Wat wil je eigenlijk met je paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Wat wil je eigenlijk met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 00:43

Nav andere discussies ontstaan er toch steeds weer nieuwe vragen. Zo vroeg ik me af wat men (in t algemeen) nou wil met zijn paard? Ik zou ook kunnen vragen naar het doel maar dan belanden we al vrij snel in het proevenboek terecht en dat is mij ietsjes te beperkt eigenlijk. Vandaar dat ik het graag wat breder wil vragen, wat wil je met je paard, waar werk je naartoe? De meeste mensen zijn toch wel (bijna) dagelijks met hun paard(en) bezig en daarom denk ik dat er wel een gedachte achter moet zitten.

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 00:45

Ik wil lol maken met mijn paard.. Genieten van alle momenten die ik met hem heb.

Ik hoef niet perse een wedstrijd te winnen. We proberen het wel volgend jaar, maar het is niet het belangrijkste op deze aardbol.

Ik hou ervan om iedere dag met mijn paard bezig te zijn, je geeft liefde en ontvangt het terug, dat maakt het zo leuk.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 00:51

Ik zou het wel fijn vinden als ik weer eens met een geweldig gevoel van mijn paard af zou komen. Dat is een tijd geleden. Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 00:54

Ik wil zo veel mogelijk plezier met mijn paard hebben. Dat plezier haal ik uit zo goed mogelijk rijden en om dat boeiend te houden is vooruitgang noodzakelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 00:57

Fitz, wat brengt dat geweldige gevoel, waar haal je dat vandaan??

Jippie, welke vooruitgang is voor jou belangrijk??

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 01:05

Ik heb mijn paard B'elanna 5 jaar geleden gekocht toen ik 38 was. Ik had toen ziekte van Lyme, maar had de diagnose rheuma meegekregen. Voor mij was het vijf voor twaalf om de jeugddroom die ik had nog te realiseren.

Ik heb B'elanna gekocht met puur recreatieve doelen voor ogen. Gewoon lekker buiten rijden, een beetje prutsen en lekker fysieke arbeid als tegenhanger voor het vele vergaderen op het werk.

Maar als je een luie, slimme, verwende, eigenwijze en oh zo lieve Amormerrie koopt dan kijk je al gauw om je heen voor instructie. Die was niet zo makkelijk te vinden. En toen ik die eenmaal vond ging het opeens stukken beter. Ik kreeg meer plezier (en meer kracht omdat ziekte van Lyme geneesbaar is, mits nog op tijd gevonden) en B'elanna ging steeds beter lopen.

Ik leerde op de grond met haar om te gaan. Leerde beter dressuur rijden, en omdat ik van een westerruiterles heb, leerde ik ook steeds beter western rijden. Dit allemaal gecombineerd met wat springen en een sausje van natural horsemanship (lees goede opvoeding en met een halster of een carotstick kunnen freestyle rijden).

Naarmate het beter gaat en zowel ik als B'elanna steeds meer lol kregen, worden de bakens wel steeds meer verzet. Ik heb een startkaartje aangevraagd, haalde in 4 wedstrijden mijn puntjes voor de L en heb een winstpunt in de L gehaald. Niks bijzonders... Maar voor mij wel.

Zeker omdat ik tegelijk met mijn draakje amateur western start en daar ook al een strikje heb gehaald.

Nu ik die strikjes heb, wil ik er best meer.. Het voelt gewoon leuk. Niet te vaak, dat vindt B'elanna weer niks.... Het allerleukste voelt het toch als we gewoon pret hebben, als het goed gaat, als ik merk dat B'elanna het ook leuk vindt om te doen (ze vindt het bijvoorbeeld geweldig leuk om uitgestrekte draf te doen, sinds ze dat ondekt heeft, dan gaan de oortjes erop en go....).

En dat blijft mijn doel... Mijn mijn eigenwijze lieve luie zeker niet perfecte Amormerrie steeds een leuk (met nadruk op leuk!) stapje vooruit zolang we dat allebei nog in ons hebben Knipoog

Juist dat niet perfecte in ons (in mij, in B'elanna en in ons kunnen) houdt de lol erin. Er is nog zoveel te ontdekken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 01:07

Dank je Anya, dat is een helder verhaal en wijze woorden op 't einde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 01:10

Lovely schreef:
Jippie, welke vooruitgang is voor jou belangrijk??

