Volgend jaar merrie een jaartje leeg laten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Volgend jaar merrie een jaartje leeg laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-03 14:02

Ik zit in dubio...
Mijn merrie is volgend jaar rond half juni uitgerekend, zelf vind ik dit best laat.
Boss (het veulen van dit jaar) doet het fantastisch, ik heb hem vorige week afgespeend en volgende week gaat hij de opfok in. Nu staat hij hier even op stal om hem goed handmak te maken en hij zich te goed kan doen aan veulenbrokjes zodat hij goed vetgemest de opfok in gaat.
Maar met evt. keuringen of veilingen e.d. loop je toch achter, tegen de tijd dat ik had besloten dat Boss de moeite waard was om op een keuring te laten zien kwam ik er al nergens meer tussen (hij was toen amper een paar weken oud).

Hoewel mijn merrie dit jaar probleemloos in één keer drachtig was wil dat natuurlijk niet zeggen dat het in de aankomende jaren ook zo verloopt. Het hoeft maar 1 keer niet te pakken en dan moet je al overwegen of je een veulen in juli wil hebben. Liever niet natuurlijk, maar je dekgeld laat je ook niet zomaar schieten...
Kortom, ik zit er aan te denken om haar een jaartje geplanned leeg te laten, misschien kan ik haar dan ook nog in conditie brengen en wie weet kan ze voor 1 januari 2005 M1+5 lopen zodat ze keur is.

Eigenlijk heb ik mijn beslissing al gemaakt, ik kan een mooi trajectje voor volgend jaar uitstippelen en haar dan het jaar daarop weer bijtijds laten insemineren. Nu kan ik het allemaal plannen, dat doe ik liever dan dat ik misschien in de toekomst voor verrassingen kom te staan.

... Of zie ik wat over het hoofd Ziek


Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 14:37

Klinkt als een goed plan! Om die reden heb ik Lotje vorig jaar dus ook leeg gelaten.

Het enigste is dat ik dit jaar vroeger begonnen was omdat ik dan dacht een veulentje van april te krijgen, slim bedacht maar eerst wilde ze een maand niet goed hengstig worden, ze had dus geen eisprong en toen daarna is het nog 1 keer mislukt, dus al met al heb ik nog een juni-veulentje... Boos!

Misschien heb ik wel een merrie die alleen laat in het seizoen goed vruchtbaar is...

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 15:32

Lijkt me een prima idee, Valencia was ook een laat veulen (23 juni) en dat merk je toch op de keuring. Ik had haar meteen opgegeven dus kon nog wel net aan meedoen. Haar een jaartje doorrijden en die 5 pnt halen in de M1 is toch zeker de moeite waard lijkt me.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 15:57

Ha ha Sjuim je begint al een echte fokker te worden Haha!
Daarbij heb je als alles goed gaat volgend jaar weer 2 veulens erbij, dus jong spul genoeg.
Het is inderdaad waar dat vroeg beginnen niet automatisch vroeg eindigen is.
Maar naast het feit dat je Jonkvrouw kan uitbrengen heb je ook even een adempauze om de dan aanwezig nafok goed te bekijken in de eerste uitgroei.
Daardoor kan je de volgende hengstenkeuze weer beter bepalen.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 16:06

Sjuimpje schreef:
... Of zie ik wat over het hoofd Ziek

Misschien jezelf met je pootje Scheve mond Verdrietig
Of wil je haar laten uitbrengen door iemand anders?

Verder lijkt het me op zich een goed plan!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-03 18:19

Sjimmy"]
[quote="Sjuimpje schreef:
... Of zie ik wat over het hoofd Ziek

Misschien jezelf met je pootje Scheve mond Verdrietig
Of wil je haar laten uitbrengen door iemand anders?

Verder lijkt het me op zich een goed plan!
[/quote]
*LOL* Das wel een goeie! Haha! Zelf niet meer aan gedacht
Maar ik denk dat ik tegen juli vast al wel voldoende kan doen om haar aan de longe goed wijs te maken en anders kan ik er vast nog wel iemand opzetten.
Daar had ik zowiezo al even bij stil gestaan omdat ik volgens mij nog geen paarden zomaar in het M mag uitbrengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 21:17

Er zitten natuurlijk ook nadelen aan, aan een vroeg veulen. Zelf vind ik rond eind mei wel een hele ideale periode. Het weer is dan toch wat beter, waardoor ze snel lekker dag en nacht op het land kunnen. In maart kan het nog knap guur zijn, en dat is toch niet best voor die veulentjes.

Eind mei, begin juni..................snap ook niet waarom de keuringen daar niet op aangepast worden, die periode is veel beter voor veulens, en als ze een paar maanden oud zijn kunnen ze wel tegen wat slechter weer (oktober).

