[endurance] welk zadel ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

[endurance] welk zadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-03 16:51

Gezien ik volgend jaar in klasse II wil starten en wellicht door wil stromen naar klasse III, zit ik er over te denken om een ander (endurance)zadel aan te schaffen.
Mede doordat ik merkte dat mijn westernzadel toch zwaar is als je hem een tijdje vast moet houden Schijnheilig
Het is de bedoeling dat ik mijn westerzadel verkoop (dan wordt het helemaal tijd dat ik mijn boktnaam eens verander Haha! ) en van dat bedrag een ander zadel aanschaf. Wellicht dat mijn girorekening ook nog kan sponsoren, maar erg veel zal dat niet zijn Scheve mond

Het liefst heb ik geen "engels" zadel meer....maar alle tips en ervaringen zijn welkom.
Dit met name, omdat ik geen enkel idee heb van de kwaliteit van de endurancezadels. Want ook daar zullen mindere tussen zitten Lachen
Dus....wat zijn de aanraders voor mij en Salty?

"The world is best viewed through the ears of a trotter"


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 17:03

Je zit in dezelfde schuit als ik... Ik heb sinds een maand een Crates Endurance zadel maar merk nu dat het mijn houding niet echt goed doet. Als jij het lang lichtrijden in een westernzadel gewend bent dan kan jij er misschien wel mee overweg... Ik mis toch de kniewrongen, merk ik nu. Niet bij een bosritje maar wel bij een trainingsritje.

Ikzelf neig nu toch terug richting engels. Heb gisteren op een Hulsebos endurance gezeten en dat vond ik voor een engels zadel heel behoorlijk zitten (niet het lanceerplatform-gevoel). Het Profi Trekking zadel van de Horseman heeft ook m'n interesse.

Kijk eens op Horseman voor hun endurance zadels. Hoewel een endurance zadel op westernboom (zoals jij denk ik zoekt) niet lichter als 10 kilo komt, dus als je al een licht westernzadel hebt dan is het misschien niet echt de moeite.

Wat is er verder? Ik vind de podiums wel interessant, maar die zijn naar mijn idee toch meer voor 'wedstrijdzadel ernaast' dan als enige zadel. Of je moet een podium western-zadel nemen, die zijn niet zo zwaar. Maar dan schijnt de pasvorm weer lastig te zijn...

Dit is overigens mijn huidige zadel: Crates Endurance. Als je interesse hebt, het is waarschijnlijk binnenkort te koop. Moet ik wel eerst beslissen wat ik dan ga nemen.. Lachen

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-03 17:10

Ik ben inderdaad het lichtrijden in een westernzadel gewend, maar ik weet niet of ik dit vol ga houden op de langere ritten Haha!
Een iets lichter zadel zou wel fijn zijn voor Salty, zij heeft dan immers extra gewicht te dragen. In klasse I gaf dit nog geen problemen, maar ja...klasse I is dan ook maar een "kippe-eindje".

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 17:12

Houd er wel rekening mee dat mocht je ooit FEI wedstrijden gaan rijden (en zoals jullie nu gaan zie ik dat nog wel gebeuren) dat het minimum gewicht van jou+zadel 75 kilo is. Je kan wel heel leuk voor superlichtgewicht gaan, maar als je zelf ook niet zo zwaar ben krijg je het dan voor de FEI weer geknutsel met lood enzo.

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 17:31

Ik heb zelf een Thorowgood Griffin Endurancezadel gehad..
Heb er alleen nog noiot een endurance mee gereden.. Haha!
Maargoed dat is wel een heel fijn zadel..
Heb er zelf wel een tijdje mee buitengereden.. zit erg lekker..
Anders moet je eens kijken op www.thorowgood.nl daar staat ie op..

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48122
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 17:54

Is een boomloos zadel een optie? Torsion heeft ook speciale endurance- en trekking-modellen...

Ik heb zelf geen endurance gereden met een torsion (wil ik wel gaan doen volgend jaar ofzo) maar wel in de bak en een stukje buiten.. Banjer liep er iig meer ontspannen en ruimer mee, en ik kon zelf ook beter ontspannen... (en het is lichter dan een "gewoon" zadel... Haha!

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-03 18:08

ArwenLune schreef:
Houd er wel rekening mee dat mocht je ooit FEI wedstrijden gaan rijden (en zoals jullie nu gaan zie ik dat nog wel gebeuren)

Bloos Eerst klasse II en III nog maar eens door zien te komen



Citaat:
dat het minimum gewicht van jou+zadel 75 kilo is. Je kan wel heel leuk voor superlichtgewicht gaan, maar als je zelf ook niet zo zwaar ben krijg je het dan voor de FEI weer geknutsel met lood enzo.


Wat dat betreft zou ik nu nog wel een zadel van 10 kilo kunnen gebruiken Haha! Maar, mochten we daar ooit komen, dan zijn we ook wel weer een paar jaar verder en ik ben dan misschien ook wel weer een paar kilootjes gegroeid Lachen

"The world is best viewed through the ears of a trotter"


Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 18:10

Nou ik heb dus de beruchte Podium Cahmpion waar ik komend jaar mee ga starten. Wij zijn er zeet tevreden over, is lekker licht, geeft je paard veel bewegingsvrijheid en je hebt zelf energie over als je er vanaf stapt.
Daarbij issie nog betaalbaar ook voor ernaast/erbij.

Succes met beslissen....
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-03 22:40

Ik geloof niet dat er niet meer mensen zijn die ervaringen hebben met (verschillende) endurancezadels.
Het topic was dan ook wat weggezakt Lachen

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 22:54

Anders even op de endurancelijst een gooi geven, daar zijn er genoeg....

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot en 75 bezoekers