avontuur in belgie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dirkje
Berichten: 712
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: friesland

avontuur in belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-03 17:08

vandaag terug ,na een koude kermis in belgie -hasselt.slechte jurering.chauvanistise belgen,en overal duur voor betalen.nou als het zo moet ,blyf ik voortaan liever thuis,en heb ik echt geen zin meer om de western sport te promoten.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 17:30

Jammer voor je dat het niet gebracht heeft wat je ervan verwachtte.
Maar mag je zo'n beslissing laten afhangen van één wedstrijd Verward

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 17:43

awel wat hoor ik hier over de belgen Boos! Dat vind ik niet leuk hoor (niet alle belgen over dezelfde kam scheren hé Knipoog )
ik ben gisteren geweest maar ik vond het maar niks. Vorig jaar heb ik me echt goed geamuseerd maar dit jaar echt niks. Heb gehoord dat ze vrijdag tot 4 uur in de morgen bezig zijn geweest Verward Sorry mensen maar waar ben je dan bij bezig. Hebben die paarden geen rust nodig????
Ik heb er wel een goed boek gekocht Western riding van Rieky Burgmeyer en Jesephine Spruijt OK dan!

ruthiiii
Berichten: 340
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: edegem/antwerpen/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 19:27

wat is er gebeurt?want er zijn ook toffe belgen hoor!!!

Signe

Berichten: 5806
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 21:04

Wees gerust mijn zuidervrinden! Ik ken alleen toffe belgen hoor, maar ja dat zijn larpers en geen westernmensen. ( o wacht behalve die ene belg die me mijn zes haringen niet terug heeft gegeven...)

wgirl

Berichten: 556
Geregistreerd: 22-09-02
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 21:22

Hey Dirkje,
ik hoorde dat jullie tweede zijn geworden! Gefeleiciteerd!!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 22:16

Verward
2e geworden. Verward
wat is er dan allemaal fout gegaan Verward Verward Verward

dirkje
Berichten: 712
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-03 00:50

we zyn inderdaad 2 geworden op de vrydag.zaterdeag stonden er 2 andere jurys.ik denk dat ik niet de enige zal zyn die zegt dat er vreemd werd gejureerd.by de ene jury 1 en by de 2 niet geklasseerd,is dat mogelyk.zelf zyn we in de halterklassen gestart we waren een keer 6de,een keer 4 en ook nog 6 en niet geklasseerd.niet normaal toch.en nu zul je wel zeggen,zoiets kan gebeuren,oke.maar als een paard 1 word geplaats die volgens my rechtstreeks van het land is geplukt,dik in het haar,grasbuik en ongetoileteerd,dan ga je toch vraagtekens zetten.bovendien vond ik deze organisatie erg koud,betalen voor het toilet,echte stugge waakhonden by de ingang.op de vrydag geen mens die nederlands praat alleen wat gebrekkig engels(nou ja dan maar met handen en voeten),wy zyn ook in bunschoten en marienheem geweest,maar daar was de sfeer veel gemoedelyker.hier kon er kwalyk een goeiemorgen af.er werden veel fouten gemaakt,en er was geen warm water om de paarden af te spoelen,bovendien was de spuit plaats by de ingang van de stallen,dus allemaal vieze smurrie.natuurlyk kun je na een show in belgie niet oordelen ,maar by zon,n grote show mag je toch wat meer verwachten.al met al ga ik de volgende keer wel nadenken voor ik weer ga startenin belgie.er zullen vast ook toffe belgen wezen,die hoop ik dan een volgende keer te treffen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 00:54

Vorig jaar heb ik inderdaad betere reining gezien dan dit jaar. Entree was erg hoog, maar de resultaten van de jury vond ik aardig bij elkaar in de buurt komen.

