[AR] Boomslepen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

[AR] Boomslepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-03 14:09

Zijn er hier ook mensen die met hun paard aan boomslepen doen?

Is het fjordenstamboek hier ook actief mee?
Of zijn er andere wedstrijden voor?

En wat voor benodigheden heb je nodig, behalve een boom Tong uitsteken

Met name hoe maak je alles op een veilige manier vast aan de boomstam.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 15:21

Mischien weten ze dat bij het Fjordenstamboek Haha!


Ann

Berichten: 13234
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 21:33

Smurf heeft een Noriker waarmee ze weleens aan boomslepen doet Lachen

Gillian
Mei 1993 - Sept 2016

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 08:35

Toen het fjordenstamboek zoveel jaar bestond (weet niet meer precies hoeveel jaar) maar toen werden in de bossen bij Hoenderloo ook boomsleepwedstrijden gehouden.
Ik zou dus even naar het stamboek bellen.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 08:51

ik sleep met chrystal bomen.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 09:27

ik sleep boom (bomsleep ) met Morrie.

Ik heb een Oostenrijks werktuig met touwstrengen die ik met strotouwtjes wat verleng, een evenaar (houtje) en daar kan je vanalles achter hangen om te slepen, boompje, pallet, weidesleep....

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 10:50

Maar hoe bevestig je dan die boom aan die evenaar? met haken ofzo?

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 11:17

als je het voor het eerst doet, zou ik het niet meteen met haken en kettingen bevestigen, mar met een strop van strotouwtjes, die breekt als je paard flipt of jij een stuurfout maakt, zodat ie de boom niet op z'n hakken (of erger) kan krijgen als ie ervandoor gaat of zo.

Als je op mijn site kijkt kan je de foto's vergroten en kijken hoe wij het gedaan hadden (was de 1e keer dat wij met hem gingen slepen in Nederland)

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 11:36

ik sleep wel met een pallet en Remy de bak bij ons op stal..... *LOL*

Men neme een longeersingel, een slofteugel, een longeerlijn en een paard... paard ervoor en lopen maar !!

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 18:12

en hoe maak je het pallet dan vast aan je paard??????

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 07:29

1 kant van de longeerlijn aan de longeersingel vastmaken en dan naar achteren door de pallet heen rijgen (zodat 'ie niet scheef kan gaan liggen) van links naar rechts en dan het andere uiteinde aan de andere kant van je longeersingel.

Als het dan te ver achter je paard ligt, kun je aan de achterkant van de pallet je longeerlijn bij elkaar pakken en er een knoop in leggen, zodat de lijn wat korter wordt.

Klein beetje duidelijker geworden ??

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 08:47

ja nu snap ik het, maar ik denk dat ik met mijn knol wel 2 longeerlijnen nodig heb en dan hangt de pallet nog op zijn hakken. Een gewoon goed passend werktuig lijkt me wel zo veilig en dat heb ik gelukkig!

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 09:40

Een werktuig is veel beter dan een longeersingel ja; maar helaas heb ik dat niet. Met zo'n werktuig is het trekken veel gemakkelijker voor je paardje.

Succes ermee!

ps: als je het voor het eerst doet; laat dan iemand eerst even een beetje druk op de longeerlijnen maken, zodat hij een beetje aan het trekken went; als er dan iets gebeurt laat je sneller los dan wanneer er direct een pallet achter ligt!

ps2: wat een geweldig paard is Moritz trouwens!! Haha!

Pasterza

Berichten: 2693
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 12:38

Maudje schreef:
ik sleep wel met een pallet en Remy de bak bij ons op stal..... *LOL*

Men neme een longeersingel, een slofteugel, een longeerlijn en een paard... paard ervoor en lopen maar !!


