zebra?!?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
ruthiiii
Berichten: 340
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: edegem/antwerpen/BE

zebra?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-03 23:00

Weet er iemand waarom je eigenlijk niet op zebra's kunt rijden?is het iets in hun rug if zijn ze gevoelig in hun mond waardoor ze geen bit kunnen dragen Verward hoe zit dat nu Verward 't zijn zo'n mooi beesties Haha!

fjordjes are the best!!!! blijf hopen!!


Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 23:04

Als waar is wat mij verteld is : Zebra's zijn niet te temmen ? (volwassenen dan)
hoe het zit met de veulentjes weet ik niet Tong uitsteken

    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 23:05

Het zal vast wel kunnen, maar misschien dat ze toch een heel anders karakter hebben (moeilijker?)... er zullen vast wel mensen zijn die dat doen hoor Knipoog

Ik weet wel dat ze vaak kruisen met paarden en daar dan mee rijden.

Bob Marshall boomloos westernzadel te koop. PB voor meer info.

boeflover

Berichten: 6041
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 23:08

de mensen zijn gewoon een stuk minder goed in paardrijden geworden, vroeger konden ze ook van wilde paarden tamme maken, maar nu is het te moeilijk om een wilde zebra tam te maken..

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 23:21


Bob Marshall boomloos westernzadel te koop. PB voor meer info.

miesie

Berichten: 7408
Geregistreerd: 28-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 23:29

Er was eerst ook een stuk in een blad (weet niet meer welke) over kruisingen tussen paarden en zebra's en die hebben ook weer een aparte naam ben hem ff kwijt.

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 23:38

die 2 de foto's is mooi! alleen ziet de neusriem er wat verdacht uit Schijnheilig
en waar is hun hoofdstel? Verward *LOL*

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 00:16

het zit waarschijnlijk gewoon in hun hoofd Lachen
ze willen gewoon niet dat je op ze rijd Haha!

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 09:38

Zebras reageren op dezelfde manier op trainingsmethodes als paarden en zijn ook te berijden.
Er is zelfs een goed gedocumenteerde wildvang hengsts die bereden werd.

Hét probleem bij zebras is dat ze een sterkere vluchtreflex hebben, niet altijd bereid zijn en er ook gewoon de brui aan kunnen geven.
Verder zijn zebras niet zo bar groot en is hun rugvorm anders dan die van een paard, waardoor ze een ander zadel nodig hebben. Een boomloos zadel of een aangepast ezel-zadel gaat nog het best.
Oh, en ze zijn niet goedkoop.

De naam voor de kruising paard x zebra is zorse.
De neusriem is een bosal.

www.homocaballus.net

lola_lovster

Berichten: 318
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: glanerbrug ligt bij enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 10:32

volgens mij heb je meerdere rassen en een ras kun je temen die andere niet tenminste dat heb k (ooit) gelezen Schijnheilig of het waar is weet ik niet Verward

*-------*ondertiteling*-------*

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 11:57

huertecilla, van de neusriem wilde ik zeggen dt ze een beetje te groot was voor die zebra, en dat dat er verdacht uit ziet Haha!

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 12:00

hoe groot is een typische zebra dan?

Lijkt me een enorme kick, om daar je dressuurproefje mee binnen te komen rijden Knipoog

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..


Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 12:38

Zebra's zijn niet zo groot, even gezocht en de grootste soort zebra, de Grevy's (bergzebra) wordt ongeveer 13 hands, dat is zo'n 1.32 hoog.
De overige 2 soorten, die op de vlakten leven, worden ongeveer 11 tot 12 hands, dat is tussen de 1.12 en 1.22.

De zebra op de bovenste foto is een Grevy's zebra (witte buik), de onderste een vlakte zebra. De onderste is dan waarschijnlijk ook een klein opdondertje...

Run free Jordy.... 1997 - 2021

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 15:40

Haha, ik vind het wel erg relaxed om te zien, je hebt dan echt wat aparts! Lachen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 15:55

Huertecilla schreef:
De naam voor de kruising paard x zebra is zorse.
De neusriem is een bosal.


Volgens mij een vosal.... (soort bosal, maar dan anders Haha!)

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 15:56

stef schreef:
Volgens mij een vosal.... (soort bosal, maar dan anders Haha!)



ehh.. explain...? *je hebt m'n nieuwsgierigheid geprikkeld *LOL**

ruthiiii
Berichten: 340
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: edegem/antwerpen/BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-03 16:02

ik wou het gewoon effe weten omdat zoooo schattig zijn en zooo leuk zijn 't jah ik zal is op internet zien

fjordjes are the best!!!! blijf hopen!!