Maar ja, fok je omdat je naar de keuring wil, of fok je omdat je een goed en gezond paard wil fokken.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 22:01

Pipo schreef:
Maar ja, fok je omdat je naar de keuring wil, of fok je omdat je een goed en gezond paard wil fokken.



Ik begrijp de samenhang in deze opmerking niet eigenlijk???

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 22:15

Bedoel te zeggen, dat het naar mijn idee veel beter voor een veulen is om wat later in het voorjaar geboren te worden. Gezien de weerstomstandigheden in ons koude kikkerlandje. En daarom zonde dat als je dus in juni je veulen krijgt, dat de keuringen al vol zitten zoals ik hierboven las. Daarom zou ik persoonlijk kiezen om dan maar niet naar de keuring te gaan. En gewoon het veulen wat later te laten komen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-03 22:19

Het heeft niet alleen met de keuring te maken, maar ook met opfok, mijn Boss gaat nu volgende week weg, dan is het al november. Het gros van de groep loopt er dan al ruim een maand en de hierarchie is al enigzins gevormd terwijl mijn wuppie er dan nog bijkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 22:36

Als ik jou was zou ik ook een jaartje overslaan, wij hebben Ilindra vorig jaar om dezelfde reden leeg gelaten.
Als het veulen wat vroeger in het voorjaar komt is de vacht daar ook op aangepast, alhoewel ik ze in maart nog niet dag en nacht buiten zou laten.
Zelf vind ik eind april een mooie datum.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-03 22:40

Ik heb zelf de mogelijkheid om het stel snachts binnen te houden, of ze te stallen in een wei waar ze naar eigen behoefte in een stal kunnen staan (is afgelopen zomer dankbaar gebruik van gemaakt).

Wat bij mij trouwens het zwaarste telt is het feit dat de kans groot is dat de merrie een keertje niet in 1 keer drachtig wordt, omwille van de centen blijf je het dan toch proberen tot augustus waardoor je uiteindelijk met een nòg later veulen zit èn je de merrie het jaar daarop alsnog leeg moet laten om niet weer zo'n laat veulen te krijgen. Nu heb ik de perfecte mogelijkheid om zo'n leeg jaar vol te plannen.


Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 23:06

hoe herkenbaar allemaal.
Omdat we vorig jaar late veulens hadden hebben we beide merries dit jaar vroeg aangeboden. 1 merrie slaat goed aan en de andere merrie? wil niet hengstig worden, zelfs niet met hormonenspuit. Deze merrie hebben we weer leeg gelaten, anders zou het weer een laat veulen worden.
We hebben er geen punt van gemaakt, want de aanwas moet ook nog worden verkocht...en er zijn al zoveel paarden in Nederland. Het is dan wel eens goed om het eens wat rustiger aan te doen.

Sjuimpje, het probleem van in 1 of 2 keer niet drachtig willen worden kun je overleggen met de hengstenhouder. Overleg volgend jaar, dat je dan het jaar erop met de merrie terugkomt maar voor deze 1 of 2 keer geen dekgeld hoeft te betalen (alleen dierenarts-kosten) Knipoog

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 23:46

Pipo schreef:
Daarom zou ik persoonlijk kiezen om dan maar niet naar de keuring te gaan. En gewoon het veulen wat later te laten komen.



Naast de al door Sjuim genoemde bezwaren is het voor een fokker heel nadelig als het veulen niet naar keuringen kan. Een keuring is tevens een etalage. Als je je veulen niet kan laten zien heb je geen indicatie, geen vergelijk met anderen en maar heel weinig kans op verkoop.
Een veulen dat leuk scoort op de keuring ligt meteen goed in de belangstelling, ook als je het niet wil verkopen is dat gunstig.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 00:02

Wij hebben onze merrie laten insemineren, mede in de veronderstelling dat we haar toch niet meer op tijd M+5 zouden krijgen. Nu dit uitgesteld is maakt ze echter nog steeds kans op keurschap. Dus we gaan toch maar ons best doen om haar M klaar te maken en dan uit te laten brengen door een amazone die meteen in het M mag starten, dat scheelt wel ff zeker 20 proeven Haha! (als je M2 of Z1 bent mag je een groen paard in het L1 starten)

Persoonlijk kies ik er ook niet voor om met een veulen naar de keuring te gaan. Belangrijker is dat ze wat later in de lente geboren worden zodat ze de hele dag of zelfs dag en nacht naar buiten kunnen. Wat ze aan bot-, spier- en peesontwikkeling opdoen in de eerste 5 maanden kan je nooit meer inhalen.