Met een longeersingel Verward ! Zo kan een paard niet trekken hoor en als dat wel zo lukt is het wel erg slecht.
Als een paard trekt dan duwt ie zijn borst in het tuig (borsttuig of haam). Maar als jouw paard een longeersingel om heeft, hoe moet ie dan ooit z'n gewicht in het tuig duwen??
En daarbij is het ook belangrijk dat je een knuppel/ evenaar gebruikt

Gezocht: Recado (argentijns veedrijverszadel c.q. gaucho zadel)

& een dameszadel

Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 22:07

Händell zette ik ook wel eens in om bomen uit het bos te slepen.
Borsttuig met lange strengen, in mijn geval het voortuig van tandem.
Er achter een stevig knuppeltje (evenaar) met een kettingstrop die om de boom klemt. Dat is een ketting met een haak, het andere eind zit aan de knuppel. Voorzichtig voorwaarts, dan klemt de strop om de boom en vervolgens met een zucht (van Händell) de boom naar het pad slepen.
Hij was er best handig in.
Helaas is hij de laatste tijd niet best, dus dat soort krachtsport doen we niet meer.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 11:39

Is dat boomslepen een soort spel of wedstrijd? Bij ons in de duinen worden de bomen weggesleept door 2 Zeeuwse paarden, die daar speciaal voor zijn opgeleid. Maar als ik deze topic lees, dan denk ik dat het hier meer om een training voor een game gaat ofzo.
Wie kan er uitleg over geven en worden zulke wedstrijden ook in Noord-Holland gehouden? Lijkt me wel wat voor ons.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 12:18

in Oostenrijk is het zowel om het bos leeg te slepen als in wedstrijdverband, dan zijn er een soort hindernissen ingebouwd en krijg je punten en het gaat op tijd, zowel enkel- als 2-span

In Nederland wordt het volgens mij alleen als demonstratie op boerendagen e.d. gedaan en beroepsmatig zijn er een aantal mensen die met hun paarden in de bosbouw werken

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 14:00

Als je de longeersingel gebruikt om te trekken dan trekt hij toch met zijn buik?
Volgens mij belast je dan je paard verkeer of ligt dat aan mij?
Een paard hoort met zijn borst te trekken .
Gaat die longeersingel dan niet schuin naar achteren hangen?

men neme een kwakkie en een eicel, even roeren en binnen 9 maanden heb je je eigen homemade baby Haha!

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 20:51

als je er echt iets achter gaat hangen om te slepen, lijkt het me beter om een borst- of gareeltuig te gebruiken dan een longeersingel.

Als ik alleen ga lopen met lange lijnen, doe ik dat wel eens met een longeersingel, maar meestal loop ik dan naar de bak van de buren, ga daar longeren met dubbele lijnen en loop er weer naast (niet achter) terug, leidend met de lijnen, zoals bij boomslepen, maar dan zonder iets achter het paard.


Pasterza

Berichten: 2693
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 16:03

klien schreef:
Is dat boomslepen een soort spel of wedstrijd? Bij ons in de duinen worden de bomen weggesleept door 2 Zeeuwse paarden, die daar speciaal voor zijn opgeleid. Maar als ik deze topic lees, dan denk ik dat het hier meer om een training voor een game gaat ofzo.
Wie kan er uitleg over geven en worden zulke wedstrijden ook in Noord-Holland gehouden? Lijkt me wel wat voor ons.


Voor de trekpaarden worden er speciale wedstrijden georganiseerd in nederland en belgie http://www.powerhorsecompetition.nl. (kijk ook ff bij de foto's Haha! ) Zo'n wedstrijd bestaat uit verschillende onderdelen, zoals marathon, vaardigheid, bomenslepen, spiegelparcours, dressuur, en diverse andere proeven. Daarnaast kun je meedoen met ringsteken en met authentieke karren en boerenwagens.

In zeeland worden regelmatig ploegwedstrijden gehouden, niet alleen voor belgen maar ook andere rassen mogen meedoen

Gezocht: Recado (argentijns veedrijverszadel c.q. gaucho zadel)

& een dameszadel


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers