Bokt gebruiken voor je studie - argumenteren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Bokt gebruiken voor je studie - argumenteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-03 15:49

Ik zit nu een walgelijk oninteressant logboek te maken voor 'BTB': Betoog en Beleid.
Op zich ben ik nu bezig met een interessante opdracht; zoek een discussie en haal er twee drogredenen uit. Voor de leek: drogredenen zijn verdachte argumenten die rationeel gezien niet ter zake doen. Leek me een stuk leuker om bokt te gebruiken dan een saai krantenartikel Haha!

Paar voorbeeldjes die op bokt vrij vaak voorkomen: (men neme: een gemiddelde slof/cap/bandage/AdB discussie)
"Persoonlijke aanval" (ten onrechte op de man spelen door een aanval op motieven, belangen, deskundigheid of geloofwaardigheid van de spreker)

"Autoriteitsdrogredenen" (misplaatst beroep op gezag op autoriteit)

"Stromanredenering" (standpunt van je tegenstander iets verdraaien waardoor het gemakkelijker aan te vallen is)

"Two wrongs make a right" (Een fout verontschuldigen door naar anderen te wijzen die dezelfde fout of een vergelijkbare hebben begaan)

Nouja, etcetera etcetera.
Ik ben nu dus discussies aan het nalopen op dit soort argumenten. Gewéldig... Bart, wat zou je er van zeggen de Moddies een workshop-drogredenering-ontdekken cadeau te doen? Cool

In elk geval zeer amusant wat de gemiddelde bokker voor ondeugdelijke agumenten gebruikt.. *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 15:53

Laura, als je zoekt naar deugdelijke argumenten ben je langer aan het zoeken Knipoog.
Wat je ook vaak ziet is dat men een antwoord geeft op een vraag die niet gesteld is of dat men ingaat op een suggestie die niet bedoeld is.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 16:02

Laura schreef:
Gewéldig... Bart, wat zou je er van zeggen de Moddies een workshop-drogredenering-ontdekken cadeau te doen? Cool
dat is volgens mij de vervolgcursus laura, daar moet je eerst de cursus "constructief discussieren" en "laat ook de tegenpartij spreken" voor gevolgd hebben, welke volgens mij het leeuwendeel van de moddies niet gevolgd hebben, of ze waren aanwezig met kaas in hun oren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 16:11

Eerst de cursus "Aandachtig lezen", die is er in 3 delen trouwens. Het onderdeel "Inhoudbepaling" wordt uitgebreid behandeld in deel 1.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-03 16:12

Nou vooruit. Voor de liefhebbers even twee simpele quotes die ik heb verwerkt in mijn logboek.
Het komt uit een topic 'is bandageren wel goed'
Citaat:
dat je de pezen zwakker zou maken met bandages,
dat vind ik klinklare onzin.

En wat betreft het verkeerd omleggen,
zo kan je dan nog wel veel verder gaan natuurlijk...
Andere beenbeschermers kan je ook verkeerd omdoen...
Misschien moeten we dan ook gaan adviseren om iedereen met halster te laten rijden, want met een bit kan je de mond kapot trekken en met een hack kan je de neus breken, met een bosal kan je schuurplekjes krijgen...
Moeten we uberhaupt nog wel rijden?
Want een zadel kan je ook verkeerd leggen, als je al een goedliggend zadel hebt...



Dit is een voorbeeld van een “Two wrongs make a right”-logosdrogreden. Hier wordt een fout verontschuldigd door naar anderen te wijzen die dezelfde fout of een voor jou vergelijkbare fout hebben begaan. Niet relevant voor de discussie.

Citaat:
Ik heb er al zoveel boeken (vooral Engelstalig) over gelezen, ik weet wel waarover ik praat.


Dat vond ik een hele mooie Haha!
Dit is een autoriteitsdrogreden. Dat deze persoon boeken over bandages heeft gelezen wil niet zeggen dat deze auteurs per definitie gelijk hebben.
Het feit dat ze boeken heeft gelezen wordt gezien als een onderbouwing van haar stelling. Om dit als een correct argument te gebruiken moet ze echter de bron noemen en de passage waarin beschreven staat dat het slecht is, met onderbouwing. Dit argument is op zichzelf staand nutteloos voor de discussie.

Overigens wil ik niet zeggen dat drogredenen allemaal onnutig zijn. Er zit voornamelijk veel gevoelswaarde aan... Maar rationeel gezien Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 16:14

Op FZ zijn er ook nog hele leuke, als je het dan toch over moddies hebt Haha!.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 16:21

Laura schreef:
Niet relevant voor de discussie.
vraag me af of discussie hier het doel uberhaupt is, iets wat je trouwens ook vaak op bokt ziet.
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 02-11-03 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 16:21

Haha geweldig, op bokt zijn er idd zat te vinden Haha!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 19:11

Volgens mij kan je op deze manier Bokt wel gebruiken als afstudeerproject of promotie-onderzoek Tong uitsteken