Vandaag alleen de walk and jog klasse gezien met hummeltjes die met hun voeten nauwelijks onder de fenders uitkwamen op gigantische huntertype quarters die aan de ren gingen en die hummeltjes konden natuurlijk niets inbrengen. Er is er dus ook eentje afgevallen.
Ik hoop dat het jochie zijn plezier in het rijden niet heeft verleerd.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 00:57

dirkje schreef:
we zyn inderdaad 2 geworden op de vrydag.zaterdeag stonden er 2 andere jurys.ik denk dat ik niet de enige zal zyn die zegt dat er vreemd werd gejureerd.by de ene jury 1 en by de 2 niet geklasseerd,is dat mogelyk.


Ja dat is mogelijk. Dat is het voorbeeld van een jurysport. Iedere jury heeft voorkeur voor een bepaald type paard. En ook in Bunschoten werd raar gejureerd...

Uit je opmerkingen maak ik uit dat je hebt gehalterd? Dat verschil in plaats zul je wel vaker tegenkomen...
Dus bereid je erop voor...of doe niet meer aan de halter mee.
Ik weet waarom ik dit jaar mijn jaarling lekker op het land heb laten staan, i.p.v. haar ver van tevoren uit het land te gaan halen en voor te bereiden op zo'n show.

dirkje
Berichten: 712
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-03 01:11

ik weet niet naar welke reining onderdelen jy hebt zitten kyken ,maar als ik zie dat smart as charlie een keer 1 word geplaats, en door de andere jury niet geplaats word,zet ik vraagtekens.volgens my is het een kwestie van + en -,en dan kom je tot een uit komst,en daar kan nooit zo,n groot verschil in zitten.wat betreft jouw paard,dat is jou keuze,je doet mee,en dan kom je met een goed getoileteerd paard,of je komt niet.maar je komt niet met een paard die er niet goed voor staat.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 01:24

Bij de Quarter NK in Bunschoten kwam er ook een jaarling helemaal voorop te staan die zo te zien vers uit het land kwam. Kan allemaal. Word gedaan. Mensen bereiken er nog een eerste prijs of zelfs een Nederlands Kampioenschap mee.
En wat vind je er goed voor staan? De een longeerd zijn veulen een half jaar van tevoren, toiletteerd hem, zorgt dat hij, in het geval van een jonger dier, gespeend is. Wil je de moeder showen? Zorg dat het veulen er vanaf is, dan is de moeder ook rustiger.

En bij de reining heb ik idd Jurgen Kalaschinsky op Charlie zien rijden, en heb gezien dat hij serieuze problemen met hem had. Een paard dat zo vaak geshowd is, het intussen zelf weet (en beter dan de ruiter) en zo out of control raakt, een eigen leven gaat leiden in de bak...een ruiter die het paard niet kan evenaren...de een ziet het door de vingers, en de ander straft het genadeloos af.

Jureren is niet simpel een sommetje van + of -. Als het zo simpel was zouden we er allemaal wel kunnen gaan zitten.

dirkje
Berichten: 712
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-03 01:36

ik heb zaterdagmiddag zitten kyken en dat paard was alles,behalve out of controle.wat al dat andere betreft,hebben wy duidelyk niet de zelfde ideeen over wat er geshowd word op een wedstryd.de een is goed bezig met de sport,en de ander ziet het als recreatie.daar zit een duidelyk verschil in.myn motto is,met een paard die niet getraind is ,of die in de halterklasse niet getoileteerd is,moet thuis blyven.je maakt zo GEEN reclame voor jezelf,je paard en bovenal de westersport.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 01:44

Ik ben het er helemaal mee eens dat je naar een wedstrijd moet gaan als je er klaar voor bent, en dat is mede de reden dat ik op de tribune zit en er niet op kruip tijdens zo'n show. En dat is ook de reden dat ik mijn jaarling lekker heb laten kleuteren, en niet een maand tevoren uit het land heb geplukt, dus misschien verschillen onze opvattingen niet zo er veel.