Vooruitgang in de training en dan denk ik aan het verbeteren van de communicatie [harmonie] en de geestelijke en lichamelijke ontwikkeling van mijn paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 01:15

Jippie, dat is duidelijk, dat lijkt mij het pad van africhting zoals dat bedoeld is, de kettingreactie van diverse aspecten.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 09:23

Ik wil met mijn paard(en) de grens van mijn eigen kunnen bereiken in zoveel mogelijk takken van paardensport (en dat beperk ik voorlopig even tot dressuur, springen en sgw). Dat is het ultieme doel, al het andere (vertrouwen, plezier, ontwikkeling etc) is daar noodzakelijk voor.

Dus in feite het ultieme uit jezelf willen halen (maar daar heb ik vaker last van Haha! )

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 09:53

dat is een leuke vraag, Lovely ?
watwil je met je paard
zouden meer mensen zich moeten afvragen voordat ze er eentje aanschaffen.
Aan d andere kant kom je er soms pas achter als je hem al hebt.
Wat ik wil zijn verschillende dingen, die allemaal samen kunnen gaan.
Ten eerste wil ik zo lang mogelijk blijvenrijden. Omdat ik he t heerlijk vind en om in beweging en bezig te blijven (ben nu bijna 57)
Daarbij wil ik dat mijn paard goed aan de hulpen staat en netjes in de omgang is. Verder vind ik het ontzettend leuk om me bezig te houden met wat dressuur is en het paard steeds soepeler te krijgen. Daardoor laat hij zich steeds fijner rijden. En ik vind he teen uitdaging om met een eenvoudig paardje dingen te bereiken die je daar niet zo vaak bij ziet. En ik ga me ook op de kunstjes storten

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 12:06

Ik heb altijd paarden met een doel......
Er moet altijd een hele boel aan 'geknutseld worden"
Bij dit paard is mijn doel: Een Voor mij welbekend iemand bewijzen dat het wel kan.
Diegene heeft mijn paardje tijdelijk
gereden en onbewust verreden.
De combi klikte gewoon niet. Dat kan maar om hem dan op alles aftezeiken???
Ik heb daardoor zelf op het punt gestaan om m te verkopen. Heb ik dus niet gedaan.
Op alles wat ik zeg of vraag reageert diegene negatief. Zo vroeg ik of wat ze er van vond om m voor de keuring te doen. reactie: Ja je weet wat ik over dat ...beest denk, dus blijf thuis en zet jezelf niet voor banketstaaf.....
Lekker eigenwijs, toch naar de keuring: Ster!
Nou en met rijden heb ik zoiets van mijn paard kan het wel.
En dat kan ie ook.
Ik heb zelfs de wedstrijden als hoofddoel aan de kant gezet. Ik rijd van de 5 dagen er 4en een half fijn en daarna kan ik misschien wel es een keer een wedstrijdje gaan starten.....
Misschien een stomdoel, maar het ziet er naar uit dat het doel toch al behoorlijk binnen handbereik ligt!!!
Laatst bijgewerkt door Unity op 02-11-03 12:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 12:17

Lovely schreef:
Fitz, wat brengt dat geweldige gevoel, waar haal je dat vandaan??



Als mijn paard mooi in de oprichting is zonder veel gewicht in mijn handen en hij zijn achterhand er goed onderzet en ik iedere stap die mijn paard doet volledig onder controle heb. Dan kan ik hem ook richting passage zetten en dat gevoel is echt fantastisch Kwijl

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 12:29

ik heb een nieuw jong paard. We zijn haar nu langzamer hand dingen aan het leren van de dressuur, er zit een goede basis op dus alles verloopt erg rustig en soepel.

IK heb haar nog maar 3 maand, maar onze relatie is al erg sterk, ze is otnzettend braaf. Ze loopt ook achter me aan in de bak enzo! heel lief:)

Uiteindelijk wil ik met haar dus wedstrijden starten, en natuurlijk maar hopen dat dat ramiro gedachte niet in haar opkomt dan haha! Haar opa is ramiro duseh ze leert nu langzamerhand het springen.