DJQuarter

Berichten: 1115
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 16:21

Ik wil niet veel zeggen maar dat zijn nepfoto's man! Hoe noem je dat... geanimeerd ofzo? Zebra's worden niet bereden...

Allstar Romar
http://www.romarstallen.eu/pages/index.php
Het heeft geen zin om rekening te houden met 'als' of 'misschien', daar is de toekomst veel te onvoorspelbaar voor...

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 16:30

DJQuarter schreef:
Ik wil niet veel zeggen maar dat zijn nepfoto's man! Hoe noem je dat... geanimeerd ofzo? Zebra's worden niet bereden...



Haha, ow jawel hoor Lachen

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 17:26

DJQuarter schreef:
Ik wil niet veel zeggen maar dat zijn nepfoto's man! Hoe noem je dat... geanimeerd ofzo? Zebra's worden niet bereden...


Een jaar of tien geleden werden ze in een Kenyaans wildpark en in Zuid-Afrika op een privé-ranche als rijdier voor excursies gebruikt. Er is aardig wat ervaring mee en het zijn prima rijdieren mits, gróte mits, ze een goede dag hebben en zin in een ritje. Zo niet, geen kans.

www.homocaballus.net

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 21:16

haha ik wist niet dat sommige wel op zebra's rijden *LOL* Geef mij toch maar een paard hoor, ik word gek als ik langer dan een halfuur naar zo een strepen moet kijken En het karakter, de grootte en de bouw zullen wel het antwoord zijn op waarom (bijna) niemand met zebra's rijdt.

Even een bijkomstig vraagje. Zebra's worden dus om die diverse redenen niet gereden, maar als ik het goed heb begrepen is een przewalskipaard ook nooit getemd. heeft dat ook iets met zijn karakter te maken?

I used to walk in a room full of people and wonder if they liked me.
Now I look around and wonder if I like them.

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 21:16

Citaat:
Ik wil niet veel zeggen maar dat zijn nepfoto's man! Hoe noem je dat... geanimeerd ofzo? Zebra's worden niet bereden

Zebra's worden zeker en vast wel bereden. Je ziet het ook vaker tegenwoordig op oa internet. Zebra's zijn zoals paarden alleen is hun vlucht instinkt veel groter dan bij een paard en daarom zijn ze vaak minder voorsplelbaar dan een paard (die kunnen dat ook wel zijn)

www.Dyco.webs.com
Love, Language and Leadership

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 23:37

snowdon"]
[quote="stef schreef:
Volgens mij een vosal.... (soort bosal, maar dan anders Haha!)



ehh.. explain...? *je hebt m'n nieuwsgierigheid geprikkeld *LOL**
[/quote]

Bosal is van leer Verward Vosal is het neusstuk van leer Verward maar de onderkant (waar de mecate dus vast zit) van staal.
Ik weet niet precies hoe het werkt. Iemand op western rijdt er mee/heeft er 1

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 12:02

xKatleentjex schreef:
maar als ik het goed heb begrepen is een przewalskipaard ook nooit getemd. heeft dat ook iets met zijn karakter te maken?

Nee. De Prezwalski was zeldzaam, zelf direct met uitsterven bedreigd en allemaal waardevol in het fokproject. Dat is nóg zo. Welke dieren denk je dan dat er beschikbaar zuden zijn als rijdier? Enneh, waarom? Je wil dieren die je fokt met het oogmerk ze uit te zetten juist níet onder het zadel brengen.
Wel is het zo dat de Prezwalski, zeker de hengst, geen watje is en zonder meer een uitdaging zou zijn. Het heeft aardig wat jaren, lees decennia, gekost voordat men doorhad hoe ze voor een succesvolle fok gehouden moesten worden. Wel heel leerzaam geweest en het heeft ook inzicht opgeleverd in de moeilijkheden die bij het vroege domesticatieproces moeten hebben voorgedaan.

Al met al is het bereiden van andere paardachtigen dan de gedomesticeerde paarden een beetje selfkick. Waarom zou je? Er zijn zóveel verschillende paardenrassen dat er voor elk wat wils is.

www.homocaballus.net

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 14:59

DJQuarter schreef:
Hoe noem je dat... geanimeerd ofzo?


gemanipuleerd komt in de buurt Haha!
Ik denk dat zebra's niet ( veel ) worden bereden van wege hun karakter! vluchten enzo! En waarom zou je op ene zebra gaan rijden als je paarden hebt die (mneestal) makkelijker te rijden zijn ???? Ach gut Tong uitsteken Schijnheilig

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Hinneke, amyz, Ineke2, Jette, Maanon_, MDWStables, paardje2013, Sintara en 11 bezoekers