weglopen na een volte

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - Belgiƫ

weglopen na een volte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-03 20:23

Als m'n berijdpony te snel gaat en niet meteen reageerd op opvangen op de buitenteugel,zet ik haar op een volte.Ze vertraagd,zoals de bedoeling is,maar zodra ik weer op de hoefslag kom gaat ze weer sneller lopen.Ik zet haar dan weer op een volte,en weer hetzelfde:ze vertraagd maar als ik weer op de hoefslag kom versneld ze weer.Op die manier kan ik wel 20 voltes rijden,steeds doet ze hetzelfde.Ze doet dit ook enkel in die bepaalde bak,dus als ik ergens anders rijd doet ze het niet.Ze heeft nergens echt schrik van,is ook niet extreem kijkerig ofzo,ze boeit zich gewoon heel hard op en van serieus rijden komt dan niks meer.

Wat ik als tip kreeg was meteen aan het werk zetten zodat ze moe werd,maar ze word dus niet moe,zelfs als ze helemaal nat is van het zweet wil ze nog alleen maar galopperen.Ik heb les met haar,maar in een andere bak,waar ze dus niet zo doet.

hebben jullie tips?

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 21:03

Ik weet niet of het helpt maar misschien kun je haar direct na die volte eens halt laten houden. Ze moet dan leren dat er na die volte niet versneld wordt, dus ze moet jouw commando afwachten. Succes ermee.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 21:40

probeer haar eens niet op de volte te zetten maar met je zit terug te rijden.......en wat ook kan helpen is haar bezig houden maak je bij A een volte dan verander je van hand bij F en daarna rijd je een volte halve baan bij c ofzo zoiets constant iets te doen geven waardoor ze niet de tijd krijgt om hard te gaan......en anders wat Manon zegt.

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 21:56

goeie tips, ik ga het ook uitproberen, ik heb namelijk PRECIES hetzelfde probleem. Ik oefen veel zonder teugels, maar ook op de zit reageert ze dan vaak niet meer. Als je het paard stil zet elke keer als ie weer gas geeft, en na het halthouden gelijk weer voorwaarts (of iets anders wat ie niet als rust ervaart), dat werkt volgens mij soms wel, want dan gaat ie opletten, EN je doorbreekt de cirkel die je nu hebt denk ik.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 21:59

Jep dat zou ik ook doen. Het stoppen na de cirkel. Mischien heb je je paard on bewust geleerd om na de volte te versnellen in die bak. Of ga is 8 jes maken. Maakt er maar wat leuks van.
Overgangen op de volte, net uit de volte enz.

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 22:04

Dat achtjes draaien werkt op zich wel goed, maar ik denk niet dat je probleem daarmee is opgelost. Ik heb het idee dat ze de volte uit versnelt omdat ze dan sneller KAN, en op de volte MOET ze rustig, anders gaat het niet. Met achtjes dwing je ook tot langzamer lopen, maar je lost het probleem er niet mee op. Het voordeel van achtjes is denk ik wel dat ze vanaf de ene volte gelijk over gaat in een andere, en dus moet opletten, (en ze wordt er lekker nageeflijk van) maar zodra je weer rechtuit gaat is het weer mis.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 22:14

oke...is het paard helemaal ontspannen?? zo ja, dan vraag je vriendelijk of ze langzamer wil gaan (met je zit en een zachte ophouding) doet ze dit niet moet je even een DUIDELIJKE ophouding maken maar niet gaan hangen wel los-vast-los-vast. Maar wel echt reactie eisen. en dit consequent volhouden dan zal ze vanzelf op de 1e keer reageren want de 2e keer is minder aangenaam.......en er toch aan gaan werken dat ze op je zit reageert.