mishandeling of nog net niet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

mishandeling of nog net niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-03 16:18

hoi

ik zit hier met volle verbazing te kijken.
er is bij ons in de bak een man met zijn paard bezig.
hij is nu zonder te overdrijven al 1 uur en een kwartier bezig met zijn paard te longeren en heeft alleen nog maar gegallopeerd.
volgens hem was het paard zo fit. nu loopt het met zijn neus op de grond maar goed....

enkele weken geleden was hij dus met dit paard een bosrit gemaken.
toen hij terug kwam liep dat paard stokkreupel, hij had blaren op zijn hoefzool (of wat er nog van over was) en het paard liep op zijn straal.
paard naar de kliniek, voorzichtig behandelt en hij mocht 3 weken niet rijden. de 3e week was hij alweer een half uur aan het longeren in galop en heeft hij nog een half uur gereden.

vorige week heb ik er dus 10 minuutjes opgezeten (hij was al naar het bos geweest, 2 uur paard was moe Scheve mond ) maar hij kon dus achterwaarts, schouderbinnenwaarts, liep netjes nageeflijk enz. (het is een tuiger)
hij ging er daarna ook weer op, en toen dat paard er gelijk vandoor (dat beest is bang van hem, niet gek ook , hij heeft haar stik veel pijn gedaan)
dus hij trekt dat paard naar links zodat het wel moet stoppen....en rijdt nog een kwartier verder.

ik vind het dus echt heel onverantwoord als hij zo doorgaat nog een kwartier valt dat paard dood neer vrees ik.


ff voor de duidelijkheid:

het is een volwassen man die ALS HET GOED IS volledig bij zijn verstand is. hij is nu ong. 3 maanden eigenaar van dat paard. hij staat op stal bij mijn buren. ik rij af en toe ook op de moeder en zus van dat paard en die zijn ook gewoon heel normaal en niet "wild" en "gevaarlijk"
ik en ook anderen hebben hem al meerdere keren vertelt dat dit niet verstandig is.
mijn buren vinden het ook heel onverantwoord en die zeggen ook dat hij dat paard dus niet meer de baas kan omdat dat beest bang is.
hij rijdt ongeveer 1x in de week.

Huilen

(edit: kijk net uit het raam en hij zit er nu op en is aan het galoperen)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 16:55

Zoiets is idd mishandeling imo.
Maar helaas kun je er denk ik vrij weinig aan doen.
Met hem praten, maar aangezien anderen dat ook al gedaan hebben, zal dat jammer genoeg weinig tot geen resultaat geven.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 17:00

Ben het met Runningkawa eens, waarschijnlijk weet die man niet eens wat hij zijn paard aandoet...

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 17:36

Het is jammer dat zoiets kan gebeuren. Sommige mensen hebben gewoon geen idee wat ze hun beesten aandoen. Hij zal er wel achter komen als zijn paard dood neervalt of als er een ongeluk zal gebeuren omdat het beest hartstikke bang is. Jammer dat het paardje eronder moet lijden.

Some love last a lifetime...Some love last forever!!!
http://www.freewebs.com/martellstables
Profiel is weer aangepast!!

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-03 17:41

Ja precies...
daarnet kwam hij nog terug om zijn longeer lijn op te halen, zegt ie:

"ik denk dat ik al weet wat het probleem is, ze heeft wat last van haar zadel er zitten drukplekken"

dan denk ik ook van zou die man nou echt niet beter weten Verward Scheve mond

Fabjuhlover

Berichten: 1893
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Huis ter Heide (Zeist)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 18:38

waarschijnlijk heeft die vent gewoon een bord voor z'n kop, weet alleen niet hoe je dat aan z'n verstan gaat brengen... succes Scheve mond

Fabje, you're always on my mind... Lachen
let vooral niet op mijn mooie naam...
1 jaartje op Bokt! (hieperdepiep)

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 19:21

Die man is niet helemaal goed snik ! dat paardje ! Boos! arm dier...

    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 19:24

Je kan er wel wat aan doen .. het klinkt misschien erg stom, maar kun je geen foto's of een video maken zonder dat die man doorheeft dat er iemand kijkt ? Daar kan je mee naar de dierenbescherming.

Je wilt misschien geen ruzie, maar je moet nu echt even aan dat paard denken en daarvoor doen wat het beste is ..

succes.. -groetjes-

-

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 19:58

Ben het 100 % met spetterlover eens !!!

    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond


joortje

Berichten: 10504
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: Stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 20:41

jezus dat is niet normaal meer jah kan er dan niemand wat van zeggen ofzow dit is zwaarmishandelen!!!!

<3

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-03 20:42

Ja idd als het vanmiddag niet zo geregend had, had ik het al op video gezet. (smste nl. naar mijn buurjongen dat ie weer bezig was stuurt ie terug "film dat dan" Haha!)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 20:43

Je kan er niks aan doen en het is geen mishandeling (in de zin van strafbaar) je kan hoogstens proberen de man aan zn verstand te brengen dat het niet echt heel erg goed is voor zn paard ................

