Op zoek naar een knappe tinkerhengst

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Op zoek naar een knappe tinkerhengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-03 19:51

Ik denk er sterk over om Sox in het voorjaar te laten dekken. Ik ga vanaf april een kleine hectare natuurweide van Staatsbosbeheer pachten dus kan het veulen hopelijk gezond opgroeien, op pensionstal waren er geen mogelijkheden om een veulen groot te brengen.
Wie kan me tippen over hengsten? Ik zoek een hengst van rond de 1.50/1.55 met het liefst een cob-bouw, mag ook nog wel een grai zijn maar niet àl te licht gebouwd. Het karakter vind ik zeker zo belangrijk als het uiterlijk. Het liefst zie ik een type als Pitalo, maar ook deze hengst ken ik niet van karakter. Ik denk ook dat ik een voorkeur heb voor NST hengsten, maar Sox moet ook nog gekeurd worden. Ik zou wel graag hebben dat het veulen in het stamboek wordt opgenomen. Enfin, ik wil dus ook graag weten hoe de hengsten over het algemeen vererven. Objectieve adviezen dus OK dan!


Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 21:21

Ik heb een erg leuke hengst voor irish, staat ook in mijn profiel maar is helaas niet nts gekeurd! Wel een super karakter, stond naast mijn hengstige merrie in de trailer! Zonder problemen!

Jel

Berichten: 699
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 22:01

Royal Cash en O'Malley vind ik super hengsten!!

Paardenboeken te koop, kijk in mijn profiel!

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 22:06

O'mallley is heel kort in zijn rug! Daar moet je wel van houden, en er zeker geen korte merrie bij zetten. Dat is een goede hengst om op een te lange merrie te zetten.

Ann

Berichten: 13234
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 22:08

Ben je ook lid van het NST stamboek, Soxje, in de Battie staan een heleboel advertenties van/over dekhengsten Lachen

Gillian
Mei 1993 - Sept 2016

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 22:35

O'malley schijnt een nogal pittige hengst te zijn.
Ik ben (maar dat wist je al) zelf ook op zoek naar een leuke hengst voor mijn merrie.
Ook nst gekeurd, ongeveer zelfde maatje als mijn merrie (1,48m), cob, veel bont verervend en met een lief en rustig karakter.
Kunnen we samen zoeken. Haha!

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-03 23:14

Dank tot zover voor de reacties, er mogen er nog veel meer komen hoor Lachen
Ja TinkerLuna, alleen wonen we ver uit elkaar hè. Een dekhengst uit het zuiden van het land is voor mij niet haalbaar, ik heb geen trailer noch een auto om zo'n sleurhut te trekken. Ik ken wel mensen met een trailer maar die wil ik geen úrenlange rit aandoen. Ik denk ook dat Sox een tijdje bij de hengstenboer moet blijven omdat ze slecht toont dat ze hengstig is.

Snowgirl38

Berichten: 1136
Geregistreerd: 21-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 23:15

Gipsy King van de Woltershof is ook een hele mooie driekleur hengst, een veulen van hem Nirvana van de Woltershof haalde een eerste premie en werd reserve dagkampioen bij de keuringen in Vrouwenpolder dit jaar.


Mariska_28

Berichten: 10486
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 10:41

De goede maat, de goede bouw en vlak bij je in de buurt.. Thunder:
Afbeelding
Afbeelding
Alleen niet NTS gekeurd.. maar wel hele hoge noteringen bij de ICS.. Lachen En bijna allemaal 3 kleur veulens.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-03 14:32

Mooie hengst deze Thunder, waar staat hij?

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 15:59

Henk jansen geloof ik!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-03 16:14

Ja klopt. Wie weet wat over het karakter? Andere hengsten van H. Jansen zijn ook in het NST opgenomen maar Thunder niet. Het is wel een echte cob zo te zien.

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 16:20

Dat zou je aan mariska_28 moeten vragen! Die ziet hem heel wat vaker als mij!

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 16:37

Thunder vind ik een prachtige hengst, en ik heb ook een aantal nakomelingen van hem gezien. Leuke veulens om te zien, en die ik heb gezien waren ook allemaal 3-kleur, karakter kan ik niet veel over zeggen.

Ik ben persoonlijk helemaal weg van Cochise, ik ken de hengst zelf, en ook nakomelingen van hem. Veel mensen zijn niet gecharmeerd van zijn hoofd, maar ik vind het echt iets hebben. Cochise heeft overigens wel een superkarakter. De meeste nakomelingen van hem zijn ook bont, tot nu toe maar 1 éénkleurig veulen.
Afbeelding
Afbeelding

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Mariska_28

Berichten: 10486
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 21:51

Soxje schreef:
Ja klopt. Wie weet wat over het karakter? Andere hengsten van H. Jansen zijn ook in het NST opgenomen maar Thunder niet. Het is wel een echte cob zo te zien.


Thunder is echt superrelaxed. Henk gebruikt hem nog wel eens om de merries op het land te schouwen. Je kunt hem zo aan het halster weer bij de merries wegtrekken, hengstig of niet.. Tong uitsteken

Henk ment met hem, en hij kan echt werken voor de wagen. De vardo die er op de foto achter hangt is absoluut niet licht, en het tempo tijdens die optocht was zodanig dat het veel optrekken en weer stilstaan was. Hij deed dat super, en bleef mooit rustig.