Als Marfique het zo gemakkelijk blijft doen, zoals nu, moet een M proefje er wel inzitten volgend jaar zomer. Maar alles valt of staat natuurlijk met hoe lang we haar door kunnen rijden nu ze drachtig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 04:06

sarabande"]
[quote="Pipo schreef:
Daarom zou ik persoonlijk kiezen om dan maar niet naar de keuring te gaan. En gewoon het veulen wat later te laten komen.



Naast de al door Sjuim genoemde bezwaren is het voor een fokker heel nadelig als het veulen niet naar keuringen kan. Een keuring is tevens een etalage. Als je je veulen niet kan laten zien heb je geen indicatie, geen vergelijk met anderen en maar heel weinig kans op verkoop.
Een veulen dat leuk scoort op de keuring ligt meteen goed in de belangstelling, ook als je het niet wil verkopen is dat gunstig.
[/quote]


Een goed paard heeft geen keuring nodig, en zeker niet op veulenleeftijd. Mijn ervaring bij een fokker die nog nooit een keuring heeft bezocht en tohc naar mijn mening qua welzijn niet echt de dieren behandelde zoals ik het graag zou zien. Daar heb ik paarden voor verkocht, daar werken de meeste mensen jaren voor om zo veel geld bij elkaar te krijgen. Ook ik heb er lekker van mee gesnoept. Maar die veulens werden altijd pas laat geboren, gewoon omdat de dieren dan snel dag en nacht het land opkonden zodat optmaal de botontwikkeling kon plaatsvinden. Al deze paarden waren bij verkoop ook rontgenologisch en klinisch honder procent.

Dus ik vind het onzin wat je nu verteld over de keuringen, daar ga je zelf in mee als fokker zijnde. Maar een predikaat betekend allleen dat het paard exterieurmatig voldoet aan de eisen van het desbetreffende stamboek. Of je naam voldoet, en dat is in de meeste kwestie het verhaal. Want er zijn nog steeds te veel paarden die in de sport extreem hoog presteren, maar het op een keuring slecht doen, net als het feit dat veel goede keuringspaarden in de sport bar slecht presteren.

Slechte keuze, om voor de keuringen te gaan ipv de omstandigheden zo goed mogelijk te creeren voor je paard. Dat soort mensen noem ik ook broodfokkers, en geen echte fokker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 04:09

fabienne schreef:
Persoonlijk kies ik er ook niet voor om met een veulen naar de keuring te gaan. Belangrijker is dat ze wat later in de lente geboren worden zodat ze de hele dag of zelfs dag en nacht naar buiten kunnen.
Wat ze aan bot-, spier- en peesontwikkeling opdoen in de eerste 5 maanden kan je nooit meer inhalen.




Amen OK dan!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-03 11:06

Zoals ik al zei, is dat helemaal niet aan de orde omdat ze bij ons de hele dag al het land opgaan. (of het moet spreekwoordelijk stront regenen).
We hebben dat ongelukje van al weer bijna 4 jaar hier staan, die is op 3 januari geboren en heeft nooit ook maar 1 dag binnengestaan.
Verder hoeft het van mij geen veulen van begin maart te zijn, maar half/eind april vind ik een heel mooie tijd.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 11:53

Pipo schreef:

Dus ik vind het onzin wat je nu verteld over de keuringen, daar ga je zelf in mee als fokker zijnde. Maar een predikaat betekend allleen dat het paard exterieurmatig voldoet aan de eisen van het desbetreffende stamboek. Of je naam voldoet, en dat is in de meeste kwestie het verhaal. Want er zijn nog steeds te veel paarden die in de sport extreem hoog presteren, maar het op een keuring slecht doen, net als het feit dat veel goede keuringspaarden in de sport bar slecht presteren.

Slechte keuze, om voor de keuringen te gaan ipv de omstandigheden zo goed mogelijk te creeren voor je paard. Dat soort mensen noem ik ook broodfokkers, en geen echte fokker.


Omdat je mijn woorden omdraait toch weer even uitleggen wat ik bedoel. Een fokker wil uitwisseling en een mogelijkheid om te vergelijken. Daarbij wil een fokker ook verkopen, in mijn geval altijd de hengstveulens.
Als je het veulen nergens laat zien is dat bijna onmogelijk.

Dag en nacht de wei op is voor mij geen optie, zeker de eerste weken niet.
In welke tijd van het jaar het veulen ook geboren wordt. Ik wil het de eerste weken iedere dag in de hand hebben, halster op en af doen en intensief observeren, dus s avonds naar binnen op stal veel aandacht en 's ochtends vroeg weer naar buiten.
Daar komen ook die fijne karakters van.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 13:16

Sarabande, je praat over DE FOKKER, maar het is natuurlijk niet zo dat alle fokkers hetzelfde werken als jij. Dus misschien is het handiger als je gewoon zegt IK, doe het zo.

