[vd] Te oud?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

[vd] Te oud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 10:54

Ik ben me op dit moment erg aan het inlezen over vrijheidsdressuur, vind het erg interessant en zou misschien ook wel wat aan Jip willen proberen aan te leren (als ik zelf goed snap wat en hoe).
Nou vroeg ik me eigenlijk af, is een paard ooit te oud om dat nog te gaan aanleren? Jip is bijna 16 nu en zou hij dat nog kunnen bevatten?
Hij is wel erg goed op mijn lichaamstaal, kan netjes volgen enzo, maar ik vraag me af of ik hem niet heel erg in de war ga brengen als ik hem nog wat nieuws wil leren?
We rijden voornamelijk buiten, af en toe een springles/-wedstrijd en soms dollen we een beetje in de binnenbak.

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 11:07

Je bent nooit te oud om te leren en een paard ook niet. Als je nu al veel doet met hem, buiten "normaal" rijden om, dan zal hij de vd ook wel oppakken. Je merkt vanzelf als hij iets niet leuk vind. OK dan!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 12:56

Idd, liever op 16 jarige leeftijd beginnen dan met een veulentje

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 14:28

Maakt niks uit, en idd wat Stef zegt liever op die leeftijd dan veulens vanaf de geboorte op zitzakken laten zitten e.d. (offtopic: iemand wel eens gezien die site? Verschrikkelijk 't zijn net speelgoedpaardjes Lips are sealed)

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 14:57

Saartje39 en ik doen nog VD met haar pony die tussen de 25 en 30 jaar is, en die kan alles nog perfect Lachen
Dus, waarom niet Lachen
En idd wat Summertje en Stef al zeiden hè Knipoog

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 14:58

Nou, bedankt voor de reacties. Dan kan ik met een gerust hart kijken hoe Jip op wat oefningetjes gaat reageren.
Als er wat gelukt is, laat ik het jullie nog wel weten, ok?

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 15:57

Ja graag en met foto's daar zijn wij gek op! Niet alleen in je profiel natuurlijk Cheese!

Sietez

Berichten: 8795
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 21:31

Dit bedoelen jullie? : Afbeelding

Afbeelding

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 21:39

Nou, zoiets was ik eigenlijk niet van plan op met Jip te gaan doen.
Wat ik in mijn hoofd heb is om hem het compliment en buigen aan te leren en vetjes geven oid.

Heb inmiddels al weer meer gelezen over VD en heb gemerkt dat Jip en ik een deel van de basis al wel min of meer beheersen, dat is eigenlijk gewoon een manier van hoe ik met hem omga, hoe hij naar mij moet luisteren als ik hem sta te poetsen en zadelen, of wanneer ik tijdens een buitenrit afstap om mest van hem aan de kant te vegen midden in een woonwijk. En daar heb ik ook al goede commando's voor, geloof ik, want ik heb ho, om hem te laten stoppen als hij naast me loopt, blijf als hij moet blijven stilstaan en op mij moet wachten en kom maar als hij wel weer in beweging mag(moet) komen.
Het boek van Nathalie Penquitt is besteld, daar wacht ik ook nog even op, voor ik verder ga met Jip, maar ik denk nu ook wel dat hij dit nog wel aankan. En als er dan iets is gelukt, over een poosje, dan zal ik zeker foto's laten maken en die krijgen jullie dan wel weer te zien!

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 22:57

oudere pony's hebben meer ervaringen in hun leven, dus ze zullen (naar mijn mening) vaak niet zo bang zijn als je ze een kunstje leert, en voor de wat oudere paarden is het ook leuk om weer is wat nieuws te leren, omdat ze de rest vaak al kennen..

missraldo
Berichten: 219
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 21:39

Ik denk dat het ook heel wat beter is om op wat latere leeftijd te beginnen.
Wat zien die veulens er toch zielig uit!!! Ik denk niet dat die het echt leuk vinden en dat ze er niet met veel liefde op zijn gezet. Ik snap niet waarom mensen dat doen het kan toch nooit goed zijn voor een veulen om zo te gaan zitten?

patrice

Berichten: 945
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 22:03

beetje triest om te zien!! Verdrietig

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 10:14

ikke_89 schreef:
Dit bedoelen jullie? : Afbeelding

Afbeelding

idd
Dat zou eigenlijk niet mogen

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 11:15

Nicoline is 10, en ik ben ook nog maar net met haar bezig, dus met 16 jaar kan het ook prima .
Het kan alleen wel iets langer duren voordat het kunstje begrepen wordt Knipoog.

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-03 23:37

Ja, ik heb het boek van Nathalie Penquitt's paardenschool gisteren voor mijn verjaardag gekregen van mijn broer! Echt leuk, ben al een eind op weg om het te lezen.
En dan ga ik eens rustig beginnen, ik verwacht echt niet dat Jip onmiddelijk alles van mij snapt, maar we zien wel hoever we komen.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 21:31

Die onderste foto, dat ziet er echt raar uit! Clown

Dat is toch niet bij jou op stal he ikke?