Hoe een dribbelaar een beetje rustig krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Hoe een dribbelaar een beetje rustig krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 21:07

Tja ik ben weer begonnen met het rijden van Syta. De eerste minuten is het echt crossen en als een gek draven en later gaat het iets beter. Heeft iemand nog tips om een onrustig paard ietsjes rustiger te krijgen?

Ik ben al langzamer aan het lichtrijden en het werkt uitstekend! Daarnaast moet ze echt aan het werk gezet worden en veel figuren rijden. Ik ben zelf ook rustig dus dat werkt ook alleen maar in ons voordeel!

En ze kan niet stappen..... ze kan vreselijk dribbelen...... Maar als ze eenmaal los is dan is het een brok energie en kan ze de sterren van de hemel lopen!

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 21:24

Als Dennis gaat dribbelen laat ik juist mijn teugels vieren en laat hem van voren los. Al is dat in het begin wel heel moeilijk omdat je dan het idee heb dat je juist alle kanten op ga vliegen.

Gewoon zelf rustig blijven, los teugeltje en er op die manier ontspanning in proberen te rijden. Dan is op pakken later vanzelf niet zo moeilijk meer.

Farjen

Berichten: 7985
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 21:25

Op je zit terug rijden, langzaam lichtrijden..
Met het stappen, doet ze het alleen in het begin of als je een tijdje aan het rijden bent ook? Mss sluit je haar op en moet je haar iets meer losse teugel geven..
Camble kan zich soms zo druk maken en ik geef iets meer teugel en mevrouw is zo rustig als iets..

loesjah
Berichten: 6
Geregistreerd: 29-10-03
Woonplaats: hoksebarge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 21:41

eej mijn pony is buite ook errug druk dus k weet waar je ut over hebt:P maar wat meestal ut beste werkt is nie aan de teugels gaan hange maar tege houwe en late viere, tege houwe en late viere.... en zo maar door en vooral zelf rustig blijve oja en het helpt ook heel errug goe (bij mij tenminste) om je pony of paard hard aan ut werk te zette..

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 23:18

Wat ook vaak heel goed werkt. Is heel duidelijk zijn stap is stap en draf is draf. Ik heb zelf een nogal heftig paard. Als die pit heeft dan wil hij ook alleen maar hard en dan liefst nog springen en bokken ook. Door duidelijkheid kan ik hem nu ook in zulke momenten zonder zadel en hoofdstel rustig rijden.

Het paard moet naar mijn mening weten waar hij aan toe is. Weet hij dit niet dan zou hij door geen duidelijkheid op zijn eigen gevoel gaan werken. Weet hij dat er wat anders van hem verwacht word. Dan zou hij rustiger worden omdat hij weet waar hij aan toe is.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 12:13

Deed mijn paardje in het begin ook ontzettend...die kon gewoon het tempo niet vinden.
Ben begonnen met wat lossere teugels te rijden, zodat ze zich toch wat kon strekken en ontspannen en vervolgens alleen maar figuren rijden.
Kleine voltes, veel slangevoltes, allemaal van die figuren waarin ze slecht veel vaart kunnen maken. Werd ze rustiger dan werden de figuren groter. Grote volte, grotere slangevoltes, gebroken lijnen etc....
Met draf begonnen we met kleine stukjes. Aandraven, paar meter (lange zijde bijv) draven en weer stappen. Rust weer zoeken en weer aandraven en zo doorgaan.
Als het goed is krijgen ze zo vanzelf door dat ze eerst rustig moeten stappen voordat ze mogen draven. In draf kun je hetzelfde doorwerken naar de galop als met de stap naar draf.

Trekken aan de teugels heeft vaak geen zin. Je houding wordt er niet beter op en het paard voelt zich alleen maar ongemakkelijk. Meestal gaan ze er ook alleen maar harder van lopen.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-03 20:21

Vandaag heb ik heel veel overgangen met haar gemaakt. Ze begint nu haar hoofd omhoog te gooien en sterk te worden in de overgangen. Iemand zei dat ik een bit moest hebben met een puntje dat tegen haar gehemelte aan ging Verward Dat wil ik dus helemaal NIET. Ik rijd haar nu met een dubbel gebroken trensje.
Hoe meer ik de teugels laat vieren hoe sneller ze gaat. Vandaag heb ik de teugels laten vieren en ze ging als een idioot in galop. Ik blijf wel zitten maar na een paar rondjes had ik toch zoiets van: dit werkt niet. Ze wil sneller gaan dan haar eigen beentjes. Zo is ze als twenter ook over de kop gegaan.

Stappen ging redelijk aandraven ging ook netjes maar dan opeens na een paar meter pakt ze het bit op en doet haar hoofd omhoog, ik haar weer op de volte en dan gaat het weer goed een paar meter verder hoofd weer om hoog, ik haar weer op de volten en zo gaat het steeds maar door.....