Ik vond een van de proeven (en hij heeft met Charlie twee keer meegedaan) er gewoon niet uitzien. En daar blijf ik bij. Een paard dat door de ruiter op de rundown met zijn hoofd naar links of rechts gereden moet worden omdat hij er anders tussenuit knijpt is in mijn ogen out of control, of zit daar dicht tegenaan.

Ik heb trouwens wel meer gezien dit weekend dat geen reclame was voor de westernsport (inrijden met hoed? Ik heb er welgeteld ééntje gezien in de wedstrijdbak gisterenavond)

En tja...als het niet eens bent met de jurering van de jury: bij het secretariaat hingen de uitslagen, ook van de proef van Charlie. Waarom ben je niet gaan kijken? (Niet dat ik ben wezen kijken, maar ik was het over het algemeen eens met de jury)

En verwar je nu niet de dubbele jurering met het gelijktijdig rijden van twee proeven? Want het was een gecombineerde proef...welke twee onderdelen er nu verreden werden weet ik niet. Maar het kan zijn dat de ruiter voor het ene onderdeel wel meedoet en aan het andere onderdeel niet. Zodoende: 1ste plaats in het ene onderdeel, en geen plaats in de ander.

Edit: heb even gekeken welke onderdelen het waren:

Non-Pro Morrison - AM 1000 euro - trophy saddle
Intermediate Non-Pro Plaque - AM 100 euro

Werden tegelijkertijd verreden.
Zou het misschien kunnen dan Jurgen Kalaschinscki intussen geen Intermediate meer is Tong uitsteken ?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 01:59

dirkje schreef:
myn motto is,met een paard die niet getraind is ,of die in de halterklasse niet getoileteerd is,moet thuis blyven.je maakt zo GEEN reclame voor jezelf,je paard en bovenal de westersport.


Maar je behaalt er wel een eerste prijs mee... Lips are sealed

Uiteindelijk Dirkje, is Halter een exterieur en fokkeuring. Tenminste, dat hoort het te zijn. Als je de halterfoto's van vroeger bekijkt werden ze wel vaker zo uit het land geplukt. Een beetje jury kijkt er doorheen...en hoort daar doorheen te kijken. En alle fratsen die er later bij zijn verzonnen zijn eigenlijk maar bijzaak.

Freckles
Berichten: 613
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 09:24

Cassidy schreef:
Uiteindelijk Dirkje, is Halter een exterieur en fokkeuring. Tenminste, dat hoort het te zijn. Als je de halterfoto's van vroeger bekijkt werden ze wel vaker zo uit het land geplukt. Een beetje jury kijkt er doorheen...en hoort daar doorheen te kijken. En alle fratsen die er later bij zijn verzonnen zijn eigenlijk maar bijzaak.


Maar die bijzaken zijn nu dus wel belangrijk een halter paard wordt nu niet zomaar uit de wei geplukt.
Er gaat heel wat training aan vooraf en dat is wat je vaak ziet dat echt getrainde paarden toch hoog op de einduitslag staan.
Bij veulens is het een ander verhaal niet iedereen wil en kan zijn veulen al mooi kort in het haar krijgen voor de haltershow in oktober
en daar kijkt de jury dus wel door heen

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 09:49

Cassidy"]
[quote="dirkje schreef:
we zyn inderdaad 2 geworden op de vrydag.zaterdeag stonden er 2 andere jurys.ik denk dat ik niet de enige zal zyn die zegt dat er vreemd werd gejureerd.by de ene jury 1 en by de 2 niet geklasseerd,is dat mogelyk.


Ja dat is mogelijk. Dat is het voorbeeld van een jurysport. Iedere jury heeft voorkeur voor een bepaald type paard. En ook in Bunschoten werd raar gejureerd...

