iets om druk op de neus te kunnen geven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

iets om druk op de neus te kunnen geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-03 21:56

zoals jullie misschien wel weten heb ik erover gedacht om buiten bij boyd een ander bit te gaan nemen, maar ik dacht aan nog een tip en een optie.
Ik zou natuurlijk "iets" als een soort neusriem om kunnen doen buiten.....maar dan dus juist geen vaste neusriem, omdat ik niet steeds druk op de neus wil (bij iedere keer dat ik de teugels aanneem o.i.d.Dat heeft me namelijk al heel wat moeite gekost om dat juist af te wennen...

(volgen jullie me nog Verward )

dus een soort neusband met bijvoorbeeld een rope eraan die ik alleen als het nodig is erbij kan pakken als hulp.Dus proberen terug te rijden als de rem weer eens moeilijk te vinden is.....lukt dat niet..even de druk op de neus erbij...(lijkt me toch milder als een ander bit)

maar goed....voor diegene die me nog kan volgen ben ik dus op zoek naar suggesties hoe dit te maken of iets wat er misschien al voor op de markt is.(ben daarin behoorlijk "leek" Bloos )

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 22:04

Bij pride heb ik het op 2 manieren opgelost. Een vóór en een na Parelli zeg maar Lachen Aangezien bij mij veiligheid voorop staat en zeker buiten ben ik hem toen buiten gaan rijden met shanks. Gewoon met volledig losse teugels maar als het nodig was had ik in elk geval een rem. Toen ik met parelli begonnen ben reed ik vooral met touwhalster buiten, omdat je dan makkelijk 1 kant op kan buigen dus heb je ook een rem. Maar nog steeds denk ik er zo over, veiligheid voorop dus dan maar een wat steviger bit die je kan gebruiken als het nodig is.

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-03 22:12

cornelie schreef:
Bij pride heb ik het op 2 manieren opgelost. Een vóór en een na Parelli zeg maar Lachen Aangezien bij mij veiligheid voorop staat en zeker buiten ben ik hem toen buiten gaan rijden met shanks. Gewoon met volledig losse teugels maar als het nodig was had ik in elk geval een rem. Toen ik met parelli begonnen ben reed ik vooral met touwhalster buiten, omdat je dan makkelijk 1 kant op kan buigen dus heb je ook een rem. Maar nog steeds denk ik er zo over, veiligheid voorop dus dan maar een wat steviger bit die je kan gebruiken als het nodig is.



zucht....ik weet het ook niet meer....toen ik aangaf over een andere myler na te denken was vaak het commentaar dat dat misschien niet de oplossing van het probleem zou zijn Verward Ik wil en veiligheid en een "milde" oplossing........
kortste (en duurste) klap is dat myler forward tilt bit....

Ik wil het gewoon graag "goed" doen...voor mijn paardje...arme stakker heeft al heel wat te verduren met zo'n "beginner" als ik Haha!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 22:44

Hmm, er is wel een combunatie van bit en neus bit. Ik weet niet hoe je het schrijft.
Maar waar je dat kan kopen. Ik zou het niet weten.

Zelf heb ik jaren met een bozal gereden. Ik vond het lekker en fijn rijden. Maar omdat jij naar een extra stop zoek. Is dat geen opsie.

Ik vraag me soms wel is af. Als mensen zeggen dat ze toch maar voor de zekerheid een extra stop bit, hulpteugel er aan hebben gedaan. Dan vraag ik me vaak af. Hoe er word gereden.

Juist jouw onzekerheid maakt het paard dat hij niet stopt. Ik rij in het bos met een stang. Maar na mijn paard even te hebben laten grazen rij ik de laaste stuk met de teugel om de hals naar huis. Ik moet dan ook nog een stuk over de weg. En mijn paard is echt niet de makkelijkste.
Ik ben geen moment bang dat hij er vandoor schiet. En als hij dat wel zou doen. Dan weet ik dat ik genoeg overwicht heb om hem altijd onder controle te krijgen en houden.

Ik zie dat je een tinker heb?. Dit zijn vaak paarden die langzaam en moeizaam reageren.

Ik zou zeggen NH is de oplossing.

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-03 22:58

eigenlijk kwam die onzekerheid pas nadat ik erachter kwam dat als boyd het in zijn hoofd heeft /er voor kiest , om door te rennen/lopen hij dat dus kan!En niet alleen bij mij........(helaas)

Als ik het zo om me heen hoor is dat ook wel een beetje tinker/haf/fjordentrekje.....

en ja..ik heb een tinker

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 23:57

Wat je ook zou kunnen proberen is een 'gag'-bit. Die heb je in soorten en maten, van 'mild' tot erg heavy Verdrietig
Ze zijn er met een gekombineerde neusring die pas gaat inwerken als de trens in een bepaalde stand komt te staan door teugeldruk.
Waar een trens alleen op de lagen werkt, werkt een gag ook op de neus, kin en achter de oren.

Tijn

Berichten: 400
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Zaancity

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 00:05

Mijn paard wil nog wel eens een beetje te hard gaan Haha! ! Ze heeft een periode gehad dat ze buiten te hard ging en als ik haar terug wilde nemen begon ze zijwaarts te springen, toen heb ik haar gereden met een slof teugel erbij. Die kon ik er dan bij pakken als ze te niet meer op normale hulpen wilde reageren.
Het was denk ik een fase bij haar want nu rij ik gewoon op een trensje buiten zonder slof teugel en dat gaat prima.
Misschien kan je een side-pull gebruiken, buiten je gewone hoofdstel. Dat je die erbij kan pakken als je paard niet wil luisteren.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 00:12

Je hebt ook combinatie's trens/sidepull in één hoofdstel.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-03 00:27

eventueel stang en trens? gewoon op het trensje rijden, en stang erbij nemen als stop?
maar een ideetje hoor