Wint de aanhouder? Wat moet ik hier nu mee aan? Verward

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 20:35

Het komt op mijn over, als een paard dat geheel op zijn voorhand loopt. En waarscheinlijk omdat hij van voren niet sterk genoeg is kan hij niet stoppen.
Die voltes zijn goed. Ik zelf zou steeds als ik voel dat ze ongecontroleerd word en op de voorhand valt een overgang maken naar stap. Zo leert ze haar achterhand te gebruiken om zich op te vangen.

Het rond rijden is heel belangrijk voor z'n paard. Wat je zegt van hoofd omhoog en dus rug naar beneden. Dat is echt een probleem van het op de voorhand lopen. Vaak hebben deze paarden nooit geleert wat ze met hun achterhand moeten doen. En dit zijn vaak paarden die te snel aan de teugel werden gereden met inrijden. Dus geen tijd hebben gehad om hun eigen evenwicht te vinden.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 20:37

Een bit met een puntje? Lijkt me niet echt iets diervriendelijks.

sanne222

Berichten: 691
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 20:41

Ga erop zitten als een zandzak, doe net alsof er niets aan de hand is en zing een rustig liedje. Wedden dat ie dan rustiger wordt!
En met draven inderdaad langzamer lichtrijden en nooit trekken aan de teugels.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-03 21:06

sanne222 schreef:
Ga erop zitten als een zandzak, doe net alsof er niets aan de hand is en zing een rustig liedje. Wedden dat ie dan rustiger wordt!
En met draven inderdaad langzamer lichtrijden en nooit trekken aan de teugels.


Tja ik heb meerdere liedjes gezongen vandaag al galopperend op haar rug maar ze werd er niet rustiger van! Misschien was het haar smaak ook wel neit Clown

Ik mocht haar beleren als 3 jarige en dat is goed gegaan. Toen was ze nog wel druk maar niet zo idioot als nu. Toen zou een andere vrouw met haar de wedstrijden in gaan. Ze heeft haar gereden en toen werd ze sterk van voren en daarna is ze eigenlijk alleen maar met de slof en aan de touwtjes gereden. Maar we krijgen straks weer les (al eentje gehad) en ik hoop zo haar er weer boven op te krijgen.

Maar natuurlijk zijn alle tips welkom!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 21:24

LuvdaTossa schreef:
Iemand zei dat ik een bit moest hebben met een puntje dat tegen haar gehemelte aan ging Verward Dat wil ik dus helemaal NIET. Ik rijd haar nu met een dubbel gebroken trensje.


Daar bedoelen ze gewoon een enkelgebroken watertrensje mee hoor Knipoog

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 21:27

tja zoals iedereen als zei: teugels toch echt wel lossen, of misschien kan je proberen van met je zit tegen te werken Verward Wat ze mij hebben geleerd met mijn paard nooit aan een stuk de pîste rondrijden, dus altijd cirkels, kleine voltes, slangenbogen, enz enz bezig blijven dus Haha!

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 21:44

sanne222 schreef:
Ga erop zitten als een zandzak, doe net alsof er niets aan de hand is en zing een rustig liedje. Wedden dat ie dan rustiger wordt!
En met draven inderdaad langzamer lichtrijden en nooit trekken aan de teugels.


Dit werkt bij mij ook altijd, en gewoon de teugels losgooien (niet TE los natuurlijk Knipoog ). Hoe meer je vastpakt hoe zenuwachtiger ze worden.

De grens tussen stap en draf heel duidelijk maken. Sabine (vorige verzorgpony) kon ook niet normaal stappen. Toen hadden we van dr dribbelpasje een aparte gang gemaakt. Ze mocht dus wel dribbelen, maar alleen als je zelf de hulpen gaf. Mss ook iets voor jou?

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 21:50

probeer eens eerst een duidelijke ophouding te maken voordat je de teuegels iets laat vieren. op deze manier krijg ik mijn arabier gewoon aan het stappen: ophouding maken en als hij dan ook maar een pas stapt meteen de teugels vrij.
je zegt ook dat je paard sterk wordt in de overgangen, dat kan alleen als jij hem teveel vasthoud. met overgangen werk je met hetzelfde princiepe... zithulp, ophouding en los. als je hem vast blijft houden gaat hij terug trekken en niet stappen.
succes!

Cowgirl

Berichten: 23742
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 22:41

Ik zou ook eens kijken of de oorzaak niet ergens ander ligt.

