Wat kan en wil jij verbeteren aan je zit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Wat kan en wil jij verbeteren aan je zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-03 15:06

Iedereen heeft wel iets. De een zit scheef, de ander met een bolle rug, de ander met een holle.

Wat is jouw probleem, waaraan merk je dat dit jouw probleem is en hoe probeer je dit probleem te verminderen?

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!


Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-03 15:18

Bij mij is het een heel simpel iets, ik blokkeer vaak in mijn rechterkant. Ik draai wel voldoende mee naar links, maar niet voldoende mee naar rechts. Vaak wel bovenlichaam of onderlichaam, maar niet allebei.
Ik moet mijn lichaam dus meer als 1 zien.

Wat doe ik er zelf aan? Mijn middenrif sterker maken, dat is je schakel tussen boven en onderlichaam. Dus veel buikspieroefeningen, veel mijn heupen en schouders losmaken en de houdingen in stap, draf en galop oefenen.
Ik merk al dat het beter gaat, maar nog lang niet voldoende.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 15:22

Ik moet recht zitten... Ik heb een lengteverschil in mijn benen en ben van mijzelf sowieso al een beete scheef, maar met rijden merk ik het heel goed. Mijn linkerkant is "korter" en ik heb linksom ook veel meer moeite, om bv m'n binnenbeen mooi lang te houden enzo. Ook knik ik heel snel in in mijn heupen... Niet goed...

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 15:23

moet ik beginnen opsommen?
schouders achteruit houden,
geven met de handen zonder dat ik vooruit val
tenen naar binnen
benen onder mij houden(vooral in galop op grote paarden steek ik men benen vooruit om te blijven zitten,anders wordt ik net gekatapulteerd,zo voelt het toch)
voor mij kijken,in plaats van naar het paardenhoofd,
als een paardschrikt recht blijven zitten in plaats van in elkaar krimpen(dit doe ik ook als de andere paarden chrikken en de mijne braaf blijft)
ik denk dat dit de voornaamste zijn
heb iedere week les op manege paarden(gevordert)
volg nu endan es priveles,jammer dat de priveles zo duur is 18 euro/half uur, ik moet alles met paarden zelf betalen, en dit wordt soms wel effe krap Haha!

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 15:24

ohja, op paarden die op het geicht lopen,dan vallen die paarden op de rechterhand naar binnen omdat ik scef zit,en het lukt met niet om recht te zitten

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-03 15:31

Maar dutske, wat doe je eraan om dit te verbeteren? Verbeter je dit alleen in je lessen of werk je er ook naast je lessen nog aan?

Vergeet niet dat we hier een sport bedrijven. We willen dat de paarden gespierd zijn en dat die het goed doen. Die moeten in optimale conditie zijn. Maar... ik vind dat de ruiters dat ook moeten zijn. En volgens mij vinden de meeste ruiters in de topsport dit ook. Want hier kom je niet hele dikke mensen zonder spieren tegen. Bijna iedereen werkt daar wel aan zijn/haar mindere punten volgens mij.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 16:22

hu? heb hier ee nantwoord getypt nochtans?naja
ik kan alleen proberen oom wat rchter te lopen, en te zitten, heb namelijk geen eigen paard
ook volg ik nu en dan priveles, speciaal voor dat, uik sukkelde een jaar om men paard aan teugel te laten lopen,heb nu 2 privelessen gehad, en geleerd dat dat kom door men houding ,nu leer ik goed te zitten, en les 1 alleen in stap en draf, de 2de les in stap draf en galop,na de galop liep dat paard netjes nageeflijk, ik moet nog veel oefenen, maar het is de eerste keer in men leen dat ik en paard zo kreeg Lachen
ohja, een oefeningetje voor iedereen die in elkaar zit op zen paard
ga doorzitten in draf, doe je beugels af, smijt je zweep weg(ook zonder sporen), laat je teugels los(vertrouw je paard),leg je handen in je nek, en trek je ellebogen zovermogelijk open,sluit je ogen,als je goed kan zitten zou dat zonder problemen moeten gaan, bij mij ging het moeilijk,probeer eerst et kleine stukjes, en hou je ogen open in de bochten,:D
grtz dutske

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-03 16:30

Maar duske, je kan ook veel doen zonder eigen paard.
Recht zitten op je stoel, soepelere vingers krijg je door chinese ballen, soepele enkelgewrichten zien te krijgen door je enkels vaak af te rollen en zo is er nog veel meer.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 16:34

ahzo, daar heb ik nog niet echt aangedacht Haha!
dat echt zitten op een stoel probeer ik wel vaak, maar na een halfuurtje verrek ik van de pijn Schijnheilig (ben nog maar 15 en nu al kapootte rug Haha!) nee, maar ik kan dat gewoon niet lang volhouden ,en zeker niet op school, zij n al zon comfotabele stoelen Boos!
ik probeer er het meeste aan te werken tijdens de lessen

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-03 16:36

De oplossing voor dutske:
Afbeelding

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 16:42

Haha! Tong uitsteken

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48352
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 16:46

ik wil graag een betere balans krijgen, een onafhankelijkere en stevigere zit... en rechterop zitten... en mijn benen niet meer optrekken... en....
zo kan ik nog wel even doorgaan...

dutske... kan ik die bal van je lenen als jij ermee klaar bent... Haha!:P:P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 16:48

Niet voorover zitten.
Dus zo netjes recht zitten als Steef Lachen

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 16:51

Mijn rechterschouder kunnen ontspannen... dat lukt me echt niet.
Ik heb vanalles geprobeert, maar die schouder blokkeert gewoon. Daardoor zit ik dus ook een beetje krom.