Doeg Lachen

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 12:31

Ik wil zo veel mogelijk een eenheid vormen met mijn paard, zonder uit het oog te verliezen dat hij paard is en ik mens. Dus zonder hem menselijke eigenschappen toe te dichten.
Dit kan met rijden zijn, maar geldt eigenlijk vanaf de eerste minuut dat ik op stal aankom, tot de minuut waarop ik wegga.
Op dit moment kan ik helaas niet rijden (door mijn eigen gezondheid, Jep is fit zat), maar heb ik minstens zoveel plezier met mijn paard als wanneer ik wel rij.
We zijn echt maatjes, die aan een half woord, of aan een halve beweging genoeg hebben om elkaar te begrijpen.
Hij mag/kan erg ontdeugend zijn en mij vreselijk uitdagen, maar als het erop aankomt weet hij wie de baas is, en past zich daar probleemloos op aan.

Dat is mijn doel van het hebben van een paard, een echt team vormen.
Z2 dressuur rijden is leuk, is een meisjesdroom die werkelijkheid geworden is, en ik ben er ook erg trots op, maar de overstap naar de ZZGP zit er vanwege mijn gezondheid (en dus de onmogelijkheid om consequent te trainen) niet in. Dat wil niet zeggen dat ik nu ook maar een greintje minder plezier van mijn paard heb.
Ik hoop nog een tijd küren te kunnen rijden (volgend jaar) maar al kan ik nooit meer rijden, mijn contact met Jesper is verreweg het belangrijkste!!
De blijdschap als ik aankom (al hebben de wortels die hij dan krijgt daar ook wel
iets mee te maken Haha! ), maken mijn dag gewoon weer goed.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 12:55

Ik vind het contact dat ik met Maddox heb het belangrijkste. Ik wil dat hij mij respecteert en ik wil ook dat hij weet dat ik hem respecteer. Ik kan daarom soms ook teleurgestelder zijn als hij in stal niet goed luistert (terug = terug) dan wanneer ik niet lekker heb gereden.

Ik vind het een fijn gevoel dat ik samen met hem op pad kan, een soort van 'samen komen we overal'. Of dat nu aan de hand is, per trailer of onder de man. Je kunt Maddox overal mee naartoe nemen.

Mijn streven is om hem gezond te houden, waardoor ik dus ook automatisch streef naar netjes rijden. Daarbij vind ik het erg belangrijk om veelzijdig bezig te zijn: dresuur, springen, buiten rijden, longeren, wandelen, paddock en liefst weidegang.

Ik zei pas geleden nog tegen iemand dat ik de paarden'sport' wel zou kunnen opgeven, maar Maddox niet.

Ben dus ook eigenlijk op zoek naar een huis waar ik Maddox en Bolivia aan huis kan houden zodat ik ze bij me heb en ze lekker op de wei kunnen en ik Maddox dus niet elke dag hoef te rijden of te trainen.

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 14:40

Uhh ja een leuke vraag eigenlijk.
Ik wil dat ik en m'n pony elkaar zo goed kunnen vertrouwen dat ie alles voor me doet, dat hij voor me door het vuur gaat, dat lijkt me zo'n kick geven, dat je echt SAMEN bent.

Ook wil ik net zolang rijden tot echt ALLES gewoon goed gaat, dat kan natuurlijk niet, maar ik probeer alles wat nu fout gaat over een jaar wel goed te kunnen, zo bezig zijn zodat het allemaal steeds makkelijker word, en dat het zo gaat dat de pony van elke keer rijden alleen maar beter blijft worden.. Ja eigenlijk kan ik dat niet zo goed verwoorden haha dat lees je hierboven wel Bloos maar vooral dat eerste wil ik graag bereiken..

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 14:42

Tsja, toen ik mijn paard kocht wou ik naar het moment waarop ze me helemaal vertrouwde, waarop de angst uit haar ogen zou zijn als ik met haar bezig was met gewoon dagelijkse dingen.
Hele simpele dingen eigenlijk, voetje geven, dolletjes maken, knuffelen.

Eiegenlijk ben ik al een heel eind, ze staat tegenwoordig los terwijl ik haar deken verwissel, om maar iets stoms te zeggen.

Alleem kleine dingen die mij heel erg trots op haar maken.
En adersom maakt zij mij hoe stom het ook klinkt compleet.

Nu wil ik eigenlijk dezelfde lol en trots hebben tijdens het rijden.
En eigenlijk gaat dat ook best, ik heb momenten dat ik zo trots op haar ben, en dat waait over en ben ik ook een beetje trots op mezelf.

Als ik bij Par ben en aan het rijden ben is de hele wereld even weg, alle zorgen en dingen waar je niets aan kan veranderen ook al zou je willen.

En dan staat daar tegenover iets wat je wel kan veranderen, we kunnen samen met plezier overal aan werken en alles doen wat we willen.

Een geweldig gevoel, misschien een beetje penny, maar denk dat iedereen hier in welke vorm dan ook dat gevoel in lichtere of zwaardere mate wel kent.

En mijn doel om het zo dan maar eens te noemen is wel een dressuurboekje, maar dan wel met dat geweldige trotse gevoel wat ik nu heb.
Met alle lol en alle plezier die ik nu met haar heb.

DubbelFun

Berichten: 88659
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 15:09

Ik wil lekker hei-hobbelen, er niet te vaak afvallen als er weer eens een zwijn uit de struiken schiet Cool
Dat ze stil blijft staan langs de weg als ik het zeg en verder doen we gewoon waar we zin in hebben Clown en dat kan een redelijke nette western-trail-oefening zijn, een rustige jog of lope, maar ook gewoon lekker scheuren.
Maw gewoon samen lol hebben. Het serieuse werk heb ik lang genoeg gedaan Lachen

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 15:11

Ik wil een eenheid zijn met mijn paard. En dat met dressuur, buitenrijden, wandelen, de omgang, longeren of wat dan ook.
Gewoon samen plezier hebben, naar elkaar luisteren en hier steeds vooruitgang mee boeken.
Elkaar vooral gezond houden en dat we het naar ons zin hebben.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 15:23

Ik wil een fijne samenwerking met mijn paard hebben. In de omgang, onder het zadel, met vrijheidsdressuur, alles.
Echt een doel? Nee, dat niet (verklaart misschien een hoop Haha!)

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 17:48

Ik wil heeeel graag een keertje aan een echt springwedstrijdje meedoen met Trix. Haha! Helaas is dat onmogelijk.. Verdrietig
Ik weet niet zo goed wat ik echt wil. Op zich vind ik dat ik al heel ver gekomen ben met wat ik een paar jaar geleden wilde. Namelijk een braaf paardje waar je lekker mee aan kunt klooien, leuke dingen kan leren, dat soort dingen. Sommige mensen vinden het doodnormaal dat ze 123 zonder zadel en hoofdstel kunnen wegrijden. Dat ik dat met Trix ook voor elkaar heb gekregen doet me toch wel wat, eigenlijk.
Maar goed, een springwedstrijdje lijkt me wel tof. Probleem is dat ik geen startkaart, trailer en wedstrijdspullen geld heb. Verdrietig
Maar ach, you'll never know. Misschien als ik een keertje de loterij win.. Tong uitsteken
Tot nu toe is het enige wat ik echt wil dikke lol hebben met mijn shetlanders en verzorgpony.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 18:00

Dat is een goede vraag....

Ik weet dat ik binnenkort zal moeten stoppen met Regina, en nu is mijn voornaamste doel even er voor te zorgen, dat het goed gaat tussen Regina en mijn bijrijder.

Zolang ik haar zelf nog rijdt, en de tijd dat ik haar gereden heb. Was het belangrijkste doel om een goede band met haar te krijgen. Dus wederzijds respect en vertrouwen, zowel in de omgang als onder het zadel.
In de omgang is dat grotendeels bereikt, heb weinig paarden in zo'korte tijd zo vreselijk zien veranderen wat dat betreft. Onder het zadel is het doel nog lang niet bereikt, maar ook daarmee gaan we langzaam maar zeker vooruit.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 20:38

Mijn streven is perfectie. Ik weet datik datnooit kan bereiken, maar het is de lol van het er naar toe werken. Niet alleen tijdens het rijden, maar ook in de omgang.

Met de kleinst mogelijke hulpen en aanwijzingen de fijnste reactie krijgen.

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 21:05