Uit je opmerkingen maak ik uit dat je hebt gehalterd? Dat verschil in plaats zul je wel vaker tegenkomen...
Dus bereid je erop voor...of doe niet meer aan de halter mee.
Ik weet waarom ik dit jaar mijn jaarling lekker op het land heb laten staan, i.p.v. haar ver van tevoren uit het land te gaan halen en voor te bereiden op zo'n show.
[/quote]

onze jaarling heeft ook de hele zomer op het land gestaan en is voor marienheem en bunschoten "gewoon uit het land geplukt, afgeveegd in plaats van gewassen, manen in de elastiekjes", klaar"(de dag voor de wedstrijd). zag er goed uit, geen grasbuik, mooie vacht en is dus ook eerste en tweede geworden. ik had ook nog wel met hem naar hasselt gegaan, maar zijn baasje wilde niet. hij loopt nu weer lekker buiten te ravotten. Cool

Freckles
Berichten: 613
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 12:13

Mijn avontuur in Hasselt was van andere waarde.
Ik wist dus niet dat Belgen zo hard kunnen boeren vooral na een glaasje cola.
Of het netjes is is een tweede Bloos!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 12:21

Freckles schreef:
Mijn avontuur in Hasselt was van andere waarde.
Ik wist dus niet dat Belgen zo hard kunnen boeren vooral na een glaasje cola.
Of het netjes is is een tweede Bloos!


De Nederlanders doen er niet voor onder hoor...maar misschien verkeer je niet in die kringen? Haha!

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 12:22

Ik ben niet naar Hasselt geweest, dus daar kan ik niet over meepraten.
Ik wil wel even inhaken op de commentaren mbt Halteren.
Jurering van de halterklasses, zeker als het om jonge dieren gaat is altijd een kwestie van smaak (als alle paarden in die klasse correct gebouwd zijn). Ik heb dat zelf ondervonden tijdens beide NK's, de jurering van beide juryleden liep nogal uiteen...

Over het toilletteren e.d., dat is niets nieuws....bij elke rassenkeuring die al jáááren worden gehouden, worden de paarden op z'n mooist voorgebracht...dus dat zijn geen "nieuwe fratsen"!
Er is ook wat commentaar over het voor de wedstrijd opvoeden en "in model brengen" van jonge paarden; dat lijkt mij heel normaal als je serieus aan een NK mee wil doen!
Eén ding is zeker; ik heb een jaarling die keurig opgevoed is, met je meeloopt en meedraaft, niet in paniek raakt voor een tuinslang en waterstraal, een schaar en scheermachine niet eng vindt en superrustig op de trailer staat.
Nou, dat is voor de rest van 't paardenleven meer waard dan een maandje minder lang dag-en-nacht in de wei!

Freckles
Berichten: 613
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 12:39

Henriette schreef:

Over het toilletteren e.d., dat is niets nieuws....bij elke rassenkeuring die al jáááren worden gehouden, worden de paarden op z'n mooist voorgebracht...dus dat zijn geen "nieuwe fratsen"!
Er is ook wat commentaar over het voor de wedstrijd opvoeden en "in model brengen" van jonge paarden; dat lijkt mij heel normaal als je serieus aan een NK mee wil doen!
Eén ding is zeker; ik heb een jaarling die keurig opgevoed is, met je meeloopt en meedraaft, niet in paniek raakt voor een tuinslang en waterstraal, een schaar en scheermachine niet eng vindt en superrustig op de trailer staat.
Nou, dat is voor de rest van 't paardenleven meer waard dan een maandje minder lang dag-en-nacht in de wei!


Hier ben ik dus helemaal mee eens
wij hebben ons paardje ook ook zoveel mogelijk meegenomen en gehalterd voor de ervaring.
Het is wel geen halterpaard maar door de ervaringen is hij nu op 4 jarige leeftijd heel makkelijk op shows.

