Kan iemand me helpen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
asrammetje
Berichten: 30
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: turnhout

Kan iemand me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-03 22:38

hoi,

ik moet een 3 jarig paardje opleren!!mijn eigen ponytje dus!!

ik heb hem al zover gekregen dat hij al zadelmak is en zo en hij is heel braaf,m'n asrammetje...
maar kan iemand me even helpen hoe het nu verder moet?
laten longeren,met mezelf erop ofzo?

pls,reageer!

Een paard is een vriend,ga er dan mee om als een vriend!
mijn amrasje is the best!!


Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 22:40

Ik denk dat je het beste iemand kan zoeken die al ervaring heeft met het inrijden. Dit is niet iets wat je zelf moet proberen als je niet weet waar je mee bezig bent. Zoek dus een instructeur met ervaring met het inrijden van jonge paarden, die je hiermee kan helpen, anders heb je grote kans dat het verkeerd gaat...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 22:43

Heb je begeleiding van een ervaren persoon? (weet het, afgezaagd...) Is echt heel belangrijk. Behalve dat je je paardje voor het leven kunt verpesten, is het ook niet helemaal ongevaarlijk.

Verder zou ik niet meteen beginnen met longeren met jou erop, veel te riskant. Probeer liever telkens kleine stukjes (lees: 10 mtr.) te stappen terwijl je over het zadel hangt. Iemand anders moet hem dan leiden natuurlijk. Als dat goed gaat kun je proberen rechtop te gaan zitten & kleine stukjes stappen. Idee is iig rustig aandoen en telkens klein beetje meer vragen.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 22:58

uh?? sluit me bij de rest aan, als jezelf deze vraag al niet kunt beantwoorden hoe wil je hem dan gaan inrijden?
alleen een paard beleren is zowieso gevaarlijk, met z'n 2-en is niet alleen veiliger maar ook handiger.

Barvrouwke
Berichten: 3705
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 23:06

Heey,
ik heb mijn paard ook zelf beleerd, gelukkig is ze nuchter dacht ik. Maar een paniek dat ze opbouwde en daardoor heel hard wegrennen. Maar ik zal je uitleg geven van wat te doen.
1- longeren en naar de stem luisteren (wat je al bereikt had)
2- met je hand op de stijgbeugel leunen en druk uitoefenen.
daarbij zorgen dat ze het gaat vertrouwen en stil blijft staan.
vanaf hier iemand laten vasthouden!
3- je voet in de beugel doen en klein beetje hupsen alsof je opstijgt,
maar niet opstijgen hoor. alleen dat ze aan die beweging went.
4- over het zadel hangen evt, met een voetje van iemand als ze tehoog is.
Nog niet de stijgbeugel gebruiken
5- rustig opstijgen en dit paar maal herhalen. waneer je bent opgestegen belonen en laten zien dat het goed is.
6- opstijgen en stappen op de volte aan de longe
7- opstijgen en draven op de volte aan de longe.
8- rechtuit stappen en draven aan de longe.
9- los stappen.
10- hou overal rust in en probeer neit teveel.
de basis die ik net gaf de eerste 2 maanden vaak herhalen, zodat het gebakken zit.

asrammetje
Berichten: 30
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-03 10:09

bedankt voor de antwoorden,maar cissie,ik weet echt wel waar ik me bezig ben. we gaan de pony samen met mezelf laten inrijden,met een ervaren instructrice,zoals jullie hier allemaal aanraden.
groeten,
Femke

Een paard is een vriend,ga er dan mee om als een vriend!
mijn amrasje is the best!!

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 13:42

Maar als je ervaren instructie hebt en weet waar je mee bezig bent, waarom stel je hier dan deze vragen? Die kun je dan beter aan je instructie stellen, dat komt ook minder (tja..) kinderlijk over.

Succes...

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 18:53

asrammetje schreef:
bedankt voor de antwoorden,maar cissie,ik weet echt wel waar ik me bezig ben. we gaan de pony samen met mezelf laten inrijden,met een ervaren instructrice,zoals jullie hier allemaal aanraden.
groeten,
Femke


"Ik weet echt wel waar ik mee bezig ben", nou dan is je vraag dus volledig overbodig lijkt mij.
En als je de pony samen met je instructrice gaat beleren kan zij je vragen wellicht beter beantwoorden, zij kent jouw en de pony.

Vind het trouwens supergoed, dat jij als 13-jarige precies weet waar je mee bezig bent, vooral op het gebied van inrijden en beleren, bijzonder hoor.

katrienking
Berichten: 45
Geregistreerd: 01-11-03
Woonplaats: weelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 23:24

het kan wel dat het meisje weet waar ze mee bezig is....op 13-jarige leeftijd heb ik met de hulp van mijn tante ook zelf m'n pony beleerd, maar dan moet je al wel van jongsaf aan rijden Knipoog

Een paard zonder staart is geen paard!
En eigen paard =alles waard!
King= A king,he's MY king!!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 01:21

Ik vind het inderdaad een beetje apart om te zeggen dat een 13jarige er geen versatnd van heeft... Maar ik zou het niet verstandig vinden om zoiemand zonder hulp een pony te laten inrijden. Enne, het lijkt me idd verstandiger als de hulp voor het inrijden (afgezien misschien van echt hele specifieke dingen) irl wordt gezocht, ipv op internet...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 11:56

ik zeg ook niet dat ze er geen verstand van heeft (lezen), dat kan ik helemaal niet beoordelen.

Maar in de eerste topic stond IK moet een paard beleren, daar maak ik dus uit op dat ze dat alleen gaat doen, nu blijkt dat ze het samen met haar instructrice gaat doen, dan vind ik het een andere verhaal worden.

Ik vind nog steeds al rijd je als 13 jarige al rijd je bv. al 10 jaar(rijtechnisch misschien dus goed), je niet mag spreken van het feit je weet waar je mee bezig ben, Gevaar inzien en inschatten/ veiligheid waarborgen/ consequenties kunnen dragen/ verantwoordelijkheid dragen voor jezelf als je paard als je omgeving/ kortom eigenschappen die je naar mijn mening als 13-jarige nog niet voldoende bezit of ontwikkeld hebt (menig volwassene ook niet trouwens).

katrienking
Berichten: 45
Geregistreerd: 01-11-03
Woonplaats: weelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 15:22

sorry hoor, maar ik denk dat ook al ben je 13 nog steeds het recht hebt om te zeggen waar je mee bezig bent. ik wist dat op mijn 13-jarige leeftijd perongeluk heel goed, waar ik mee bezig was. en het kan zijn dat dit meisje dat ook weet. het kan toch zijn dat ze weet waar ze mee bezig is? ik wist het toen. ze zal de consequenties,de gedachten,de gevaren,allemaal exact hebben uitgedacht als ze zet dat ze weet waarmee ze bezig is ,dus ik zie niet in waarom niet. ik heb het toen grotendeels op m'n eentje klaargekregen en die pony van toen is nu 17 en nog verschrikkelijk actief in de dressuurwereld,ze is M-dressuur,dus ik denk dat zij er evenveel van kan bakken als ik heb gedaan sl ze er moeite voor doet.

Katrieb

Een paard zonder staart is geen paard!
En eigen paard =alles waard!
King= A king,he's MY king!!


katrienking
Berichten: 45
Geregistreerd: 01-11-03
Woonplaats: weelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 15:25

trouwens de pony was pas 7 toen ze werd opgeleid,dus ik denk dat iedereen dat kan dat logica i,n zich heeft,een ervaren rijtechniek,en een helpend handje op die leeftijd

Katrien

Een paard zonder staart is geen paard!
En eigen paard =alles waard!
King= A king,he's MY king!!

katrienking
Berichten: 45
Geregistreerd: 01-11-03
Woonplaats: weelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 15:29

ik zie niet in waarom niet dus Knipoog

Een paard zonder staart is geen paard!
En eigen paard =alles waard!
King= A king,he's MY king!!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 20:35

Dat is dan jouw mening en ik heb de mijne.

suppie
Berichten: 406
Geregistreerd: 09-11-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 21:02

ik heb een jaar geleden ook een pony ingereden van 3 hij was toen al zadel mak en kon al stappen en draven met imemand op z'n rug na een half jaar had hij over belaste pezen en rug door dat er te vroeg iemand opmoest van die eigenaar ik geef je nu dus een tip doe met z'n jong paardje rustig aan en ge niet te fanatiek rijden maar longeren kan natuurlijk helemaal niks kwaad das juist goed voor hem/haar.
nou ik hoop dat je er wat aan hebt!!!

xxx moi

theunissen
Berichten: 55
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 18:05

Ik heb mijn pony ook helemaal zelf ingereden toen ik pas een half jaar reed ik zou zeggen doe het rustig aan.
Maar besef wel alles wat je hem nou verkeerd aanleerd vergeet de pony nooit.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 20:47

suppie schreef:
ik heb een jaar geleden ook een pony ingereden van 3 hij was toen al zadel mak en kon al stappen en draven met imemand op z'n rug na een half jaar had hij over belaste pezen en rug door dat er te vroeg iemand opmoest van die eigenaar ik geef je nu dus een tip doe met z'n jong paardje rustig aan en ge niet te fanatiek rijden maar longeren kan natuurlijk helemaal niks kwaad das juist goed voor hem/haar.
nou ik hoop dat je er wat aan hebt!!!

xxx moi


Longeren is ook heel belastend voor een paard en zeker voor ene jong paard. het is echt niet goed als ze de hele tijd maar op een rondje moeten lopen!!!!

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 48 bezoekers