Het is net als vele andere discussies geen welles nietes spelletje, maar gewoon vergelijkingsmateriaal uitwisselen. En de een doet het zo, de ander doet het weer anders. Wat beter is voor welk paard ligt geheel aan de persoon.

Van juist niet veel in handen laten komen, krijg je ook fijne karakters van. En dan zelfs nog Jazzen met fijne karakters Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 13:44

Pipo schreef:
Sarabande, je praat over DE FOKKER, maar het is natuurlijk niet zo dat alle fokkers hetzelfde werken als jij. Dus misschien is het handiger als je gewoon zegt IK, doe het zo.

Van juist niet veel in handen laten komen, krijg je ook fijne karakters van. En dan zelfs nog Jazzen met fijne karakters Haha!



Als fokkers dat niet zouden vinden zouden de veulenrubrieken niet zo overvol zijn.

En wat de laatste opmerking betreft, juist niet veel in handen fijne karakters Verward

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 13:57

Ja Sarabande, mijn ervaring is met jonge paarden die uit de opfok komen, dat juist degene waar het minst meegedaan is de fijnste karakters hebben. En dat hoor ik van veel ruiters om mij heen, degene waar het minst meegedaan is, daar is het fijnst mee te werken. Geen sprankje verwendheid in het gedrag. Gewoon lekker paard geweest al die tijden.

Volgens mij doen fokkers het niet om hun veulens te vergelijken, er is een grote hoeveelheid aan fokkersblindheid in Nederland, volgens mij doen fokkers het puur om de beste te willen zijn. En daarnaast de maatschappy in hun ogen te volgen. Iedereen doet het, dus dan doen wij dat ook maar.

Ook mensen zijn kuddedieren.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 14:07

Pipo schreef:
Ja Sarabande, mijn ervaring is met jonge paarden die uit de opfok komen, dat juist degene waar het minst meegedaan is de fijnste karakters hebben. En dat hoor ik van veel ruiters om mij heen, degene waar het minst meegedaan is, daar is het fijnst mee te werken. Geen sprankje verwendheid in het gedrag. Gewoon lekker paard geweest al die tijden.

Volgens mij doen fokkers het niet om hun veulens te vergelijken, er is een grote hoeveelheid aan fokkersblindheid in Nederland, volgens mij doen fokkers het puur om de beste te willen zijn. En daarnaast de maatschappy in hun ogen te volgen. Iedereen doet het, dus dan doen wij dat ook maar.

Ook mensen zijn kuddedieren.



Ik had het, en jij volgens mij ook aanvankelijk over pasgeboren veulens.

Fokkers of dat nu in Nederland is of elders, gaan naar keuingen om hun veulens te laten zien. Juist als je dat doet en daar een opinie over vraagt is dat het tegendeel van fokkerblindheid.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 14:26

Pasgeboren veulens worden uiteindelijk die driejarige waar de ruiters mee moeten werken. Ik geef alleen de mening, over wat ik in mijn omgeving hoor.

Maar als het zo belangrijk is om met je veulen/paard naar de keuring te gaan, waarom ben je met Sarabande nog niet gegaan dan?

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 14:45

sarabande schreef:

Naast de al door Sjuim genoemde bezwaren is het voor een fokker heel nadelig als het veulen niet naar keuringen kan. Een keuring is tevens een etalage. Als je je veulen niet kan laten zien heb je geen indicatie, geen vergelijk met anderen en maar heel weinig kans op verkoop.
Een veulen dat leuk scoort op de keuring ligt meteen goed in de belangstelling, ook als je het niet wil verkopen is dat gunstig.


Sorry maar wij fokken echt al JAREN lang!! En bij ons is nog nooit 1 veulen naar de keuring geweest!!! Bij ons worden de veulens ook laat geboren (mei/juni/juli) maar dat maakt niet uit, dat doen wij omdat ze dan meteen lekker het land inkunnen zodat hun pezen en botten ect. goed kunnen ontwikkelen. Voor zo'n keuring moet je ze ook weer weken elke avond op stal zetten, wat ook niet echt bevordelijk is voor de benen. Nee, onze veulens lopen meteen vanaf hun geboorte tot hun 3de jaar gewoon buiten (dag en nacht met schuilhok, waar ze nooit instaan). En op hun 3de gaan ze pas naar de keuring
En wat betreft dat verkopen van de veulens alleen als ze op de keuring zijn geweest is ook ONZIN!! Wij kunnen nog elk jaar onze veulens kwijt.

Winnowill VTH (v. Numero Uno) naar de Hengstenkeuring??!!!


Paardenkracht: Het buitengewone vermogen van een paard om de mens op te beuren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 128 bezoekers