28-09-2007
Nothing compares too you...


Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 16:52

Ik wil mijn tenen laten amputeren, kan ik ze ook niet meer naar buiten steken. Tong uitsteken Bijkomend probleem is dan wel dat ik niet meer kan lopen maar daar verzin ik wel weer wat op.
Meestal zit ik ook zo krom als een kameel en mijn hakken willen op de een of andere manier niet naar beneden. *LOL* Moet ik dus allemaal nog aan werken.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 16:55

Ik heb de neiging mn benen of te ver ver naar voren, of te ver naar achter te doen, mn handen te laag te houden (gestrekt) en vast te zetten en als het paard me op een kant gooit daarin mee te gaan zitten... Ook staan mn tenen standaard naar buiten...
Zal vast nog wel meer afwijkingen hebben... Haha!

Ik probeer hier iedere keer als ik rijd op te letten, maar vind het vaak handig als er iemand op de grond is om me er even op te wijzen dat ik het nog steeds niet goed doe (vooral het scheef zitten)

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 16:56

S...G: ja hoor, mag je gerust gebruiken,heb er nog enkele in reserve Haha!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48352
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 16:58

dutske schreef:
S...G: ja hoor, mag je gerust gebruiken,heb er nog enkele in reserve Haha!

dank u... Haha!

en weer on topic: dat rechtopzitten van Steef... dat lijkt me ook wel wat als ik dat kan... Haha! Hij zit op de foto's altijd erg mooi...

Tsikala

Berichten: 2363
Geregistreerd: 27-03-02
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 17:14

Oh ik heb ook zoveel van die dingen die niet goed zijn aan mijn zit. Meestal zit ik te ver naar voren, liggen mijn onderbenen te ver naar achteren, pianohandjes en mijn tenen tever naar buiten. Dus nog heel veel om aan te werken. Maar dat rechtop zitten gaat heel moeizaam...

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 17:18

Hmmm, dat zijn nogal wat dingen:

* Minder centjes zoeken
* Hakken meer uitdrukken
* Teugels op maat houden
* Handen hoger en dichter bij elkaar
* Schouders naar achteren
* Ellebogen dichter bij mn lichaam

Wat ik daar aan doe? Ik heb al 2 jaar geen les meer gehad, dus was mezelf nooit zo bewust van de meeste dingen (behalve dan naar mn paard kijken en mn teugels). Maar er is een paar x iemand langs geweest om foto's te maken en 1x een vriendin die wat tips heeft gegeven, en daar ben ik mee aan het werk gegaan. Komt er dus op neer dat ik mezelf steeds loop te corrigeren,maar als ik druk bezig ben vergeet ik het weer. Les is een must, maar zonder paard werkt dat natuurlijk niet! En rechtop zitten, schouders naar achter oefen ik ook naast mn paard, moet zowiezo leren wat meer rechtop te lopen/zitten.

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3

Reenarulez

Berichten: 1194
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 19:35

volgens een aantal mensen van stal (onder leiding van djangogirl }> Tong uitsteken ) zit ik té rechtop (ik rijd western en zij vind dat ik dan maar onderuitgezakt moet gaan zitten }>, nee hoor, maar ze vind me als een dressuurruiter zitten Clown ) *waar natuurlijk niets mis mee is Schijnheilig Tong uitsteken*

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 19:49

Tijdens lichtrijden heb ik de neiging om iets naar voren te gaan ipv gewoon rechtop blijven rijden. Dat zou ik wel willen veranderen. En een betere beenligging mag ook veranderd worden, soms bungelen mn benen nog te veel. Volgens mijn instructrice wil ik soms ook nog weleens inknikken op mn rechterkant , dat moet dus ook veranderd worden ach kan nog lang genoeg oefenen!

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 19:50

Belangrijkste punt nu is; ik zit scheef, dit als gevolg omdat ik rechts teveel vasthou. Ik ben er vooral heel erg mee bezig om teugels gelijk te houden en toch ook de druk op beide teugels gelijk, hiervoor moeten mijn handen dus op gelijke hoogte houden, en het is zo lastig om af te leren omdat mn gevoel zegt dat ik juist dan helemaal scheef zit.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 20:10

Ik heb snel de neiging om mijn hakken op te trekken, maar als ik het doorheb van mezelf dan probeer ik er elke pas op te letten. Ook rij ik altijd met korte beugels en zit ik wat voorover, een beetje in de springhouding dus.

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 20:36

Ik klem mijn bovenbenen vaak teveel waardoor mijn onderlichaam gaat blokkeren en kuithulpen heel slecht kan geven. Hierdoor ga ik mijn hakken weer optrekken... Verder voel ik dat ik niet altijd even goed op mijn zitbeenknobbels zit, vooral op linksals ik op mijn linkerzitbeenknobbel zitten bij bijv. een volte dan zit ik op mijn rechter. En als ik op rechts ben, voel ik een soort knik in mijn heup. Het voelt iig niet goed, maar is ook heel moeilijk weg te krijgen... Als ik foto's bekijk is het voor het zicht niet storend (behalve van die bovenbenen dan) maar ik zit niet extreem scheef.
Wat doe ik eraan; les natuurlijk, en veel zonder beugels rijden. Dat laatste is eigenlijk in mijn geval de beste oplossing, dan krijg ik een veel beter gevoel hoe ik moet zitten (je moet dan ook goed zitten anders stuiter je op en neer) en gaat het ineens veel beter!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BrandWatchBot en 52 bezoekers