Henk laat geen enkel paard meer bij het NTS keuren, en dat is niet omdat hij bang is dat ze er niet inkomen hoor... Tong uitsteken Cool

irmalouise

Berichten: 1959
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 21:58

ben het helemaal met supertje eens coshise is echt een prachtige hengst heb hem in het echt gezien, echt super braaf. Maar ik vind de hengst Off Spring ook helemaal te gek maar die is wel erg groot, maar heel apart getekend.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 22:12

wat een geweldige grove kop en korte rug heeft Cochise!! Vingers aflikken Persoonlijk vind ik Chacotay om zijn bouw ook super maar die mij te wit. En dan heb je nog Crosby... ik ben weg van hem...
alleen op de foto is hij iets te dikkig, en Crosby heeft op de keuringen van dit jaar al enkele 1e premie veulens geleverd!

Afbeelding

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 22:27

Vind crosby ook erg leuk, maar krijg gewoon kippevel als ik zie hoe die bereden wordt! Je zou ze er bijna afrukken!

Mariska_28

Berichten: 10486
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 22:35

irish_lady schreef:
Vind crosby ook erg leuk, maar krijg gewoon kippevel als ik zie hoe die bereden wordt! Je zou ze er bijna afrukken!


Volgens mij was dat eenmalig en rijdt dat meisje daar al niet meer.. Hij had toen geen conditie en moest toch lopen op de hengstenshow. Tenminste, dat was vorig jaar.. of was dit jaar weer zo slecht?

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 22:37

jep!

ankie1

Berichten: 1067
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Geboren in naarden en aktief in Gooi en omstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 22:41

Ik zelf vind de tinker hengst KENT erg gaaf! heb alleen geen foto of adres waar hij nu staat... kent(D) iemand hem?
Laatst bijgewerkt door ankie1 op 02-11-03 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

RH PAJKOVSKI
De enige arabier in Nederland die ZZ Licht loopt!

Mariska_28

Berichten: 10486
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 23:04

ankie1"]
Ik zelf vind de tinker hengst KENT erg gaaf! heb alleen geen foto of adres waar hij nu staat... kent iemand hem?
[/quote]

Kent is inderdaad ook erg mooi. Hij heeft laatst meegelopen in een rassendemonstratie voor het ICS, helaas zijn de foto`s daarvan alweer van de ICS site af. Daar stond hij echt heel gaaf op. Vingers aflikken Mooi zwaar en superbraaf.

Ik vond trouwens je laatste zin wel erg grappig...
[quote="ankie1 schreef:
kent iemand hem?

Haha!

ankie1

Berichten: 1067
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Geboren in naarden en aktief in Gooi en omstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 23:09

jaja blond he! hihi!!!!! KENT heeft namelijk een tijd bij mij op stal gestaan in muiderberg en is echt een onwijs lief paard!

RH PAJKOVSKI
De enige arabier in Nederland die ZZ Licht loopt!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-03 17:51

Ik ga de foto's proberen bij elkaar te zetten met de omschrijvingen. Ik zal bij de twee stamboeken gaan opzoeken waar de hengsten staan. Cochise valt voor mij af omdat ik eigenlijk geen zwartbont veulen wil en idd hij een wat korte rug heeft. Hij heeft wel een mooie hals. Crosby vind ik heel mooi, ik ga denk ik voor een driekleur of bruinbonte. Ben dan heel benieuwd wat eruit komt met een overwegend zwarte moeder. Dat zegt allemaal niks geloof ik doordat er van alles in de tinkers zit. Dat gaat straks ook veranderen als je een gesloten stamboek krijgt. Maar dat is dus pas als we een paar generaties verder zijn.
Als het een hengst van H. Jansen wordt vraag ik hem wel hoe en wat m.b.t. het NST. Misschien is er een hengst afgekeurd op 't sperma? Ze zijn daar wat strenger geloof ik.
Wat moet ik doen om een veulen te krijgen met stamboekpapier? Merrie en hengst bij het ICS of bij NST? Of maakt het niet uit?

Mariska_28

Berichten: 10486
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 18:11

Crosby geeft ook effen veulens, dus voor een merry als Sox heb je waarschijnlijk 50% kans op een effen veulen.

Geen van de hengsten van Henk Janssen zijn bij het NTS afgekeurd op sperma of wat dan ook...

Als je een veulen met stamboek papier wilt moet je voor jezelf kiezen bij welk stamboek je wilt. Is het veulen voor de verkoop, dan is in landen om ons heen een ICS paspoort een erkend paspoort/stamboek. In o.a. Duitsland is ook een ICS. NTS papieren zeggen ze niets.

Wil je NTS papieren dan moet je hengst en merrie met NTS papieren nemen.. Net wat je zelf wilt..

Ik zou trouwens als ik jou was zowiezo vragen naar eventuele effen veulens uit de hengsten die je uitkiest. Met de aftekening van Sox heb je denk ik 50% kans op effen uit zo`n hengst..
Laatst bijgewerkt door Mariska_28 op 03-11-03 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers