dan vast tussen haar voorbenen onder aan de singel.
Als ze dan omhoog gaat krijg ze druk van beneden en als ze dan weer omlaag loopt heeft ze geen druk.
Ik heb veel plezier van zo'n elastieken halsverlenger.
Misschien moet je dat eens proberen

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-03 19:45

even update

ik ben meer op mijn zit gaan rijden,en meer haar aandacht erbij gaan houden. Ook meer tempo terug genomen omdt ze van zichzelf nogal snel loopt. Hierdoor heb ik mee aandacht en kan ik haar beter rijden. Ook raakt ze nu dus niet meer in paniek. Dit probleem is dus eigelijk opgelost, de enigste wat we nog hebben, en eigelijk nog vervelender, is dat ze als ik in gelop aan spring en op de volte rij, dat ze haar hals dus op het moment vastzet dat ze naar het hek rijd en dan de andere kant op vliegt, helemaal in paniek trouwens, als ik op een volte 10 meter rij gaat het wel goed. Zodra ik hem vergroot gaat ze er vandoor en is eigelijk niet te houden. weten jullie hier ook iets voor????

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-03 19:46

elastieken heeft niet zoveel zin daar zit zoveel rek in dat ze daar doorheen kan lopen

Safri_girl

Berichten: 17
Geregistreerd: 01-11-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 21:13

ladyenpippi schreef:
in het begin kreeg ik lady ook niet aan de teugel en ze zette het bit helemaal vast. toen zei mijn istructrice dat ik een tiedeman moest proberen en dat helpt heeeel goed hij loopt nu konstand aan de teugen en een tiedeman is ook nog diervriendelijk. met een martingaal krijg je hem niet aan de teugel. je voorkomt dan alleen dat ie niet zo hoog met zijn hoofd omhoog gaat. ik gebruik alleen met springen een martingaal. maar met dressuur een tiedeman. maar probeer hier eens mee te rijden en met een tiedeman leer je hem zelf ook aan de teugel te rijden eigenlijk erg gemakkelijk. maar er zijn ook mensen tegen de tiedeman waarom weet ik eigenlijk niet. maar je moet het zelf weten, je kunt het in iedergeval effe proberen.


Ikzelf heb ook hele goeie ervaringen met de Tiedemanteugel!! OK dan!