vast op links en rechts?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

vast op links en rechts?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-03 17:39

Ikrij tegenwoordig een nieuw paard . Nu ben ik er dus achter dat dit paard in stap op links, in draf op rechts, en in galop op links vastzit. Waar zou dit door kunnen komen? Ze is een paar maanden geleden kreupel geweest, er zijn toen foto's van haar benen gemaakt waar niets op te zien wass. Ze staat nu op ijzers en is niet meer kreupel. Ik vond het heel vreemt, ze valt in galop ook ontzettend naar binnen.. Iemand enig idee?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 17:40

Kan zijn dat ze haken op de kiezen heeft.


djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 18:41

het naar binnen vallen dat ligt aan haarzelf denkik je kan het verhelpen door je binnenteugel omhoog te houden (niet extreem omhoog natuurlijk Knipoog) en tja de kreupelheid kan idd zijn doordat ze een tijdje geen ijzers heeft gehad.
als je het vastzitten wilt verhelpen heb je een heeeele lange tijd nodig om alles goed te beheersen. mensen gaan eigenlijk al veel te snel galloperen enzo terwijl ze het paard in stap nog neit eens goed hebben. Probeer het probleem eerst in stap te verhelpen probeer haar niet gelijk helemaal aan de teugel te willen. Als je er echt geen raad mee weet dan zou ik een goede instructeur/instructrice zoeken en als je meer wilt weten hoe je het aan meot pakken pb me maar Haha!

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-03 21:13

het kan niet zijn dat ze haken op haar kiezen heeft, omdat ze hetzelfde doet als ik haar met een touwhastertje rij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 21:17

Als je paard toch ergens kreupel is, dan is het heel vaak dat hij bv draf rechtsom goed doet, maar de galop juist de andere kant.
Dit door de andere beenzetting en het gewicht waarmee hij dan het meeste belast

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 21:20

(ik zal vast half bokt over me heen krijgen nu) maar ik zeg altijd een paard zit niet links of rechts vast, maar word vaak links of rechts vast gereden.
Daar bedoel ik mee dat de ruiter het paard niet 4kant onder zich heeft lopen. Jou hulpen moeten dus vanuit het midden komen en niet vanaf een kant.
Je geeft ook aan dat het paard soms naar binnen valt, daarmee geeft jou paard al aan dat jij niet goed met je hulpen bezig bent. Een paard hoeft niet naar binnen te vallen als jij hem de weg wijst en duidelijk bent met je hulpen. Duidelijk zijn met je hulpen wil niet zeggen goed trekken en veel kuit, maar soepel en begrijpbaar.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-03 21:33

Citaat:
ik zal vast half bokt over me heen krijgen nu) maar ik zeg altijd een paard zit niet links of rechts vast, maar word vaak links of rechts vast gereden.
Daar bedoel ik mee dat de ruiter het paard niet 4kant onder zich heeft lopen. Jou hulpen moeten dus vanuit het midden komen en niet vanaf een kant.



Maar ik rij haar niet alleen, het ander meisje dat haar rijd constateert excact hetzelfde. Ze is nu overigens nog maar een 2 maanden in training sinds de kreupelheid (daarvoor al 2 jaar niet bereden). Ik doe alles nog heel rustig aan aan een los teugeltje

Citaat:
Je geeft ook aan dat het paard soms naar binnen valt, daarmee geeft jou paard al aan dat jij niet goed met je hulpen bezig bent. Een paard hoeft niet naar binnen te vallen als jij hem de weg wijst en duidelijk bent met je hulpen. Duidelijk zijn met je hulpen wil niet zeggen goed trekken en veel kuit, maar soepel en begrijpbaar



Maar hoezo valt ze in draf dan alleen op recht naar binnen en in galop alleen naar links?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 22:22

Omdat ze misschien moeite heeft met het onderzetten van een bepaald been waar een medisch probleem zou kunnen zijn?

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 22:29

Je verteld nu dat ze al 2 jaar stil heeft gestaan.
Naast het kreupel geweest zijn, zie ik toch drie opties.
1 het paard mankeerd nog altijd iets.
2 het rijden word niet naar behoren gedaan
3 door het zo lang niet bereden zijn loopt ze als een jong paard.
Het kan een van drie zijn of zelfs alle drie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers