Wie weet er meer over Endurance rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-01 19:53

Hoi,

Ik lees en hoor de laatste tijd steeds meer over Endurance rijden met je paard. Wie beoefent deze tak van paardensport en kan mij er meer over vertellen?
Ik heb nog nooit endurance gereden, heb al info bij de DER opgevraagd. Maar meer info kan nooit kwaad. Dus schrijven!!!!!!!!!!!!............Misschien is dit ook wel voor mij en mijn paardje weggelegd....

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010


Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 20:21

Leuk! Ben afgelopen zomer bij twee endurancewedstrijden geweest en ik wil volgend jaar proberen een klasse I rit te rijden met het paardje van m'n zusje. Zijn conditie is al in orde, nu de mijne nog... Haha!

Er zijn wel een paar Bokkers die je iets kunnen vertellen: Laui, Maarten, NaVy en Janna, die hebben allemaal endurance gereden, doen het nog steeds of organiseren dat soort wedstrijden. Zie ook de volgende topics:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 1&forum=13

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... forum=15&5

en zie de volgende link voor info over trainingsopbouw:

http://www.vet2000.be/Basistraining.html

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 23:41

voor jou en jouw paardje weggelegd? voor ons en onze paardjes dan wel he?!!!!!
Knipoog

Guido is mijn Black Beauty...!!

**ik heb weer foto's in mn profiel**

pony35
Berichten: 23
Geregistreerd: 01-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 08:49

Wat voor paard heb je? En wat doe je normaal met hem/haar? Ik heb dit jaar 2 endurancewedstrijden gedaan (klasse I). Beide keren binnen de tijd gefinisht en ook nog op tijd de hartslag naar beneden (moet onder de 60 blijven). Errug leuk om te doen! Op zich is voor klasse I genoeg dat je 2 of 3 keer per week naar buiten gaat en verder normaal werkt met je paard. Je hoeft niet als training heel veel, heel lang of heel hard te rijden. Juist niet, want dan verbruiken ze alle energie al. De laatste 3 weken voor een wedstrijd moet je juist eigenlijk rustig aan doen, dan moeten ze basisconditie hebben en door niets te doen worden ze juist fit genoeg om zo'n wedstrijd te lopen. In de DER-info staat heel veel over trainingsschema's, maar die zijn echt pas nodig voor langere afstanden. Wel kan ik je aanraden om heel goed te leren inschatten wanneer en hoe de hartslag van je paard naar beneden gaat....

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 13:40

Ik heb idd op die links gekeken, maar heb nog een klein vraagje. Er wordt veel over afstande gezegd (de kortste afstand is tot 40km), maar binnen welke tijd moet dat worden afgelegd?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 15:47

In de klasse I mag je geen sneller gemiddelde hebben dan 15 km/uur. Vanaf de klasse II mag dat wel.

Stel dus dat een rit exact 30 km lang is, dan mag je er niet korter over doen dan 2 uur.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 21:51

Leuk dat je ook interesse hebt voor Endurance!
Ik rijd idd zelf ook Endurance, en kan het iedereen die voor 100% met z'n paard bezig wil zijn van harte aanraden!
Je moet je paard heel goed aan kunnen voelen, wanneer kan je nog verder gaan, wanneer is het tijd om te stappen, hoe voelt je paard zich.. Heel goed voor de band met je paard *LOL*
Even een reactie op de reactie (??) van pony35.. Daar klopt dus weinig van.. 3 weken is lang genoeg om de conditie van je pony weer naar beneden te krijgen..
En, als jij goed intensief traint, heeft je paard op een gegeven moment (door die goede conditie) zoveel energie dat daar 3 weken nixen niet voor nodig is.
Mijne heeft zo'n goede conditie dat ze nu uit zichzelf in de wei gaat rennen, bokken, springen, spelen enz.. Deed ze voorheen nooit.
Dus gewoon goed trainen, rustig aan op bouwen, en 2 dagen van te voren wat rustiger en minder doen, dus geen uitgebreide buitenritten of springlessen. Over de tijd.. Je moet in klasse 1 binnen de 9 km/u zitten, en zoals Karin al zei niet boven de 15 km/u. Dit doen ze om niet te veel van je paard te vragen, en die minimale tijd om er wel wat spanning in te houden. ALs je redelijk veel draaft en stapt red je die 9 km/u makkelijk. Ook staan er om de 5 km bordjes, zodat je kan uitrekenen hoe snel je op dat moment rijd. Als je na de wedstrijdstop nog steeds graag mee wil doen (in maart begint het seizoen weer), kan ik je die van Austerlitz aanraden. Niet de makkelijkste, maar wel een van de mooiste, grootste, en best georganiseerde. Als je een keer samen wil rijden, moeten je t even laten weten, voorlopig doe ik aan vrijwel iedere wedstrijd in klasse 1 mee (mag bij 3 met goed gevolg uitgereden wedstrijden naar klasse 2, maar is niet verplicht)! Je moet het eigenlijk gewoon een keer proberen, dan voel je pas hoe gaaf het is. Onderschat het alleen niet, er wordt goed op de hartslag gered!
Meer info kan je ook krijgen op http://www.geocities.com/endurancenl
Daar komt binnenkort ook de neiuwe wedstrijdkalender op te staan.
Ik hoop je dan te zien!
Voor meer info kan je me natuurlijk ook pben.
Groetjes

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-01 22:06

hoi es, dit had ik nog gevonden bij hoppa.to.
kom dus maar snel hier wonen ennuh.. trainen dan maar he!


ENDURANCE
Endurance staat voor lange afstanden rijden. Endurance is het Engelse woord voor uithoudingsvermogen en dat moeten de paarden wel hebben, want ze moeten soms wel 160 kilometer afleggen, op tijd. Er wordt gereden door prachtige gebieden, over zandpaden, over de hei, door het bos en de duinen en over het strand.

Denk hierbij niet aan zomaar een lekkere lange buitenrit, want Endurance is iets heel anders. Een buitenrit kun je bijna op elk paard maken, maar niet ieder paard die graag een buitenritje maakt is geschikt voor endurance. Een goed endurance paard is sterk, gezond en snel.

De Dutch Endurance Riders (D.E.R), is een vereniging die wedstrijden organiseert en een eigen tijdschrift uitgeeft.
Welke eisen worden er gesteld aan Endurance paarden?
• goede conditie
• verkeersmak en gewend aan andere paarden
• een gezond gestel als basis voor de training
• harde, gezonde en goed gevormde hoeven
• een sterk beendergestel en een goed skelet
• een sterk en gezond hart
• gezonde longen en een gezond ademhalingsgestel voor een goed uithoudingsvermogen
• een sterk en moedig karakter


Vooraf en onderweg neemt een veearts de hartslag en ademhaling van het paard op, en controleert hij of het dier niet kreupel of verwond is. Ook na afloop van de rit is er een keuring.

Wat wordt er van een endurance paard verwacht?
• meerdere uren op een dag lopen
• een gemiddelde snelheid aanhouden die hoog genoeg is om de concurrentie met andere ruiters aan te kunnen
• kunnen omgaan met verschillende terreinomstandigheden
• veterinaire controles met goed gevolg doorstaan
• de ruiter een prettige rit bezorgen zonder hem of haar overdadig te vermoeien
• blijven presteren gedurende een langere periode, liefst jarenlang
Klasse Afstand Minimum leeftijd paard


I 25 t/m 40 km 4 jaar
II 41 t/m 79 km 5 jaar
III 80 t/m 119 km 6 jaar
IV meer dan 119 km 6 jaar


Wat wordt er van de ruiter verwacht?
• Je bent minimaal 7 jaar
• Ben je nog geen 14, dan moet je onder begeleiding rijden van iemand die tenminste 21 is
• Je hebt een groom (verzorger) mee die emmers water aandraagt voor je paard en jou ook voorziet van eten en drinken. Het water voor je paard is niet alleen om van te drinken, maar ook om over het paard heen te gooien om hem af te koelen
• Een goede conditie
• Genoeg rij-ervaring om minimaal 25 km aan te kunnen

Guido is mijn Black Beauty...!!

**ik heb weer foto's in mn profiel**


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 79 bezoekers