Mist

Berichten: 9477
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 20:56

Zoals gijsenkim zegt, ik denk dat hier moeilijk wat aan te doen is. Hem er op aanspreken is een eerste stap. Misschien kun je e.e.a. van internet afprinten over "warming up" en "afstappen" trainingsschema's e.d. en die bij hem in de box gooien als hij weer zo bezig is ?
Sommige mensen zouden geen paarden moeten MOGEN hebben

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 21:05

tja het ligt eraan hoe dat paard er verder uitziet, als je wil hardmaken dat het om mishandeling gaat, de DB vind een paard al snel goed verzorgd.. ik zou toch proberen om het aan die man zijn verstand te peuteren...

Dag lieve mama...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 21:15

zeker die kerel die spoort niet, is ie bang voor zn paard ofzo dat ie haar zo laat galopperen totdat ze er bij neer valt? Heet er nog mooit iemand wat van gezegt waarom hij dat doet dan? Slaat toch helemaal nergens op dit?

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-03 21:50

Hij is er idd geen baas meer over dus laat ie haar galoperen tot ze er bij neervalt.
Het paard ziet er verder wel goed uit dus ja...
Toch maar proberen die man aan zijn verstand te peuteren door het gewoon keihard te zeggen dat ie z'n paard aan het vernielen is...

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 22:21

Ik zou ook proberen om die man aan zijn verstand te brengen dat hij totaal verkeerd bezig is, want spijtig genoeg zal je bij de DB geen kans maken vrees ik, omdat je toch voldoende bezwarende bewijzen moet hebben en liefst nog een paard in slechte fysieke toestand. Vraag hem anders eens waarom hij dat doet(op een subtiele manier) en probeer hem uit te leggen dat er nog andere manieren zijn. imo is het absoluut niet goed om een paard dat een tijd heeft stilgestaan opeens terug tot het uiterste te drijven.

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Diplodocus

Berichten: 160
Geregistreerd: 24-10-03
Woonplaats: borssele

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 11:54

Nee inderdaad die vent is zeker niet bij z'n volle verstand. Het is alleen zo sneu dat dat paardje er de dupe van is. Maar ik denk zelf ook dat je heel weinig kans maakt bij de DB. Ik heb ook eens zoiets gehad en toen ik ermee naar de DB ging zeiden ze zelf dat ze er ook maar weinig aan konden doen. Zolang hij te teten,te drinken en een dak boven z'n hoofd had konden hun alleen maar met hem gaan praten.
Veel succes ermee!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 14:52

Jeetje, is die man niet goed wijs!
Ja, imo valt dat wel onder dierenmishandeling, zeker als hij ook nog eens een keer per week komt, en dan het dier op zo`n manier afbeult!
Ik voel me al bijna schuldig als ik een half uur longeer (dus in drie gangen en met tussenpauze`s), laat staan een uur of meer in galop!

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 15:42

op de manege waar ik reed was ook zo'n man! die beulde zn paard niet af met galopeer werk maar om het kleinste sloeg ie zn paard! Dat paard werd gewoon bang want hij wist niet wat ie moest doen omdat dat dier pas 5 ofzo was Verward
Ik denk dat het niet zo veel kwaad kan om je paard lang te laten galopperen maar een uur?? achter elkaar door? nee, dat vind ik een beetje heel erg zielig! die man moet zelf maar eens proberen om een uur ronddjes in zand te gaan rennen!

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 15:43

ik longeer mijn paard altijd maar een half uurtje vind ik genoeg!!
die vent spoort niet joh, ik zou het hem zeggen!!

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 16:49

Mishandeling vind ik een groot woord, zolang het paard eten en drinken krijgt is het niet al te erg. Een uur longeren in galop is wel wat zwaarder dan wedstrijdgericht rijden, maar dierenmishandeling is het nu ook weer niet. Tuurlijk vind ik het ook erg dat dit gebeurd, maar ik denk dat je dit beter tegen die man zelf kan zeggen.

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 17:18

ik longeer altijd hooguit een half uur. imo is dit zeker mishandeling! maar ik zou er niet in je eentje wat aan gaan doen.

[o]

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 18:52

Hoewel ik zeker niet alles vind kunnen ben ik het niet helemaal met je eens over de stralen. Ik doe er juist alle mogelijke moeite voor om mijn paard zeker ook op de stralen te laten lopen. Daar zijn ze oorspronkelijk ook voor bedoeld. En inderdaad, wil je wat ondernemen dan zul je helaas bewijs moeten hebben in de vorm van een video e.d.

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-03 19:19

De volgende keer als hij gaat rijden, zal ik hem wel zeggen dat het helemaal niet verstandig is en dat je er beter een uur op kunt gaan zitten met stap-draf-galop en tussenpauze, om het vertrouwen weer terug te krijgen.

Maar, dat paard liep zo op zijn stralen, dat het helemaal bloedde, dat is niet echt de bedoeling denk ik Verward


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: shadowstar, Ubermetrics en 88 bezoekers