Een paard wat steeds het hoofd in de lucht gooit en alleen maar rent kan best eens last van de rug hebben.
Veel problemen worden veroorzaakt door slecht passende zadels. Dus laat daar ook eens naar kijken.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 22:53

misschien als het niets lichamelijk is gewoon laten renne,! in een tempo dat ze vlug moe wordt, maar niet te gevaarlijk!en het zou kunnen dat ze een uur aan een stuk zal moeten galoperen,maar ze mag maar stoppen als jij het zegt
dus laat ze lopen, maar zodra ze moe wordt zal ze terug willen in draf, laat haar dan nog enkel toertjes door galoperen,en geef dan de hulpen voor draf, en van de draf ook,laat haar net iets over haar tempo lopen,zodat ze wet dat jij het tempo bepaalt, en zorg dat ze moe is op het einde, dan zal ze maar al te graag stappen,dribbelt ze ? dan moet ze lopen! en vlug ook!na ee ntijdje zal ze el doorhebben dat dribbelen =lang en hard lopen!:D
of anders er misschien een slof om hangen als noodoplossing(en die alleen gebruiken als het echt nodig is?)maar hiervoor kun je best bij je instructrice/instructeur te raad gaan!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-03 14:11

Feetje"]
[quote="LuvdaTossa schreef:
Iemand zei dat ik een bit moest hebben met een puntje dat tegen haar gehemelte aan ging Verward Dat wil ik dus helemaal NIET. Ik rijd haar nu met een dubbel gebroken trensje.


Daar bedoelen ze gewoon een enkelgebroken watertrensje mee hoor Knipoog
[/quote]

Nee zeker niet! Daar heb ik nl al mee gereden en toen kreeg ik het advies om een dubbel gebroken bit te nemen. Dus het is echt een niet vriendelijk bit.... *zucht*

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 14:19

nee,kdenk dat ze bedoelen,een bit met een puntje dat tegen het gehemelte gaat=enkelgebroken bit
enkelgebroken is een klein beetje scherper dan dubbelgebroken
of ben ik nu verkeerd?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 14:39

Er zijn verschillende ideeén van. Een enkel gebroken bit zou scherper zijn omdat het op de gehemelte drukt. Maar een ander zegt juist weer dat een dubbel gebroken bit scherper is omdat het de mond hoeken bijelkaar snoert. Dus een soort note krakers effext. Ik weet het niet wat ik nou moet geloven. Wat nou het beste is.

Maar een bit is ook niet om er aan te trekken. Bij nood is dat soms nodig. Maar bij juist gebruik ga ik toch voor de dubbel gebroken bit.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-03 18:07

Maar dan komt ze toch niet uit ontspanning naar beneden maar vanwege het vermijden van pijn? Mmmm dat is mijn streven iig niet!

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 18:31

Cowgirl schreef:
Ik zou ook eens kijken of de oorzaak niet ergens ander ligt.

Een paard wat steeds het hoofd in de lucht gooit en alleen maar rent kan best eens last van de rug hebben.
Veel problemen worden veroorzaakt door slecht passende zadels. Dus laat daar ook eens naar kijken.


Ben ik het mee eens, zou het dier is laten nakijken, rugproblemen, maar ook gebitsprobelemen ed.

Een tip voor het rijden:
Let op je ademhaling, diep in en uit ademen, af en toe is diep zuchten en probeer is ( als hij stapt) te voelen wanneer de achterbenen wordt verplaatst ( al je heup naar beneden gaat komt zijn achterbeen aan die kant eronder) en de voorbenen, en wanneer komt de buik tegen jouw been aan? en daarbij constant diep blijven ademen!

Succes Lachen

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 18:59

Nu we Cheyenne aan het inrijden zijn merk ik heel erg hoe ze op mij reageert. Als ik gespannen opstap, gaat ze direct dribbelen. Ga ik dan als een zoutzak erop zitten, komt ze direct terug. Ik moet haar ook leren terug komen op een ophouding (als ze niet op mijn zit wil terug komen). Direct als ze langzamer gaat (en dus reageert) krijgt ze meer teugel. Zo leert ze dat er ontspanning is als zij langzamer gaat.
Nu zeg ik dat wel heel makkelijk, maar mijn paardje heeft alle jaren dat ik haar had nog geen enkel keer gestapt als we buiten een bak reden. Het zat best lekker, zo'n dribbelpasje. Ik heb werkelijk alles geprobeerd, maar heb het op een gegeven moment maar geaccepteerd. Mijn instructrice snapte nooit dat ik niet zeeziek op haar werd. Haha!

aqua

Berichten: 239
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: emmeloord

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 19:52

aha

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 21:56

Wat goed helpt om een paard ontspannen naar beneden te kunnen krijgen zonder te trekken is. Schik niet met een hoepel of touw voor de borst rijden.
Veel paarden gaan hierop heel lekker ontspannen. Dus ik zou zeggen pak de longe of een ander touw of hoepel en doe die om de hals. Het hoofdstel hou je gewoon om en de teugels doe je in een knoop. Voor het geval als je een nood stop moet maken. En ga gewoon is kijken.
Let wel dat je dan echt op je lichaam moet gaan rijden. Dus sturen door zelf als het ware de bocht te maken. Dus vanuit je middel in de richting draaien met de binnen kant iets meer gewicht. En het terug rijden op je zit. Zwaai maken en achter de bewegingen mee gaan. Dus zelf ook als het ware rustiger te gaan.