Hij is dit weekend voor het eerst mee geweest de grens over is toch 3 uur rijden maar je hoort of voelt hem niet op de auto OK dan!

radicalM

Berichten: 689
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 13:02

Regelmatig brengen wij Moon uit in de halterklassen. We proberen een balans te houden tussen mooi maken en paardvriendelijk bezig blijven. Hij wordt dus niet geschoren en blijft zonder dek buiten staan. Hij wordt ook niet van tevoren gewassen (oke, ik heb wel mazzel met zijn kleur ) want na de wedstrijd gaat hij weer lekker het land op. De rand van zijn oortjes en pluizige benen worden wel wat bijgeknipt en manen en staart worden goed geborsteld en "in model gebracht", hup gel/staart manenspray erop voor "coole" coupe. Natuurlijk zijn we wel regelmatig met hem bezig, vierkant zettten, wandelen op straat, enzo. Dus om nou te zeggen: recht uit de wei geplukt valt misschien wel mee.

K@rin

Berichten: 415
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 13:08

Het was op de tribune inderdaad wel eens lastig om de uitslagen te begrijpen, zoals bij amateur western pleasure zondagmiddag, double judged, en AQHA en ? show, je kreeg dus na 1 proef, vier uitslagen te horen, waarbij dus de winnaars van de ene uitslag helemaal niet vernoemd werden bij de andere uitslag (geen lid of niet ingeschreven voor dat onderdeel) Werkt erg verwarrend.
Ik moet zeggen dat ik als kijker de show wel gezellig vond, verwarmde hal, zitjes en grote tribune, dichtbij een bar, en tussendoor live-muziek. Grote hal met winkeltjes. Veel parkeerruimte op loopafstand. Alleen dat om 19.30 uur de brasserie al sloot, daar hadden we geen rekening mee gehouden...dus honger!!! Wij waren pas om 17.00 uur gekomen en hebben nergens een entreepost gezien. De consumptieprijzen, ik denk dat het overal wel zo gaat. En liever een schoon toilet voor 30 cent dan een gratis vies toilet.
In de Quarter staat trouwens een artikel over de belgische shows, dat die helemaal overspoelt raken door het groot aantal inschrijvingen waardoor de hele planning de soep in gaat. Het gaat dus juist goed met de sport Pling

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 16:21

Zomaar uit de wei plukken en een eerste prijs behalen op een grote wedstrijd, dat geloof ik inderdaad ook niet!
Paarden worden echt niet als halterpaard geboren, daar moet je wel wat voor doen.
Hoe ver je wilt gaan met scheren en dekentjes enzo., dat moet iedereen zelf weten, als het paard maar happy blijft.
Menig paard staat te genieten als ze veel aandacht krijgen bij het verzorgen en toilletteren, dat doen ze echt niet om jou een plezier te doen!

Ik heb een grote 7 jarige reiningmerrie, waar ik al een week of 6 aan de hand mee moet stappen ivm een blessure......ik ben heel blij dat ze zo ontzettend keurig met me meeloopt (zonder verdovende middelen) en dat komt mede door de haltertraining!

dirkje
Berichten: 712
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-03 22:17

by halter gaat het inderdaad om het exterieur van het paard .het behoort te voldoen aan de eisen van de quarter.de een scheert zyn paard de ander niet,moet iedereen zelf weten.maar je gaat niet in de bak staan ,met de stront nog in de staart,en de vieze vlekken van het in de box liggen,op wit kan het gebeuren dat je ze niet weg kunt poetsen,maar dan zitten er geen korsten op.by de grand champion verkiezing mares stonden er zeker 2 van deze gevallen.verder kan ik me helemaal vinden in wat henriette heeft geschreven,je hebt alleen maar profyt later van een halter training.wat niet inhoud,dat myn jaarling niet heeft gekleuterd.elke dag staat ze inde wei met onze andere jaarling,ze mag alleen twee weken voor een show niet meer in de wei,nou dan maar ravotten in de round pen,krygt ze dan krachtvoer,vind ze heerlyk.verder geloof ik zeker dat meer mensen het belang inzien van een haltertraining,anders zou er niet zoveel vraag zyn naar een clinic.