er werd mij net gezegd dat...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

er werd mij net gezegd dat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-03 18:56

je een vijfjarige niet aan de teugel mocht rijden omdat hij/zij dan een bobbel in de nek kreeg?
mijn antwoord daarop was dat die bobbel er alleen maar kwam als je verkeerd aan te teugel rijd,en of je paard dan 5 of 15 is niet uitmaakt.
Maar ik wou het toch maar effe checken,voor ik m'n berijdpony verpest...

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.


Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 19:12

Ik zou zeggen, maak je geen zorgen, het is helemaal niet slecht namelijk.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 19:31

Een paard gaat vanzelf nageven als hij goed wordt bereden, dus zou een beetje erg vreemd zijn als dat niet zou mogen. Op dat moment zorg je juist voor een houding die het gezondste is voor het paard als die een ruiter op zijn rug heeft.

In de krul trekken is nooit goed, 5 of 15 haar oud.


Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 19:33

Als je het goed doet en het paard dus over zijn hele rug gaat lopen en ontspannen is, dan is het wel goed.

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 21:07

Die bobbel in de nek, noemt men ook wel eens een valse knik.
Idd is dat zeker niet goed of gezond, maar....
Dat heeft met de manier van het rijden te maken en niet met leeftijd.
Een jong paard kan en mag wel degelijk aan de teugel lopen, maar zoals elk paard op iedere leeftijd wel op een correcte manier.

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 12:01

en hij kan het maar beter gelijk goed "aanleren"... een jong paard dat goed gereden is, heeft vertrouwen in de ruiter en durft zich ook te ontspannen. een paard van 15 dat helemaal verpest is heeft het daar een stuk moeilijker mee... jong geleerd is oud gedaan!

Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 20:19

Als je je paard netjes rijd moet hij idd vanzelf na gaan geven, en dan lijkt het me niet dat hij daar problemen mee krijgt!

Issa

Berichten: 26
Geregistreerd: 03-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 13:08

Hoe krijgt een paard eigenlijk een bobbel in de nek?

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 14:55

in het begin kan het zijn dat je een jong paard overvraagt, maar dat de halshouding correct lijkt. de musculatuur heeft zich nog niet gezet, en je weet niet echt hoe het totaalbeeld eruit ziet. dus misschien doelen ze erop dat je niet teveel mag vragen qua oprichting aan een jonger paard. maar eerst goed de rug moet ontwikkelen en een standaard-correcte- halshouding moet ontwikkeld hebben die niet helemaal opgericht is.
dus aan teugel mag zeker wel, maar de schrijver is er, terecht, bang voor dat veel jonge paarden er teveel in geforceerd worden, omdat hun ruiters niet snappen dat de paarden zichzelf nog moeten opbouwen.
of dat nu aan 3,4,5,6 jaar is dat een paard volledig zijn musculatuur heeft vastgelegd, in grote lijnen althans, doet er niet toe. je voelt zelf wel waar je mee bezig bent. alleen voelen sommigen dat niet, en misschien was het dat waar diegene op doelde.

Enya - Daya :-)

Lianne007

Berichten: 2878
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 15:05

als het paard netjes wordt gereden,zal het waarschijnlijk zelf nageefelijk gaan lopen,het lijkt mij dat het paard zo niet geforceerd wordt.
je moet natuurlijk niet met je handen het paard naar beneden laten lopen,hiermee kan je net als ponyzotje zegt het paard overvragen..
het paard voelt zelf wanneer het ontspannen is,en zal zo gaan "zakken"

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 18:44

Wat ik nu lees heb ik echt nog nooit van gehoord!!!
En idd als een paard netjes wordt gereden zal het waarschijnlijk zelf nageefelijk gaan lopen!!

Live,LOve,'ndLaugh

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 20:10

als het paard goed en ontspannen loopt maakt het niet uit, alleen je moet ze niet doortrekken en zegmaar dwingen hun nek te buigen. Als je paarden los ziet lopen, en ze lopen wat te showen doen ze hun hoofd ook vaak zo, dus het is opzich niet heel onnatuurlijk.

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 20:29

Ik vind het ook een raar verhaal en kan ook alleen maar komen door verkeerd rijden.

Als het echt zo zou zijn, zou er een verbod zijn om met paarden van (t/m) 5 dressuur wedstrijden te lopen. Want in dressuur wordt een paard toch juist aan de teugel gereden (of zou moeten worden gereden).


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers